Pz. Kpfw. VI Tiger I Ausf. E

Schalen
  1. 1:35
Bij deze het 1e fotoalbum van de meest recente bouw (die behoorlijk lastig was met deze kit. Heel veel onderdelen pasten niet).
Figuren had ik nog liggen en zaten niet bij de kit. Geen bijzondere figuren en weet ook niet meer welk merk etc ze van zijn. Had ze al paar jaar in een bakje liggen. Het vergde wat zaagwerk in de armen om ze wat beter passend te maken.

Opmerkingen, verbeterpunten, tips etc zijn welkom 🙂

Pz. Kpfw. VI Tiger I Ausf. E
Italeri nr: 6507

Het begin met deze dronken 4 van Italeri 😛

IMG_20170319_151005 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170319_151017 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170319_151028 by Aquablog.nl, on Flickr

Aanbrengen van de bijgeleverde PE onderdelen en deze voorzien van wat schade.
Ook de standaard tracks uit de kit gebruikt. Omdat deze wat moeilijk deden ze maar direct compleet verlijmt en aan de wielen bevestigd.

IMG_20170319_183140 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170319_183153 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170320_204508 by Aquablog.nl, on Flickr

Omdat de voorkant totaal niet paste deze moeten inkorten. Hierdoor pasten de uiteindes niet meer geheel lekker dus deze opgevuld met wat vallejo Putty. Moet zeggen dat dit wel erg fijn werkt en handig aan te brengen. Voorheen de grijze tamiya variant altijd gehad maar die was wat lastiger te bewerken. Ook de aansluiting met het bovendeck was niet 100% dus was hier ook extra opvulling voor nodig.

IMG_20170320_204557 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170320_204606 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170320_204621 by Aquablog.nl, on Flickr

De turret was nog redelijk te doen. Echter de zimmerit was veel te kort dus miste de complete rand bovenaan. Hier ook weer met de vallejo putty een laag van aangebracht en daarna met een dun stukje van uiteinde mes de extra zimmerit mee aangebracht. Deze was uiteindelijk niet zo fijn van structuur als de plastic variant. Verder was de zimmerit behoorlijk lastig om passend op de turret te krijgen.

Was een redelijk stug stuk plastic wat ik heb proberen te vormen door heet water. Deze sprong daarna echter toch weer langzaam terug naar de oorspronkelijke vorm. Met een kaarsje eronder ben ik niet eens aan begonnen want dat zou er gegarandeerd direct doorheen gaan of het hele spul vervormen.

Als tussenoplossing met een mesje dunnen insneden gemaakt in de verticale lijnen van de zimmerit om het zo redelijk in de vorm van de turret te kunnen krijgen.

IMG_20170321_215745 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170321_215753 by Aquablog.nl, on Flickr

Bevestiging haken voor de spare tracks waren er alleen voor de bovenkant. De onderste ontbraken compleet in de kit. Voor dit model heb ik ze niet zelf gemaakt. Eventueel bij een volgend model ga ik dat wel proberen.

IMG_20170321_215811 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170321_215818 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170321_215825 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170321_215830 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170321_215843 by Aquablog.nl, on Flickr

Ik had nog 3 figuren liggen in een bakje die ik voor deze kit gebruikt heb. Zijn niet de beste figuren mbt detail maar dat paste wel weer bij de rest van deze italeri variant 😛

IMG_20170407_204528 by Aquablog.nl, on Flickr

Het rechter figuur heb ik de zaag in zijn armen moeten zetten om het passend in het luik te krijgen + de armen over de rand/tools. Deze heb ik gezaagd in de vorm > en < zodat ik de armen kon buigen en kon opvullen met putty. Na het drogen in vorm gevijld en het resultaat was verrassend goed gelukt.

IMG_20170407_204537 by Aquablog.nl, on Flickr

Als 1e laag de zwarte vallejo primer gebruikt. bij meer mensen dat deze primer sneller droogt in de airbrush dan de grijze variant? Heb nu een dekseltje gekocht bij ABSA voor mijn evolution airbrush. Bij de volgende klus eens testen of dat de droging een beetje tegengaat.

IMG_20170408_142638 by Aquablog.nl, on Flickr

Daarna voor het eerst een keer gebruik gemaakt (vooral getest) met een simpele highlight dmv witte verf.

IMG_20170411_192847 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170411_192920 by Aquablog.nl, on Flickr

Vervolgens licht de basis kleur overheen gedaan in laagjes. Lukte nu beter met de AB. Voorheen altijd een beginners AB gehad die wat minder precies was mbt aanbrengen verf. (nog wel met de oude compressor gewerkt dus geen hele constate aanvoer van lucht maar. Dit ga ik bij de volgende testen en de nieuwe stille compressor 🙂 )

Foto's gemaakt met telefoon. Zit wat rare belichting in wat na een FW update erna wel weer goed ging.

IMG_20170411_202813 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170411_202852 by Aquablog.nl, on Flickr

Figuren in de grijze primer gezet.

IMG_20170411_202905 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170411_202919 by Aquablog.nl, on Flickr

Vervolgens poging gedaan om er wat meer leven in te krijgen. Het is gelukkig al een stuk beter dan eerdere projecten (dat was gewoon een basis kleur erop en klaar).

Figuren blijft een kunst apart altijd. Zeker mbt de gezichten. De ogen verkeerd plaatsen en het figuur kijkt enorm raar en valt ook direct op. Heb voor nu een simpele techniek gevonden via youtube om gezichten te doen. Ik begin met een basis kleur voor de huid en laat het rondome de ogen weg. Hier zet ik dan een pupil in (soms heeft dat 10 pogingen nodig) en vul dat daarna aan met de basis kleur zodat het oog kleiner is en beter aansluit. Vervolgens het haar voorzien van een kleur. En dan de magische truuk: een wash van AK interactive rust. Voor de liefhebbers/beginners: https://youtu.be/xYw0JKWBYV8

Daarna de uniformen voorzien van een kleur en details, Een donkere wash (Agrax Earthshade) overheen gedaan voor de schaduwen, en daarna een lichte drybrush.

IMG_20170416_170808 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170416_170831 by Aquablog.nl, on Flickr

Aanbrengen van de camo. Kwam bovenop de turret niet helemaal lekker uit.

IMG_20170416_171148 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170416_171158 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170416_171207 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170416_171218 by Aquablog.nl, on Flickr

Na de basislaag de decals aangebracht en de chipping gedaan met combi van penseel en spons. Hierna het geel voorzien van een gloss vernis laag om het te beschermen. Hierover een wash gedaan en laten drogen. Daaroverheen een matt vernis laag om het glanzende eraf te krijgen. En als laatste stap een x aantal pigmenten van MIG overheen gedaan (europe dust, brick dust, iraq sand).

Daarna de loopvlakken van de tracks ontdaan van de pigmenten en deze met een potlood (geloof een 2B) voorzien van een metaal look. Zelfde heb ik licht gedaan op de MG op de turret, Rondom de zijkanten, spatborden en sleepkabels/ogen. Is op de foto's niet heel goed te zien.

Als laatste stap wat foilage aangebracht en bevestigd dmv houtlijm (voorheen ooit met secondelijm gedaan maar die droogt niet helemaal transparant op en geef een glans). Heb deze foilige afgelopen jaar in veldhoven gekocht. Is wel wat priegelwerk want valt snel uit elkaar. heb ook nog geen idee hoelang deze goed blijven of uiteindelijk alsnog gaan uitvallen/breken.....

IMG_20170430_174019 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170430_174030 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170430_174039 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170430_174048 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170430_174056 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170430_174106 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170430_174113 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170430_174120 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170430_174133 by Aquablog.nl, on Flickr

IMG_20170430_174143 by Aquablog.nl, on Flickr

Hallo Paul,

Voor de geïnteresseerden in je verslag is het wel leuker als er wat tekst en uitleg staat over wat je allemaal gedaan hebt om tot dit eindresultaat te komen....

Dan is het ook nog wat makkelijker om eventuele tips te geven op je werk.

Groet Ditmar

Hoi Paul,

Mooie set foto's, maar net wat Ditmar zegt, een verslag met hier en daar
wat toelichting maakt het meer interessant.
Uit een toelichting kunnen bepaalde zaken duidelijk worden zodat ook beter
specifieke tips gegeven kunnen worden.
Volgens mij had je foto's al eerder gemaakt. Lastig als je dan achteraf nog verslag wilt doen 😉

Over jouw Tiger, ik vind 'm goed uitzien ! 😀
Overtuigend in kleur gezet, prima verwering met diverse technieken, takkencamo erop, Panzermänner erin... mooi !
Minpuntje vind ik de gietnaadjes op verschillende onderdelen. Valt in het echt vast niet heel gauw op,
ik laat ook wel eens een naadje vallen, maar feitelijk haat ik gietnaadjes :x

Tips voor de verwering met verf (indien dit beest al afgerond is neem je het mee voor een volgend project dan hè),

-Voertuig vervuiling : prima modder zo, maar daar mag je kleurvariaties in aanbrengen, dat maakt het levendig, of 'echter'.
Denk ook aan andere soorten van vervuiling, bijv. regensporen, olie- brandstof vlekken.
-Voertuig uitrusting : basiskleur is OK, maar hier zou je meer definitie aan kunnen geven.
Voorbeeld : de afsleepkabels, reserve track : zulke ongeverfde delen zullen lichte oxidatie laten zien met een vale rood-bruine tint.
Niet bruin schilderen, maar over de basiskleur een sterk verdund verflaagje aanbrengen (filter), waardoor ze de gewenste tint krijgen.
Voorbeeld : Toren MG : wapens kun je afwerken door te drybrushen met zilver- of aluminiumverf, maar
ook een potlood geeft mooie effecten, zeker wanneer de basiskleur nagenoeg zwart is (zwartbruin ook mooi).
Voorbeeld : Aanboord gereedschap : die worden waarschijnlijk af en toe gebruikt, en dan kun je kiezen
om ze iets te vervuilen, of te verslijten. Slijtsporen kan bijv. met metaalverf en/of potlood.
- Loop van het kanon : een dergelijke roetaanslag zie je eigenlijk nooit in het echt, maar als je
het voor dramatiek toch wilt doen oogt het meer realistisch wanneer dit subtiel aangebracht wordt (langs de rand van de openingen).

Antennetip : warm getrokken sprue is een makkelijke en goedkope manier die echter lastig mooi recht te maken is.
Een goedkoop alternatief : een gitaarsnaar (2 euro), daar knip je heel wat antennes uit maar :
Zo'n snaar is van "verenstaal" dus alleen knippen met tangetje die gehard metaal aankan !
(een goeikope kniptang verandert onmiddelijk in een draadstriptang.... is mijn ervaring althans 🤣 )
Een kant en klare aftermarket antenne kan natuurlijk ook.

De schade aan de plastic spatborden :
De vervorming op zich vind ik goed gedaan. Echter, het is vrij duidelijk te zien hoe dit gedaan is.
Wanneer plastic verhit wordt tot het smeltpunt trekt het samen, het wordt rond en glad (en wordt 'bol').
Bijwerken kan met vijl en iets grover schuurpapier.
Voor de Tiger specifiek : de spatborden aan voor-en achterzijde zijn dikke platen ijzer die niet snel zo mooi zullen krullen.
Ben geen expert, maar deze schade lijkt (mij persoonlijk) dan iets te dramatisch.

Algemeen tipje :
- Bekijk modellen en echte voertuigen en ontdek de variatie in kleuren en gebruikssporen waar je ze eerder niet vermoedde, ook
hoe ze zijn vervuild, verweerd, versleten en eventueel beschadigd.
Voertuigen voor grondverzet en landbouw zijn mooi ter referentie en inspiratie en je komt ze gedurig tegen. Maak foto's.

Figuren : Zien er al prima uit ! je hebt aandacht besteed aan de afwerking zoals huidtinten en hooglichten op de kleding.
Tips heb ik niet behalve : al doende leert men en oefening baart kunst. Veel kijken en oefenen, laat je niet gek maken
door de verscheidenheid aan methodes.
Vind met behulp van bestaande kennis je eigen manier en materiaal waarmee je prettig werkt.
Maar heb je specifieke vragen daarover kun je ze uiteraard stellen hier.

Samenvattend zou ik zeggen : Goed bezig ! en als je graag leert kun je met kennis en ervaring ver komen (als je dat wilt).
besteed in ieder geval iets meer aandacht voor het opschonen van onderdelen tijdens de bouw,
Toegepaste technieken kunnen meer verfijnd, en eventueel ook meer uitgebreid.
Maar het is uiteraard in de eerste plaats aan jouzelf hoever je wilt gaan in de modelbouw.
Voor een ieder verschilt het moment waarop men tevreden is. Belangrijk is plezier te hebben !!!

Misschien kun je hier wat uithalen, heb je specifieke vragen moet je ze gewoon stellen.

uitgebreid groetje 😀

Ditmar Tabben zei:
Hallo Paul,

Voor de geïnteresseerden in je verslag is het wel leuker als er wat tekst en uitleg staat over wat je allemaal gedaan hebt om tot dit eindresultaat te komen....

Dan is het ook nog wat makkelijker om eventuele tips te geven op je werk.

Groet Ditmar

Thanks, heb de post inmiddels aangevuld met wat tekst/uitleg. 🙂

peter van dijk zei:
Hoi Paul,

Mooie set foto's, maar net wat Ditmar zegt, een verslag met hier en daar
wat toelichting maakt het meer interessant.
Uit een toelichting kunnen bepaalde zaken duidelijk worden zodat ook beter
specifieke tips gegeven kunnen worden.
Volgens mij had je foto's al eerder gemaakt. Lastig als je dan achteraf nog verslag wilt doen 😉

Over jouw Tiger, ik vind 'm goed uitzien ! 😀
Overtuigend in kleur gezet, prima verwering met diverse technieken, takkencamo erop, Panzermänner erin... mooi !
Minpuntje vind ik de gietnaadjes op verschillende onderdelen. Valt in het echt vast niet heel gauw op,
ik laat ook wel eens een naadje vallen, maar feitelijk haat ik gietnaadjes :x

Tips voor de verwering met verf (indien dit beest al afgerond is neem je het mee voor een volgend project dan hè),

-Voertuig vervuiling : prima modder zo, maar daar mag je kleurvariaties in aanbrengen, dat maakt het levendig, of 'echter'.
Denk ook aan andere soorten van vervuiling, bijv. regensporen, olie- brandstof vlekken.
-Voertuig uitrusting : basiskleur is OK, maar hier zou je meer definitie aan kunnen geven.
Voorbeeld : de afsleepkabels, reserve track : zulke ongeverfde delen zullen lichte oxidatie laten zien met een vale rood-bruine tint.
Niet bruin schilderen, maar over de basiskleur een sterk verdund verflaagje aanbrengen (filter), waardoor ze de gewenste tint krijgen.
Voorbeeld : Toren MG : wapens kun je afwerken door te drybrushen met zilver- of aluminiumverf, maar
ook een potlood geeft mooie effecten, zeker wanneer de basiskleur nagenoeg zwart is (zwartbruin ook mooi).
Voorbeeld : Aanboord gereedschap : die worden waarschijnlijk af en toe gebruikt, en dan kun je kiezen
om ze iets te vervuilen, of te verslijten. Slijtsporen kan bijv. met metaalverf en/of potlood.
- Loop van het kanon : een dergelijke roetaanslag zie je eigenlijk nooit in het echt, maar als je
het voor dramatiek toch wilt doen oogt het meer realistisch wanneer dit subtiel aangebracht wordt (langs de rand van de openingen).

Antennetip : warm getrokken sprue is een makkelijke en goedkope manier die echter lastig mooi recht te maken is.
Een goedkoop alternatief : een gitaarsnaar (2 euro), daar knip je heel wat antennes uit maar :
Zo'n snaar is van "verenstaal" dus alleen knippen met tangetje die gehard metaal aankan !
(een goeikope kniptang verandert onmiddelijk in een draadstriptang.... is mijn ervaring althans 🤣 )
Een kant en klare aftermarket antenne kan natuurlijk ook.

De schade aan de plastic spatborden :
De vervorming op zich vind ik goed gedaan. Echter, het is vrij duidelijk te zien hoe dit gedaan is.
Wanneer plastic verhit wordt tot het smeltpunt trekt het samen, het wordt rond en glad (en wordt 'bol').
Bijwerken kan met vijl en iets grover schuurpapier.
Voor de Tiger specifiek : de spatborden aan voor-en achterzijde zijn dikke platen ijzer die niet snel zo mooi zullen krullen.
Ben geen expert, maar deze schade lijkt (mij persoonlijk) dan iets te dramatisch.

Algemeen tipje :
- Bekijk modellen en echte voertuigen en ontdek de variatie in kleuren en gebruikssporen waar je ze eerder niet vermoedde, ook
hoe ze zijn vervuild, verweerd, versleten en eventueel beschadigd.
Voertuigen voor grondverzet en landbouw zijn mooi ter referentie en inspiratie en je komt ze gedurig tegen. Maak foto's.

Figuren : Zien er al prima uit ! je hebt aandacht besteed aan de afwerking zoals huidtinten en hooglichten op de kleding.
Tips heb ik niet behalve : al doende leert men en oefening baart kunst. Veel kijken en oefenen, laat je niet gek maken
door de verscheidenheid aan methodes.
Vind met behulp van bestaande kennis je eigen manier en materiaal waarmee je prettig werkt.
Maar heb je specifieke vragen daarover kun je ze uiteraard stellen hier.

Samenvattend zou ik zeggen : Goed bezig ! en als je graag leert kun je met kennis en ervaring ver komen (als je dat wilt).
besteed in ieder geval iets meer aandacht voor het opschonen van onderdelen tijdens de bouw,
Toegepaste technieken kunnen meer verfijnd, en eventueel ook meer uitgebreid.
Maar het is uiteraard in de eerste plaats aan jouzelf hoever je wilt gaan in de modelbouw.
Voor een ieder verschilt het moment waarop men tevreden is. Belangrijk is plezier te hebben !!!

Misschien kun je hier wat uithalen, heb je specifieke vragen moet je ze gewoon stellen.

uitgebreid groetje 😀

Thanks voor de tips/uitleg 🤣 Ga ze zeker gebruiken voor het volgende model. De tiger laat ik nu voor wat het is.
Heb de originele post ook even voorzien van wat extra info. Die gietnaadjes zijn inderdaad soms nog aanwezig of zie je achteraf pas goed op een foto terug. Ga er bij de volgende nog meer rekening mee houden.

Antenne is inderdaad gemaakt met een getrokken stukje sprue. Deze laat ik dan altijd hangend drogen met een gewicht/pincet eronder maar gaan dan alsnog krom staan -_- Zal bij het volgende voertuig eens kijken voor wat andere oplossingen 🙂

Mooi Paul, met de uitleg erbij is het veel interessanter !

Voor kieren dichtsmeren gebruik ik graag "Magic Sculp", maar een ieder heeft zijn eigen favoriet.
Prima opgelost die niet passende toren-zimmerit !

Heb geen ervaring met de Vallejo primer. Ikzelf gebruik altijd één of andere tint grijs van Tamiya, die
ik verdun met "Tamiya Laquer Thinner".

Toffe tip om redelijk eenvoudig gezichtjes te schilderen 😀

Over die sprue antennes. Je kunt ook nog dit proberen om de kromming er uit te halen :
trek de getrokken plastic 'draad' tussen de vingertoppen op dezelfde manier zoals je een krul trekt in een lint,
maar dan tegen de kromming in. Niet veel kracht gebruiken.
Wat ook nog kan is een antenne maken van een dun staafje "Evergreen" of "Plastruct".
Met schuurpapier kun je die zelfs mooi taps schuren.

Mooi spul die camo-takjes die je gebruikt hebt, volgens mij is dat bloesem van de Amerikaanse Eik :

Dat spul ligt binnenkort weer in overvloed (!) op de grond.
Preserveren om uitval te voorkomen kan alleen goed wanneer het vers is.
Ik doe eerst goed spuiten met satijn vernis en daarna in kleur zetten met acryl.
Voor effect spuit ik niet 100% dekkend.

Ga je nog iets doen met de Tiger... ondergrondje misschien ?

Happy Modelling 😀

Bijlagen

• DSC05927_cra.jpg
    DSC05927_cra.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 1.690
Terug
Bovenaan