PT-76 *update 14-05*

Hoi!

Vandaag ben ik bezig geweest met het airbrushen van de PT-76 van Trumpeter. Ik heb de wel bekende modulation style is geprobeerd. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

PT-76-modulation-001.jpg

Groetjes!

Hey Jurjen,

het lijkt erop en het zal ook zo wel zijn denk ik dat jij verschillende kleuren groen zonder te mengen gebruikt hebt? Ik vind het er een beetje raar uit zien eerlijk gezegd. Kan natuurlijk ook aan mij liggen aangezien ik nog niet over voldoende ervaring beschik.

groeten
Andy

Tsja...

Beste Jurjen,

OP zich vind ik het wel mooi... al deel ik de mening van Andy wel een beetje... De kleuren zijn wel heel vak. Dat vind ik bij de luiken op het achterdek nog wel meevallen, maar bij de overgang van de toren naar de loop is het minder mooi, als is dat vooral de keuze van de kleur. Ik zou inderdaad wat meer met kleuren spelen op de grotere vlakken, al kan je al veel bereiken met washes en chippings....

Ik ben benieuwd!

Groet,

Ronald

Hoi!

Ik heb nieuwe foto's gemaakt zodat het iets beter te zien is. Ik heb nog steeds moeite met het kiezen van de juiste kleur groen en om met deze kleur te varieren. Over de kleur zelf ben ik nu redelijk tevreden - alleen de lichtere kleuren van de twee dekplaten heb ik nog een beetje mijn twijfels. Ik zie nu ook op de foto's dat er een lichte overspray is van de Masking tape, lol. Ik heb geprobeerd een hele lichte overgang te behouden en hoe dit zal uitpakken in het verdere verweringsproces - geen idee.

PT-76-modulation-006.jpg

PT-76-modulation-007.jpg

PT-76-modulation-008.jpg

De DVD is trouwens de aanzet geweest om dit is te proberen. Is zijn prijz zeker waard!

Groetjes.

Ha Jurjen,

Goed bezig! Er is idd veel variatie, maar ik denk dat alleen de gifgroene kleur wat vreemd kan overkomen. Ik zou juist de handvaten/ railing een lichte kleur geven zoals de platen op het motor luik. Is dit trouwens een hedendaags voertuig (denk het wel) en is die kit een beetje rdelijk? Dat Russische spul vind ik zelf namelijk ook wel erg gaaf. 😉

Groetjes!

Mooi bak Jurjen. Die russen weten toch wel oerlelijk mooi spul te maken. Zo iets dergelijks moet ik ook eens bouwen. Dat groenige vind ik zelf wel mooi, net als je andere project. Ik heb zelf geen verstand van de gebruikte kleuren, maar qua brushjob vind ik t wel goed overkomen.

@ Boris
Inderdaad een hedendaagsch dingetje, maar wel sinds 1950 !
http://en.wikipedia.org/wiki/PT-76

groet Frank

Hi Jurjen,

Wel mooie poging om wat modulatie in je model te krijgen , maar ik mis toch wat diepte. Komt mss nog met de weathering.
Ben benieuwd hoe je de verschillende tinten groen in elkaar zal laten vloeien.

Grtz

Kristof

Volgens mij komt dit wel helemaal goed hoor, Jurjen. Met wat goeie weathering komt de diepte vanzelf en verdwijnen de grootste contrasten. Zelf zou ik de twee luiken achterop iets minder licht hebben gemaakt. Je kunt ook van alle drie de luiken het hoger liggende gedeelte wat lichter maken dan de rest van het luik, en ook de mantel mag van onder wat donkerder en van boven wat lichter. Het enige wat ik niet mooi vind zijn de twee bobbels op het koepelluik: die zou ik juist lichter maken in plaats van donkerder.

edit: beschamende spelfout weggehaald!

Bedankt voor de suggesties, hier kan ik zeker wat mee! Ik ga de dekplaten en de koepelluiken aanpassen. Ik heb net de decals geplaatst, niet noemenswaardig genoeg om op de foto te zetten. 🙂

Groetjes

Er is nu nog teveel contrast maar ik denk ook dat met de juiste verwering (met name filters) juist een mooi effect kan worden bereikt.

Is de kit een beetje goed te bouwen overigens?

Greetz,

Jurrie

borat2copy-1.jpg

Mooie kleurvariatie. Dit maakt een saaie bak een stuk interessanter om naar te kijken 😉
Jan 🙂

Hihi, nice one Jan 😀

Ik heb de luiken en platen aangepast en het ziet er naar mijn mening beter uit. Dank voor de tip!

Wat betreft het model. Recht uit de doos is het prima te bouwen. De upper- en lower hull passen prima op elkaar. Alleen de achterzijde past niet helemaal precies en hier moet wel enig gevuld en geschuurd worden. De details zijn over het algemeen goed - maar als je het model qua detail naar een hoger niveau wilt brengen moet je toch echt een PE set gebruiken. Met name de lampbeschermers en fenders zien er in PE veel beter uit! Het enige nadeel is dat het model wordt geleverd met vinyl tracks en dat de meeste van ons deze waarschijnlijk willen vervangen door een AM setje. Zijn toch extra kosten! Al met al is het een erg leuk model om te bouwen en zoals Frank al zei. Oerlelijk mooi! 😀

Wat betreft het schilderen heb je genoeg variatie. De PT is al bijna 57 jaar in dienst (!) en heeft dus al veel conflicten mee gemaakt - genoeg keuze dus! Het verbaasd me wel dat de PT niet echt vaak voorbij komt op de verschillende fora, jammer..

Groetjes!

Dat komt omdat het een bizar lelijk ding is!! 🙂

FF zonder dollen, mooi en strak gespoten hoor! Ben erg nieuwsgierig naar de weathering die je er op los gaat laten!

Gegroet,

Hilbert

precies ditzelfde model staat in Tamiya Model Military nummer 36, misschien dat je er wat aan hebt wat Jose Brito gedaan heeft.

hoeveel moeite heb jij gehad met de tracks erop te krijgen. schijnt dat de vinyl tracks behoorlijk crappy zijn en dat je een mooi resin setje kan kopen van Armo

Bedankt voor de tip Michel! De vinyl tracks heb ik direct in de prullenbak gegooid, hihi 🙂 Voor AM kun je kiezen uit de Armo, Friul en Masterclub tracks. Friuls zijn het meest gebruiksvriendelijk maar wel het duurst. Masterclub is een goede middenweg maar wel arbeidsintensief. Ik heb begrepen dat de Armo tracks het minste zijn.

Hier een review die ik geschreven heb over de tracks. 🙂

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=4131

Ik ben verder gegaan met een aantal filters en washes en dit is het huidig resultaat. Het loopwerk moet nog gedaan worden. Ik zit (zoals wel vaker 🙂) te twijfelen hoe ik het eindresultaat wil hebben. Een meer subtiele weathering of zal ik gaan voor een afgeragde PT. Wat zouden jullie graag willen zien?

let me know!

PT-76modulationandwashes003.jpg

PT-76-modulation-and-washes.jpg

(het groen oogt een beetje grauwig, alsof er een blauwe filter overheen zit. In het echt is het wat 'warmer')

Groetjes!

Ziet er heel mooi uit.

Persoonlijk hou ik meer van een afgeragde bak 😀
maar ik denk dat als je een subtilere weathering doet je meer van het modulation style ziet.

Groeten Marten

na 57 jaar mag je er wel een flink afgeragte bak van maken, geweldig lelijk ding zeg!

Timo

Ik zei toch dat het wel goed zou komen? Ziet er prima uit! Maar zie ik nou dat je een gietstructuur hebt aangebracht op de koepel? Die was gewoon van glad plaatstaal 🙂

Zeer goed opgemerkt Eelke! 🙂

In het Tankogradboek over de PT staan foto's die een zeer grove structuur van het plaatstaal laten zien. Bijvoorbeeld blz. 41 tweede rechts van onder - de water inlaat.

Ik ben er dus (onbewust) van uit gegaan dat eenzelfde soort structuur op de rest van het voertuig zou zitten, maar dit is niet het geval op de koepel, zo zie ik nu. Er zit wel enig structuur, al is het wel heel gering en bijna niet waarneembaar.

Dat wordt dus de ovenreiniger! 🙂

Groetjes!

ps. supurmooi optreden van de Toppers, lol

Terug
Bovenaan