Privacy?

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Sinds ik me in de chatgroep op de oude Twenot Site niet meer "Frater Revellus" of "Broeder Anonymus" mag noemen van Rob, gebruik ik mijn eigen naam.
Maar net zag ik dat ons forum door zoekmachines wordt doorgenomen: Ik kom mijn posts nu tegen in google als ik mijn naam opvraag.
Vind ik eigenlijk niet fijn.
Het is hier toch een beetje een vriendenclub en zou privacy waarderen.
Kan ik / kunnen wij iets aan de beslotenheid van het forum verbeteren?
Ik heb de privacy instellingen al staan op NIEMAND of ALLEEN LEDEN.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Sinds ik me in de chatgroep op de oude Twenot Site niet meer "Frater Revellus" of "Broeder Anonymus" mag noemen van Rob,

Tja, dat was wat toen 🤣 . Rob ging ten strijde tegen de religieuzen, zelfs de arme Peter Salm moest het ontgelden. Die kreeg de wind van voren omdat hij reacties plaatste onder de naam 'psalm' 😇

Laatst bewerkt:

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Hallo Arne, duidelijke vraag. Ik ga even samen met Jakko onderzoeken waar de mogelijkheden liggen. Relevant is dat wel ten alle tijden duidelijk blijft naar de andere leden, wie wat schrijft, daar dit een positief effect heeft op "goed gedrag".

Gr Bas

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Maar net zag ik dat ons forum door zoekmachines wordt doorgenomen
Je zegt dat alsof je daarvan opkijkt …

Het is hier toch een beetje een vriendenclub en zou privacy waarderen.
Um … het is een forum op het Internet, waar in principe iedereen lid van kan worden. Ja, er zit wel iemand (ik) tussen die bepaalt óf een nieuwe aanmelding ook lid wordt, maar het enige criterium daarvoor is: lijkt het een spammer te zijn? Die worden gelijk afgewezen, maar voor de rest is er geen reden om mensen niet toe te laten.

Kan ik / kunnen wij iets aan de beslotenheid van het forum verbeteren?
Ik heb de privacy instellingen al staan op NIEMAND of ALLEEN LEDEN.
Dat geldt alleen binnen het forum. Buitenstaanders kunnen sowieso minder informatie over je zien, maar je naam staat gewoon altijd naast je berichten, ook voor bezoekers die niet ingelogd zijn. Ik weet niet of die te verbergen zijn, maar ik zal eens uitzoeken of dit mogelijk is.

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Arne, ik ben even aan het nadenken over een praktische oplossing. Ik zou mijn eigen naam fonetisch kunnen schrijven als B@s_sl@@ts bijvoorbeeld. Dit is voor de herkenbaarheid voldoende, want ieder lid kan dit 'lezen', zeker als je het consequent doet. Maar voor een zoekmachine wordt ik daarmee onvindbaar schat ik in? Zou dit een oplossing, even hard op nadenkend....
Dan moeten we alleen de huisregels enigszins verruimen, zodat het voor beide kanten (gebruikers en beheer) overzichtelijk blijft.

Gr Bas

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Arne, ik ben even aan het nadenken over een praktische oplossing. Ik zou mijn eigen naam fonetisch kunnen schrijven als B@s_sl@@ts bijvoorbeeld. Dit is voor de herkenbaarheid voldoende, want ieder lid kan dit 'lezen', zeker als je het consequent doet. Maar voor een zoekmachine wordt ik daarmee onvindbaar schat ik in? Zou dit een oplossing, even hard op nadenkend....
Dan moeten we alleen de huisregels enigszins verruimen, zodat het voor beide kanten (gebruikers en beheer) overzichtelijk blijft.

Gr Bas
W@lt€r J😀nk€rs...

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik vind die manier niks — ja, iemand die aan een zoekmachine vraagt om Bas Slaats gaat je niet vinden, maar ik vind het storend om zulke namen te lezen. Doe het dan op z’n minst als Ваs Slааts, dan leest het voor ons in elk geval precies als Bas Slaats — maar probeer eens of je met zoeken (Ctrl+F of ⌘F, of weetikveelwat op een telefoon/tablet) die eerste vindt … Maar dat heeft (in dit geval) wel weer het probleem dat je die gebruiker niet gaat kunnen vinden door @B te typen, of in het zoekveld als je daar Bas intypt.

De В is een Cyrillische V/W, die eruitziet als de Latijnse B, de а is eveneens Cyrillisch. Voor computers maakt dat verschil, voor mensen die het lezen niet.

Ik denk dat het dan beter is om de regels wat aan te passen zodat je ook voornaam + eerste letter achternaam als gebruikersnaam mag hebben, zodat ik bijvoorbeeld Jakko W. als gebruikersnaam zou kunnen hebben. Of, en daar moet ik me beter in verdiepen, kijken of het mogelijk is dat gebruikersnamen (geheel of gedeeltelijk) verborgen worden voor niet-ingelogde gebruikers. Bijvoorbeeld door alles behalve de eerste naam weg te laten, zodat gasten bij dit bericht alleen „Jakko” als naam zien, maar m’n hele naam zichtbaar is voor ingelogde gebruikers.

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Als je een unieke naam hebt, (of twee zelfs) wordt het internet heel transparant.
Goed gedrag en verantwoording nemen voor wat je schrijft spreekt me aan. Ben helemaal klaar met het gedrag op Twitter.
Ik kan me wat voorstellen bij een huisregel waarbij ik je één of meer symbolen kan toevoegen.
Kan bijvoorbeeld best op deze site als @rne P0ir0T door het leven.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Als je een unieke naam hebt, (of twee zelfs) wordt het internet heel transparant.
Goed gedrag en verantwoording nemen voor wat je schrijft spreekt me aan. Ben helemaal klaar met het gedrag op Twitter.
Ik kan me wat voorstellen bij een huisregel waarbij ik je één of meer symbolen kan toevoegen.
Kan bijvoorbeeld best op deze site als @rne P0ir0T door het leven.

Ach, voor je het weet ga je door het leven als Arne P.

arneP.jpeg

Als je nu niet in verband wil worden gebracht met je berichten neem dan een generieke avatar ipv je pasfoto

Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Of, en daar moet ik me beter in verdiepen, kijken of het mogelijk is dat gebruikersnamen (geheel of gedeeltelijk) verborgen worden voor niet-ingelogde gebruikers. Bijvoorbeeld door alles behalve de eerste naam weg te laten, zodat gasten bij dit bericht alleen „Jakko” als naam zien, maar m’n hele naam zichtbaar is voor ingelogde gebruikers.
Dat zou een mooie oplossing zijn, Jakko. Ik ben benieuwd of dat mogelijk is.
Zelf heb ik nooit iets tegen het gebruik van ieders eigen naam gehad, sterker nog...ik ben daar een groot voorstander van...het maakt het communiceren in ieder geval persoonlijker en dat mag wel binnen een club, wat mij betreft. Alleen een voornaam en eerste letter achternaam lijkt me ook een mooi compromis, maar wat mij betreft in ieder geval niet van die quasi-leuke nicknames; ook afgelopen week heb ik weer minimaal 2 nieuwe leden gezien die zich toch gewoon aanmelden met een nickname.....foei!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik ben benieuwd of dat mogelijk is.
Ik ben ermee bezig om het uit te zoeken, maar op het officiële ondersteuningsforum van de software die we gebruiken, heb ik tot nu toe nog niet echt veel écht bruikbare antwoorden gekregen. D.w.z.: eentje die in principe wel wat uitlegde, maar zonder de diepgang die ik wilde weten om het zo te doen als ik voor ogen heb.

Bovenaan