Plastic Soldier Company Sd.Kfz. 251D’s

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Dit zijn een paar 1/72 Sd.Kfz. 251’s van The Plastic Soldier Company. Op zich best leuke modellen, maar verwacht geen Dragon- of Revell-kwaliteit — het zijn wargamesmodellen waarbij het snel kunnen bouwen en de stevigheid belangrijker zijn dan goed detail 🙂 Wel moet ik zeggen dat de maatvoering erg goed is: alle maten die ik van het model genomen heb zijn wat ze zouden moeten zijn.

De eerste is de 251/16, een vlammenwerpervoertuig. De onderdelen om er eentje te bouwen zitten in de set waarnaar ik hierboven linkte, maar de geleverde brandstoftanks zijn veel te kort en te hoog, dus die heb ik opnieuw gemaakt uit plastic plaat met de leidingen uit mesting staaf , daarbij de afmetingen aanhoudend van het Revell-model van de Ausf. C, dat (in geschilderde toestand) te zien is in de tweede foto. Geen vergelijking, als het je om detail gaat, maar omdat ik deze modellen voor wargames zal gebruiken is ongeveer eigenlijk goed genoeg.

SdKfz251-16-1.JPG

SdKfz251-16-2.JPG

Het andere is een 251/8 gewondentransport. Onderdelen hiervoor worden niet door Plastic Soldier geleverd (de site hierboven, en de doos, beweren dat er een /8 inzit, maar daarmee bedoelen ze de 251/2 mortierdrager — ik vermoed dat iemand in de war was vanwege het kaliber van dat mortier) dus die heb ik zelf moeten maken uit plastic plaat, strip en dergelijke. Ook hier weer geldt dat de algehele impressie belangrijker is dan het detail, vandaar dat dat laatste vaak ontbreekt 🙂

SdKfz251-8-1.JPG

SdKfz251-8-2.JPG

SdKfz251-8-3.JPG

SdKfz251-8-4.JPG

De banken zijn gewoon stukken plastic plaat op een verhoging van een stukje gietraam om ze ver genoeg van de vloer te krijgen (slecht te zien, omdat de foto's wat slecht belicht zijn, is dat de linkerbank wel degelijk uit twee delen bestaat: het losse zitje achteraan en de rest van de bank), de rails op de vloer zijn gemaakt van zes stukjes Evergreen strip, de opgeklapte rails aan de zijwand van vierkante staaf. De stangen boven het dak zijn weer messing staaf en de bogen voor het linnen dak zijn 0,4 mm verenstaal waarvoor ik gleufjes in de zijkanten van de romp heb gesneden zodat ze zichzelf klem trekken, en daardoor (hopelijk) stevig genoeg zitten dat ze niet af zullen breken wanneer iemand het model oppakt — of laat vallen 🙂 De watertank is gewoon een stukje gietraam dat dik genoeg leek. In dit model heb ik trouwens wel een brandschot (of iets dat ervoor door kan gaan) geplaatst en in het andere niet, omdat bleek dat je wel heel ver onder de motorkap kunt kijken wanneer er geen mannetje zit — bij het andere voertuig beneemt de bijrijder zoveel van het zicht dat dat stukje plastic plaat niet nodig is.

Hoi Jakko,

Ik vind het erg interessante plaatjes. Ik ben niet bekend met het merk maar ze zien er best goed uit. Ze zijn wel enigszins aan de prijs ...
Mooi die toevoegingen die je inmiddels hebt gedaan; die dikke cilinders naar weerskanten, waarvoor dienden die ? Stevigheid voor de hull ?

Kun je misschien ook een shotje laten zien van de bouwhandleiding en decals ? 🙂

groet

Johannes Haspels zei:
Ik vind het erg interessante plaatjes. Ik ben niet bekend met het merk maar ze zien er best goed uit. Ze zijn wel enigszins aan de prijs ...
Dat valt juist wel mee: de set waarnaar ik linkte bevat vier modellen van de 251/1 (en voor elk een 3,7 cm PaK 35/36 erbij om er de 251/10 van te maken) plus een gietraampje met onderdelen om ze om te bouwen tot de varianten die op de pagina genoemd worden, voor £19,95 — dus net geen £5 oftewel iets van 7 euro per model. Het lullige is alleen wel dat er maar genoeg onderdelen zijn voor één van elke variant, wat voor „statische” modelbouw geen punt is, maar voor wargames totaal onhandig: als je een volledig peloton van zes SdKfz 251/9s wilt hebben zou je zes van deze sets moeten kopen, om dan 18 overbodige modellen over te houden … dan wordt het wel behoorlijk aan de prijs, ja 🙂
Johannes Haspels zei:
Mooi die toevoegingen die je inmiddels hebt gedaan; die dikke cilinders naar weerskanten, waarvoor dienden die ? Stevigheid voor de hull ?
Op de 251/8 bedoel je? Die zijn om de bovenste brancard aan op te hangen. De onderste brancard staat in de gootjes op de vloer, de bovenste in het rek dat ik opgeklapt weergegeven heb (die witte stukken plastic binnenin de bovenkant van de romp, in het echt zijn het ook goten, maar omdat dat hier bijna niet te zien zou zijn heb ik gewoon vierkante staaf gepakt), met kettingen die van de stangen naar beneden hangen om het rek te ondersteunen.
Johannes Haspels zei:
Kun je misschien ook een shotje laten zien van de bouwhandleiding en decals ? 🙂
Die laatste zitten er niet bij. De handleiding kun je hier vinden — zie de plaatjes net boven de „write a review”-knop, die staan ook op de instructies. Voor de set met de varianten zit dat papiertje er ook bij, maar staan verdere instructies op de binnenkant van de doos gedrukt, wat niet bepaald handig is als je — zoals ik — de doos heel wilt houden en bewaren.

Terug
Bovenaan