Pilabo 41 in actie

Ik kwam vanmorgen bij toeval een clip tegen op de IWM site van een Duitse Pionierlandungsboot 41 die dus kennelijk in 1951 nog gebruikt werd bij een vroege NAVO oefening (operation Jupiter). Locatie waarschijnlijk de Moezel ? Bemanning is zo te zien van de Franse marine.

Bekende foto's van de Pilabo 41 nr 504 in gebruik bij het Hochsee-Lehr-Kommando in Terneuzen en Fredericia (Denemarken) . Op de eerste foto's zaten er nog Sturmbootrutschen (rekken voor het te waterlaten en uit het water halen van Stubos) op het vaartuig. De laatste foto is genomen bij Fredericia waar er een opbouw met Flak geschut is toegevoegd.

h8ciNS1.jpg

IjIjdLp.jpg

K5oQZvl.jpg

ySm5bFE.jpg

Arjan

Van moderator Thomas van het Historisches Marine Archiv heb ik begrepen dat het vaartuig in kwestie Constance I (C1) moet zijn. Dit was Pilabo 536 die deel uitmaakte van de Bodenseeflottille. Na de oorlog is die hele Bodenseeflottille als oorlogsbuit naar Frankrijk gegaan.

Dit zusterschip Pilabo 535 werd in Zwitserland gefotografeerd nadat een Duitser een paar dagen voor de vrijwillige internering er inclusief Opel Kadett mee vandoor gegaan was :

4ZJ09kn.png

Arjan

Er is wel een model op kleine schaal en ik heb ook nog ergens een bouwverslag van een model op grote schaal. Weet uit mijn hoofd even niet wat dat voor schaal was.

Ik heb wel ook zeer behoorlijke 1/48 bouwtekeningen waar ik zelf al eens een 1/35 versie van heb laten afdrukken. Verder is er nog een survivor in Oberschleissheim waar ik een berg detail foto's van heb. Een foto van dit exemplaar is hier te vinden :

Arjan

Wel gaaf, maar wordt te groot voor mijn pintertje :biggrin:

Oberschleissheim, hmmmm mischien iets voor de terugreis van mijn vakantie ;)

Nog een stel foto's van Pilabo 504 met Beute Matilda Oswald bij de pier in Terneuzen :

TA05cQL.jpg

Lfd40k8.jpg

hmVeHDq.jpg

Er zijn meerdere foto's van Beute Matilda's die op het station van Terneuzen binnenkomen, Oswald zal waarschijnlijk op één van deze exemplaren gebouwd zijn. Een Beute Matilda staat ook op een bekende foto van een Siebelfähre in de haven van Antwerpen voor het Kali Magazijn (Kali Kot in de volksmond). Ik heb ook een foto van hetzelfde vaartuig plus Matilda in de haven van Breskens.

dBB0kT2.jpg

Bij Oswald was de originele toren vervangen door een 5cm Pak plus 2 mg's :

gDeuDWh.jpg

gEYz4Ie.jpg

FVEaoQP.jpg

le9R9dF.jpg

Deze foto is mijns inziens in Denemarken gemaakt en niet in Terneuzen. Heb dit ooit uitgezocht, was bij een invasie oefening op een eiland voor de Deense kust waar Rommel ook bij aanwezig was.

gRxxLiS.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
Hoi Arjan,

Kende het filmpje, gaaf.

Het was even research maar als het goed is is de pilabo te bezoeken. Het is een gedenkteken op een jeugdontmoetingsplaats (moeilijk woord, drie lettergrepen😁)

Op deze website Mahnmal Flucht und Vertreibung ist neu gestaltet kun je op het tweede fotootje de boot op de achtergrond zien😉

Kaartje google maps met bovenin de boot, vlaknaast het vliegveld:
IMG_4162.jpeg

Wel moet je je aanmelden ik citeer, P.S.: Wer die Mahnmalanlage betreten und besichtigen möchte, melde sich dazu bitte im Hauptgebäude der Jugendbegegnungsstätte, dem „Heiner-Janik-Haus“, an.

Denk dat ik een poging ga wagen, zal mijn reisgids, Annemieke, eens vragen 🤔

Gr. Frank

image.jpg
Deze ken je vast ook wel @Arjan Wiskerke , een Pilabo 41 die bij de Kessel von Heiligenbeil troepen evacueert en hier binnenloopt in Pilau.

Die foto ken ik inderdaad van het HMA (Historisches Marine Archiv) maar het schijnt wel een Pilabo 40 te zijn (volgens de HMA gegevens) en geen Pilabo 41. Erg moeilijk om het verschil tussen die twee types te zien vooral als je het met 1 foto moet doen. Laatstgenoemde was 60 cm langer dus dat valt niet echt op. Ik vind het meestal het makkelijkst om te kijken of je vooraan aan stuurboordzijde een Flak sokkel kunt zien. Bij bovenstaande foto is die Flak sokkel niet zichtbaar maar er staan ook erg veel mensen op die plek. Bij deze Pilabo 41's is die sokkel wel te zien :

Q8QfOkD.jpg

pQ0SI6l.jpg

Ik kan desgewenst betere scans maken van Pilabo 503 en eventueel ook van andere foto's :

j6b5Ag6.jpg

JKSw34p.jpg

Hier is het Flak geschut op de sokkel bemand (demonstratie voor een groep HJ knapen Fredericia) :

h4ld85y.jpg

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Ik heb met enige moeite (mijn Frans is niet meer wat het vroeger was) nog de volgende info kunnen vinden over de door de Fransen buitgemaakte Pilabos 41. Deze (3 stuks) werden in 1951 voor het eerst gebruikt door de FMR (Forces Maritimes du Rhin) om 30 ton tanks over de Rijn te kunnen zetten :

"Les premiers chalands du Rhin en service au sein des Forces Maritimes du Rhin.

Vers 1950, la nécessité d'assurer la sûreté des opérations logistiques de la zone des arrières des armées par le franchissement discontinu transversal du Rhin en cas de rupture des moyens continu devient une préoccupation dominante des états-majors. Les Forces Maritimes Françaises du Rhin ne disposaient, jusqu'en 1950, que d'un petit nombre d'engins de faible tonnage, la plupart vétérans de la guerre, et de bâtiments réquisitionnés. Les premiers essais de franchissement du Rhin par des chars de 30 tonnes ont eu lieu dans la région de Bingen le 6 juillet 1951 avec 3 chalands type « Constance »."

Bron :

https://franchissement.forumgratuit.org/t246-chaland-de-type-l-901-oberwinter

En verder op hetzelfde forum :

"Informations complémentaires sur les chalands du type CONSTANCE
Message par François Bréchat Jeu 21 Avr 2011 - 3:04

Il s'agit de chalands de débarquement d'un type désigné dans l'Armée allemande PiLb 41, ou PiLaBo 41, en clair, Pioneer
Landungsboote 41.
7 ou 8 bateaux de ce type furent récupérés dans le Secteur Maritime de Constance, tous construits par Bodanwerft à
Kressbronn:
- 5 trouvés à différents stades de construction, sous les numéros allemands 536 à 540 et qui deviendront les
CONSTANCE 1 à 5,
  • 1 sixième y fut ajouté, semble-t-il, qui devint le CONSTANCE 6,
  • 1 fut trouvé coulé qui, après renflouement et remise en état, fut,pendant quelque temps, utilisé par le Secteur
Maritime de Constance sous le nom de LORIENT.
- 1 utilisé par un citoyen allemand pour s'enfuire en Suisse à l'arrivée des troupes françaises, le numéro 535, nous
fut rendu par l'Armée suisse en 1948.
A l'exception du dernier cité, ces chalands furent expédiés à Cherbourg ou Toulon en 1947 /1948 où ils seront
utilisés comme bâtiments de servitude. Mais, en 1949, les Forces Maritimes du Rhin qui, jusque là, avaient, essenti-
ellement une mission de police, reçurent de nouvelles missions d'ordre strictement militaire dont celle de franchis-
sement. A ce titre, 3 de ces chalands vont lui être affectés:
- le chaland rendu par l'Armée suisse qui, après remise en état à Constance, arrivera le premier et sera en service
le 1er Octobre1949, suivront:
  • le CONSTANCE 1, venu de Cherbourg par voies d'eau et arrivé à Coblance le 20 Octobre 1950,
  • le CONSTANCE 3, venu de Toulon par voie ferrée et qui, le 1er Octobre 1950, n'est pas encore là.

Ces chalands sont alors connus sous les sigles C1, C2 et C3 (mais qui est qui?) puis, C 9096, C 9097 et C 9099
et, enfin, L 996, L 997 et L 999.
Caractéristiques et premier essai de franchissement ayant déjà été donnés, je signalerai seulement leur départ des
F M R: le 17/11/1955 pour les L 997 et L 999, qui vont à Toulon, et le 2/12/1955 pour le L 996 affecté à Brest."

Les chalands de type "CONSTANCE"

Arjan

Bekijk bijlage 28331
Deze ken je vast ook wel @Arjan Wiskerke , een Pilabo 41 die bij de Kessel von Heiligenbeil troepen evacueert en hier binnenloopt in Pilau.

Ik heb zelf nog eens even wat plaatjes bekeken en dit moet inderdaad gewoon een Pilabo 41 zijn. Er is in de gegevens bij Pilabo 339 op het HMA gewoon een fout gemaakt, ik zal de heren daar op attenderen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het nummer systeem van die vaartuigen dat niet altijd logisch is. Men heeft waarschijnlijk een foto van Pilabo 41 339 gezet bij de gegevens van Pilabo 40 339.

Arjan

Ik zag vandaag pas dat er toch ook een resin 1/72 model is van een Pilabo 41. Of liever gezegd twee want er is een model met kleine stuurhut en één met grote. Eerstgenoemde kost dan €120 en laatstgenoemde €150 :nouja:. Fabrikant is MGM models, ze leveren ook Siebelfähren, Stubos etc. in 1/72.

NweyAVJ.jpg

5PwMO08.jpg

Arjan

Veel geld, and a lot of detail missing.... (navigatie lichtjes e.d.) Begin er toch aan te denken om 1/35 uit plaat en geprinte delen er eentje te creeren.:hm:

Maar heb eerst nog twee andere projecten dus ik meld me nog een keer voor meer info e.d. @Arjan Wiskerke ;)

Laatst bewerkt:
Dan moet ik er "tweetje" creeeren... Zou wel leuk zijn.

Vind de Pilabo met Land- wasser schlepper echter het meest uitdagend ;)
Dat vind ik ook, de foto van Oswald plus een LWS toont LWS 1071. De andere foto's van Pilabo 504 met grote stuurhut en een LWS tonen meen ik alle LWS 198, het prototype met 7 loopwielen terwijl de productie LWS (en de 1/35 modellen) er 8 had.

Kzv80VR.jpg

LWS 198 nog met de originele grote voorruiten in de cabine. Later kreeg LWS 198 ook de nieuwe cabine met de kleinere ruiten die op bovenstaande foto te zien zijn.

Pf4Epbf.jpg

Er zijn overigens ook meerdere foto's te vinden van Pilabo 40's met verschillende LWS voertuigen en op verschillende fronten (Noord Europa, Adriatische zee en Afrika)

Grappig vind ik ook aan de Pilabo 41 dat ie weer zo typisch Duits overengineered is. Vergelijk dit eens met de Spartaanse laadklep van een Amerikaanse LCM.

HuX9k19.jpg

rnlGA7L.jpg

Frank er zijn meerdere mensen bezig geweest met 3d tekeningen. Ik weet dat er iemand bezig was met tekeningen voor een 1/6 model . Helaas staat het forum waar die tekeningen te vinden zijn op slot . Op het HMA was er iemand die 3d tekeningen gemaakt heeft voor een klein model, 1/144 meen ik uit mijn hoofd. De tekeningen die ik zelf heb zijn nog van voor het computer tijdperk maar wel mooi gedetailleerd.

Zal de komende dagen nog eens wat teaser foto's plaatsen.

Arjan

Laatst bewerkt:
Voor de liefhebbers een scan uit Landungspioniere im Einsatz 1939-1945 van Waldemar Trojca. Dit is toch eigenlijk de bijbel op het gebied van Landungspioniere met erg veel goede foto's. Voor liefhebbers van Zeeuwse geschiedenis, nogal wat foto's bij Terneuzen en Vlissingen .

Pilabo 503 :

fC56EVh.jpg

Het 1/35 Pilabo 39 model van Schatton zou overigens ook te gebruiken zijn in combinatie met een LWS :

vA1I9yF.jpg

tt3XxEj.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
image.jpg
Voor de liefhebbers een scan uit Landungspioniere im Einsatz 1939-1945 van Waldemar Trojca. Dit is toch eigenlijk de bijbel op het gebied van Landungspioniere met erg veel goede foto's. Voor liefhebbers van Zeeuwse geschiedenis, nogal wat foto's bij Terneuzen en Vlissingen .

Arjan
Was net gister binnengekomen. Aangezien ik rare puitsjes begon te krijgen en me dit voorgeschreven werd door toch een pilabo besmetting. Zijn er nog meer aan te bevelen boeken @Arjan Wiskerke ? Het tweede achterliggende boekje staan 3 of 4 foto’s van intresse in.

Laatst bewerkt:
Hallo Frank,

Ik ben al lang besmet het virus, eigenlijk een variant van waterpokken :). Ik vind zelf verder het LWS boek van Waldemar Trojca aan te bevelen :

Ik neem aan dat dit boek ook wel ergens (Duitsland?) tweedehands te krijgen is. Focus is met name op de LWS I en II maar ook vrij veel foto's waarop ook Pilabo's te zien zijn.

Het boek van Rodolphe Rousille German Pioneer Equipment and Vehicles (waar ik ook een bescheiden bijdrage aan geleverd heb) is uitsluitend gericht op de Trippel en LWS. Mooie foto's maar ik vind het boek in een aantal opzichten minder geslaagd dan het Trojca boek. Vooral op het gebied van research niet sterk. Als je het boek voor niet al te veel geld kunt krijgen dan wel doen.

Verder is de aangewezen bron voor info over Landungspioniere het sub forum Landungsfahrzeuge op het HMA. Qua positie is dit subforum ook weer stiefmoederlijk bedeeld want het bungelt helemaal onderaan aan de lijst van sub fora :(. Blijft vreemd dat dit zo'n onderschat thema is binnen WOII en in het bijzonder WOII in Nederland. Voorbeeld ook deze thread over de grote aantallen achterschepen voor Siebelfähren die op Nederlandse werven gemaakt zijn :

Groet,

Arjan

Gaaf Arjan,

Dank je, LWS alvast iets goedkoper gevonden. Vind booklooker.de een fijne site om tweedehands, meestal goede, boeken te vinden voor een redelijke prijs.

https://www.booklooker.de/Bücher/Waldemar-Jaugitz-Trojca+LWS-Land-Wasser-Schlepper/id/A02D7zXb01ZZM

Het tweede boek ook gevonden tegen acceptabel bedrag:

Natuurlijk nieuwsgierig, welke bijdrage heb jij gelverd🤔

De twee sites als favorieten toegevoegd.

Ik ga ze vanavond bestellen😉

Nu zou ik dat model eigenlijk eens een keer helemaal af moeten maken … maar die stootbumpers … :(

Terug
Bovenaan