Peter Vierhout: YP 408 gereed update 12mrt11

Peter Vierhout

Regiocoördinator Midden
Lid van de TWENOT
Interesses
1op72 tanks en voertuigen
Schalen
  1. 1:72
  2. 1:76
Ik ga het ook proberen, nu een keer met een 1:87 model :oei:

45_0.jpg


Afbeelding van MR Models

Heb de kit nog ergens liggen, ga dit weekend eens zoeken waar. :nouja:

Update 22 jan 11, zie verder
 
Re: Peter Vierhout: YP 408

Model gevonden !

Alle onderdelen :


Uploaded with ImageShack.us

Zoals bekend bij velen zijn de luiken op het model verkeerd; zowel van de chauffeur als alle manschappenluiken. Heb al een begin gemaakt om de juiste lijnen op het dak in te krassen ....



Uploaded with ImageShack.us

Nu alleen nog vrijwel alle scharnieren aanpassen :nouja: en de chaffeur van het juiste luik voorzien :oei:
 
Re: Peter Vierhout: YP 408

Hallo Peter,

Goed te lezen dat de YP ook gebouwd gaat worden!

Ik ga je zeker volgen.

Veel succes met de bouw en aanpassingen.

Ik zit zelf te denken om mee te doen met een scratch YP in schaal 1:72 maar ik moet even kijken of dit haalbaar is qua wielen e.d.

Bart
 
Re: Peter Vierhout: YP 408

Hallo Bart,
bedankt voor de link, kan ik zeker goed gebruiken.
Op het moment ligt het werk aan de YP even stil, moet eerst een Chaffee en een Cromwell afbouwen. Ik hoop er tussendoor wat tijd voor te vinden en dan ergens de komende weken ......

Groeten,
Peter.
 
Re: Peter Vierhout: YP 408

Met nog maar 4 maanden te gaan zit er niet echt schot in de YP .... :oeps:

De huidige status :


Ik heb een nieuw bestuurdersluik gemaakt door de witmetalen versie op zijn kop boven een vel 0,2mm PS te houden. Ruw aftekenen en dan snijden (zagen) maar. Ik was wel zo slim (?) om vanuit een haakse hoek te werken anders was het echt niks geworden. 8) Pas gemaakt via het oude luik en de bijgewerkte opening; daarna met MS de chauffeursluikopening (3x woordwaarde) opgevuld. Moet nog bijgewerkt worden maar het begin is er.

De goede luikvormen zijn in het model gekrast, de oorspronkelijke en verkeerde gevuld met plamuur. Tevens de bestaande luikdempers (? weet geen ander naam ervoor ?)gebruikt om de positie van nieuwe op de goede plek met een boorgat 0,5mm te markeren. Daarna de oude verwijderd.

De potloodstrepen geven de positie aan van de scharnieren, er zit niet veel goed op het model. Nu nog verzinnen hoe ik de scharnieren ga maken .... :nouja:
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 kleine update 20jan11

De scharnieren zitten erop !


Uploaded with ImageShack.us

Posities met potlood strepen aangegeven, daarna met de schuifmaat methode evergreen stripjes gemaakt en met lak aan gebracht. Gebruikte evergreen strip 0,25mm dik bij 0,5mm breed. Lengte van de strips 1,4mm.
Daarna de hoekjes van stripjes afgesneden om de driehoek te krijgen. Als laatste met Plastruct 0,3mm rod de scharnieras erop aangebracht.

Voor wie het gemist heeft de schuifmaat methode:


Uploaded with ImageShack.us
Let wel, in deze foto gaat het om strip met een lengte van 4mm, ik moest 1,4mm afsnijden :oei:

Ook de loopwerkdelen nog aangebracht :


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us
Op deze foto ook nog te zien dat ik de ruimte boven de opbergkisten vrij moest maken, waarom daar resin zat is mij een raadsel. Moet nog wel een rooster boven de middelste opbergbak maken. Ooit.

Momentele geestelijke status: dicht bij waanzinnigheid, wat een klote kit.
Gegroet,
Peter.
P.S.: bij het linkerloopwerk ontbreekt de schokdemper van het aangedreven stuurwiel. Was wel gelijmd maar besloot toch te vluchten. Ik wacht nog even voor ik dat probeer te verhelpen ... :duivel:
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 kleine update 20jan11

Huidige status


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Dakluiken zijn af inclusief die van de chauffeur, breedtestangen zitten erop, verlichting, achterspatborden, rookgranaatwerpers plus het randje van het gereedschaprek gemaakt met Evergreen strip.
Tevens aan de rechterzijde het rooster boven de opbergbak gemaakt, slecht te zien hier (dat witte vlekje boven de middelste opbergbak).

De rookgranaatwerpers horen eigenlijk nog beugels te hebben maar ik slaagde er niet in om hier iets te fabriceren dat er op leek. 1:87 blijkt toch een schaal te klein te zijn voor mij, ieder heeft zo zijn grenzen.

Nu nog verzinnen hoe ik spiegels maak incl. beugels .......
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 kleine update 22jan11

Wat een gepriegel zeg Peter! 1.4mm, hij is helemaal gek jongen.
Volgende keer bouwavond?

Groet, MartinD
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 kleine update 22jan11

Er zit verf op :)





Uploaded with ImageShack.us

Een blik op het kontje



Uploaded with ImageShack.us

De wielen :


Uploaded with ImageShack.us

Volgende fase is Parket Plus erop, decals en verweren, dan grondje maken, model plaatsen en naamkaartje erbij om het af te maken.
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 verf update 23feb11

He Peter,

Ik zou nog wat met het verfwerk doen. Paar panelen in een andere kleurtje, beetje modulation stijl.
Volgens mij leent dit voertuigje zich daar wel voor.

Groet, MartinD
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 verf update 23feb11

Hallo Martin,
interessante suggestie maar ik heb er al Parket Plus overheen gespoten. De grootste luiken zijn overigens 7 bij 11 millimeter, dus echt veel moduleren zit er niet in bij dit model.
Ik kan mij van mijn diensttijd ook niet veel modulatie op de YP's herinneren, alles zag er nogal donkergroen uit. Net als chinezen, ze leken allemaal op elkaar ;)
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 verf update 23feb11

Peter Vierhout zei:
De grootste luiken zijn overigens 7 bij 11 millimeter, dus echt veel moduleren zit er niet in bij dit model.
Ik snap m'n jongen ...
Maar juist met dit soort kleine modellen in een eenkleurig schema is het goed om het verfwerk spannend te maken.

Hoe dan ook, op deze manier blijft je tempo wel hoog en kom je nu op '1 one down' 47 to go' ... toch?
 
Ondergrondje voor YP 408 6mrt11

Ondergrondje gemaakt; eerst passend plankje uit de voorraad gevist, deze in de huishoudfolie gewikkeld en daarna een pluk Magic Sculpt (MS) gekneed en gevormd op het plankje. Na harding zit je ondergrondje los van het plankje door de folie, als alles goed gegaan is kan de folie zo van de MS afgetrokken worden. 8)



Uploaded with ImageShack.us

Wielafdrukken met diverse bandjes gemaakt. Let wel, in de zachte MS, na het strooien van talkpoeder, plaatje is alleen voor de duidelijkheid :


Uploaded with ImageShack.us

Wat fijn schelpenzand aangebracht op de plekken waar geen pad is om wat verschil te krijgen tussen de gebieden. Daarna in diverse zandkleuren gespoten en gras aangebracht:


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Zo te zien (na klikken op voorbeeld) moet ik nog werken aan het formaat van de foto's :oeps: . Wordt aan gewerkt zal ik maar zeggen.

Ondergrondje is nu op het plankje gelijmd en staat te drogen. YP408 is zover geschilderd en verweerd, wielen zitten er onder dus binnenkort kan ik de eindfoto's maken :)
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 update 6mrt11

Hoi Peter,

bedankt voor de tip van de folie! Ga ik ook gebruiken. En mooi model natuurlijk.

Groet
Oscar
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 update 6mrt11

Netjes Peter.

Dit gaat de goede kant op, ziet er weer goed uit.
Kijk nog even naar je gras, op de laatste foto zweeft je gras een beetje aan de linker kant.
Mooi, zo'n klein project hoor, hier is ook een hoop van te maken.

Succes verder, Peter
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 update 6mrt11

Hallo Peter,
dank voor het compliment (en Oscar ook !) en de scherpe blik, ik had al niet zo goed gevoel bij dat plukje gras maar nu moet ik wel ingrijpen.
Soms zijn foto's toch te duidelijk .....

Groet,
Peter.
 
YP 408 update 8mrt11: bijna EIND !

Model en ondergrondje samengebracht :


Uploaded with ImageShack.us

Het model heb ik lichtjes geweathered (?) met de luchtkwast want ik wilde niet teveel verloren laten gaan. Ook chipping en dergelijke heb ik achterwege gelaten, onderhoud werd zeer geregeld uitgevoerd op deze voertuigen (onderhoud, oefening, schoonmaken, onderhoud, oefening, schoonmaken en dat de hele parate tijd van 10 maanden). Daarnaast zou ik ook niet goed weten hoe te chippen in 1:87 :oei: :nouja:, ieder mens zijn gebrek.

Gras is bijgewerkt in het rommelhoekje, ik ga nog even de supermarkt in met het kruidenrecept van Peter S. en dan maar zien of dat nog wat kan brengen. Eindfoto's schiet ik dan van het weekend bij daglicht, ziet er beter uit (hoop ik).
Naamplaatje ben ik nog zoekende, dit plankje heeft een wat onhandige rand kom ik nu achter :oeps:
 
Re: YP 408 update 8mrt11: bijna EIND !

Peter Vierhout zei:
Naamplaatje ben ik nog zoekende, dit plankje heeft een wat onhandige rand kom ik nu achter :oeps:
Ik zou er dan een blok onderzetten, om het hele model ook wat hoger op te zetten.
Overweeg ook een donkerbruine wash rond alle luikjes en paneellijn. Geeft mooi contrast met je stof.

Groet, MartinD
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 update 8mrt11

Hallo Martin,
dank voor het meedenken maar een blok eronder zie ik niet zitten. Dit model gaat nog heel wat kilometers maken en daar het full resin is, is het topzwaar. Daar verandert een blokje weinig aan of ik moet er een baksteen onder lijmen. Hoe lager hoe beter vervoerbaar denk ik dan maar.

Wat wash betreft, alle luiken en uitstekende delen zijn met vanDijkbruin geaccentueerd. Komt alleen zo beroerd slecht over op deze foto :oeps:
Van het weekend maak ik foto's bij daglicht, hopelijk komt het dan beter tot zijn recht.

Tot later,
Peter.
 
Re: Peter Vierhout: YP 408 update 8mrt11

De beloofde foto's van het eindresultaat bij daglicht; naamplaatje moet nog maar er is nog tijd :nouja:



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Menige Koude Oorlog veteraan zal hier de DAF YP408 in herkennen, ook zonder naamplaatje.
 
Jan & Peter,dank voor de reactie. Deze gaat zeker mee naar Overloon, daar is het allemaal om begonnen. :D

Alleen nog dat naamkaartje, ik hou mij aanbevolen voor suggesties.
 
Terug
Bovenaan