[Peter Stoof] Landsverk, Ypenburg 1940. nog één aanvulling..

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Beetje een late start, maar kon het niet voorbij laten gaan, dus we doen deze keer ook weer mee.
Nog een kleine vier maanden, dus dat moet ik kunnen halen.

Dit keer weer een klein diorama, nu met de M-38 Landsverk in de hoofdrol.
Ik kwam deze tekening tegen met de M-38 Landsverk bij de ingang van vliegveld Ypenburg.
Ik heb hier nog gewerkt op het voormalig vliegveld en woon er nu, vandaar dat Ypenburg en zijn historie wat extra interesse bij mij heeft.
Toen ik deze tekening dus zag, tja, toen was het idee dus snel daar om dit te bouwen.
Ik ben nog niet helemaal zeker van het plaatje, ik kan er geen foto's van vinden en de tekeningen wijken ook af van elkaar m.b.t. de poort, maar het idee is leuk en dit trekt mij wel, dus gaan we het gewoon bouwen.

Het duurde even voordat ik het model gevonden had, de M-36 Landsverk van SHQ. Schaal 1:72.
Op Ypenburg was alleen, ten tijde van de luchtlanding door de duitsers, de M-38 aanwezig.
Het verschil tussen de M-38 en 36, o.a. een andere motor zijn voor het uiterlijk wel te verwaarlozen dus kan ik dit model goed gebruiken.

Nu ik het model heb kan ik een begin maken en ook de opbouw starten van het diorama en de poort.
Gisteren een beetje begonnen, foto's volgen nog....

pantserwagen.jpg

Het model heb ik dus, de rest word scratch gemaakt, nu nog wat figuren vinden.
Ik heb er wel wat in bestelling staan maar weet niet of ik ze op tijd binnen heb.
Dus als er iemand nog iets over heeft dan hoor ik het graag.

Groeten, Peter

Dit was even voor nu, Peter

Re: [Peter Stoof] Landsverk, Ypenburg 1940.

peter stoof zei:
Hoi,

Het duurde even voordat ik het model gevonden had, de M-36 Landsverk van SHQ. Schaal 1:72.
Op Ypenburg was alleen, ten tijde van de luchtlanding door de duitsers, de M-38 aanwezig.
Het verschil tussen de M-38 en 36, o.a. een andere motor zijn voor het uiterlijk wel te verwaarlozen dus kan ik dit model goed gebruiken.

Ik vind het idee super! Maar er zijn wel degelijk meer verschillen dan alleen een motor....

De romp van de M36 is volgens mij smaller, en de spatborden en motorventilatieroosters zijn totaal verschillend.

Ik zou toch voor een echte M.38 gaan, of de M.36 van SHQ ombouwen. Ik ben trouwens wel benieuwd naar het SHQ kitje, is het wat?

Jan :)

ps, ik heb nog wat fotootjes online staan: http://s201.photobucket.com/albums/aa285/Jan-Peters/Dutch%20WW2%20%20AFV/ ;)

De romp van de M36 is volgens mij smaller, en de spatborden en motorventilatieroosters zijn totaal verschillend.

Peter, leuk plan, maar ik moet wel met Jan mee gaan; de romp van een M36 is een stuk smaller dan die van een M38. Als je foto's bekijkt waarop de neus zichtbaar is, kan je het verschil snel zien.

Zat de oude vertrekhal van Iepenburg vorig jaar niet in dat SBS6 programma waar een groot geldbedrag ter beschikking werd gesteld voor de restauratie van een oud pand?

Alex

Nou, dat is mooi dan.... :nouja:
Zal niet mee vallen om deze metal kit te verbouwen.

Heeft iemand foto's van die verschillen?
Van de roosters had ik ook gezien, maar dat de romp ook smaller zou zijn dat wist ik niet.
Ik kom die informatie ook nergens tegen van die romp, vandaar.
Is dat dan zo veel dat dit opvalt?

Peter

Peter,

Leuk idee dit diorama op Ypenburg. Sinds eind april 1940 waren 2 pelotons van het 1e Esakdron Pantserwagens aan de militaire verdediging van dit vliegveld toegevoegd. Dit eskadron was uitgerust met pantserwagens M. 36! Jouw model hoeft daarom niet naar een M. 36 worden omgebouwd.

John

Overigens was de pantserwagend die op wacht stond bij de ingang van Ypenburg de wagen met militair kenteken III-601 onder commanado van de wachtmeester G. van der Horst.

Thanks heren,

Ik ben inmiddels weer wat wijzer geworden.

Jan, die kit is wel te doen hoor, hier en daar wat gietranden maar wel een goed detail.
Alex, klopt van die oude vertrek hal. Daar zit nu het museum in en hier vind ook de jaarlijkse herdenking plaats.
John, bedankt voor je info.
Mijn eerste idee dat de M-38 op Ypenburg was ging uit van die tekening en wat foto's van de M-38.
Nu zie ik steeds meer dat de M38 en de M36 door elkaar worden gehaald, dat was dus ook bij mij ook het geval.
Komend weekend ga ik naar het museum en mag daar wat rondkijken in het foto archief, eens kijken wat dat opleverd.

Het begin is gemaakt....
Hier nog druk bezig met de tekening.
dy02.jpg

De tekst "vliegveld ypenburg" word gemaakt van evergreen rod en electra draad.
Dit komt dan weer te staan op de betonnen palen die gemaakt worden van wat foam.

Binnenkort meer....

Peter

Hoi,

Deze week eens de Landsverk eens onder de loup genomen, daar zit een hoop werk in.
Veel gietranden en overtollig materiaal.
De wielen schoon gemaakt en afgewerkt.
Ik heb hier en daar wat accessoires toegevoegd om hem een beetje aan te kleden, o.a. een nieuwe schep.
De koepel moet nog worden aangepakt, deze mist de bouten aan de onderzijde op de ring.

dy07.jpg

Nu komen er nog haken voor en achter op, de tracks aan de zijkant, spiegeltje e.d.

Binnenkort weer meer.

Peter

Re: [Peter Stoof] Landsverk, Ypenburg 1940. up-date 21-01-2

Hoi,

Hierbij het vervolg van de Landsverk en de extra's die ik heb toegevoegd.

dy11.jpg

dy12.jpg

dy13.jpg

dy14.jpg

dy15.jpg

dy16.jpg

Al de extra's komen uit de oude doos.
Vandaag of morgen maar eens de primer er op zetten....

Peter

Re: [Peter Stoof] Landsverk, Ypenburg 1940. up-date 22-01-2

Hoi Peter,

Gaaf idee. Ik denk dat met primer de details ook beter te zien zijn.
Komt ook de foto's weer ten goede, want dit is volgens mij lastig te fotograferen.

Groet, MartinD

Peter,
Het torendak kan nog wat detail gebruiken zo te zien.....
BovenaanzichtvanLandsverkM36pant-1.jpg

BovenaanzichtvanLandsverkM36pantser.jpg

De luchtroosters van het motorcompartiment kloppen ook niet:
ANP-3200937.jpg

Terug naar de werkbank denk ik?

Hoi,

Dat zal niet mee vallen denk ik, om die roosters te bewerken.
Eens kijken of dit gaat voordat ik te veel kapot maak, zou dan weer zonde zijn.

Voor zo'n klein model zit er trouwens wel aardig wat detail op hoor maar het kan natuurlijk altijd beter.
Aan de ene kant is hij erg goed, aan de andere kant is hij zo scheef als wat en zou je hem eigenlijk helemaal opnieuw moeten opbouwen.
Dat zou nog eens een leuke uitdaging zijn, maar ik ben bang dat dit een hoop tijd kost.
Ik heb hem vooral aan de achter zijde nog al wat moeten corrigeren, daar is hij erg scheef.
De spatborden voor zijn ook ongelijk en heb ik ook moeten aanpassen.

Zal ook de toren nog even checken.

Groeten, Peter.

Hoi,

Kleine up-date, de toren heb ik inmiddels opgelapt. De roosters moet ik nog even bekijken of ik dit wel doe.
Ook ben ik verder gegaan met het diorama, hierbij wat foto's....

Begonnen met het hekwerk, gemaakt van wat foam en evergreen rod.
dy03.jpg

De naam is gemaakt van evergreen rod en wat electra draad.
dy04.jpg

Het wachthuisje is gemaakt van evergreen strip en plaat.
dy05.jpg

De items bij elkaar.
dy06.jpg

Nog een overzicht.
dy10.jpg

En nog een.
dy18.jpg

Het hek komt iets verhoogd te staan op een muurtje en aan de linkerkant komt nog een stukje muur.
Later meer hierover.

Groeten, Peter

Re: [Peter Stoof] Landsverk, Ypenburg 1940. up-date 26-01-2

Peter, deze mag van mij alleen al qua werk en historische input een ereplaatsje krijgen!! Hoop ooit zo'n Landsverk in 1/35 kunnen scoren!! Altijd weer knap hoe je er iets van kan maken!!!

JW

Hallo Peter,

De opzet van deze diorama wil ik ook nog steeds een keer maken. Het vliegveld Ypenburg en de Landsverk vind ik namelijk zeker een mooi plaatje voor het uit beelden van het Nederlands leger in oorlogstijd. Het enige waar ik tegen aan zit te hikken is het bord van vliegveld Ypenburg. Heb jij hier een sjabloontje van? Dat zou het voor mij een stuk makkelijker maken.

Welke figuren ga je gebruiken voor deze diorama?

Ik blijf deze volgen.

Veel succes!

Hoi,

Thanks JW.
Die Landsverk in 1:35 wil ik ook nog wel eens maken. Ik heb die toen gevolgd van Jan Peters, echt een mooi ding.

Bas,
Bedankt voor je reaktie, alleen heb ik geen sjabloon.
Kan hem wel overtrekken of kopiëren voor je, geen probleem hoor.
Ik ben nog op zoek naar figuren, een paar mooie gevonden van SHQ, maar die zijn niet op voorraad.
Ik hoop daarom dat ik er nog een paar vind voordat de deadline afloopt.

Peter

Peter, heb je nog bij W^D models gekeken? die hebben echt mooie bruikbare figuren!
Jan (die nog een 1:35 Landsverk heeft staan 8) :rofl: )

Peter,

De M.36's op Ypenburg hadden inmiddels een gemodificeerde pantserjalouzie aan de zijkanten en voorzijde van de motorpantsering gekregen; zie de foto's van de buitgemaakte M.36's die Jan Peters eerder heeft geplaatst.

Veels succes met de versere bouw.

John

john bom zei:
Peter,

De M.36's op Ypenburg hadden inmiddels een gemodificeerde pantserjalouzie aan de zijkanten en voorzijde van de motorpantsering gekregen; zie de foto's van de buitgemaakte M.36's die Jan Peters eerder heeft geplaatst.

Veels succes met de versere bouw.

John

Deze dus:
Dutch20M3620in20Bergen20op20Zoom-1.jpg

Jan ;)

Hoi,

Bedankt weer voor de extra info.
Jan, ik moet nog kijken m.b.t. die figuren, was even druk met andere dingen....
De toren is al gedaan en nu zal ik me ook eens bezig houden met de luchtroosters.
Zal niet mee vallen maar ik ga hier toch wat mee doen.

Ben nog even bezig geweest met het diorama zelf.
De muurtjes heb ik gemaakt van foam.
Daarna komt alles op een verhoogd stukje styrofoam te staan.

dy20.jpg

dy21.jpg

Binnenkort weer meer.

Peter

Re: [Peter Stoof] Landsverk, Ypenburg 1940. up-date 28-01-2

Mooi werk Peter! Een ding; is het wachthuisje niet te groot? Het lijkt nog hoger dan de PaW...

Re: [Peter Stoof] Landsverk, Ypenburg 1940. up-date 28-01-2

Hoi,

Thanks roger.

Jan, dat valt wel mee hoor en de Paw... moet ook nog op z'n wieltjes komen te staan he'.....

Gisteren begonnen met de roosters.
Eerst wat aan het boren en vijlen geweest, nu nog verder afwerken en dan kan ik de roosters maken.
Het toren dek is ook aangepakt.

De roosters,
dy23.jpg

Het toren dek,
dy24.jpg

Binnenkort een vervolg,

Peter

Terug
Bovenaan