[Peter] M103A2 United States Marine Corps Heavy Tank

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Eindelijk heb ik de kit te pakken die ik voor deze FOC wil gaan bouwen, dus ik stap wat later in dan de collega FOC'ers, als beheerder vond ik dat dat moet kunnen, en qua tijd zou het moeten lukken. Als ik niet te veel hobbels onderweg heb.
[edit](..little did i know at that moment)[edit]

De Tank:
de beestachtige M103A2 in de Dragon uitvoering. Waarom niet de veel bekendere M103A1? tja, de M103A2 heeft gewoon een bad-ass! :rofl:
Voor wie deze tank niet kent een korte inleiding:
"Wat zware tanks betreft, werd de M103A2 geboren uit de angsten die tijdens de eerste dagen van de Koude Oorlog waren opgedrongen en doorgevoerd tot hij uiteindelijk werd uitgefaseerd. De M103A2 werd tussen 1958 en 1974 uitsluitend gebruikt door het Korps Mariniers van de Verenigde Staten toen het uiteindelijk werd vervangen door de M60A1.

Met zijn enorme 120 mm M58-geweer en een enorme hoeveelheid pantsering op de voorzijde van de romp en het torentje vormde de M103A2 een enorme bedreiging voor het pantser van de vijand. De verbeteringen die in M103A2 over M103A1 werden gemaakt waren kosten en operationeel efficiënt voor USMC en verschaften de Marine de zware pantsersteun nodig om infanteriesteun en anti-pantsermissies uit te voeren."

Ploatjes vullen hier heel wat lege goatjes: :rofl:





De bouwdoos:
De enige in polystyreen gegoten verkrijgbare uitvoering is natuurlijk van Dragon, uit de bekende Black Label serie.



Omdat de kit geen canvas cover om de mantlet heeft, heb ik deze van Legend er bij besteld:


En voor wat extra detail, en een metalen loop heb ik voor deze PE-Combiset van Voyager gekozen, eigenlijk voor de M103A1,
maar dat moet geen problemen opleveren;


De tracks schijnen erg goed te zijn, ondanks dat het DS/rubber bands stijl is, dus dat wacht ik nog even af,
omdat je bij deze types Amerikaanse tanks, (vanaf de Shermans) zowieso geen 'sag'/doorhang hebt, zie ik het nut van Friuls niet in.
Maar we zullen het zien!

De spullen zijn nog in bestelling, dus zodra ik e.e.a. binnen heb, post ik weer een update!

en jullie deelname is nog steeds mogelijk!

Veel bouwplezier,

groet, Peter
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Peter van Hout zei:
de beestachtige M103A2 in de Dragon uitvoering. Waarom niet de veel bekendere M103A2?
De niet-Dragon-M103A2 is veel bekender dan de Dragon-M103A2, inderdaad ;)
Peter van Hout zei:
De tracks schijnen erg goed te zijn, ondanks dat het DS/rubber bands stijl is, dus dat wacht ik nog even af,
omdat je bij deze types Amerikaanse tanks, (vanaf de Shermans) zowieso geen 'sag'/doorhang hebt, zie ik het nut van Friuls niet in.
AFV Club-rupsbanden voor de M48/M60 zouden ook moeten passen — die tanks gebruikten dezelfde rupsband als de M103.
 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Jakko Westerbeke zei:
Peter van Hout zei:
de beestachtige M103A2 in de Dragon uitvoering. Waarom niet de veel bekendere M103A2?
De niet-Dragon-M103A2 is veel bekender dan de Dragon-M103A2, inderdaad ;)
Peter van Hout zei:
De tracks schijnen erg goed te zijn, ondanks dat het DS/rubber bands stijl is, dus dat wacht ik nog even af,
omdat je bij deze types Amerikaanse tanks, (vanaf de Shermans) zowieso geen 'sag'/doorhang hebt, zie ik het nut van Friuls niet in.
AFV Club-rupsbanden voor de M48/M60 zouden ook moeten passen — die tanks gebruikten dezelfde rupsband als de M103.
Typo gecorrigeerd, dank Jakko, toch iemand die de moeite neemt om te lezen/corrigeren, :)
En idd, ik heb over de AFV-Club schakels nagedacht, maar ga eerst voor de dropveters. Ondanks dat het tegen al mijn principes ingaat. :rofl:
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Peter van Hout zei:
Typo gecorrigeerd, dank Jakko, toch iemand die de moeite neemt om te lezen/corrigeren, :)
Meestal wordt dat me niet in zoveel dank afgenomen …
Peter van Hout zei:
En idd, ik heb over de AFV-Club schakels nagedacht, maar ga eerst voor de dropveters. Ondanks dat het tegen al mijn principes ingaat. :rofl:
Ik heb een paar weken geleden voor het eerst van die lichtbruine Dragon-rupsbanden op een model gezet, en moet zeggen dat ik er niet ontevreden over ben. Ik had voor een Sherman een setje AFV Club-rupsbanden gekocht, en die kan ik iedereen hartelijk afraden. Na aankoop van een Dragon Sherman bleek daarbij het juiste model rupsband voor die andere tank te zitten, maar in „DS-plastic”, dus heb ik hem erop gezet in plaats van de half gebouwde set schakels die ik op dat moment had. Hoewel losse schakels waarschijnlijk wat beter gedetailleerd zijn, vind ik hem er toch goed genoeg uitzien.

(Over de AFV Club-rupsbanden voor de M48/M60 ben ik daartegenover wel heel tevreden. Ze zijn vooral véél makkelijker te bouwen dan die voor de Sherman.)
 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
[Peter] M103A2 USMC Heavy Tank DE BOUW...nou ja..SLOOP :(

Jazeker, de kit is binnen, en het ziet er allemaal zeer Dragon uit. Wat we gewend zijn, maar dan zonder de zwarte kaart met al de goodies.
Waar ik ondertussen wel achter ben, is dat er van de kit zelf erg weinig klopt! :oeps:
Wat een misser voor Dragon, zelfs als je de kit OOB (recht uit de doos) bouwt, kan je niet eens de toren ronddraaien omdat de overhang van de toren de achterkant raakt...
Mijn god, waar ben ik aan begonnen?!? :oei:
Gelukkig hou ik op zijn tijd wel van een beetje scratchen, hier de verre voorvader van de M103A2,
mijn Fury M4a3e8 nagebouwd van filmbeelden ver voordat Italeri en Tasca hun fantasie uitvoering uitbrachten;

Maar om nu meteen een nieuwe kit in stukken te zagen :huh:

review op Armorama: http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=11226

lijstje met foutjes:
Hull-
1. Incorrect drive sprocket- should be the M88/M51 style.
2. Incorrect rear hull engine grills- should not have the raised armoured strips and the hinge assemblies are incorrect for the M103 series. Only the test versions uses the M48/M60 sprocket.
3. Incorrect size of the tank/infantry phone- should be bigger and should have a cable running from the rear and through the sponson supports and into the hull.
4. Hull sponson supports are incorrectly shaped and in the case of one of the supports the incorrect number of holes.
5. Incorrect rear fender length- should be longer and outer and inner bolt details are missing.
6. Incorrect size of small sponson stowage box- should be slightly larger.
7. Incorrect size of gun travel lock- should be bigger.
8. No fording snorkel included- would have been an easy addition from the Dragon M48A3 parts.
9. Bolt detail on the front fender/sponson areas are present but should be larger and more defined.
10. Hull front is incorrectly shaped. The front curve should protrude less.
11. No spare track links provided for the sponson spare track mounts.
12. No specific pioneer tools provided for the front hull area. But, with the Dragon M2 Halftrack parts included in the kit this can be solved.
13. Handles on sponson stowage boxes are moulded on- should be separate parts.
14. Headlight guards and headlights require small details such as wiring.
15. Turret ring placement is too far forward.
16. Final drive shape and position is incorrect.
17. Rear lower hull bolt detail is present but undersized.
18. Engine grill handles are incorrectly placed.
19. Front hull lifting eyes are incorrectly shaped and lacking weld details.
20. Lifting handles on engine deck and air cleaners are moulded on.
21. Engine deck missing weld mark details.
22. Tie downs for front hull pioneer tools/tripod missing or moulded on.
23. Suspension bumpers missing bolt detail.
24. Tracks links have sink marks and technically incorrect- should be T107 tracks instead of T97E2 tracks.
Turret
1. Incorrect length of main gun barrel- should be longer.
2. Incorrect size of mantlet- should be wider.
3. Mantlet cover and accordion dust cover not included.
4. Lifting handles and tie downs on turret moulded on.
5. Turret ventilator is too small.
6. Gunner's sight protrusion is too small and missing weld details.
7. Weld beads on ventilator and antennas housings are present but should be much more pronounced.
8. Large rectangular turret top main gun access hatch needs raised weld details and bolt detail added.
9. Turret left side missing foundry casting mark.
10. Tow cable U shaped mounts on turret rear missing.
11. Tow cable mounts on turret sides lack details.
12. Commander's .50 Cal lacks details and the ammo box and mount are WWII style.
13. Antenna and ventilator housings require raised rims.
14. Raised protrusions on turret top on the left and right sides of the cupola need to be reduced in size.
15. The M103A1 style old gunner's seat protrusion under the turret rear incorrectly sized- needs to be reduced in size for the M103A2.
16. Turret range finder blisters slightly undersized and lacking sight details.
17. Range finder blisters missing small lifting loops.
18. Loader's hatch moulded closed, details also moulded on, and lacking rain gutter around hatch.
19. Commander's cupola lacking details and no details on the hatch or cupola interior.
20. Searchlight lacks detail and in undersized.
21. Searchlight cable is not included.
22. Weld seams missing on turret rack mounts and lifting eyes.
23. Casting numbers on turret top on left side and in front of the gunner's sight housing missing.
24. Turret racks ends should be hollow.
25. Turret side angles are off.
26. Jerry cans, straps, and racks all moulded as one piece.
27. Rain gutter on turret rear bottom missing.
28. Turret side rails should be straight and not curved.
29. Kit included antennas are too thick and too short.
30. Turret blade vane sight holes are solid and need to be drilled out.'

Bekendste pagina met wat visueel gemaakt is wat er mis is met deze kit: Van Pawel "VODNIK" Krupowicz;
https://vodnik.net/pages/M103A1/m103a1.htm

Dus meer dan genoeg te doen, wil ik het geheel accuraat hebben. Maar om al deze punten te gaan corrigeren....naaaahh.
Zoals ik er nu in sta, wil ik dat het grootste geheel klopt, de verhoudingen van de tank moeten kloppen.

Na diverse zoektochten in bouwverslagen heb ik ervoor gekozen om dan toch maar meteen rigoureus te werk te gaan;
de toren, en dus ook de ring moeten naar achteren geplaatst worden, en hierdoor kan de veel te korte 'neus' voorkant ook in de goede verhouding/lengte gemaakt worden. De bolling van de voorkant is ook minder bol gemaakt.
Ook de toren moet enorm aangepast worden wil het de vorm hebben van van de M103.
De afgelopen dagen ben ik aan de slag gegaan, en heb tussendoor een aantal foto's gemaakt.
(let niet op het slagveld eromheen, dit was serieus zagen, hakken, breken, schuren en Dremelen:)
Met als resultaat dat de verhoudingen van de tank nu in orde zijn, en ik een basis heb om mee verder te gaan.
Oh ja, de loop van de kit blijkt veel te kort te zijn, maar de Voyager loop is helemaal een lachtertje...
ik heb een RB loop in bestelling, die wel klopt, als deze binnen is, maak ik even een paar foto's.
Nu de sloop van de kit, naar voorbeeld van een bouw op Armorama.

foto's:














 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Re: [Peter] M103A2 USMC Heavy Tank DE BOUW...nou ja..SLOOP :(

Peter van Hout zei:
Waar ik ondertussen wel achter ben, is dat er van de kit zelf erg weinig klopt! :oeps:
Wat een misser voor Dragon, zelfs als je de kit OOB (recht uit de doos) bouwt, kan je niet eens de toren ronddraaien omdat de overhang van de toren de achterkant raakt...
Mijn god, waar ben ik aan begonnen?!? :oei:
Het doet me een beetje denken aan sommige Panthers van Dragon van een jaar of twintig geleden: daarbij hadden ze ergens een fout gemaakt in de lengte van het motordek als ik het me goed herinner, met als gevolg dat de toren te kort was aan de achterkant. De rompproblemen bij dit model lijken ook van dat niveau te zijn.

Ik heb er ook wel eens aan zitten denken om dit model te kopen, maar nu ik je bericht lees ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik dat niet gedaan heb, want dan zou ik aan net zo’n verbouwing begonnen zijn als jij. Dit kan natuurlijk nog komen :)
Peter van Hout zei:
de toren, en dus ook de ring moeten naar achteren geplaatst worden, en hierdoor kan de veel te korte 'neus' voorkant ook in de goede verhouding/lengte gemaakt worden. De bolling van de voorkant is ook minder bol gemaakt.
Ik zit te denken dat het misschien eenvoudiger zou zijn om een M48 te kopen, de romp daarvan vóór de torenring af te zagen, en op de M103 te plakken.
 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Ik zit te denken dat het misschien eenvoudiger zou zijn om een M48 te kopen, de romp daarvan vóór de torenring af te zagen, en op de M103 te plakken.

Hoi Jakko, dat heeft Dragon zelf ook gedacht, ze hebben de voorkant van de M48 op de M103 geplakt,
maar de neus/het front van de M103 is veel langer, en anders van vorm. vandaar het grote gat bij mijn huidige montage.


voor het volledige verhaal kijk hier maar eens even: https://vodnik.net/pages/M103A1/m103a1.htm
 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Peter,
Respect! Velen zouden hier niet aan beginnen of al snel stoppen. Maar mooi dat je het zo gaat aanpakken!
Hartelijke groet,
Willem
 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
En weer doorrrrrr....

nu ik redelijk tevreden ben met het hakken en zagen van de afgelopen dagen,
wordt het tijd om e.e.a. maar eens samen te voegen. En wat gaten en kieren alvast beginnen te vullen.
Te beginnen met de grootste:

dunne strip styreen in model gesneden en aan de voorkant vastgelijmd.


Daarna met Magic Sculpt de ruimte ruim opgevuld, zodat het later bijgeschuurd/vijlt kan worden.

Daarna vond ik het wel weer eens tijd om te knoeien, en de Legend Mantlet uit zijn verpakking gehaald,
en met behulp van de draadloze Dremel (dank aan Rob Swart, sinds ik hem hier mee zag werken, wist ik dat dit de 'missing link' was in mijn gereedschapskist :rofl: )
er moest een flinke hoeveelheid resin verwijderd worden, om het geheel hol te krijgen, dit deed ik door eea nat te houden en langzaam aan uit te hollen.
... en ik had alles zo mooi schoon gemaakt van te voren.. :oeps:





Nu eerst maar eens uitharden, en moarn maar weer verder!
 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Hier wordt nog steeds druk gebouwd aan de M103A2.
Betreft vooral veel schuren en gaten wegwerken. Afgelopen weekend op de Open Plastic Modelbouwdag begonnen met het plakken van het onderstel.
daar ben ik naast het schuren van de 'neus' (frontal armour) nog steeds mee bezig.
ik hoop vanavond weer wat foto's te plaatsen.
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Kijk! Dit is FOC.....veel plaatjes delen en laten zien wat je doet en hoe je het doet!

Peter, goed bezig! Leuk apart project.....en ik ben altijd een fan van dit soort hak en breekwerk . Misschien voor een volgende "vul-actie"; Ik heb zelf betere ervaringen met Milliput voor het grote vul-werk. Het droogt wat harder op, is beter met wat water te modelleren en is beter schuurbaar dan Magic Sculpt. Magis Sculpt blijft naar mijn mening altijd net een beetje rubberig en hecht wat minder goed. Misschien is het persoonlijk.....maar misschien de moeite waard om te proberen.



Alex
 

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Zo een best project dit :D

Ik volg deze met interesse. Persoonlijk had ik de magic sculp direct afgewerkt als het nog bewerkbaar is en voorzien van gietstructuur, daar leent het zich super voor. Is het meteen afgewerkt.
 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
En nog steeds een groot project, even een korte update, even zonder foto's helaas,
maar..
ondertussen ben ik ook met Milliput aan de slag gegaan, werkt inderdaad iets fijner voor dit soort grove bezigheden.
Magic Sculpt is wat taaier, maar dan moet ik zeggen dat die van mij ook erg oud was,
en ondertussen in de Kliko is beland. Ik ben voor het sculpten overgestapt op Apoxie sculpt, idd met 'ie'.
werkt erg goed.
Ik heb het onderstel ondertussen af, wielen liggen klaar, en ondertussen werk ik verder aan de koepel.
deze is qua vorm zo goed als af. Want het had compleet niets met het 'echie' te maken.

Ik hoop zsm weer even wat foto's te posten, ondertussen schuur ik weer even verder.... :rofl: –>
Bas Hermsen zei:
Persoonlijk had ik de magic sculp direct afgewerkt als het nog bewerkbaar is en voorzien van gietstructuur, daar leent het zich super voor. Is het meteen afgewerkt.
O Ja, Bas, ik ga dit pas doen als ik tevreden ben met de vorm, want er valt nogal wat detail te verbeteren qua gietstructuur,
en snijbrander-littekens ;)
 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
even wat foto's tussendoor;
Weer even wezen kleien en schuren met Milliput.
De vorm van de turret lijkt er eindelijk in te komen. nu de zijkanten ook verbreed. Naast de mantel moet nog wat Milliput verwijderd.
Eerst maar eens uitharden.




 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Na heel wat kneden, boetseren, schuren en plamuren naar voorbeeldfoto's van een echte M103A2 denk ik dat ik de vorm redelijk te pakken heb van de 'real thing'. Uit de doos is de torenvorm echt ongelooflijk slecht gelukt. Geen aanrader voor puristen dus.
Ik moest erg vaak mijn zinnen verzetten om toch de moed te vinden om verder te gaan met dit gedrocht, maar uiteindelijk is het redelijk gelukt.
Ondertussen e.e.a. aan detaillering aangebracht, nog de nodige kieren en gaten weg te werken, het gaat traag maar gestaag :rofl:





 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Mooi werk Peter! Dat "moed in de schoenen" gevoel kennen we allemaal wel, denk ik.......maar als je je erbij neerlegt en dan met veel foto's lekker boetseren en schuren....dan krijg je wel een kick als je de juiste vorm te pakken hebt....althans, dat is mijn ervaring.

Alex
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Als ik zie hoeveel werk dit is, ben ik nog blijer dan ik eerder al zei dat ik nooit aan dit model begonnen ben :) Het ziet er allemaal heel netjes uit zo.
 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
jaaaaay!! updates!!

ik heb weer wat stappen overgeslagen om te posten van het bouwproces, ook minder interessant om die te beschrijven,
en ondertussen duurde het ook lang voordat ik enigzins tevreden was met de vorm van de toren, en het verdere bouwen.
Maar uiteindelijk ben ik er toch redelijk tevreden over. :)
Er zitten toch zulke grote afwijkingen in de kit in vergelijking met het echte model, dat het ik meer tussenoplossingen heb toegepast waardoor je het gevoel krijgt dat het verhoudingsgewijs klopt. Er valt nog genoeg op aan te merken, maar de ´feeling´ is ok. Voor nu.

Ik ben in de afgelopen weken wezen detailleren en modelleren, vanavond het zoeklicht geplaatst, en een electriciteitsleiding, lasnaden gemaakt met Magic Sculpt, en (geen foto's van, de wielen zitten in de zwarte primer, en de rupsen ook)
Sleepkabel gemaakt en opgehangen, oh, MG ontbreekt even op de foto, deze is ook klaar. Mooi geworden met allemaal messing van Voyager. Zit leuk materiaal in die Voyagersetjes, wel wat over the top, want de kits van tegenwoordig zijn prachtig gedetailleerd. Daarom gebruik ik niet alles uit deze set. (is trouwens voor de M103A1).
Ik ga in de rust, en laat jullie achter met wat foto's.
Nog te doen voor de primer;naadjes nalopen, bouwtekening nalopen of ik nog wat vergeten ben, gereedschap monteren en riempjes, en dan op naar de primer!
(edit; note to self, regengoot achter onder de toren maken)






EDIT!! even tussendoor de MG er tussen geplakt.



tot de volgende!
 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Yes! en toen was er verf!
Nou dat was er al, en grote hoeveelheden hier, maar het moest maar eens gebruikt gaan worden. :cool:
De planning was dat de tank dit weekend gespoten is en klaar voor de volgende fases.

Begonnen met een laag grijze Stynylrez primer, na alles goed schoon te hebben gemaakt natuurlijk.

De primer heb ik iets gemengd met een blauwe airbrushverf, omdat je anders niet kan zien op het grijze Dragon plastic wat er wel of niet is gespoten. En dit de hele nacht en ochtend laten drogen.
Ondertussen voorbereidingen treffen voor de volgende stap.
Ik wil een zo licht mogelijk resultaat, met een mooi doorschijnende Pre-shade, dus dan moeten we niet te donker beginnen.
Ik ben daarom een mengsel van Vallejo Air lichtgrijs gemengd met wit en wat flowimprover in dunne laagjes aan wezen brengen.
Ook hier al wat schaduwwerking i.c.m. het redelijk donkergrijze van de primer weten neer te zetten.
Daarna met Vallejo Air Black Grey (eigenlijk een heeel donkergroen) de pre-shade aangebracht op de romp en de toren.




Dan het groen, hier heb ik gekozen voor een redelijk felgroen, Camouflage Light Green, in combinatie met een kleine hoeveelheid U.S. Dark Green. Na voorzichtige laagjes opbouwen, en natuurlijk geen delen vergeten mee te nemen, wat best lastig is als je met dunne laagjes werkt, is het resultaat voor mijn gevoel prima gelukt. Lastig om te fotograferen, maar ik heb nu een mooie basis om met diverse technieken richting een mooi eindresultaat te werken, zonder dat het een grote donkere klomp plastic wordt. Uiteindelijk is de echte kleur van de tank natuurlijk veel donkerder, maar een dikke dekkende laag Olive drab spuiten kan (bijna) iedereen, en ik wilde eens een andere insteek proberen.
meer foto's:




nu alles maar eens flink laten uitharden, in de loop van de week pakken we de draad weer op. Fijne (rest van de) avond!
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Fraai werk Peter! Altijd spannend om met verf aan de gang te gaan.....ik bedoel of de geschuurde en geplamuurde plekken niet gek reageren op de verf, maar zo te zien gaf is dat helemaal goed gegaan.... Het feit dat je eerst een net laagje primer hebt gespoten, helpt daar uiteraard ook bij. Gewoon even een neutrale laag om te kijken of alles OK is voor je met de kleur aan de gang gaat.

Well done!
Alex
 
Bovenaan