[Peter] German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (Eindfoto's)

Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (21-02

Ha die Peter,

Ik vind de howitzer meer dan geslaagd, maar de ondergrond kan me niet bekoren (sorry :( ...). Met name het Evergreen dat je gebruikt hebt om planken uit te beelden vind ik maar zo zo. Heb me eerst in afwachting van de verflaag maar even stil gehouden, nu ik die gezien heb moet ik zeggen dat ik het geheel niet echt natuurlijk vind overkomen.

Persoonlijk had ik balsahout genomen. Niettemin blijf ik deze met interesse volgen. Zoals gezegd vind ik de howitzer echt weer een mooi stukje werk waarbij vooral de wielen mijn aandacht trekken. En het kan maar zo zijn dat, wanneer het ondergrondje helemaal afgewerkt is, het totaalplaatje straks toch een mooi geheel maakt.

groeten, Richard.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (21-02

Thanks heren.

Richard, bedankt voor je eerlijke mening, geen probleem mee.
Het houtwerk komt wat licht over maar is ook nog niet klaar.
Ik wil nog meer de houtnerf over laten komen en zal dan ook weer wat donkerder en natuurlijker over komen.
Wacht rustig af, komt vast goed.....

Peter
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (21-02

Ik vind 't houtwerk best wel aardig gedaan eigenlijk. :)
Misschien had ik wel gekozen om meer subtiele kleurverschillen toe te passen ...
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (21-02

Hoi Johannes,

Heb ik nog wel aan zitten denken maar toch voor een kleur gekozen.
Ik denk dat als het straks allemaal gereed is met wat gras en mos, dan zal het beter tot z'n recht komen.
Gisteren nog wat aan het houtwerk gesleuteld, iets donkerder gemaakt zodat de nerf nog beter naar voor komt.
Ziet er nog beter uit nu, foto's volgen.....

Peter.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (21-02

Hoi,

Hierbij nog wat foto's van het verbeterde houtwerk.
Ik heb hem nog een maal ingewassen met olie verf, raw-umber.
Daarna het meeste weer verwijderd en zo de nerf meer op de voorgrond gekregen.
Nu nog wat mos aanslag en regen strepen aanbrengen en dan ga ik een begin maken met de ondergrond.

d10_zps81a6e5f6.jpg


d11_zpsfb87f20f.jpg


Ook heb ik de zandzakken nog een drybrush gegeven met buff.
Nu nog wat inwassen met pigment, zand-geel.
d12_zps7a5c6f9b.jpg


De howitzer is ook voorzien van wat pigment en vuil, roest en regen strepen.
37_zps9403da31.jpg


38_zps1fb35ee3.jpg


39_zps96cb5496.jpg


40_zps4c564e41.jpg



Ondertussen druk bezig met de accessoires, deze zitten inmiddels ook in de verf.
Foto's volgen......

Peter.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (26-02

Hoi,

Daar zijn we weer....
Inmiddels verder gegaan met het ondergrondje.
Eerst maar eens begonnen met schelpen zand.
Dit aangebracht met een mengsel van witte houtlijm met water.

d13_zps902178d9.jpg


Hierna wat groen en bruin aangebracht. Gras van Joefix, mos van Intratuin, lang gras van de Gamma blok kwast....
Alles verlijmd met witte houtlijm.
d14_zpsa8c21b23.jpg


Hierna naar de schuur en de airbrush opgestart.
Alles gespoten met Vallejo-air.
Eerst alles matt zwart voor de diepte en schaduw.
Daarna diverse andere tinten, groen, geel, zand, bruin enz....
d15_zps674153f2.jpg


Hierna ga ik verder met blaadjes, pigment poeders, aarde, mos enz...
Foto's volgen....

Mijn figuurtje is binnen.
Super mooi figuur van Scale75.
Hier gaan we komende weken mee stoeien....
f01_zps6c2d25e3.jpg


Deze krijgt een mooi plekje naast de Howitzer.

Groeten, Peter.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

Ha die Peter,

Ik neem mijn woorden terug: nu je de airbrush er overheen hebt laten gaan ziet het houtwerk er stukken beter uit :) !

Ik vond het ook al zo raar: aan je kunde kon het niet liggen, het was eerder het gebruikte materiaal (de Evergreen) dat mij niet bekoorde. Ben benieuwd hoe dit in real life er uit ziet...

Tot die tijd kijk ik vrolijk verder :) !

groeten, Richard.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

Mooie vorderingen Petah !
Maar er komt toch wel wat meer gras bij ook ?

Het figuur is geknipt voor deze setting... wellicht een collega erbij met een fototoestel ?
Of heb je een reden voor een solo optreden misschien..

weiter machen Herr Stauf ;)
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

begint er steeds beter uit te zien. ik zou zeker gezien t landschap daar terplekke, het gras in grotere hoeveelheid toevoegen, die streek is namelijk erg groen, en misschien dat je dat op die manier nog wat beter na kunt bootsen?

wat mij opvalt is dat t hout van boven naar beneden van donker naar licht gaat. is dat een bewuste keuze geweest? ik zou namelijk zelf onderaan een stuk donkerder gekozen hebben,om wat dieptewerking te creeeren.

mooi figuur, je kunt denk ik van archer wel screaming eagle en amerikaanse vlaggen krijgen, maakt je figuur wel extra af en mooi, en geeft een erg leuk effect, doordat t goed opvalt door de frisse kleuren die dan mooi contrast vormen met de rest van het diorama. ik heb kwa boxart wel wat twijfels bij de beenkappen, ik meen dat die van canvas oid waren maar allicht kan t ook in t leer, geeft wel wat leuks.

voor ik het vergeet, ik kan me nog herinneren dat er daar in de buurt vooral appeltjesbomen en vee staat, verrekte veel kiezeltjes en rommel als bodembedekking, misschien kun je daar nog wat mee?
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

Thanks heren, goed om dit weer te lezen.

Richard, ik neem hem wel mee naar Stellendam, kan je even kijken.
Peter,
Het blijft bij een figuur, vind hem er wel bij passen.
Timo,
Leuke tips.
Het houtwerk heeft een beetje last van oversparen, dit pas ik nog aan.
De kuil/verdieping is natuurlijk gegraven, daar kan niet zo veel gras in.
Hier kan ik wel wat meer met jou idee doen om er wat gruis e.d. neer te leggen.
Op de rand zal ik nog wat gras bij plaatsen.

Groeten, Peter.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

Ziet er goed uit, Peter.

Wat kleine puntjes mijnerzijds;
de hoge graspollen aan de binnenzijde van de houten wand geven aan dat deze opstelling al lang staat. Persoonlijk zou ik er voor kiezen deze te verplaatsen naar de buitenste rand van het diorama. Opstellingen als deze werden geen lange tijd gebruikt, dus gras kreeg geen kans zicj dusdanig te ontwikkelen, nadat de gaten waren gegraven.
Om de ondergrond wat interessanter te maken zou je ervoor kunnen kiezen iets onder het geschut te leggen. Een plankenvloer onder de wielen bijv. en dan aankleden met achtergebleven artilleriegerei en wellicht wat verloren persoonlijke uitrusting.
Om te voorkomen dat het geschut straks op het dio staat, ipv een geheel te vormen, zou je de schoppen aan de achterzijde dieper moeten ingraven. Daar zijn ze tenslotten voor bedoeld en is een van de eerste dingen die een geschutsbemanning zou doen; het geschut stabiliseren dmv ingraven/inschieten (heb ik me laten vertellen door een moderne artillerist) en bij ieder afgevuurd schot wordt dat dieper.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

Thanks Ron voor je heldere kijk op dit project.

Ik kan hier wel wat mee en zal je punten zeker mee nemen in de volgende stappen.
Er komt nog een heel assortiment uitrusting en toebehoren bij dus de ondergrond word wat dat betreft zeker interessanter .

Groeten, Peter.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

Erg puik werk Peter !
Heb je eigenlijk al een idee van het eindplaatje met alle toeters en bellen ? Ik ben namelijk benieuwd naar de kleine details (wapenuitrustingsstukken, containers etc) die je zegt nog te voegen en waar dat alles komt te staan. Mogen we alvast een naked dry-fit ? :)

groet
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

Thanks Johannes,

Ik zal nog even een plaatje schieten van al het equipement.
Dit staat allemaal nog op paaltjes omdat ik dit nog aan het verven ben dus een dry-fit word moeilijk.

Ik zit nog een beetje te stoeien met het idee van Ron over die houten vloer.
Ik weet niet of dit gebruikelijk was in zo'n opstelling als dit maar ik vind het een leuk idee.
Hier kan je natuurlijk nog een hoop mee doen....

Peter.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

Ron,
Bedankt voor je info. Leuk idee met die vlonder. Zit er hard over na te denken om dit alsnog toe te voegen.
Thanks John.

Het figuur alvast op een pen gezet voor het verven.
f02_zps220fbacb.jpg


Achterzijde,
f03_zps9bdd8f7b.jpg


Ook nog even de foto's van al het equipment wat er bij komt.
Set 1 is gereed.
d16_zpsa91335ce.jpg


Een tweede set is in de maak.
d17_zps7306848b.jpg


Inmiddels een selectie vast gezet op pennen om te verven.
Het staat inmiddels in de primer.
d18_zpse7b88e26.jpg


Op naar meer....

Groeten, Peter.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

Was dit project even uit het oog verloren, daarom is deze post nogal beetje mosterd-na-de-maaltijd. Sorry daarvoor ;)

Kanonnen zijn ondingen in dio's. Ze nemen veel ruimte in en hebben tegelijkertijd weinig 'massa'. Er lastig om daar iets goeds mee te doen. Snap je keuzes wel maar ik denk dat er meer in had gezeten. Dit is typisch een project om over te sparren en samen te zoeken naar de beste opzet. Tenminste dat is wat we vaak doen op bouwavonden. Online kan het ook, bijvoorbeeld met schetsjes of met foto's van scenario's.

Any way, dat zijn algemene opmerkingen dus even terug naar jouw project.
- Allereest zou ik hebben gekozen voor gevlochten wilgen o.i.d. als wand maar dat is een detail. Geeft meer karakter en is wat we bij Holdy zien. (Gebruik van planken zie je vaak in dit soort dio's en is vaak de simpelste oplossing, niet de meest interessante)
- de planken links van het geschut geven de indruk dat het in een gigantische kuil staat, die had ik terug laten lopen. Dat suggereert symetrie en dus dat de 'gun pit' niet veel groter is dan het kanon. Dat is ook hoe die dingen in het echt aangelegd zouden worden, zo klein mogelijk als het kanon en de bediening ervan toelaten.
- Ik zit me echter vooral af te vragen hoe je die haag waar ze 'doorheen' schoten nu nog vorm gaat geven. Je hebt maar heel weinig ruimte over gelaten om dat nog uit te voeren. :!:
- De aflopende grond aan de rechterkant vind ik vreemd. De 'vloer' loopt eerder schuin omhoog (plaatsen en verwijderen van het geschut) dan dat het weiland schuin af loopt.
- Begroeing in de pit inderdaad verwijderen. Zo oud waren die stellingen niet.
- Het is jammer dat je heel weinig ruimte overlaat voor het weiland, dat is ook iets wat typisch is voor de stelling bij Brécourt: ingegraven in een weiland dicht tegen de haag aan. Het is nu'slechts' een gun pit, maar met te weinig context.

Het merendeel van deze opmerkingen gaan dus over de indruk/sfeer die je dio geeft. Het is nu te weids, te open en dus te weinig Normandië en Brécourt. De haag kan daar in deze fase nog het meest aan veranderen dus daar been ik heel benieuwd naar!
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (07-03

Hoi,

Bedankt weer voor je reaktie Niels alleen kan ik hier nu niet zo veel meer mee maar neem wel wat van je puntjes mee waar andere het ook al over hadden.

Ik heb toch nog gekozen voor de tip met de vlonder.
Ik denk dat dit iets meer leven brengt op het dio.

Eerst maar eens de ruimte gemaakt voor de vlonder.
De planken zijn deze keer niet van Evergreen gemaakt maar gewoon houten latjes.
d19_zpsd3ff943c.jpg


De ondergrond uitgewerkt.
d20_zps95ee4b56.jpg


De latjes op maat gemaakt en verlijmd met houtlijm.
Daarna afgewerkt met schelpen zand.
d21_zps4defd2d8.jpg


Hierna weer de airbrush er bij genomen en het geheel opgenomen in de al aanwezige kleuren.
d22_zps1aa4bd74.jpg


Hierna al een voorzichtig bebin gemaakt met het afwerken van de ondergrond.
Alles verlijmd met witte houtlijm.
d23_zps827fa635.jpg


Eerst deze stap maar eens goed laten drogen en dan kan de volgende laag er op.

Groeten, Peter.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (16-03

Ziet er goed uit! Meteen een stuk levendiger.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (16-03

Mooi hoe je deze ingreep zo goed passend weet aan te brengen !
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (16-03

Hoi,

Bedankt voor jullie reaktie.
De ingreep is gereed op wat pigment en zand na, dit komt er bij als alles op z'n plaatst staat.

Ik heb inmiddels de tweede laag geplaatst boven op de verhoging.
De laag bestaat uit mos, gras, aarde en berkenblaadjes.
Alles ook weer verlijmd met witte houtlijm,

d24_zps0fe63c08.jpg


Hierna de airbrush er weer bij genomen. Diverse groene en gele tinten gespoten.

d25_zps0c1eb23a.jpg


Al het materiaal wat er bij komt is geverfd, dit kan ook geplaatst worden.
Dan nog de struiken plaatsen op de verhoging en kan ik het verder afronden.
Hierna is het figuurtje de volgende stap....

Peter.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (23-03

Bedankt Jeroen.

Was gezellig daar, alleen niet gevonden wat ik zocht. Komt vast goed....
Hoe is het met je muurtje, schiet je al op?

Peter.
 
Re: [Peter] AFV Club, German LeFH18M 10,5 cm Howitzer (23-03

Het ziet er heel goed uit zo Peter ! en bijna klaar ook al..

veel plezier met de figuurbeschildering :D

Peter
 
Terug
Bovenaan