(Paul) AMD 35 Coloniale

Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
De geschiedenis van de AMD 35 Coloniale is nogal schimmig, deels omdat er maar 8 besteld en 4 geleverd zijn en er nogal wat papierwerk verloren is gegaan tijdens en na de Duitse inval in Frankrijk en deels omdat er weinig op papier is terug te vinden over de Franse gebieden in Zuidoost Azië tijdens de Japanse “samenwerking” met het Vichy regime aldaar.

Het voertuig wordt in enkele boeken genoemd, altijd summier maar door voortschrijdend inzicht bevat iedere jongere editie net wat meer informatie dan de voorgaande. Dat neemt niet weg dat de literatuur hier en daar tegenstrijdige standpunten verkondigt. Het internet is niet erg behulpzaam omdat dezelfde fragmenten keer op keer herhaald worden en waar de schrijvers van de boeken nog een slag om de arm hielden verdwijnt die nuance helaas maar al te vaak zodra het zijn intrede in de digitale wereld doet.

Op 14 september 1938 werd de order uitgevaardigd om 4 AMD 35 te produceren met een APX-5 geschutskoepel in plaats van de gangbare APX-3. De reden waarom er voor een éénpersoons- in plaats van de tweepersoonskoepel is gekozen voor de Coloniale uitvoering is niet bekend al is er één uitgave die vermeldt dat het voertuig lichter moest zijn dan het origineel maar wel dezelfde bewapening moest hebben (of zelfs een zwaardere bewapening in de vorm van een 37mm kanon in plaats van een 25mm).

Het gaat om een standaard chassis/carroserie en een standaard koepel. De enige verandering was de top pantserplaat van de carroserie die aangepast moest worden aan de kleinere diameter van de koepel en een foto uit 1945 laat aan de voorkant een stevige bumper uit twee delen zien en een koplamp daar tussen.

De eerste 2 voertuigen werden Juni 1939 uitgeleverd en de andere twee in Juli. Alle 4 de voertuigen zijn op 12 Oktober 1939 naar Indo-China verscheept en werden bij aankomst ingedeeld in het Detachement Motorise Cochinchine. Het DMC was de verkenningseenheid van de Division de Cochinchine-Cambodge die verder bestond uit: 11e Regiment d’Infanterie Coloniale, 5e Regiment d’Artillerie Coloniale, drie regimenten met lokale tirailleurs, een Geniecompagnie en een Verbindingencompagnie.

Een tweede order voor 4 AMD 35 Coloniale werd uitgevaardigd op 10 juni 1939. Het eerste voertuig werd in December 1939 geleverd en de andere 3 in Januari 1940. Alle 4 de voertuigen bevonden zich nog in Frankrijk ten tijde van de Duitse inval maar hebben waarschijnlijk niet deelgenomen aan de strijd omdat ze nog niet van een geschutskoepel voorzien waren. Ir. Joseph Restany vermeldt in zijn boek “Une entreprise clandestine sous l’occupation” dat er 45 geschutskoepels met 47mm SA35 kanonnen werden ontworpen en gebouwd in Vichy Frankrijk (dat van Duitsland niet meer dan MG’s op pantserwagens mocht monteren) om op AMD 35 chassis te plaatsen. In de clandestiene fabriek werd ontdekt dat er enkele onderstellen waren met een kleinere diameter opening voor de koepel waarbij het dus waarschijnlijk om de Coloniales gaat.

Tot zover de ontstaansgeschiedenis. Dat wat bekend is over de inzet van de 4 Coloniales tijdens de Frans-Thaise Oorlog volgt later tijdens het bouwen.

Er zijn maar twee foto's bekend van het voertuig waarvan één niet meer dan een silhouet laat zien. De andere, genomen in een Japans voertuigdepot dat door Engelse troepen is buitgemaakt zie je hieronder

AMD 35 in 1945.jpg

Een paar tekenaars hebben gelukkig ook een bijdrage geleverd:

AMD35-ZT2.png

amd35 coliniale.jpg

Om dit te bouwen gebruik de Panhard 178 van ICM en de nodige Evergreen artikelen. Voor de opsmuk gebruik ik de French Infantry van Tamiya waarvan eigenlijk alleen de bovenlijven en de uitrustingstukken gebruikt zullen worden, de rest wordt ook zelf gemaakt.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Paul,

heel leuk en interessant project. Met die kleinere toren heeft het ding ook wel wat charmants. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Interesses
Westfeldzug
:D Ik ook Alex :hm: . Dit weekeinde ga ik een beginnetje maken en misschien ben ik in de loop van volgende week zover dat het de moeite waard is om de eerste foto's te plaatsen.
De afgelopen week ben ik bezig geweest met de summiere informatie over de inzet van deze voertuigen zodat ik uiteindelijk een plaatje kan schetsen in het juiste landschap en met een reële mate van slijtage, bepakking, vuiligheid enzovoorts. Daar ben ik nu wel uit.
Nu dus beginnen met bouwen om eens te zien wat er van het interieur zichtbaar blijft en verbeterd moet worden en zodra het ding op zijn wielen staat uit gaan zoeken hoe ik de figuren die ik heb het best aan kan passen en wat er eventueel nog bijgekocht moet worden.
Ondertussen heb ik de koepel nagenoeg correct op schaal nagetekend. Nagenoeg omdat ik geen tekening met precieze maten kan vinden en de bestaande tekeningen niet fijn genoeg zijn om tot op de laatste centimeter nauwkeurig te werken. Er komt dus een beetje gedoe met natte vingers en timmermans ogen bij kijken maar al met al gaat het de goede kant op.

Groet,

Paul

Interesses
Westfeldzug
Beste medeplakkers, even een update.

Toen ik bedacht een AMD 35 Coloniale te bouwen ging ik er van uit dat ik de Tamiya kit zou gebruiken en de APX 5 koepel van Blitz er op zou zetten. Makkelijk en snel resultaat!

Toen kwam ik mezelf tegen. Ik ben namelijk niet zo makkelijk (als in gemakzuchtig, in de omgang begrijp ik van anderen dat het wel meevalt met mij :D ) en toen ik een foto van een 1/35 Coloniale zag die iemand in Frankrijk had gebouwd met de Blitz koepel erop besloot ik het anders aan te pakken. Die koepel zag er te "zacht" uit, net niet genoeg detail.

Wat dan? Scratchbuilding? Nou, nee, ècht niet! In mijn tiener jaren dacht ik dat dat alleen door mensen gedaan werd die er boeken over schreven en als je het dan al zelf wilde proberen moest je toch op zijn minst zelf ook een achternaam als Verlinden of Greenland hebben :nouja:.

Maar goed, we zijn inmiddels bijna 40 jaar verder en hoewel ik de hobby nog maar net weer opgepakt heb en nog nooit iets gescratched heb toch maar besloten om die koepel zelf te gaan bouwen. Toen die kogel één keer door de kerk was bleek ik zomaar opeens de motor van het voertuig van extra detail aan het voorzien te zijn :oeps:.

Ik zit nu in een proces van vallen en opstaan met (gelukkig!) een vrij steile leercurve. Vooral dankzij de leden van het forum!
Veel beginnersfouten waardoor ik wel eens "achterstevoren" aan een bepaald onderdeel begon, een cyanoacrylaatlijm die waardeloos blijkt te zijn en een grote smeerboel op het plastic achterlaat, een erg fijn vijltje moeten bestellen om die smeerboel weer weg te werken, net even een ander maatje van het Evergreenspul nodig hebben om dit of dat te maken, toch nog een pincetje nodig die niet 6 mm breed is en ga zo maar door.
Alles moet gecorrigeerd of besteld worden en dat kost nogal wat tijd waardoor ik slechts langzaam vorder.

Maar!

Morgen worden nog wat laatste gereedschapjes en verfjes geleverd dus moet het lukken om in de loop van de week de laatste hand aan de motor en de rest van het interieur te leggen en in het weekeinde de boel in de primer te zetten en op zijn minst een eerste verflaag aan te brengen.
Ondertussen ook nog wat foto's maken en posten natuurlijk.

De aanhouder wint! :hm::D

Groet,

Paul

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Paul, je maakt me nu toch wel erg nieuwsgierig!

Leuk om te horen dat het forum je motiveert om toch eens het "scratch" pad op te gaan. Vaak is het ook gewoon een kwestie van doen....en beginnen met iets kleins. Voor je het weet heb je dezelfde tic die vele anderen hier hebben.....en bouw je nooit meer iets standaard uit de doos ;)

Ik kijk uit naar je foto's!

Interesses
Westfeldzug
Beste medeplakkers, hier dan de foto’s van de vorderingen tot dusverre.

Ik was behoorlijk vastgelopen met dit bouwsel en heb het een paar weken uit het zicht in een kast gelegd en me tijdelijk op een PzKpfw I Ausf. A geconcentreerd.

Nu de AMD weer uit de kast gepakt en ga er in de loop van deze week, de ergernis voorbijzijnde, weer mee aan de gang.

Dit is wat er in de doos van ICM zit, daar valt een prima voertuig van te bouwen maar uiteraard kan er het nodige aan verbeterd worden.

AMD-35 Col. 001.JPG

De eerste onderdelen pasten goed aan elkaar, recht toe, recht aan losknippen, bijvijlen en plakken maar.

AMD-35 Col. 002.JPG

Voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn er maar twee foto’s te vinden van de motor van de AMD, degene die hieronder staat kwam ik het eerst tegen en vormt de hoofdleidraad voor het bouwsel. De andere wijkt iets af maar heeft elementen die me wel aanspraken dus ben ik daar ook wat mee gaan doen. Volgt later in het verhaal.

AMD 35. Motor 01.jpg

Toen begonnen aan het gepruts met ijzer- en koperdraad en Evergreen, alles dat ik besteld had was te dik of te dun en ik had niet het juiste gereedschap om er nauwkeurig mee te werken. Dat het handig zou zijn om onderdelen écht op te meten was een inzicht dat ook niet zo snel door wilde dringen.

En de cyanoacrilaatlijm. Wat heb ik die vervloekt! Een eeuwenoud tubetje goedkope troep die niet plakte, rijkelijk uit de tube stroomde en niet weg te vegen viel. De winkels waren dicht dus even een ander gaan kopen zat er niet zo makkelijk in en ik raakte verstrikt in mijn “de aanhouder wint” geneuzel waardoor ik zeer geërgerd maar door bleef kliederen en vijlen en schuren. Gelukkig zijn de winkels nu weer open…….

AMD-35 Col. 003.JPG

Aan de motor werkende werd het er allemaal niet beter op, zeker niet toen ik koperdraad gebruikte om slangklemmen te simuleren. Had geen zin meer om het te verbeteren.

Gelukkig zal dit verhaal positiever worden naarmate het vordert!

AMD-35 Col. 004.JPG

Bij de eerste productieserie van de AMD 35 was er geen demper in de uitlaat gemonteerd en na klachten over de lawaaiërigheid van het voertuig is in de latere productie een demper aan de buitenkant van het voertuig gehangen. Op die ene foto van een Coloniale is de uitlaat niet te onderscheiden maar gezien de productiedatum is het waarschijnlijk dat er wel een demper op zou zitten.

De tweede foto van de motor die bekend is laat echter (denk ik) een demper aan de binnenkant van de motorruimte zien. Een plek die erg leeg bleef bij het model waardoor ik besloot om voor dat gedeelte deze foto als leidraad te gebruiken. Historisch verantwoord: vast niet. Esthetisch verantwoord: ik vind van wel.

AMD 35. Motor 02.jpg
AMD-35 Col. 005.JPG

Hier is de motor (verrijkt met een Duitse handgranaat, schilderstape, koperdraad van een oude CD-speler en stripjes van het foliedekseltje van Eru Goudkuipje smeerkaas) op zijn plaats gezet en heb ik aan de achterkant nog wat met Evergreen gerommeld om eerder broddelwerk te verhullen.

AMD-35 Col. 006.JPG

De motorruimte afgesloten door het plaatsen van het motordek met spatborden. Natuurlijk kan het allemaal beter maar eigenlijk, zeker met het blote oog zonder de vergroting van een foto, is het zo beroerd nog niet.

AMD-35 Col. 007.JPG

Ook in de cabine een beetje detail toegevoegd, dat ging al een stuk beter dan wat ik in de motorruimte gedaan heb. Er valt wel minder aan toe te voegen want de binnenkant van een AMD is verrassend leeg.

AMD-35 Col. 008.JPG

Laatst bewerkt:
Interesses
Westfeldzug
Drie maal beelden met de grondverf aangebracht. Weer een leerpuntje. Dit is verf van Vallejo, waar ik eerder niets dan slechte ervaringen mee had, die ik toch nog een kans wil geven. Door de slechte ervaringen met acrylverf in de verfspuit en de behoefte aan “het moet nu even gewoon makkelijk en goed gaan” heb ik er voor gekozen om een spuitbus te gebruiken. OEI! Wat een kracht en wat een enorme hoeveelheid verf werd daar de ruimte in geslingerd! Het zat er veel te dik op maar het vervloeit goed waardoor het uiteindelijk best heel aardig geworden is.

AMD-35 Col. 009.JPG
AMD-35 Col. 010.JPG
AMD-35 Col. 011.JPG

Vervolgens de hele handel wit gespoten (toch maar wel weer met een emaille verf) en een drietal heel dikke washes in de motorruimte aangebracht.

AMD-35 Col. 012.JPG

De motor zelf met een penseel geschilderd met Humbrol 27004, een wash met matt zwart en een lichte drybrush met Humbrol 27003. Er moet nog wel het nodige detailwerk aan geschilderd worden maar de essentie van het motorblok is duidelijk en uiteindelijk wint de aanhouder dus toch weer wel.

AMD-35 Col. 013.JPG

Een totaalplaatje van de vorderingen en het punt waarop ik besloot om er even afstand van te nemen. Ik vind wel dat ik weer op de goede weg beland was maar ik was nog niet helemaal klaar met de teleurstelling en frustratie van de eerste bewerkingen. Afstand nemen, laten rusten en later met frisse moed er weer tegenaan.

AMD-35 Col. 014.JPG

Dit is dus wat ik gisteren uit de kast haalde en waar ik morgenavond weer een stapje verder mee wil gaan, voorzien van beter gereedschap, scratchmateriaal, inzicht, vaardigheid en ideeën.

Groet,

Paul

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
Mooie voortgang Paul.

Gelukkig kan ik je frustraties niet terugzien in het resultaat. Als ik het zo zie een behoorlijk uitgebreide kit, en je laat mooi je toevoegingen zien.

Succes, Jan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Paul,

Keurig werk hoor. Net wat Jan zegt....je ziet je frustraties niet terug in het resultaat. Wel goed dat je je frustraties en ook de oplossingen hier deelt....soms lijkt het bij het zien van de prachtige modellen hier en op shows, dat anderen dit soort tegenslagen niet hebben......maar niets is minder waar!.

Ik gebruik ook vaak primer uit een spuitbus....en heb dezelfde ervaring; soms denk je teveel te hebben gespoten en dan droogt het toch netjes "dun" op, maar het beste blijft toch om steeds dunne laagjes te spuiten met enkele minuten tussen de laagjes.
En de cyanoacrilaatlijm. Wat heb ik die vervloekt! Een eeuwenoud tubetje goedkope troep die niet plakte, rijkelijk uit de tube stroomde en niet weg te vegen viel.
Gebruik je de lijm direct, of doe je het eerst op een stukje papier/plastic om het daarna met een draadje of kaasprikker aan te brengen? Dit laatste doe ik eigenlijk altijd en geeft je wat meer controle over de hoeveelheid lijm die je aanbrengt........maar zo'n tubetje dat maar door blijft "oozen" dat herken ik ook!

Mooi werk Paul!

Interesses
Westfeldzug
Jan en Alex, dank jullie wel!

Wel goed dat je je frustraties en ook de oplossingen hier deelt....soms lijkt het bij het zien van de prachtige modellen hier en op shows, dat anderen dit soort tegenslagen niet hebben......

Precies daarom deel ik het ook Alex, er zijn veel mensen die op een forum alleen lezen en vooral succesverhalen zien. Ik weet van meerdere mensen op andere fora (ook over andere onderwerpen dan modelbouw) die wel veel leren van die succesverhalen maar ook met het gevoel blijven zitten: "dát zal ik nooit kunnen" of "ja leuk maar hoe precies doe je dat dan?" of "hoe kan het bestaan dat iemand in één keer zo'n effect weet te bereiken?".
Dit uiteraard gezegd met alle respect voor de mensen die hun succesen laten zien!

......maar niets is minder waar!.
Juist! Van deze AMD 35 ga ik een succesverhaal maken maar de weg daar naar toe zal hier en daar best moeilijk zijn en ik ben niet bang ook dat te delen.

Groet,

Paul

Interesses
Westfeldzug
Hoi allen,

De afgelopen weken niet zo veel tijd gehad en dus ook niet zo veel voortgang gemaakt maar langzaam komen we er ook wel.
Het ICM model laat zich overigens makkelijk bouwen, er is een klein beetje schoonmaakwerk nodig en bij de grotere onderdelen moet er hier en daar een beetje gechuurd of gevuld worden maar over het geheel genomen: prima ding!

De binnenkant, na een laag primer met de spuitbus van Vallejo en een laag matt 34 van Humbrol (ook bekend als: wit) nu ook voorzien van een wash met matt zwart (Humbrol) en gebrande omber (Winsor & Newton).

AMD-35 Col. 015.JPG

Een vergelijkbaar plaatje maar nu ook met een drybrush laag met zinkwit van Winsor & Newton, helaas nauwelijks zichtbaar op de foto maar met het blote oog maakt het wel verschil.

AMD-35 Col. 016.JPG

Eén van de zijpanelen op zijn plek gelijmd en nog wat aangerommeld met een metaalkleur (ook weer Humbrol, blijf ik in combinatie met olieverf prettig vinden voor drybrush werk) en daarin wat doorgeschoten. Volgende keer maar eens met een potlood proberen.

AMD-35 Col. 017.JPG

En nog een keer een beetje doorgeschoten.......nu met de pigmentpoeders van Vallejo. Droog aanbrengen met de kwast en dan met akrylverf verdunner aan de ondergrond laten hechten. Keurig netjes volgens het instructiefilmpjes van Vallejo. Tsja, even dooroefenen nog want het ziet er naar mijn idee niet naar uit dat het voertuig van binnen erg stoffig is. Dat belooft nog wat voor de buitenkant :hm: , of niet, gewoon nog even dooroefenen op wat ouwe meukvoertuigen en dan komt het met die buitenkant vast wel goed.

AMD-35 Col. 018.JPG

De andere grote panelen toegevoegd en het ding op zijn wielen gezet:

AMD-35 Col. 019.JPG
AMD-35 Col. 020.JPG

Nu wordt het tijd om aan de eigenlijke conversie te gaan beginnen, de kleine geschutskoepel die dit voertuig doet afwijken van de normale AMD 35 (of Panhard 178, zo je wilt).
Nu dat lengte, breedte en hoogte zichtbaar zijn kan ik ook aan de slag met de figuren die er bij komen, een samenraapsel van aan elkaar geplakte lichaamsdelen van Franse infanterie, Britse jeepbemanning in korte broek, Franse tankbemanning en nog wat uit de onderdelen doos in een poging een overtuigende scene uit januari 1941 in Cambodja te uit te beelden. :oeps:

Begonnen met het afdichten van de ring in de topplaat, moet nog wat bijgewerkt worden en uiteraard een gat er in maken voor de kleinere koepel. Voor het idee de plaat even los op de rest gelegd:

AMD-35 Col. 021.JPG

In de loop van de volgende zal ik het artikeltje afschrijven over de oorlog tussen Frankrijk en Cambodja. Zoals eerder opgemerkt is het een episode waar weinig over bekend is, de meeste "bronnen" elkaar napraten en ook nog eens tegenspreken maar ik denk dat ik met een redelijjk gedocumenteerd achtergrondverhaal op de proppen kan komen.

Groet,

Paul

Bovenaan