Partisanenaanslag, update 11-4

Re: Partisanenaanslag, update 8-3

Ziet er al goed uit dude! Ziet eruit alsof het weer zo';n toppertje worden als je bergepanther, ben ik bang 🤣
Je mag me ooit nog wel eens uitleggen/voordoen hoe je die afgeleefde "staal-look" krijgt.
Ik heb namelijk ook nog wel wat dingen liggen waarbij ik dat effect wil nabootsen 😀.

Groet, Erwin

ps. De trekstangen vallen trouwens morgen of overmorgen op je mat als het goed is.

Hi Erwin,

Da's mooi maar minder als het betekent dat je niet naar D-day komt?
Gooi de Tiger spulletjes nu op de post, dan heb jij ze ook in ieder geval.

Mzzl Rick

Rick van Sinderen zei:
Hi Erwin,

Da's mooi maar minder als het betekent dat je niet naar D-day komt?
Gooi de Tiger spulletjes nu op de post, dan heb jij ze ook in ieder geval.

Mzzl Rick

Nee hoor, ben er zeker bij de 28ste.
Kan wel wat tips & trucs gebruiken!

massel

Rick van Sinderen zei:
Ik weet van de andere Famo's, die van Peter is niet van deze wereld en zeker eentje om naar te kijken als je wilt superdetailleren, ik kan niks met PE helaas, die van Jan zelfde verhaal, als je ziet wat hij er allemaal voor heeft.....
Peter is ook een alien--- the truth is out there...
41px-Smiley_green_alien_svg.png

vwb 'mijn famo' zoveel is het niet, een basic pe setje, resin wielen, spade voor de achterkant en resin dakje en deuren... en voorlopig wordt hij nog niet gebouwd, ik heb nog (te) veel andere dingen te doen 😉

Jan 🙂

Ik had al visioenen van een winterversie met beslagen ramen............
Komt wel Jan, verslavend kitje hoor als je eraan begint, vraag maar aan Peter als we intergalactisch contact met hem krijgen...

Groeten Rick

En verder gaan we weer, deze keer met het tunnel/rots gedeelte, vroeghur vroegen mensen wel 's hoe ik dat nou precies deed, tegenwoordig heb je er meesters in zoals Per Olav Lund, maar je moet ergens beginnen dus heb ik er een mini sbs-je aan gewaagd, in de hoop dat het barriere's wegneemt bij iemand die er nu nog niet aan wil beginnen.

Ik ben begonnen met een driehoekig kader van architectenkarton wat weer stevig gemaakt is met houten ribben, ik gebruik boomschors als ondergrond, wil je dit ook let dan op dat het geen Berk of Den is, dat is niet bestand tegen wat er nog volgt, helaas kom je daat pas aan het eind achter.....
Wil je een aflopende wand doe dan eerst de hoge gedeeltes, de onderste komen daar voor een deel overheen en staat daardoor meer uit. De schors zet ik vast met een lijmpistool.

Nu zit alles in de schors, en begint het een beetje op een berg te lijken, de binnenmuur heb ik met stukjes leisteen beplakt, met wat er later volgt zal het een uitgehouwen idee geven.

Belangrijk is om het nu een goede laag acryl te geven (Galeria van W&N) laat het onbehandeld dan neemt het te snel vocht op en kom je verderop in de problemen.

Nu is het zaak om het een echte rotspartij te maken, nu is de verhouding tussen pieken en dalen te veel en het uiterlijk te extreem, het is nog teveel boomschors. Daarvoor maak ik een cementpapje, 1 deel gezeefd schelpenzand, 1 deel diepvullend gips, 3 eetlepels Gesso, (werkt als bindmiddel) en een flinke kwak acryl gel, dit geeft meer volume en daardoor kun je een dikkere laag aanbrengen. Ik mix er ook pigment bij, om alvast een steenkleur te creeëren, niks is zo klote als een chip of een beschadinkje waar je niet meer bij kunt en spierwit is.
Gebruik wel absoluut zuiver pigment zoals van een schilderswinkel, bindmiddel erbij zou kunnen zorgen voor allemaal eilandjes in je papje door de reactie op het gesso.

Nu water toevoegen tot het een dik vloeibaar papje is, is het te dik heb je geen controle, geen klonten dus.

Aanbrengen met een spatel en een grove natte kwast, zorg voor glooiingen en haal al te extreme vormen weg, tussen de pieken kun je voor een plat stukje zorgen waar je later plantjes plaatst, en nu 24 uur laten drogen, daarom is ook de verf eerder, zou het nu te poreus zijn zou het te snel drogen en scheuren, een klein scheurtje heb je altijd wel maar dat hoort bij een rots.

Later meer, bedankt voor het kijken en op- of aanmerkingen altijd welkom,

Groeten Rick

Re: Partisanenaanslag, update 18-3 rots/tunnel

Hola!!

Wat is dit voor een gigaconstructie?

Ziet er heel goed en indrukwekkend uit, maar denk je niet, dat je je doel nu een beetje voorbij schiet, vanwege deze grootte?
De nadruk ligt nu toch wel erg op de rotspartij en je bouwwerken vallen in 't niet. Persoonlijk denk ik dat de rotswand een stuk lager kan, zonder effekt te verliezen. Ook zou de tunnelingang rond moeten zijn aan de bovenkant, al dan niet voorzien van een gemetselde/afgewerkte rand.
Je maakt 't straks helemaal af met boompjes, klimop, grassen e.d.

Dit wordt een knaller!!

Mooi Rick, de enige kritiek die ik kan geven is dezelfde als mijn voorganger, de rots zou lager kunnen
en de ingang en de rest van de tunnel zouden rond moeten zijn.
Tunnels worden altijd rond gemaakt om de krachten van boven beter te kunnen opvangen.
Bij gebouwen zie je dat ook(romaanse en gotische bogen)
Tegenswoordig zie je het bij gebouwen minder ivm betere bouwmaterialen.

Cheerio, Arno

Bedankt jongens, en die boog komt er ook, er zit al een houten kader waar hij tegenaan komt.
Wat betreft de grootte, het valt best mee, het hoogste puntje is 48 cm, door de hoogte boven de doorgang wil ik suggeren dat het verder omhoog loopt, ik denk dat een paar cm erboven ophouden het een een lullig gezicht had gegeven.

Groeten Rick

Nou ik ga 't topic niet vervelen met kreten van bewondering, maar moet dit wel kwijt: friggin' leerzaam en indrukwekkend! Misschien zelfs meer bewondering voor het feit dat je zoiets begint en ook echt afmaakt dan alle gebruikte technieken en creativiteit.

😱
Super man. Keep it up.
Ptr

Bedankt Peter, zeer gewaardeerd!

Even een update met woorden, na het lezen van jullie suggesties even over nagedacht en ja, het is te hoog, te massief, ik had alles even droog geplaatst en de Famo enz vielen in het niet, het deed nog het meest denken aan de gruwelrots van Lord of the Rings......

Nu is er 15 cm vanaf, ik vlak de bovenkant af en laat er een weggetje overheen lopen, foto's volgen nog.

Groeten Rick

Na het tobben met de rots even aan wat anders begonnen, de 3de wagon met een beute M4 203mm, dankzij Steve Zaloga die mij veel info heeft verschaft over dit wonder der industriële revolutie.
De 3de wagon is helemaal ontspoord en heeft zich in de grond gegraven, de lading, een beute M4 dus, is naar voren geschoven over zijn tracks, niet zichtbaar op de foto, die worden apart gespoten,

Hier zijn de pics:

Groeten Rick

Re: Partisanenaanslag, update 21-3 3de wagon

Hoi Rick

Ziet er goed uit, neem je die dio mee in mei naar overloon? even ideeen opdoen voor mijn nieuw dio.
28 maart was ik graag bij jullie daar in Eindhoven, Ben er helaas niet bij,ik ben dan in Duitsland op Eindoefening met de jongens.

Marc

Hi Marc,

Doe mijn best, maar er moet wel iets zijn om te laten zien.
Jij gaat ook lekker trouwens!!

Hoop jouw werk ook te zien.

Groeten Rick

Rick van Sinderen zei:
Hi Marc,

Doe mijn best, maar er moet wel iets zijn om te laten zien.
Jij gaat ook lekker trouwens!!

Hoop jouw werk ook te zien.

Groeten Rick

hoi Rick

Poteau bijna klaar ,De fotograaf komt deze week foto,s maken als die een gaatje heeft (lol 1 heeft die).
Ron die weathering is dat ongeveer als de Spoorweg pigmenten van MIG?

Moet alleen even morgen mijn Poolse collega de site even laten lezen ,dit is boven mijn niveau hahhaha

Rick ik blijf hem volgen, trouwens die boomschors is nieuw voor mij, kan je daar in de volgende foto serie wat close ups van maken? (ben erg benieuwt naar het resultaat).

Gr Marc

Marc Aelmans zei:
Moet alleen even morgen mijn Poolse collega de site even laten lezen ,dit is boven mijn niveau hahhaha

Hoi Rick, hij is er ook in het engels en dat is geen probleem voor jou, toch. 😉
http://www.adalbertus.com.pl/go/_info/?id=1261

Cheerio, Arno

Indrukwekkend staaltje wat je daar aan het neerzetten bent.
Zijn de kleuren van die wagons al definitief? Die grijze profielen van de wanden komen op mij een beetje vreemd over...
Maar mooie opzet! Ik blijf 'm lekker volgen 😛

Rick van Sinderen zei:
beute M4 203mm

neuj, is een B-4 203mm.........

maar ziet er strak uit.............alleen ga ik nou ff vervelend doen.............

trein komt tot een abrupte stop.........de B-4 schuift door........so weit alles klar............
denk alleen niet dat 19 ton ( 8) )wordt tegengehouden door dat hekje..........

(tandjes, nu ik erover nadenk, dat stukkie geschut weegt bijna net zoveel als een vroege Pz IV !!! 😱 )

zie je zondag ! 😉

Hoi Rick,

Was even afwezig en zie me daar toch een rotsenpartij 😉 Zelf zou ik meer kiezen voor een stationsgebied zodat de voertuigen meer tot hun recht komen. Nu ga je te veel verstoppen denk ik en ik zou het jammer vinden van al je werk.

Succes!
Gr

@ Marc, doe ik !!
@ Arno, nope, no problem...

@Kanne, via via kwam ik op een duitse site van Reichsbahn fanaten, deze wagons werden in zijn geheel gespoten, waar het hout zit slijt dat natuurlijk snel, dat heb ik proberen uit te beelden.

@Dan, dit is maar een opzetje, de wagon volgt de lijn van het onderstel, komt dus veel schuiner te staan, de M4 komt omhoog door z'n rupsen, als die klaar is schroef ik hem vast op de wagon en drukt zo een kant van het hek stijf tegen de grond op een overtuigende manier.

@Johanna, 1/3 wagon verdwijnt, de rest is 100% zichtbaar, dit wordt een gedeelte van het Kaukusus spoor door de bergen, geen stations daar, is ook al veel teveel gedaan in mijn mening.

Bedankt, Rick

Top chop uigevoerd met de berg, eerste laag van steengruis enz aangebracht, nu weer wachten tot het droog is om verticale sporen te maken.

Bedankt voor het kijken!

Rick

Re: Partisanenaanslag, update 23-3

Hoi Rick,

dat de wagons in hun geheel gespoten werden is deels waar: de bovenbouw (inclusief ribben) bruin, chassis zwart. In de oorlog zijn er ook een aantal (nieuw gebouwde) wagons in RAL 7021 (schwarzgrau) (zo uit m'n hoofd) gespoten, maar ook in die gevallen was het chassis zwart. In jouw geval doet het houtwerk nogal bruin aan. Het verfwerk was natuurlijk wel aan slijtage onderhevig, maar voor relatief nieuwe wagons...

Niet dat ik je wil onderschoffelen, integendeel, zoals ik eerder zei vind ik het een mooi stukje werk, ik probeer slechts het geheel door middel van opbouwende opmerkingen meer authenciteit te geven.

Groeten,

Kanne

Kanne, het is ook een beetje artistieke vrijheid hoor, ken je deze site trouwens:

http://www.fh-merseburg.de/~nosske/EpocheII/fg/e2f_gwkb.html

Groeten Rick

Hey Rick,

gechopte versie is beter idd. 🤣

Hebbie al enig idee van de figuren (en aantal) voor deze setting.............?

Grtz,
Dan

Oké Rick, geen probleem. Maar ik hou je in de gaten 😉

En bedankt voor het terugvinden van de site, ik kende 'm wel maar was 'm kwijt sinds m'n pc crashte.

Hidihi,

Effe een update van 'the Rock' Na alle gips zand en andere dingen droog waren is alles gespoten, eerst antrachiet, daarna donkergrijs, daarna eindeloos drybrushen met steeds lichter grijs en details eruithalen.
De eerste plukjes aarde en een zweem van mos aangebracht, en nu eindelijk beplanten

Hier is de pic, kleuren zijn erg hard vanwege het flitsen:

Groeten Rick

Re: Partisanenaanslag, update 3-4

Verder met een beetje leven plaatsen op de koude berg, mijn betere helft heeft een boek over de flora en fauna in het gebergte, met een paar goede pics van het Kaukususgebergte, en aangezien dit dio in de lente/zomer is veel groen dus, als dit droog is volgen er nog een paar oxide/kalkwater strepen, een hek erop om vallend gesteente tegen te houden en een bord met een nummer, de Russen hadden tunnels genummerd ipv namen.

Genoeg text, hier zijn de pics:

Shoot please! ( niet te veel richten aub)

Groeten Rick

Re: Partisanenaanslag, update 3-4

Rick dat gaat al een hele mooie berg worden, bij de eerste foto`s met een kleurtje dacht ik wat moet dit gaan worden maar nu zit er al een berg 🤣 leven in.

Ron

Vrolijk verder, alles gaat nu zijn definitieve plaats vinden, we komen eindelijk dichter bij het einde........

Groeten Rick

Hoi Rick,

Inderdaad, erg gaaf werk om te zien. De rots vind ik heel goed getroffen qua kleurgebruik.
Goed ook, om het kleine rotsje links toe te voegen. Dat geeft een mooi kader.

Groet, MartinD

Hoi Rick,
práchtig diorama 😱 Ik hou wel van die goedgevulde dio's 😛
Die rotspartij ziet er spectaculair uit zeg, maar heb nog wél een suggestie : Daar waar gesteente en grond elkaar ontmoeten,
kun je misschien nog wat "talus" toevoegen. Talus is kleine brokjes, schilfers en gruis wat over de tijd afbrokkelt en zich ophoopt aan
de voet van een berg. Beetje onkruid en grasjes ertussen....

Veel bouwplezier verder :!: 😀
Intergalactische groeten 😉
Peter

Een fraaie setting! Die groene 'aanslag' mag er zeker wezen.

Het kan aan de belichting liggen, maar de rots komt op mij wel wat teveel over als een treinbaan model, wellicht door teveel drybrush etc. Het zou iets minder contrast-rijk mogen... Is er nog wat diepte aan te brengen op de grondlaag? De rotsen schieten nu uit het vlakke land omhoog. Zoals Peter al suggereert: wat gruis en puin aan de voet zou mooi overkomen:

tunnel-east-m.jpg

En wellicht wat zwarte roet boven de tunnel (alwaar de rook ontsnapt)?

Eric

Bedankt voor de reacties heren,

@Peter, thanks, mooi om je ook weer 's groter te zien bouwen!

@Mart D, Goed opgepikt! Dat minirotsje was inderdaad bedoelt als kadertje.

@ Aarde aan Peter, thanks, de overgang zit in de planning, eerst rotsjes, dan gemalen leisteen om het puinstof te suggereren, de rots was net geplaatst en in mijn ogen redelijk gelukt dus in mijn enthousiasme gelijk pics genomen, gisterenavond ben ik begonnen met de voet van de rots.

@Eric, Het is een beetje een mix, aan de ene kant is de foto genomen met 2 daglichtlampen dus is het vrij overbelicht, maar het is inderdaad ook vol met contrast, ik denk dat smaak hier ook een rol in speelt, ik heb juist voor dit schors gekozen vanwege het effect, maar nogmaals, dat heeft ook met smaak te maken.
De rooksporen komen er, net als een bord, de bodem heeft al wat diepte wat je nu slecht ziet, maar er komt nog het een en ander overheen als deze laag goed droog is, en er komen ook nog 2 voertuigen natuurlijk.

Groeten Rick

Hoi Rick,

ik volg deze wordingsgeschiedenis een beetje in stilte, en ik moet zeggen dat ik vind dat je goed bezig bent. De indruk van de chaos na zo'n aanslag geef je goed weer, ik mis nog allerlei mannetjes die ijverig bezig zijn weer orde te scheppen, maar die zullen ongetwijfeld nog komen.
Mijn eerder geuite punt van kritiek blijf ik bij, maar leg me neer bij je keus het zo te houden.
Wel moet me van het hart dat ik de stenen "lijst" rond de tunnelmond wat ielig vind, zie ook de foto van een origineel in een posting. Ik blijf benieuwd naar het eindresultaat!

Groeten,

Kanne

Mooi Rick, kleuren zien er goed uit. Wel blijf ik het wat kolosaal vinden ten opzichte van de voertuigen, maar goed, foto's zijn anders dan werkelijkheid natuurlijk 😉
Ben benieuwd naar het vervolg!
Grtz

Hi Kanne,

Bedankt voor de feedback, ik ben een bescheiden bouwer qua talent dus doe ik altijd wat met kritiek, ook dus met de stenen boog, het is gelijk een mooi voorbeeld waarom je eigenlijk toch vaak je eigen koers varen moet, de tunnels in de Kaukasus waren uitgehakt tijdens weer zo'n zoveel jaren Stalin plan tijdens het interbellum, de meeste die ik gezien heb tot nu toe waren recht, vaak met weinig metselwerk maar met ingebrachte houten constructies, het zal denk ik met het soort gesteente daar te maken hebben.
Maar een boog doet veel, dus heb ik geprobeerd dan maar een soort tussenin oplossing te maken.

Verder waren er nogal wat mensen die mij foto's van crashes en dio's van anderen opstuurden, bedankt, de foto's waren alleen allemaal westfront, de opgestapelde chaos is leuk maar tenzij een trein van een viaduct of een verhoging valt was dat soort chaos ver te zoeken, dankzij het Reichsbahn forum weet ik nu dat de gemiddelde snelheid in rusland per spoor net over de 30km/u was, in de Kaukasus waar alles op en neer en door bochten en tunnels ging zal dat nog minder geweest zijn.
dio's van anderen, heel mooi en zeker die van Per Olav Lund is geweldig, maar hoe getalenteerd deze Per ook is, ik wil dio's maken als Rick 1 en niet als Per 2, als iemand nog begrijpt wat ik bedoel.....

@Johanna, het kolosale valt best mee door alle kleuren enz op de berg, maar hij moet wel zijn inbreng hebben dus een schaduw over het dio werpen als het ware, maar nogmaals, het nu nog lege voorterrein komt ook vol, dus er is straks op verschillende lagen wat te zien.

Groeten Rick

Ha die Rick

Je moet wel even doorwerken aan jouw dio 🙂 🙂 🙂

Vraagje: dat mos op jouw rotsen welk spul heb je daar voor gebruikt en welke kleuren heb je het gespoten?
Ik ben langzamerhand jouw voorbeelden aan het copieeren op mijn dio.

groeten Marc

Hi Marc,

Foliage van treintjesleveranciers zoals Noch, houtlijm iets verdunnen, met acryl iets lichter maken dan het mos (voor de dieptewerking) de plek voorlijmen en kleine plukjes er indrukken, op zich niks bijzonders, maar de gekleurde houtlijm doet 't hem, daar door krijg je wat diepte en gaat het leven, dat zie je trouwens pas als het droog is, je kunt er dan ook nog voor kiezen om er een lichte drybrush over te halen, mot je wel doen als je gesteente al klaar is natuurlijk.

ben bezig met afwerken, hij is bijna klaar, zondag gebroedelijk naast Poteau!

Groeten Rick

Terug
Bovenaan