Re: Partisanenaanslag, update 8-3
En verder gaan we weer, deze keer met het tunnel/rots gedeelte, vroeghur vroegen mensen wel 's hoe ik dat nou precies deed, tegenwoordig heb je er meesters in zoals Per Olav Lund, maar je moet ergens beginnen dus heb ik er een mini sbs-je aan gewaagd, in de hoop dat het barriere's wegneemt bij iemand die er nu nog niet aan wil beginnen.
Ik ben begonnen met een driehoekig kader van architectenkarton wat weer stevig gemaakt is met houten ribben, ik gebruik boomschors als ondergrond, wil je dit ook let dan op dat het geen Berk of Den is, dat is niet bestand tegen wat er nog volgt, helaas kom je daat pas aan het eind achter.....
Wil je een aflopende wand doe dan eerst de hoge gedeeltes, de onderste komen daar voor een deel overheen en staat daardoor meer uit. De schors zet ik vast met een lijmpistool.
Nu zit alles in de schors, en begint het een beetje op een berg te lijken, de binnenmuur heb ik met stukjes leisteen beplakt, met wat er later volgt zal het een uitgehouwen idee geven.
Belangrijk is om het nu een goede laag acryl te geven (Galeria van W&N) laat het onbehandeld dan neemt het te snel vocht op en kom je verderop in de problemen.
Nu is het zaak om het een echte rotspartij te maken, nu is de verhouding tussen pieken en dalen te veel en het uiterlijk te extreem, het is nog teveel boomschors. Daarvoor maak ik een cementpapje, 1 deel gezeefd schelpenzand, 1 deel diepvullend gips, 3 eetlepels Gesso, (werkt als bindmiddel) en een flinke kwak acryl gel, dit geeft meer volume en daardoor kun je een dikkere laag aanbrengen. Ik mix er ook pigment bij, om alvast een steenkleur te creeëren, niks is zo klote als een chip of een beschadinkje waar je niet meer bij kunt en spierwit is.
Gebruik wel absoluut zuiver pigment zoals van een schilderswinkel, bindmiddel erbij zou kunnen zorgen voor allemaal eilandjes in je papje door de reactie op het gesso.
Nu water toevoegen tot het een dik vloeibaar papje is, is het te dik heb je geen controle, geen klonten dus.
Aanbrengen met een spatel en een grove natte kwast, zorg voor glooiingen en haal al te extreme vormen weg, tussen de pieken kun je voor een plat stukje zorgen waar je later plantjes plaatst, en nu 24 uur laten drogen, daarom is ook de verf eerder, zou het nu te poreus zijn zou het te snel drogen en scheuren, een klein scheurtje heb je altijd wel maar dat hoort bij een rots.
Later meer, bedankt voor het kijken en op- of aanmerkingen altijd welkom,
Groeten Rick