Panzerspähwagen AB41 201(i) Bandenkampf

Tegen beter weten in meld ik me ook voor deze FOC (ga dit project weer vast niet afkrijgen). Ik heb jaren geleden al een 1/35 Italeri Autoblinda AB41 aangeschaft om ooit dit specifieke tunnel diorama te maken. Deze kijkkast FOC is eigenlijk ideaal om dit idee eindelijk eens uit te voeren.

Ik heb jaren geleden de volgende foto's gefiled onder de map Prinz Eugen maar ik betwijfel of de AB 41 en Sdfkfz. 7.1 wel van deze SS Gebirgsdivision waren. Ik heb verder van Prinz Eugen eigenlijk vooral foto's van Franse Beutepanzertjes. Misschien weet iemand van welke eenheid de eerder genoemde twee voertuigen waren ? "Bandenkampf" was natuurlijk sowieso geen frisse bedoening maar 7.SS Gebirgsdivision Prinz Eugen was helemaal berucht.

In dit doorkijkje zie je de Sdkfz. 7.1 helemaal in de achtergrond :

R1aW8ec.jpg

kkQM5cg.jpg

WxFmYKR.jpg

WUEKoxr.jpg

B4YjVj7.jpg

jWqwpKe.jpg

HWJNwUU.jpg

De bedoeling grofweg 1/35 AB 41 in de voorgrond en 1/72 Orange Hobby Sdkfz.7.1 in de achtergrond. Heb verder ook nog wat 1/72 figuurtjes van White Stork Miniatures aangeschaft.

ThhYQ13.jpg

8GbJlD5.jpg

Arjan

Gaaf idee Arjan, ook door twee schalen toe te passen. Succes😉👍🏻

Misschien nog een 1/48 figuurtje(s) halverwege🤔

Inderdaad een gaaf idee !! voor mij ook juist vanwege dat geforceerde perspectief mbv verschillende schalen 🤓 🥸

Veel plezier 👍

Ik heb inmiddels de hoofd bestanddelen voor dit project binnen :

MaKIurs.jpg

Ik heb nog een beter foto van de Sdkfz. 7.1 gevonden waarbij te zien is dat het een wh nummerbord betreft dus geen SS voertuig. Wat voor kledij die knapen nu precies aanhadden is mij niet duidelijk (ik bedoel die soldaten met de "baggy trousers"). Beide voertuigen zouden aan tal van eenheden kunnen hebben toebehoord maar op het moment lijkt de 1.Gebirgs-Division mij het meest aannemelijk.

JWpSTxp.jpg

Deze divisie was vanaf december 1943 betrokken bij Operation Kugelblitz :

Ik denk dat die baggy trousers de camo pakken zijn zoals hier te zien met de kleur wit naar buiten ( 1.Gebirgs-Division in december 43 Joegoslavië):

55TYJ3c.jpg

Deze divisie beschikte in ieder geval over de 2cm Flak 38 op Sdkfz.10 :

VGOOnd2.jpg

De AB41 in kwestie heb ik nergens anders terug kunnen vinden. Opmerkelijk zijn de spatborden die om een of andere reden zijn vergroot. Wat ook opmerkelijk is, is de markering 3 in een gele? cirkel. Ik heb dit soort markering (nummer in cirkel) alleen terug kunnen vinden op naoorlogse Italiaanse AB41's (vijftiger jaren).

Ga denk ik dit kleuren landschapje als voorbeeld nemen:

Xth5VQu.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
Zijn dat niet die hele wijde woestijnbroeken van de Luftwaffe?

Die tropenbroeken hadden voor zover ik weet alle een grote zak op het linker bovenbeen en er zat toch ook nog meer snit in. Lijkt ook of het dikkere stof was van betere kwaliteit. Allen HG personeel :

jCucXBB.jpg

pEVgfSG.jpg

fak2nag.jpg

De stof van die Gebirgsjäger camo broeken is veel dunner en er zit ook weinig tot geen snit in :

FmAStw1.jpg

Arjan

Ik heb momenteel nog slechts vage plannen Peter. De AB41 van de foto's nabouwen is niet zo'n probleem hoewel die u-profielen voor de spatborden mij nog niet zo eenvoudig lijken. Ik heb in het verleden trouwens ook al eens een AB41 gebouwd, een van Italeri's beste kits zou ik zeggen samen met de AS42 (Sahariana) :

zvQFzqm.jpg

5KsoTHk.jpg

g4idNDH.jpg

Het Breda kanon in de toren is denk ik wel te lang of de toren is te klein want er is simpelweg geen ruimte voor een 1/35 bemanningslid. Als ik deze dwarsdoorsnede bekijk denk ik dat het Italeri Breda kanon net wat te lang is.

LUFbAzn.jpg

Het grootste probleem is denk ik eigenlijk geschikte figuren. Er zijn verrassend weinig 1/35 Gebirgsjäger op de markt ook niet in resin. De twee 1/35 figuren waar ik hier boven foto's van plaatste komen naar mijn idee ook nog uit het minst geslaagde setje van Dragon :

Het pluspunt is dat de twee figuren een relaxte pose hebben maar de proporties zijn naar mijn idee net verkeerd en ze ogen houterig. Misschien dat ze nog wel wat opknappen met Hornet kopjes. Ik heb vandaag in ieder geval meerdere setjes besteld bij de Historex Agents in Dover.

De andere twee Dragon setjes zijn kwalitatief beter maar het zijn dan wel actiefiguren

Misschien ga ik toch wel een actie diorama maken met het laatste setje. Deze figuren ogen prima en hebben ook de juiste jassen voor december 1943 . Dan moet ik wel ook weer andere 1/72 figuren aanschaffen en ook in die schaal is het behelpen.

Voor de rotswand/tunnel ga ik stukken van een vermolmde populieren stobbe gebruiken. Ik heb al eens vaker wat proefjes gedaan om een rotswand te imiteren en vermolmd hout komt mijns inziens goed in de buurt.

Arjan

De AB41 zit inmiddels grotendeels in elkaar. Ik heb aan de binnenzijde van de toren circa 2mm uit de Besa gehaald waardoor er ruimte is ontstaan voor een commandant. Heb ook de loop vervangen door een messing buisje. Heb tenslotte een kartonnen mockup gemaakt van de platen op de spatborden. Deze platen zijn dermate zwaar uitgevoerd en zo solide bevestigd op u-profielen dat ik denk dat ze bedoeld waren als schuiver om hindernissen op de weg (en/of sneeuw) opzij te schuiven.

Ik ben ook al eens bezig geweest met een hoofdjes "pas sessie". Het gaat hierbij om Hornet kopjes die ik nog had liggen, een zending met onder meer specifieke German Mountain caps is onderweg vanuit Engeland. Enorm hoezeer die figuren al opknappen met zo'n Hornet kopje.

1c69BsO.jpg

PncVgNj.jpg

pqDb1xP.jpg

X5ESpCk.jpg

Arjan

Echte winterkleding aka Rusland hebben ze daar volgens mij nooit uitgereikt gekregen, de Gebirgsjäger hadden wel spullen, maar ook allemaal pre-1940 al in gebruik. Groet

Terug
Bovenaan