Panzerkampfwagen IV ausf. H 1944 Normandie

Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
tiger 1 incl.interieur / panzer IV H spring 1944 / M32 recovery sherman
tussen het werk aan de tiger 1 heb ik nog voldoende tijd gehad om nog een project te starten
de panzer 4 stond al een half jaartje op de plank en heb langzamerhand wat after market setjes vergaard.
het model is van academy , een aantal setjes met PE van Eduard , een 75mm gun barrel van Aber , tracks van Friul
en wat stowage toegevoegd uit de restanten doos.
het model bouwde lekker weg ook de PE paste allemaal prima alleen de gun barrel gaf wat kleine probleempjes maar waren wel prima op te lossen.
met wat naslagwerk erbij waren alle kleine twijfel gevalletjes zo opgelost.
panzer 4 1.jpg
panzer 4 2.jpg
panzer 4 3.jpg
panzer 4 4.jpg
nu alles even wassen en een paar dagen laten drogen en dan kan de verf er op
maar dat een volgende keer.
lekker blijven plakken en smeren :D :+:

Interesses
Schalen
Nu bezig met
Cool Erik, mss wat battledamage? Of een schild weglaten? Maar weer niet in welke setting deze komt
Im_Westen_Panzer_IV-2.jpgIm_Westen_Panzer_IV-4.jpgNordfrankreich_Panzer_IV.jpg
dit is een beetje wat ik in beeld heb .
ik weet nog niet zeker wat ik voor battledamage ik aan breng ,heb eerst alles in zijn geheel gebouwd .
alles zit nog los en kan eventueel verwijderd of beschadigd worden dat ontwikkeld zich bij mij meestal gaandeweg de afwerking.;):+:

Hallo Erik,
Een mooi model, netjes gebouwd !!
De bovenste 2 foto's laten trouwens Panzer IV's (615 & 625) zien van het II./SS-Panzer-Regiment 12, de onderste foto is een Panzer IVH van het II./Panzer-Regiment 3. Deze voertuigen zijn op oefening in Frankrijk.
Let op de afwezigheid van bepakking en schade; de tanks en bemanning zijn immers 's avonds weer terug in de kazerne.

Indien het voertuig nog redelijk onbeschadigd is, maar wel bepakt, kan dit duiden op een voertuig op "Vormarsch", b.v. op weg naar het verzamelgebied, of als opmarsbeweging.

PE-ter v. Stiph0ut

Lid van de TWENOT
Mooi Erik! Stowage geeft zoveel meer leven aan een model. Komt er nog wel een MG bovenop? Was zeker in Normandie van toepassing. En dit is nog maar een dry-fit natuurlijk, maar ik meen dat het ophangen van de schürtzen steeds met de achterste begon, zodat die ervoor dan wat overlapte. ;)

Laatst bewerkt:
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Mooi Erik! Stowage geeft zoveel meer leven aan een model. Komt er nog wel een MG bovenop? Was zeker in Normandie van toepassing. En dit is nog maar een dry-fit natuurlijk, maar ik meen dat het ophangen van de schürtzen steeds met de achterste begon, zodat de die ervoor dan wat overlapte. ;)
MG ??🙁🙄

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Machinegeweer. Je hebt de romp mg al gemonteerd, en dat is vaak degene die je bovenop de koepel ziet, op fotos zie je meestal de coax op zijn plek, ik denk dat die misschien minder makkelijk te demonteren is ofzo? Zeker in normandië is een AA mg op de commandantskoepel niet ongebruikelijk. Een specifieke pz4 met zimmerit op de schurzen in normandië staat me zo niet bij, maar de HJ panzers waren vaak rijkelijk voorzien van groen (om een wit voetje te halen bij gretta), dus dan worden dat soort details al snel vaag.

Laatst bewerkt:
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Was me nog niet eens opgevallen
Stond ook niet op de bouwbeschrijving.😎
Hij stond appart achterop de tekening voor het kleurschema hier de bovenste foto☺
Maar het is opgelost 😀
20210410_141754.jpg

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
Machinegeweer. Je hebt de romp mg al gemonteerd, en dat is vaak degene die je bovenop de koepel ziet, op fotos zie je meestal de coax op zijn plek, ik denk dat die misschien minder makkelijk te demonteren is ofzo?
De coax is volgens sommigen:

het voornaamste wapen van de tank. De boegmitrailleur is over het algemeen minder nuttig, dus die zullen ze eerder gebruikt hebben om op het commandantsluik te zetten.

Interesses
Schalen
Nu bezig met
de panzer 4 H heeft zijn verf beurtje gehad de decals er op en voorzichtig wat beschadigingen aangebracht.
inmiddels (niet op de foto te zien ) heb ik het model een pinwash gegeven en ga ik verder met de verwering
ik volg een beetje de instructies van het weathering magazine four seasons van ammo mig en dan specifiek de lente uitvoering
die in mijn ogen toch het simpelste is vooral omdat ik hierin nog niet zo heel erg thuis ben
forum 3.jpg
al met al begint het best al ergens op te lijken
volgende keer meer
lekker blijven plakken en smeren :D :+:

Interesses
Schalen
Nu bezig met
inmiddels een flinke stap gezet met de verwering en de schurtzen er weer opgedaan
ook heb ik op een paar plekken wat schade aangebracht en wat delen weggehaald wat toch wel een spannend iets is
eerst heel zorgvuldig alles in elkaar zetten en dan uiteindelijk weer stukmaken maar goed al doende leert men
en als het eindresultaat maar bevredigend is .
panzer IV H 1.jpg
panzer IV H 2.jpg
panzer IV H 3.jpg
nu alles er op zit is het tijd voor de definitieve afwerking
nog een beetje details verven en wat schaduw en/of highlights op de stowage
en wat vuil en verwering op bv. de schurtzen en een paar andere details
een andere keer meer hier over
Lekker blijven plakken en smeren :D:+:

Interesses
Schalen
Nu bezig met
volgens mij is het voor wat betreft schilderwerk en weathering alles wel klaar denk ik
ik kan zelf niks meer verzinnen om nog toe te voegen .
alleen nog na een dagje drogen nog een paar laagjes matte lak en wat takken met groen toevoegen voor cammo
en een leuk ondergrondje
panzer 4 H 1.jpg
panzer 4 H 2.jpg
panzer 4 H 3.jpgpanzer 4 H 4.jpg
enige suggesties en /of verbeterpuntjes zijn altijd welkom:)
lekker blijven plakken en smeren:D:+:

Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Ziet er goed uit Erik!
Verbeterpunten of suggesties heb ik eigenlijk niet buiten misschien het vaak voorkomende emmertje ergens aan de achterkant ophangen.

Groet,

Paul

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Ik ben benieuwd naar het ondergrondje, panzer 4's van HJ in Normandië probeerden hun co² uitstoot altijd flink te compenseren met veel groen aan boord, en in combinatie met het niet altijd even ruime terrein zullen de schadeformuliertjes wel snel op zijn geweest. Vreemd genoeg zie je buiten dorpjes maar nog in de bocages ineens 4 meter hoge muren die iets afschermen, maar wat? De muur an sich was al een indrukwekkend bouwwerk. Smalle wegen, veel groen, en goeie drank, voor mij de ideale omgeving, en lekker rommelig, ik zou er zo kunnen blijven, alleen het accent is er niet meteen verstaanbaar :)

Bovenaan