Panzerkampfwagen 35S 739(f) (13-08)

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Nu ik nog aan het nadenken ben over welke AM ik op mijn CharB1bis wil gaan zetten, heb ik maar een kit gepakt waar AM pas een optie is nadat je alle fouten gecorrigeerd hebt: de Heller Somua S35. Friul tracks komen er sowiezo nog wel bij en misschien nog de Eduard PE. Verder wil ik eens wat gaan scratchen, omdat ik daar een gruwelijke hekel aan heb 😈 Scratchen dus, niet PE 😉
De setting wordt waarschijnlijk Cherbourg en uiteraard in Duitse dienst bij PzAbt206. Camo ben ik nog niet uit. Waarschijnlijk donkergeel met vage strepen in bruin en groen.

Mijn excuses voor de foto's, want de camera heeft kuren en ik heb ze zonder statief genomen. Toch zijn sommige nog zo scherp dat je oneffenheden ziet die met het blote oog niet opvallen. 😳 Sowiezo moet er nog veel geplamuurd gaan worden, maar dat zien jullie zelf ook wel. Zoals ik al zei ligt scratchen me niet zo 🙄 😉 Oh ja, ik heb plaatjes van Do's Somua geleend om het verschil tussen de Heller kit en mijn aanpassingen te laten zien. Tnx.

Genoeg gel*ld, mag ik jullie voorstellen: Heller S35 met scratch onderdelen en een Tamiya APX4 koepel. Die ga ik trouwens nog ombouwen zodat ie meer lijkt op de APX1. Niet 100% correct, maar ik denk dat niemand het verschil kan zien. Er is namelijk ook geen goede vergelijking tussen de koepels beschikbaar 😛
031.jpg

Ik liep tegen problemen aan met de maatvoering van de romp. De schuine plaat van de romp blijkt niet goed te staan, waardoor die te ver naar achter doorloopt. Met putty is een correctie uitgevoerd. Slechts 1mm, maar de verhoudingen kloppen ineens veel beter. Bij het dak werd ook duidelijk dat de verdikking daar te ver doorloopt. Verder heb ik met wat putty de turretring af laten lopen en zijn/worden de hoeken van het dak flink bijgevijld.
S35-029.jpg

Het zichtluik van de bestuurder heeft Heller sterk vereenvoudigd. Ook de afmetingen kloppen niet. Uiteraard is hier nog flink wat putty en schuurwerk voor nodig. Belangrijkste wijzigingen zijn het versmallen van het gat en het uitsnijden van de bevestingspunten van de scharnieren. Het luik zelf is "verlengd" en aan de bovenkant is een staafje evergreen toegevoegd.
S35-028.jpg

De visionports van deze kit slaan echt helemaal nergens op dus dat wordt scratchen. Nog flink plamuren om mijn foutjes weg te werken, maar daar leer je van. Uiteindelijk 🙄
021.jpg

Het hoofdluik ligt in werkelijkheid in een opening die vlak is aan de zijkanten. Hier moet nog meer evergreen worden toegevoegd en met plamuur een vloeiende overgang gemaakt worden. De meeste luiken liggen verdiept en dat komt in de kit niet goed naar voren. Naast die luiken bevinden liggen vaak een aantal opstaande randen die ook ontbreken in de kit.
019.jpg

Nogmaals de aangepaste voorkant. De voorste rand van de "upper-hull" (bij de boutverbing met de lower hull) is vertikaal gevijld ipv de geleidelijk aflopende interpretatie van Heller.
014.jpg

De roosters hebben een cosmetische upgrade gehad door er halfronde strips op aan te brengen. Daarmee klopt de vorm beter en komen de roosters ook boven de opstaande rand uit. Toch blijft er nog genoeg detailwerk over.
017.jpg

De "antenne-basis" zit op de heller kit te ver naar achteren. Daardoor klopt de lijn van de romp daar ook niet. De luiken liggen in werkelijkheid iets verdiept, daarom heb ik een evergreen ondergrond geplaatst voor de luiken. De luiken hier zitten trouwens allemaal nog los, dus klopt de positie nog niet precies. Boven de luiken zit een verdikking in het pantser. Die moet hier nog aangebracht worden.
S35-024.jpg

De verdiepte luiken zijn goed te zien. Boven het rechter luik is het begin van de verdikking in het pantser al te zien.
s35-013.jpg

Verkeerde keus gemaakt om stukjes evergreen uit te snijden om de onderste helft van de romp te verbreden. Zullen worden vervangen door rechtere evergreen strips. De loopwerkbeschermkappen zijn gescratched van messingplaat.... Helaas zijn ze te dun en moet ik waarschijnlijk alsnog met evergreen gaan klooien 🙄
012.jpg

Zo dat was het weer. Tips, trucs en commentaar zijn uiteraard weer welkom.

pffff 😱 Wat een poep kit zeg. Je hebt nog een lange weg te gaan voordat deze strak is. Hoe is het plastic van de heller kit trouwens, het ziet er erg soft uit?

veel succes!

Hallo jongens,

@ Bas, het plastic is redelijk zacht, maar wel redelijk te bewerken. Met AFV club heb ik meer problemen.
Op dit moment moet ik de bovenkant (dak) van de romp nog bijschuren omdat de lijn daarvan echt niet klopt. Waarschijnlijk moet ik de kit doorvoor nog doorzagen... Verder moet er nog detailwerk aan de roosters worden toegevoegd en moeten alle luiken en het gebied erom heen worden aangepast. Dat is exclusief gietnummers en andere gietelementen. Uiteraard krijgt het geheel nog een mooi sinaasappelhuidje 😉
Het onderste deel van de romp valt in principe wel mee. De wielophanging ga ik gewoon handhaven, die zie je toch niet. Maar de pantserbescherming en het ophangsysteem daarvan moet ik nog helemaal scratchen 🙄 En daarna kan ik dan aan de echte details beginnen 😕

@ Do, sorry dat ik het van tevoren niet gevraagd had. Eigenlijk had ik foto's van het model willen maken voor ik het ging aanpakken, maar had geen zin om een paar maanden te wachten voor de camera het weer deed. Toen ik het ding gisteren eindelijk weer aan de praat kreeg, zocht ik in mijn enthousiasme een ander alternatief. 😳
Maaruh, al inspiratie voor een ondergrondje voor jouw S35? Een stedelijke omgeving lijkt me wel eens een leuke uitdaging voor je. Succes

Ja, het is wel een kit die veel TLC nodig heeft. Kan ik ondertussen mooi nadenken over de dio layout. Zoals ik al had aangekondigd wordt het dus Cherbourg:
p000892.jpg

Zeg het met kleuren 😉 blauw voor burgers, rood voor de Feldgendarme, zwart voor de tankers en groen voor gewone soldaten.
topA.jpg

En nog een paar snelle ruimte-studies 😉
DSC00034.jpg

020.jpg

Hoi Niels,
leuk project om te volgen. Persoonlijk zou ik het oppervlak wat inkrimpen. Er zit een hoop (teveel?) 'dode ruimte' in. Maar da's ook maar mijn idee 🙂

groet Frank

ps : hoe zit 't met dat giga-pantherproject ?

Thanks Frank,
Tja ruimte op dio's is altijd lastig. Voorlopig hou ik het idee zoals het nu is. De figuren zijn uiteraard allemaal nog verplaatsbaar en mocht ergens teveel ruimte zijn dan lossen we dat nog wel op 😉 Een fietser voor de UE neemt al veel ruimte weg. Dio's worden naar mijn mening ook vaak te vol. Beetje teveel Verlinden stijl, met overal rondslingerend materieel. Niet helemaal mijn smaak. Houd zelf meer van wat lege ruimte, maar dan moet het natuurlijk wel functioneel zijn. Ik houd het in de gaten 😉

Thanks Kristof,
Tis inderdaad een project voor een boel TLC. Ben ook erg blij dat er nog een Tamiya kit bij komt en niet nog meer verouderde kits...... 8)

Niels,

Geweldig project zeg! Die Heller kit is wel echt slecht als ik het zo zie!
Mooie lokatie heb je gekozen met dat 'Cherbourg' bord aan de muur. Misschien is het wat om de Somua wat meer parallel aan de muur te zetten om de doorgang door het roadblock niet te veel te belemmeren. Ik ben benieuwd naar wat je ervan gaat maken!

Groet,

Erik

Heb de afgelopen dagen weer wat proberen te bouwen en verven, maar de Vallejo droogt op je kwast dus dat schiet niet echt op 😈

Dan maar wat plaatjes om een idee van de figuurtjes te geven. Ben van plan nog een paar figuurtjes toe te voegen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Achter de UE komt nog een Pak97/38 of Puppchen te hangen. Zelf denk ik niet dat ik teveel dode ruimte heb.....

Enfin, ik ga lekker prutsen met de muurtjes. Heb je minder last van het warme weer. Ga maar eens een techniek voor opliggende voegen bedenken 🙄
HPIM3488.jpg

HPIM3487.jpg

HPIM3490-1.jpg

Hallo Kristof,
De muur met het Cherbourg bord heeft geen terugliggende voegen, maar juist (licht) uitstekende voegen. Daar moet ik dus wat op verzinnen. Zit er nu aan te denken om putty aanbrengen met een holle naad en dan vlak te schuren. Als dat lukt hoef ik geen stenen uit te krassen dus dat is mooi meegenomen. 😉

De koepel is inderdaad van de Char, maar die had iemand op ML nog over. Wel moet ik er nog wat aan gaan verbouwen om de scharnieren correct te krijgen. Mijn eigen 2 Chars houden hun koepeltjes gewoon. 😀

geen terugliggende voegen, maar juist (licht) uitstekende voegen.
Je zou ook een gipsafdruk kunnen maken van een muur met naar binnen liggende voegen. Deze afdruk schuur je dan wat op et Voila. 😀
Scheelt een hoop werk. Je moet dan wel zo een muurtje vinden met dat soort stenen maar dat is volgens mij geen probleem.
Oh ja, hoop voor jouw dan wel dat die stenen niet bol zijn. 😕

Massel,
Marcel

hoi niels

je heb je handen wel vol met die heler $%^&%$$$#%^&& kit 🙂

effe over de muur kun je geen piepschuim gebruiken en dat in smeren
met gips goed laten drogen dan de stenen uit krassen als je dat gedaan heb dan met een
injectie spuit de (licht) uitstekende voegen maken het is maar een idee.

wel goed koop maar heel veel werk

Bedankt voor het meedenken jongens. De tips over gips en putty worden gewaardeerd.

Die S35 is inderdaad bagger maar het is wel leuk om er toch nog iets van te maken. Inmiddels heb ik trouwens ook het Eduard setje, maar ik denk dat ik alleen de PE voor de "stowage bins" ga gebruiken. De rest is vrij matig en de fenders zijn nogal verkeerd. Misschien gebruik ik ze nog wel als basis sjabloon....

De muur ben ik nog niet helemaal uit. Heb al zitten denken over het uitkrassen van gips en/of een afgietsel te maken. Maar weet nog niet wat het handigste is.
Heb trouwens de originele locatie nog iets beter bestudeerd en ik denk dat de dio opzet nog iets aangepast moet worden. De layout is net wat lastiger. Wel zie ik een paar extra mogelijkheden voor hoogte verschil dus das mooi meegenomen. Ik ga maar eens een geschikte lijst zoeken.

Binnenkort komen er trouwensook wat foto's van de figuurtjes. Ben er niet ontevreden over, maar ik kan nog wat tips gebruiken om de kleding er nat uit te laten zien 🙄 Iemand trouwens een idee voor een lopende figuur in een Zeltbahn?

Grtz

Nog maar een paar kleine updates.

Loopwerk: evergreen aangebracht waarin de bescherkappen gehangen moeten worden. Track-geleiders voor tussen de return rollers gescrached. Niet on tevereden maar nu ik de detailfoto's zie ben ik bang dat ik ze opnieuw moet maken 🙄 De geleider is volgens mij langer en heeft ook een andere vorm (uitsparingen).
CherbourgDioA01.jpg

Koepel: de APX4 van amiya wordt beetje bij beetje een APX1 CE. De uitstulpingen toegevoegd waarin de scharnieren van het luik zaten. Verder de onderkant van de koepel (onder het luik)"opgevuld" en de opening voor het luik verkleind. Stukjes aan de bovenkant opgevuld en aan de onderkant wat evergreen toegevoegd. De bovenkant van de koepel hoort meer profiel te hebben. Het begin is gemaakt rond het luikje en als basis voor de cupola.
Cupola: Tamiya's Duitse versie is aardig maar ze hebben wat foutjes gemaakt 🙄 De haken voor de cupola moet je zelf toevoegen. Rot dingen 😈 Ook de stops voor de luiken ontbraken. Het grootste luik mist twee boutjes voor de vergrendeling en beide luiken zijn te breed. Opgelost door de zijkanten recht af te snijden en de scharnieren te verplaatsen.
De achterkant van de cupola mist ook wat details. Rond de kijkgleuf horen wat lasnaden en het profiel boven de cupola klopt ook niet. De onderkant van de cupola heeft nog meer problemen. In werkelijkheid is dit een dunne "strip" (raincover?) die met bouten vastzit en schuin afloopt. Een dunne strip papier toegevoed maar de boutjes onbreken nog. De onderrand is schuin afgesneden.
CherbourgDioA02.jpg

Eerste figuurtjes. Opa heeft zijn sjaal afgedaan en het jongetje met mutsje veranderd langzaam in een meisje met rok en zonder muts. Nog genoeg werk om het haar acceptabel te maken.
CherbourgDioA03.jpg

De tanker voor in de koepel. Alleen de achterkant want de voorkant zie je toch straks toch niet 😉 Eigenlijk is die nog niet het bekijken waard 😛 . De gele vlekjes op de rug zijn trouwens een foutje van de compressie. Die zitten er in werkelijkheid echt niet 😕
CherbourgDioA04.jpg

Rechter foto is helaas niet zo scherp al ik dacht 😳 Tch is nog wel te zien dat ik nog wat bij moet werken. Volgende foto zal ik de figuurtjes trouwens afstoffen. Nu zijn ze wel erg stoffig...
CherbourgDioA05.jpg

Kritiek en commentaar is uiteraard weer welkom.

Grtz Niels

Terug
Bovenaan