Panzergrenadiers - Dot Pea.

Er is zo echt heel weinig van te zeggen Wesley. Maak eens wat nieuwe foto's, maar dan niet tegen het licht in. Zal er denk ik al wat beter uitzien.
(zo op het eerste gezicht lijken die donkere stippen me niet helemaal zo horen, maar goed. Eerst even nieuwe pica's...)

😉

ptr

Die stippen leken mij ook een stuk te fel/donker ik heb het al een beetje mat kunnen maken door er wat matte lak(oops typfout :S) over heen te gooien. Ik zit er zowieso over na te denken om die stippen weg te werken! En tsjah foto's had ik ook al probelemen mee :O ik denk dat ik het maar is beneden op de achter tafel ga doen genoeg licht want daar is genoeg licht.

Groet,

Wesley

Wes, die donkere stippen zijn er niet op een dot pea. Wel donkerbruine, mar niet tegen het zwarte aan. Let er ook goed op dat je niet te veel verf gebruikt nu zie je de dikte van de verf.

Hoi Wesley,

Het mooie en interessante aan Duitse uniformen zijn (in mijn ogen) de diverse camouflagepatronen en zeker op het laatst in de oorlog, hoe alles met elkaar gecombineerd werd.

Dit is ook gelijk één van de moeilijkste onderwerpen om te schilderen, een Duits camouflage patroon.
Het bestaat meestal uit een veelvoud aan kleuren, vlakken en stippen. Vaak zoveel, dat het moeilijk is een patroon erin te vinden.

Ook ik heb vaak veel moeite met het vinden van de juiste kleuren en ben altijd erg blij met een artikel of boek waarin wordt verwezen naar de kleuren die je het beste kan gebruiken.

Vervolgens moet je het systeem van de camouflage ontdekken... en dit is niet makkelijk.

Vooral met een Dot Pea patroon zie je door de stippen het bos niet meer!

In wat lectuur heb ik mogelijk het volgende voor je gevonden (wel met Vallejo verf). Ik weet niet of je deze verf gebruikt, maar die heeft erg goede kleuren voor Duitse cammouflage uniformen.

In jouw geval zou ik beginnen met een mooie donkerbruine basis: Beige red (804). Vervolgens schilder je hier een aantal ongelijke en op diverse plaatsen lichtere vlakken op (Khaki 988).
Hierna schilder je nog wat kleinere ongelijke vlakken in een donkere kleur ((SS camo black brown, 822). Als het ware heb je dan een basis waar je verder mee kan werken.
Belangrijk is het nu om echt een heel fijn penseel te hebben.
Van genoemde kleuren hierboven zet je nu dus allemaal kleine stipjes in de vlakken. Je krijgt dan uiteindelijk een driekleuren schema van een basis met twee kleuren stippen van de andere kleuren.
Laat echter wel wat ruimte over voor een andere kleur. Want er zijn duidelijk stippen op de originele uniformen waar te nemen van een afwijkende kleur. Hiervoor kan je het best Camo bright green (833) gebruiken.
Probeer dit niet te overheersend te doen.

Ik weet niet of je de 18de naar Eindoven gaat, anders kan ik je adviseren lekker op zoek te gaan naar wat boekjes en artikelen over het schilderen van Duitse uniformen.
Zelf heb ik wat tijdschriften liggen van Euro Modellismo, Panzer Aces en daar staan weleens goede artikelen in mbt schilderen van figuren en welke kleuren zijn gebruikt.

Vwb jouw figuurtje:
- Ik zal eerst inderdaad wat duidelijkere foto's maken. Wat mij wel al opviel was de omvang van de stippen. Er zaten een paar veel te grote tussen.
Ook denk ik niet dat lijm het middel is om je verf mat te maken.. Nogmaals Vallejo droogt ook erg mooi mat op.

In ieder geval succes met het vervolg van je figuurtje en hoop dat je wat aan bovengeschreven hebt.

Groeten,

Eelco

'Dot pea' ziet er 'iets anders' uit:
m44dottunicw.jpg

m44dottrousersw.jpg

Hier een kleine how to: http://www.flamesofwar.com/Default.aspx?tabid=53&art_id=866
Jan 🙂

Dat anders er uit zien dat snap ik nu wel 😉. Maar er werd gevraagd naar betere foto's en die heb ik nu. Maar rond avond tijd of rond de tijd dat ik zin heb. Plaats ik weer wat andere foto's waarbij het ik het zwarte heb kunnen weg werken!

Groet,

Wesley

Wesley, ik denk dat je beter eerst naar de basis van modelbouw kan gaan en dat is je modellen netjes afwerken en vooral zonder randjes.

-De schoen/laars rechts achter heeft over de hele lengte nog een naad lopen
-de veldfles mag nog wel aangepakt worden
-de veldblouse heeft over de lengte van de mouwen nog het nodige lopen wat er niet moet lopen.

Je loop staat scheef van het Sturmgewehr en de munitietas hang bijna op z'n knie en moet je toch hoger plaatsen.

Ga je eerst druk maken om dit soort zaken en geef pas daarna aandacht aan het verf werk.

JW

j.w.stokkers zei:
Wesley, ik denk dat je beter eerst naar de basis van modelbouw kan gaan en dat is je modellen netjes afwerken en vooral zonder randjes.

-De schoen/laars rechts achter heeft over de hele lengte nog een naad lopen
-de veldfles mag nog wel aangepakt worden
-de veldblouse heeft over de lengte van de mouwen nog het nodige lopen wat er niet moet lopen.

Je loop staat scheef van het Sturmgewehr en de munitietas hang bijna op z'n knie en moet je toch hoger plaatsen.

Ga je eerst druk maken om dit soort zaken en geef pas daarna aandacht aan het verf werk.

JW

Daar heb ik dus echt over heen gekeken 😳 Want heel veel naden zijn toch echt mooi weg gehaald. En ik heb deze in elkaar gezet toen ik zeg maar pas weer mijn hobby oppakte. En dat is nog maar een paar maanden geleden. En gelukkig zijn de stukken nog ongeschilderd dus daar kan ik zo verandering in brengen! Bedankt voor het opmerken 😀.

Editje: De randen heb ik zo kunnen wegwerken en de naden op de arm die horen gek genoeg bij het figuur :S. En de loop stond schreef door het een keer omvallen tijdens het fotograferen wat mij niet was opgevallen. Ik moet maar eens iets vind om ze op te plakken. Want wat ik eerst deed werkten niet echt.

Groet,

Wesley

Zo ik heb wat veranderd. De munitie tas heb ik er af gehaald en ben ik van plan om ook er af te laten. Mischien was die wel leeg en is die in de bosjes blijfen steken?

Ik heb goed opgeruimd vind ik zo. Voordat ik verder ga kijk ik nog maar eens goed of er nog gietnaden zitten of dingen die er niet horen. Ik ga nog met een schuurpapier langs de plooien van het jasje waardoor het er een stukje beter uit zal zien.

PA020124.jpg

Ik heb trouwens bij de onderkant van de jas de "stiksels" een beetje dieper gemaakt omdat deze volgelopen waren.

Mvg,

Wesley

Ik weet niet wat het is maar dat figuurtje met de hand omhoog staat een beetje raar (onnatuurlijk). Alsof het een arm is waar het figuur eigenlijk op hoort te leunen oid.

mbt. de naden. het is heel belangrijk dat je je figuur mooi schoon hebt voordat je met schilderen gaat beginnen, als je dat achteraf nog een keer gaat doen dan verpest je wat je al gemaakt hebt. Beetje zonde.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Wesley,

probeer eens foto's te trekken met twee halogeenlampjes op het figuur en macrostand camera.
Zo heb je voor jezelf geen fijne referentie om groei in je mannetjes te bespeuren, foto's zijn beetje brak.
En da's jammer, als ik heel goed kijk zie ik een lichte verbetering in de stip.
maar het is ook een toer telkens, de bouwtafel kuisen voor wat plaatjes.

groeten,

René

ik denk dat ik morgen maar wat afbeeldingen print zoals die kleding stukken van Jan. Dan heb ik wat extra referentie voor mijn neus. En foto's probeer ik nu gewoon met daglicht. Alleen heb ik een hekel aan mijn foto camera want dat auto focus komt mijn strot uit.

Maaaree ik heb het nu even opnieuw geprobeerd en zie zelf steeds wel wat meer verbetering komen!

De broek klopt alleen nog steeds niet maar ik wil deze post even besteden aan de foto's 😉. En natuurlijk reageren op de broek mag want het is nu wat beter te zien vind ik zo.

Nu heb ik het gedaan met 2 hallogeen spotjes die licht bieden vanaf boven af (plafond + verhoging = hoogte burau lamp 🙂) en een apart bureau lamp voor extra belichting. (en de foto's heb ik nu wat groter gelaten!) Ik heb mij voornamelijk op de broek geconcentreerd dus niet op het andere letten.

Broekspijp (rest is een beetje onderbelicht.)
PA020126.jpg

PA020127.jpg

-
PA020128.jpg

PA020129.jpg

- En het weg gehaalde munitie tasje + wat er van gemaakt is
PA020131.jpg

- en een totaal fototje van de achterkant. Voorkant wou ik ook nog schieten maar de batterij was leeg 🙄 .
PA020133.jpg

Mvg,

Wesley

Wesley, je zou je pio-schop ook nog even aandacht kunnen geven want daar loopt ook nog een rand. De raad die ik je ga geven is misschien niet de meest aansprekende maar persoonlijk zou ik dit figuur in de prullenbak gaan deponeren en fris beginnen met een figuurtje.

Ga als eerste, wat ik al eerder aangaf, het volledige figuur goed en op je gemak (je hoeft geen trein te halen) te lijf met een mesje, vijltje en schuurpapier (de dunne variant wel te verstaan) en ga langzaam te werk en wees kritisch. Modelbouw is geen vorm van aangenomen werk maar iets wat je op je gemak kan doen.

Plak niet direct je hele figuur vol met bepakking, wapens, veldflessen, etc. maar ga het figuur zelf als eerste aanpakken. Ga niet van links naar recht en weer van boven en naar beneden maar maak voor jezelf een plan van aanpak. Beginnen doet men over het algemeen met de huidsdelen en daarna de kledij. Als laatste, of tussendoor, pak je alles wat daar omheen hangt zoals wapen, uitrustingstukken, etc.!!

Dit figuur waar je nu meebezig bent, dat gaat hem echt niet worden, daarvoor is de kwaliteit nou niet echt naar en je hebt hem al te veel toegetakeld en de details al wat te veel vervaagd.. Je zou hem desnoods nog als proefstukje kunnen gebruiken.

Nogmaals je hoeft niet de trein te halen en ga eerst aan de gang met de afwerking en pas in een later stadium verf erop.

JW

Van het begin/einde van de bouw van dit figuur ben ik in de tussen tijd erg veel nieuwe dingen te weten gekomen over het modelbouw gebied. Ik ben er ook achter gekomen zoals jij wel aangeeft dat het stukken makkelijker is als je eerst op je gemak het model goed schoon maakt. En de bepakking het beste bij hem kan ophangen als het totaal geschilderd is en dan deze bepakking samen met het figuur de "finishing touches" te geven. Ik ga nu dus lekker op mijn gemak met een figuur bezig zijn en deze figuren niet in de kliko deponeren maar schoonmaken en deze volledig te ontmantelen op de lichaamsdelen na.

En dan zou ik graag willen weten of mijn foto's beter zijn dan dat ze waren?

Mvg,

Wesley

Wesley Ruisch zei:
En dan zou ik graag willen weten of mijn foto's beter zijn dan dat ze waren?
Ja, dat zijn ze zeker.

Ik zou wel deze figuren als testobjecten aan de kant liggen. Ga echt met een schone lei beginnen, niet met een schoongemaakte. Het scheelt een stuk voor de kwaliteit van het verfwerk, als het figuur kwalitatief beter is. Dat is de strekking van JW's post.

Ben je in de gelegenheid om op 18 oktober bij SMC te komen?

Groet, MartinD

Nee sorry Martin. Op SMC komen lijkt mij erg leuk. Alleen het vervoer zit er niet in. En op die dag is mijn vander ook jarig maar aangezien hij er niks aan wilt doen is dat niet het grootste probleem. Als ik met iemand zou kunnen meerijden zou ik dat erg op prijs stellen.

En dat figuur leg ik ook opzij als test figuur 😉. Maar ik wil hem schoon maken zodat ik er gewoon op kan testen zonder al die bepakking.

En ik ben nu bezig aan het figuur. Ik ben al ander half uur bezig met een been en dat is toch echt een record voor mij 😱. Ik laat de vorderingen in dit topic zien. Van het schoonmaken en het plakken wat minder maar van het verfen wat ik gok pas over 3 weken extra uitgebreid zodat ik de juiste tips kan ontvangen en ik het juiste laat zien.

Mvg,

Wesley

Hey Wesley,

Foto's zijn in ieder geval een stuk beter. Je hebt al een hoop goede tips gekregen en denk ook wel dat je die ter harte neemt.

Je werkt met life color vertelde je, dat is zeker fijne verf. Ik hoop echter wel dat je een goede primer laag op je figuur gebruikt voordat je gaat verven. Je verf hecht dan een stuk beter.
Wat ook belangrijk is met acrylverf, is het verven in dunne laagjes. Liever zeven dunne laagjes, dan één dikke laag. Probeer je verf een dikte te geven van melk. Doop je penseel in de verf en zet de penseel dan op een doekje zoda het overtollige water eruit loopt. Hierna rustig over het te verven onderdeel aanbrengen. In eerste instantie zal je niet veel zien, maar zoals gezegd.... veel laagjes en dan krijg je wel resultaat.
Voor de stippen zou ik overigens de verf wel wat dikker houden, anders heb je kans dat de stippen uit gaan lopen.

Je hebt ook een mooie voorbeeldfoto gekregen zag ik. Kijk hier goed naar en probeer het patroon van de camouflage te ontdekken.

Denk dat alles nu helemaal goed gaat komen en ben benieuwd naar andere foto's.

Groeten,

Eelco

De bouwtekening van Dragon klopt voor geen ene meter dus had ik eerst de verkeerde benen schoongemaakt. Maar dat was niet zo'n rot klus. Toen ik er eindelijk achterkwam de juiste benen gepakt. Het boven lichaam klopte wel gewoon met de tekening. Die heb ik grondig schoon gemaakt en weer bijgevuld op sommige plekken met wat milliput.

Het zijn vrij "vroege" foto's. IK heb in de tussen tijd al wat lopen schuren en doen.
PA030135.jpg

PA030136.jpg

Deze foto is weer wat minder van kwaliteit maar het is te zien dat de banden over de schouders mooi doorlopen.
PA030137.jpg

En iemand enig idee hoe schoenveters na te maken? Want deze zijn zeer slecht omdat er onder andere een gietnaad door liep.

Groet,

Wesley

Wesley Ruisch zei:
Zo hand komt tegen een deur aan 😉. En hij leunt een beetje naar voren omdat die om zich heen kijkt. Dan weten jullie dat ook vast 😛.

Ah kijk, dat verklaart al een boel 🙂
want de foto's onder die hoeken geven er een beetje raar beeld aan, vandaar de opmerking.

Terug
Bovenaan