Panzer IV F1 update/hulpvraag 19-11-12

Ik ben een tijdje geleden begonnen met de Panzer IV F1 van dragon met een griffon model PE set.
Mijn doel is om een voertuig van pz.rgt 36 van het 14e panzer divisie .
Maar met een kleine op komst (uitgerekend 27 december) begint de tijd inneens wel te dringen.
Ik heb me laten inspireren door de volgende foto's.
panzer10.jpg

14pzdivjuin422.jpg

pziv424.jpg

Ik heb me voor het eerst overgegeven aan PE en moet zeggen dat het eigenlijk wel leuk is om mee te werken.
Het is mischien niet het strakste werk op twenot en heb ook het 1 en ander weg moeten laten omdat ik het verkl**t had maar ik heb er ontzettend veel van geleerd en omdat het mn eerste keer was met PE ben ik voor mezelf wat minder kritisch voor mezelf.
Wat ik nu nog onder de knie moet krijgen is het maken van scharnieren maar oefening baart kunst dus komt wel goed (tips uiteraard welkom)
Er moet nog een hoop gebeuren aan het model en alles staat nog los dus nog zeker niet klaar.
Hier de foto's:

20120908102744.jpg

Deze kant van de tank moet nog het meest aan gebeuren (uitklapladder ding zweeft op de fender, op een 1 of andere manier redt hij het niet naar de fender daar moet ik nog wat op verzinnen) ook komt hier de cleaning rod. op de originele foto van de tank zie je dat deze scheef hangt en met touw ofzo bevestigt zit terwijl hij hier in de kit recht hangt aan clamps, iemand een idee hoe ik deze modificatie kan nabootsen en waar de touwen of kettingen dan bevestigd zouden moeten zitten? op de tank zelf zie ik geen mogelijke bevestigpunten?

20120908102850.jpg

De voorzijde van de tank, hier komen nog volop spare tracks (tussen de MG bal en het kijkgleuf op het voordek en op het onderdek)

20120908102919.jpg

De andere zijde van de tank, hier moeten nog een paar dingetjes aan gebeuren niet al te veel meer.

20120908102946.jpg

achterzijde van de tank, de ophangbeugeld voor de uitlaat heb ik eraf gehaald (moet nog netjes afgewerkt worden) omdat dit ook lijkt op de foto (de foto waar 424 langs het huisje rijd). kettingen zaten er niet op maar persoonlijk vond ik het een leuke toevoeging.
Ook zitten er op de originele tank extra stowagebins op de achterkant, deze moeten er nog op komen, die bestel ik aan het einde van de maand

20120908103022.jpg

Laatste foto voor nu

De tank komt op een simpel ondergrondje van gras en wat bloemen (en mss een boompje) en er komt nog bemanning in de toren deze moeten ook nog besteld worden.
Tips trucks en commentaar altijd welkom.

Cheerz!
Marf

Re: Panzer IV F1 pz.rgt36 14e panzer divisie

Ik zie dat je al wat tool clamps in elkaar heb weten te zetten, waarvoor hulde! Ik vind het namelijk erg lastig om die dingen niet te verprutsen...

Re: Panzer IV F1 pz.rgt36 14e panzer divisie

Dank je wel Rob! Ja die toolclamps is inderdaad een gepriegel, heb aardig wat afgevloekt zeker als er weer iets weg schoot en de vloer op mn handen en knieen heb moeten afstuimen om het weer terug te vinden.
Nog een paar te gaan en dan is het weer gebeurd.
De laatste dagen ben ik bezig geweest aan de kinderkamer en kan snel weer beginnen met de laatste bouwloodjes.

Cheers!
Marf

Re: Panzer IV F1 pz.rgt36 14e panzer divisie upedatje 20-10-

Klein upedatje,

Bouw is praktisch klaar, nu nog wat kleine herstel werkzaamheden en slordigheids dingetjes rechtbreien.
Hier wat foto's, er zit nog het 1 en ander los om om het spuitwerk wat makkelijker te maken.
Heb ook extra stowageboxes voor achterop de tank zoals je bij de originele foto's ziet maar heb ik nog niet gemonteerd, dit doe ik pas aan het eind als de decals erop zitten.
hier een paar foto's:

cam00015z.jpg

Aan deze kant heb ik wat PE verpest (toolclamps met scharniertjes en brandblusser) dus heb jammer genoeg de plastic deeltjes moeten gebruiken. Cleaning rod heb ik scheef laten hangen met kettingen bevestigd zoals bij de originele tank, gaatjes opgevuld met putty. Ik moet nog ff een munitiekist ofzo bestellen om op het achterdek te bevestigen.

cam00014x.jpg

Hier moet ik de vleugelmoeren weer even recht zetten en een paar aanvullen

cam00012f.jpg

Spare tracks zitten nog los ivm het spuiten, de PE sparetrack ophanger (of hoe het ook heet) moet ook nog netjes passend gebogen worden en bevestigd worden.

Dit was het oven voor nu tips trucks op of aanmerkingen altijd goed natuurlijk.

Ook wil ik nog een speciale bedankje brengen aan Anton Bergan (Die bij mij in de wijk bleek te wonen toevallig) voor het leveren van een andere brandblusser en zijn waardevolle hulp, dus bij deze bedankt Anton!

Cheers!
Marf

Re: Panzer IV F1 pz.rgt36 14e panzer divisie updatje 20-10-2

Hallo Marvin,

De bouw is echt wel goed 😀 Maar nu: verf ! verf !
Vroeger was de verhouding 90% bouw - 10% afwerking, nu is het omgekeerd.
Als je net zoveel precisie gebruikt bij de afwerking komt het zeker goed, alle vertrouwen.

Bouwgroeten, Wim

Dank je Wim!
Ja de bouw was een flinke klus.
Ik heb het PE vervloekt maar toch ben ik er van gaan houden.
Er moet dus zeker wel een etchmate komen want ik ga er vaker mee werken.
Zelf kijk ik ook uit naar het verfproces. Ik ga hiervoor de AK panzergrau modulation en wheatering sets gebruiken

Cheers
Marf

Re: Panzer IV F1 kleine update/hulpvraag 19-11-12

Hallo allen,

Hier een kleine update en gelijk een vraag.
Ik heb de airbrush over de panzer gehaald en hiervoor heb ik de panzer grey modulation set gebruikt van Vallejo.
Prima setje mooie kleuren.
Mijn vraag alleen is moet ik er nog wat light base overheen halen?
Hier de foto's, zijn even snel genomen voor de vraag en betere zullen verschijnen na een wat verdere vordering van het project.
Figuren moeten nog bijgewerkt worden en onderdelen van de tank zijn nog los

Hier de foto's (deze vallen wat lichter uit)

cam00078.jpg

cam00081.jpg

cam00079.jpg

Ik hoop dat men mij hier van dienst kan zijn.

Cheers
Marf!

Ooow ja ook nog een vraag omtrent de extra stowage boxen op de achterkant van de panzer zoals te zien op de 1e kleurenfoto (van de originele tank)
Ligt het nou aan mij of hangen deze vrij hoog de achterkant ontstijgend?
Deze heb ik ook al liggen maar ik twijfel of ik deze ook zo hoog moet bevestigen.

Cheers!
Marf

Hoi Marvin,

Je hebt er al een goede basis opgelegd. Ik zie de modulationstyle er alleen niet heel erg in terug. In diverse nummers van Art of Modelling staan artikelen van hoe Adam Wilder (de schepper van de modulation style) deze stijl toepast. En daar zijn de contrasten veel groter. Als je die nummers van AoM hebt, zou ik er maar eens goed naar kijken. Ik denk dat je daar wel wat aan hebt.

Wat betreft de extra stowageboxen. Als ik het goed zie, steken ze er inderdaad ongeveer voor de helft bovenuit.

Groetjes,

Maarten

Hoi Maarten,

Bedankt voor de reactie.
De modulation is op de foto wat minder te zien dan in t echt.
De contrasten zijn minder sterk omdat ik heel voorzichtig de light base en highlight erop heb gebracht om te voorkomen dat t to much zou worden, hierom heb ik deze vraag gesteld om te kijken hoe het overkomt.
De andere lagen zijn nog te versterken dus dat ga ik doen.
Ook bedankt voor de tip van de artikelen. Ik zal kijken of ik het kan vinden!

Groetjes
Marf

Terug
Bovenaan