Panzer IV ausf. B

Reitze Bierma

Lid van de TWENOT
Hallo heren,

Ik heb besloten om mee te doen door deze tekening en foto.

PzKpfw_IV_Ausf_B.gif

b970725thaugust.jpg

Het model wat ik ga gebruiken is tristar.
productphoto35021.jpg

Het enigste waar ik momenteel op vast loop is dat ik verder niet zoveel informatie/foto's kan vinden. Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen.

Groetjes reitze

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ha die Reitze,

Mooi onderwerp om te bouwen.

Wat betreft de foto en het onderwerp: probeer Herman Haverhals. ik weet dat hij deze Panzer IV ook eens heeft gebouwd en Herman kennende heeft hij het onderwerp grondig bestudeerd.

Ik ga 'm in ieder geval volgen.

groeten, Richard.

EricReist

Lid van de TWENOT
Fraaie variant, ik heb al jaren hetzelfde idee en er destijds de Dragon Ausf B voor gekocht. Komt ooit!

Er zijn diverse mensen die deze versie gemaakt hebben, mede om de originele kleuren natuurlijk.
Je zult er een band bij moeten maken voor de reserve-wielen, en enkele 'doppen' op de loopwielen voor moeten vervangen voor latere varianten (ik heb er een Tristart setje voor aangeschaft, maar die zijn nu vast ook via vraag&aanbod uit een Dragon versie te halen die meerdere dop varianten heeft)

Hier wat foto's van de oude B varianten in 1944 in Normandie:

461637.jpg

461636.jpg

462033.jpg

en een link

en een model

Erich

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC
En Reitze, heb je al een plannetje kunnen trekken ?
Mooie Pz IV met dit camo patroon !

groet,
Peter

Reitze Bierma

Lid van de TWENOT
hallo heren,

Als eerste bedankt voor de foto's hier heb ik echt wat aan.

@ Peter : Ik ben er aan begonnen. momenteel zit ik nog inde bouwfase maar nou niet iets om te zeggen van goh dat zet ik ff op de foto. Maar ik beloof ik zal wat foto's binnen kort maken .Over de camo zat ik te denken aan groen geel

@ Niels : Je kon wel eens gelijk hebben de kleur de pistol port is inderdaad donker van kleur. Wat wel eens de oude panzer grijze basiskleur zou kunnen zijn. maar nu zit ik te twijfelen, moet ik hem grijs geel maken of geel groen. Ik denk dat ik daar nog eens een nachtje over slapen. Heb je toevallig nog foto's van deze panzers?

Groetjes Reitze

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Heb er nog een paar van Hedi en een Ausf.E. Niets wat echt een ander idee geeft.

Deze Pz.IV die je aan het nabouwen bent, is een voertuig dat ik ook jarenlang op m'n lijstje heb gehad. En daarbij heb ik al heel snel gedacht aan grijs-geel i.p.v. geel-groen. Omdat ik 'm toch nooit(?) zal bouwen ben ik best bereid om m'n grijs-geel theorie te delen. :cool:

En ja, ik word altijd lichtelijk recalcitrant als mensen kleuren op zwart-wit foto's kunnen onderscheiden, vooral als die nodeloos interessant gemaakt worden.* Dan zoek ik liever naar een logisch(er) alternatief. Met grijs-geel zou je zeker de controverse opzoeken m.b.t. die foto. Al kan je ook percies hetzelfde zeggen over geel-groen. Dat is zoals het in de boejes staat, en grafisch misschien ook wel mooier. Keuze tussen de optie is misschien meer iets voor historici dan voor modelbouwers, dus doe vooral wat je zelf het liefst wilt... ongeacht of je gaat voor historisch correct, modelbouw technische overwegingen, of omdat je die verf gewoon al hebt staan. :D

De theorie van grijze voertuigen in Normandië wordt/werd door veel 'kenners' afgebrand, maar als ik in Normandië voertuigen zie met markings identiek aan die uit 1941 denk ik toch eerst aan grijs... Daarbij valt op dat donkergrijs na al die jaren toch een stuk minder donker oogt... Kan zijn vervaagd door UV-licht, stof of een andere optische illusie. Ik weet het niet, maar het is m.i. nog steeds aannemelijker dan een voertuig dat met behoud van originele markings is overgeverfd (denk aan schipping stencils). Op de Pz.IV zie ik meer redenen om uit te gaan van een donkere basiskleur. Als dat zo is, slaat groen nergens op.....

Niels

* (Die vragen krijg ik met enige regelmaat als het gaat om Beutepanzers in Normandië. Dat vat ik maar op als een goed bedoelde poging om het correct te krijgen, maar het betekent ook dat de vraagsteller 'het' niet echt begrijpt)

Bovenaan