Panzer III camo experment

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Hoi allemaal

Ik ben aan het wachten op de laaste onderdelen voor mijn Panther G.
Helaas kom ik nu op een probleem: Mijn ervaring met het schilderen en weatheren van duitse voertuigen nihil is vraag ik jullie voor hulp.

Ik heb een oude panzer III uit de kast gehaald en ben er al een beetje mee bezig geweest.

Hier het resultaat van mijn eerst 3-tone camopatroon. Ik heb voor een patroon gekozen wat ik ongeveer op mijn panther wil gaan doen

P4060777.JPG

P4060778.JPG

P4060779.JPG

P4060780.JPG

P4060781.JPG

Ben ik een beetje op de goede weg, qua kleuren en vorm? Wat is verstandig voor de volgende stap?

Tip zijn meer dan welkom

Martin

omdat je toch om een soort van stap bij stap vraagt zal ik eens proberen te omschrijven wat ik nu zou doen.

1: de tank lakken, hiervoor gebruik in parket plus, gebruik de zoekfunctie in de nieuwsgroep en je weet ruim voldoende.
2: transfers, welke ik na het opplakken nogmaals aflak met voorgenoemd.
3: filters, zoek in de nieuwsgroep naar de "juiste" techniek. geeft enige diepte en levendigheid aan het geheel.
4: washes, pin en panel washes geven het model broodnodige diepte en contrasten, details worden zichtbaar en de tank begint echt te worden
5: regenstrepen, aan de hand van het artikel op de hoofdpagina kun je hier een subtiel element aan toevoegen, zorgt voor enige vervaging van de basiskleuren, maar voor een beter realistme, en een iets minder hard kleurenverloop.
6: fading, aan de hand van olieverf. deze techniek is oa in het migboek beschreven, en zal ook wel op internet te vinden zijn. kost enige moeite, zeker ook om de juiste kleuren te vinden, maar übung macht die meister is dan het gezegde.
7: pigmenten en modder, om een stoffig uiterlijk te geven, hoewel een metallic glans op de tracks ook erg mooi kan met pigmenten. zorgt voor een gebruikt uiterlijk
8: voetstappen en blaadjes. de voetstappen geven een teken van leven van de crew, blaadjes of andere camoflage geven een indruk van de omgeving en het jaargetijde, bruine afgevallen blaadjes op een tank geven een herfst indruk, waarbij je trouwens ook je model een iets andere, nattige kleur kunt geven, terwijl ie in de lente en de zomer juist plukken gras en veel droog stof zou hebben.

eventuele aanpassingen van volgorde en andere tips mogen van anderen komen, ik zie nu even niet wat er nog meer aan kan gebeuren, dwz mijn kennis is nu een beetje op...

Timo

Bedankt Kristof en Timo,

Ik laat het patroon + kleuren voor nu lekker zitten het is toch maar een test.

Ik heb enkele decals er op en ben nu met een (oranje) filter bezig.
Hierna wil ik wat chips proberen en vervolgens nog 1 filter.

Ik denk dat ik jou lijstje voor nu even aan hou Timo.

Ik hou jullie op de hoogte
Martin

Om alle kleuren af te zwakken ben ik aan de gang gegaan met oranje filters

Vervolgnes ook een wash op de turret (wat eigenlijk mijn grootste test oppervlak is)
gevolgt door enkele chips (waar ik nog niet helemaal zeker van ben)

P4120782.JPG

P4120784.JPG

P4120785.JPG

P4120789.JPG

P4120791.JPG

P4120794.JPG

Groet Martin

Ik heb hem in mijn ogen afgemaakt.

Het is zekers niet mijn beste dingetje maar als test geval is het goed genoeg.

Voor mijn panther ga ik deze kleuren uiteindelijk ook gebruiken.
Ik ben alleen nog niet helemaal tevreden met de chips. Ik ga waarschijnlijk geen 3d chips op de Panther omdat ik bang ben dat het er niet beter op wordt.

Ik heb het camo patroon uiteindelijk met MIG pigmenten afgezwakt en ben daar wel tevrden mee.

P4190635.JPG

P4190640.JPG

P4190644.JPG

P4190646.JPG

P4190647.JPG

P4190649.JPG

P4190650.JPG

P4190651.JPG

P4190653.JPG

P4190654.JPG

Tips zijn meer dan welkom 😉

Martin