Af! Panzer II Ausf. L "Luchs"

Dit model is af!

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Voor de af foto’s maar een eigen topic.

Mijn project is af. De Asuka “Luchs”
Hij is ooit begonnen door een Twenot genoot en ik heb hem marktplaats overgenomen en afgemaakt.
De tracks zijn vervangen door Fruils en verder is er niet veel aangepast

Het figuurtje is een 3D van Reedoak en is mooi maar de details zijn een beetje oppervlakkig. Ik zou een volgende keer toch voor Alpine gaan ofzo.

De takken zijn wortels van een struik met daarop mininatuur bladeren

JT7A2027.webpJT7A2018.webpJT7A2019.webpJT7A2020.webpJT7A2026.webp

JT7A2016.webp
JT7A2021.webp

Groet Martin

De ondergrond en de Luchs vind ik mooi bij elkaar passen. Mooi gedaan Martin.

Een ding valt me op: de uitlaten. Deze voorbeeldbout is overwegend donkerbruin met beperkt verse, oranje roest. Het oranje lijkt er op de foto's nogal.uit te knallen, maar dat kan aan de camera liggen.

1000015567.webp

Groeten, Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat ik er nog Eén stoflaagje over doe.

Het probleem is vooral dat ik nu de roest na de verf laag heb gedaan ik het vervolg zou ik eerder met haarlak werken en eerst roest en dan basis laag doen.

Overigens is een uitlaat iets anders dan een bout, dit wordt warm en is dunner metaal.

Roest komt in veel verschillende gradaties voor.
Vlak na een verhitting (brand) is roest vaak fel oranje, en naarmate de lagen ouder en dikker worden worden deze bruiner en donkerder.
Ook de samenstelling van het metaal zal van invloed zijn.
Persoonlijk heb ik geen moeite met de uitlaten op dit voertuig, dat is verse roest op een gebruikt voertuig.
De foto's van Jan laten voertuigen zien met een roestopbouw van jaren, zoals we ze vaak zien in musea en bij evenementen.

Ik sluit me aan bij Rob,

Chemisch ontstaat eerst FeO, een verbinding van ijzer (Fe) en zuurstof (O, O2 als molecuul), dit is oranje, verse roest. Je ziet dat onder andere op blank staal, dat aan (vochtige) lucht wordt blootgesteld. Vervolgens oxideert dit verder naar Fe2O3-nH2O, roestbruin van kleur. Dit is een poreuze en harde laag, waar ook watermoleculen inzitten (H2O).

In de praktijk krijgt ijzer een beschermlaag in de vorm van zink en/of verf. Wanneer deze laag 'slijt', ontstaat geleidelijk roest. Een deel is vers (oranje), maar het grootste deel al snel doorgeoxideerd naar de donkerbruine variant.

Ik heb diverse voertuigen van onderen mogen bekijken en meestal overheerst de bruine kleur, De afbeeldingen in de bijlagen zijn van hedendaagse motorfietsen en niet van oldtimers.

Groeten, Jan

Laatst bewerkt:
Hi Martin,

Erg mooi gemaakt, zeer realistisch. Vooral loopwerk en uitlaat springen eruit. Heb deze ook nog liggen met de Friuls en hoop aftermarket spul. Keer in 2038 maken of zo 😉

Mvg,

Mooi diootje Martin!
Luchs is mooi verfijnd verweerd!
…alleen tja die uitlaat!😊

Er is al genoeg over gezegd!
Wil dit er alleen nog over zeggen:
Meestal heeft een uitlaat nog delen van de oorspronkelijke verf erop zitten!
Dat een uitlaat helemaal verroest is zie je maar zelden bij een tank!

Hier een voorbeeld van een uitgeschakelde Luchs met afgebladderde verf
IMG_7104.webp
IMG_7107.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat Jan zo mooi laat zien zijn de spruitstukken van een motor, die worden als het goed is heet, de demper zelf, zeker bij een einddempee roest wel maar met mate, vroeger zag je bij autos nog wel eens dat een demper doorroestte na een jaar of wat, maar kruip eens onder je auto en kijk hoe het eruit ziet. Wat wel een puntje is, panthers bvb kijk je bij D en A uitvoeringen direct op de uitlaatpijp ipv een demper, die zal veel roestiger van kleur zijn

Terug
Bovenaan