panzer grenadier jasje basis

Hallo iedereen,

Ik heb deze namiddag nog wat verder geshilderd aan de panzer grenadier officer. Voor wie het intresseert, zijn hier weer wat foto's en uitleg over hoe ik de jasje schilder. Ik hoop dat er iemand wat aan heeft.

groetjes,

Gino.

Foto1:

Hier is het jasje in Confederate Grey van Andrea geshilderd. Dit is in drie dunne laagjes aangebracht, zodat er geen details worden weggeschilderd wat meestal wel gebeurd als er 1 dikke laag wordt opgezet.

jackbase.jpg

foto 2 & 3

Hier heb ik de highlights geschilderd (niet gedrybrushd!). Eerst heb ik sunny skintone (Vallejo) bij de basis toegevoegd. Dan de basis met Deck Tan (VA), daarna puur Deck Tan en uiteindelijk Deck Tan met titanium wit (Polycolor)

Voorkant:

jackbasehighlightfront.jpg

Achterkant:

jacketbasehighlighback.jpg

Foto 4 & 5:

Nu zijn de schaduwpartijen ook geschilderd. Hiervoor heb ik gewoon zwart (PC) gebruikt dat erg verdund werd en in ongeveer een 5 tal dunne laagjes aangebracht. Extreme highlights en schaduwen alsook het inlijnen van details wordt pas gedaan als de camo eropstaat. maar dat is voor de volgende posting.

Voorkant:

jacketbaseshaowfront.jpg

Achterkant:

jacketbaseshadowback.jpg

Gino,
een klein basisvraagje, want het wil nog niet al te goed lukken met mijn schilderen; heb mij in de makro een voorraad ovenreiniger aangeschaft.
Vraag : doe je altijd eerst de highlights en dan de schaduwen, of scheelt dat van model tot model? Want op een tank is het toch juist omgekeerd?
Eerst een wash en dan de highlights drybrushen?
pascal bastiaens

jeej, interessant die highlights schilderen. ik doe dat altijd d.m.v. drybrush maar dit is ook erg mooi en subtiel. dus gewoon opbouwen de kleuren in elke laag?

interessante beschrijving.

groetjes

antwoorden

Hoi Pascal,
Vraag : doe je altijd eerst de highlights en dan de schaduwen, of scheelt dat van model tot model? Want op een tank is het toch juist omgekeerd?
Eerst een wash en dan de highlights drybrushen?

Omdat ik met heel dunne laagjes acrylverf werk doe ik eerst de highlights en dan de schaduws. Mocht ik erst schaduwen dan riskeer ik dat mijn heel vloeibare highlight in mijn (dieper gelegen) schaduwen loopt. Ik drybrush/wash nooit, maar schilder altijd allemaal mijn highlights/schaduws. Er zal trouwen op 3 juli een figuurschilderworkshop georganiseerd worden. Al wie intresse heeft is hartelijk welkom. Ik zal in de loop van volgende week meer info plaatsen, met een plannetje hoe je er moet geraken.

Hoi Boris,

jeej, interessant die highlights schilderen. ik doe dat altijd d.m.v. drybrush maar dit is ook erg mooi en subtiel. dus gewoon opbouwen de kleuren in elke laag?

Ik drybrush/wash nooit op mijn figuren. Dit om de simpele reden dat ik dan teveel afhankelijk ben van hoe het figuur gsculpt is. Dit kan misschien goed werken met goed gesculpte figuren, maar wat wanneer de details, plooien, etc niet zo mooi gesculpt zijn? Wanneer je zelf highlights en schaduws schilder kan je makkelijk een plooi schilderen waar die niet geschilderd is, maar waar er eigenlijk wel een zou moeten zijn.

Groetjes,

Gino. 😈

En dat is nu waarschijnlijk net het probleem wat ik met Vallejo heb, omdat ik erg gewend ben aan olieverf, waar je dus eerst de shadows en dan de highlights aanbrengt en dit alles met elkaar blend omdat ik vaak nat in nat werk, is de techniek met acryl wat dus net andersom is, vrij moeilijk aan te leren voor mij. Ik heb nu wel een combinatie gevonden waarbij ik beide technieken door elkaar gebruik
Bert

Terug
Bovenaan