Panzer 4 G final Zimmerit

Hi all,

Hier weer een kleine update. De koepel heb ik gisteren ook voorzien van camouflage, evenals de delen van de romp die dat nog niet hadden. Te weten de luikjes bestuurder en radiotelegrafist en de uiteinden spatborden. Wat nog rest zijn de Schurzen. Ik denk dat ik die in het etsframe schilder en nadien plaats. Dan moet ik de bevestigingspunten nog wel bijwerken, maar dat lijkt me handiger dan plaatsen en dan schilderen/verweren. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

close up verwering.jpg

Het motordek is wat mij betreft zo goed als af. Ik voeg nog wat verplichte olievlekken toe, maar dat is dan wel. Ik heb dit deel al voorzien van een stoflaagje trouwens. Gemaakt van verpulverde rivierklei die ik heb gebruikt voor de modder. Ik denk dat ik die ga verkopen als Western European mud effect voor € 5 per 100 gram, rammende handel haha.

panzer 4 g oil paint effect.jpg

panzer 4 g olieverf toren.jpg

Het gereedschap moet nog verder onder handen worden genomen. O.a. no wat washes en metaliseren her en der.

front aanzicht panzer 4 g.jpg

gebruikte olieverf.jpg

Hier het sterrenensemble en mijn steriele werkplaats. De prijs op de groene olieverf is nog in guldens! Gekocht in 1995 meen ik. De penselen zijn een heel eind op, maar prima voor deze klus.

Hi all,

Het project is bijna afgerond. De Schurzen zijn bijna klaar, op de bevestigingspuntjes na dan waarmee ze op de PE set zaten. Verder zijn de markeringen gespoten. Zit er hard op, wordt nog bijgewerkt en verweerd uiteraard. Ook moeten de beren nog omlijnd worden. Wat verder nog rest zijn olie en vetvlekken, verweren binnenzijde koepel commandant. Dan is die denk ik wel een heel eind gereed. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

352818211_6745737128805958_9157335564434496350_n.jpg

353060314_6745737025472635_5530313770704497064_n.jpg

De Zimmerit op de toren is her en der weg, dat metaliseer ik nog.

356408131_6745737252139279_5851720561203392440_n.jpg

356408384_6745737332139271_5469667131258415323_n.jpg

De krassen en verweerde verf heb ik gemaakt met olieverf meniekleur. Vroeger deed ik dit meestal met echte krassen, maar dit is te tricky. De kans op volledig verwijderen verflaag is dan aanwezig. Met olieverf bevalt me stukken beter. Meer controle en het is goed te doen. Met een afgestoken cocktail prikker heb ik de krassen gemaakt en de overige putjes en beschadigingen met uiteinde stuk sisaltouw. Voordeel is ook dat je de krassen nog kunt retoucheren: is het te uitbundig dan is het zo bijgewerkt met white spirit. Dat geeft ook meteen een mooie vage rand dan. Zag ergens anders op een forum dat een medeplakker het zo deed.

356881503_6745737022139302_7249710126948924087_n.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi Vincent! Gepokt en gemazeld, is je goed gelukt!
Al ideeën over figuur/vignette/dio?

Hi Tini,

Merci! Geen plannen voor een dio in dit geval, wel voor een figuur. Op zoek naar referentiemateriaal kwam ik een foto tegen van een ik meen een Estse jongen en vrijwilliger die zich aansloot bij deze eenheid. Dat vind ik intrigerend en wellicht dat ik er daarom een jeugdig figuur erin zet. Iets anders dan een standaard commandant. Heb er al een van ik meen IBG Models. Die moet ik dan wel verbouwen, maar wellicht heeft die conversiepotentieel 😉

Mvg,

Vincent

Mooi resultaat Vinnie 😛👍 ik vind de Panzer overtuigend groezelig overkomen, een doorgewinterde 'strijdbijl' zonder tijd
voor wassen en scheren
Door de variatie in Zimmerit en camo patronen bovendien een interessante verschijning !

Hi Peter,

Ja merci, ik houd wel van smoezelige en groezelige modellen. Restanten white wash was wel logisch geweest, omdat dit een Panzer ergens in het voorjaar van 44 moet voorstellen, die in september 43 is gebouwd toen Zimmerit werd geïntroduceerd dus. Ik vind deze versie/variant ook de interessantste uitvoering van de Panzer 4, wat ook een van de voornaamste redenen is geweest hem te bouwen 🙂

Mvg,

Vincent

Hi all,

Hier nog een kleine update. Heb een kindsoldaat toegevoegd. Deze zijn dun gezaaid, deze is er een uit een IBG kit. Deze trekt al wandelend een karretje voort, zodat ik hem heb moeten verbouwen. Leuk detail zijn de te lange mouwen, omdat die een Feldbluse draagt voor volwassenen.

Zaag in de plastic ledematen, positie bepaald door messing draad er tussen te plaatsen en daarna opvullen met witte Milliput. Daarna kwam het engste, de plooien aanbrengen. Niet mijn sterkste kant en Angsgegner, maar denk toch acceptabel na wat schuren en vijlen. Figuurtje krijgt een nieuwe laag verf en het hoofd zal ik ook nog iets verfijnen.

Mvg,

Vincent

35 Panzer regiment boy volunteer.jpg

Terug
Bovenaan