Panther G steel wheel versie

Hoi,

ik wil al een tijdje de steel wheel Panther bouwen. Nu is de meest "bekende" denk ik nr 221. In ieder geval degene waarvan ik de meeste foto's van heb weten te vinden en die ik weleens gebouwd zie.

Ik zou graag een andere willen bouwen, maar ik kan nauwelijks iets vinden over andere steel wheel Panthers. Nu heb ik een paar foto's van een aantal anderen weten te vinden. Is er iemand die iets meer weet te vertellen over deze Panthers?

Deze Panther staat uitgebrand lijkt het ergens in de Ardennen. Het lijkt erop dat dit nr 225 is?
74257412.jpg

Dit is een nr 112 ergens in de buurt van Berlijn 1945. Is dit wel een steel wheel?
p1017574.jpg

Dit is nr 211. Ook hier ben ik niet zeker of het een steel wheel betreft.
211scan.jpg

Deze foto is duidelijk een steel wheelie. Maar welke? Kan het zijn dat het een weggesleepte nr 221 is of iets dergelijks?
pzv681.jpg

211 is zeker een SW!
De "weggesleepte" is niet 221! Heb even niet zo op het netvlies welke dit is maar er zijn maar beperkt aantal SW in het veld geweest dus een search op het net kan je verder helpen!

JW

Hallo Rob,

Ik ben zeker geen expert op het gebied van historische correctheid, de reden dat ik even reageer is dat ik denk dat de "112" volgens mij de "312" is (of zou ik tóch een leesbril moeten aanschaffen?).

groeten, Richard.

Iets betere scans misschien:

Ding om te weten als je voor een Ardennen Panther gaat, meestal geen 'chin'turret maar wel een verhoogde crewheather.
De meeste pics bestaan van Ardennen en Nordwind SW Panthers, ik zou een van deze settings kiezen, er zijn ook nog veel foto's van late G's met gemixte wielen, meestal gemaakt in de laatste maanden op Duitse grond.

Cheers Rick

@ Rick: dank je voor de betere foto's! Volgens mij had geen enkele SW Panther een chin turret.

@ JW: je hebt gelijk. ik heb nog een andere foto gevonden van de 211 die dat bevestigd.

@ Richard: misschien heb je wel gelijk. Ik ging er vanuit dat het 112 was door deze tekening:
98120743.jpg

Alhoewel ik dacht dat geen enkele SW panther een chin turret had en ik er geen foto's van kan vinden, heb ik er wel wat tekeningen van gevonden.
Is er iemand die kan bevestigen of deze enigzins kloppen?
11pzddeutschland1945.jpg

57579980.jpg

tekeningen en museumstukken kun je nooit vertrouwen.... naar mijn weten zijn de SW's maar een maand in productie geweest (sept-okt 44, zo uit mijn hoofd)
Nog voor de invoer van de 'chin' (en de kampfraumheitzung) dus.

Deze tekeningen zijn, zoals Jan ook al beetje aangaf, niet echt accuraat te noemen. Deze uitgeverij blinkt zo wie zo niet uit in heel accuraat gebruik van tekst en tekeningen. De SW Is in september 1944 dus voorzien van de Steel Wheels en op heel laat moment ergens in maart/april 1945 nogmaals heel beperkt. Zijn dus ook maar heel beperkt aantal SW überhaupt ingezet en binnen de KG Peiper tijdens de Ardennen zijn er ieder geval 2 ingezet, de 211 en 221, en er is sprake van nog een 3'e. Er is/zijn foto's bekend van een dumpplaats waar hoogstwaarschijnlijk nog een 3'e te zien is.

Ergens op Missing Links staat een thread met waar ze zijn ingezet maar dan zal je een search moeten gaan doen op ML.

JW

Ik heb voor zover ik weet geen bewijs gezien dat de panther met de swastika een steel wheeler was. De kleuren op de tekening lijken me ook niet helemaal juist: de witte omlijning komt op mij over alsof iemand over een onscherpe foto heeft getekend om de contouren van de swastika wat duidelijker te maken. Alle andere bekende panthers met swastika hebben voor zover ik kan zien een egaal witte:

http://www.network54.com/Forum/47207/thread/1278614230/Kampfgruppe+Ritter+tanks-+And+new+pictures

http://www.panther1944.de/community/viewtopic.php?f=6&t=2543&sid=1753bdbe30f3edcd23b8c67e23cd4b73&p=34524#p34524

zoals je ziet valt ook bij 323 niks over de wielen te zeggen, 324 had rubber banden.

-R

Dank je Rutger, een aantal foto's van de link had ik nog niet eerder gezien.

Dit is trouwens een foto van de SW op de dump:
jadgpanther.jpg

Ook heb ik deze foto gevonden, is het bekend welk nr deze SW' er had?
259panther.jpg

Terug
Bovenaan