Panther en verwanten

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
De laatste tijd heb ik wat zitten knutselen aan Panthers en varianten.

Eerst een Revell Panther Ausf. G:

IMG_1317.jpg

Dit model is recht uit de doos gebouwd, afgezien van het commandantsluik en de Zimmerit. Dat eerste komt uit een Panther van Armourfast (zie hieronder 🙂) omdat Revell blijkbaar niet kan tellen … er zitten maar zes periscopen om dat luik op het onderdeel van Revell, terwijl dat van Armourfast het juiste aantal van zeven heeft. De buitenste loopwielen zitten er nog niet op, omdat ik die pas na het schilderen zal monteren, anders kan ik niet goed bij de andere wielen.

IMG_1315.jpg

IMG_1316.jpg

De Zimmerit is zelfgemaakt uit Revell Plasto-putty: ik heb gewoon een laagje daarvan op het model gesmeerd met een spatel, dan een modelbouwzaag er doorheen getrokken (in dit geval van boven naar beneden — voor de meeste Duitse tanks moet dat opzij) en dan met een scherpe spatel de lijnen erin getrokken. Het is even een beetje zoeken om de juiste techniek te vinden, maar als je die eenmaal in de vingers hebt, is het zo gebeurd. Wel zorgen dat je maar op kleine stukjes tegelijk werkt, niet meer dan een paar vierkante centimeter, anders hardt de putty uit voordat je klaar bent, en dan maak je weinig indruk meer. O, en geen „natte” putty gebruiken — nieuwe tubes van die Plasto hebben vaak veel lijmachtig oplosmiddel dat door de putty heen zit; is de tube eenmaal een tijdje aangebroken dan wordt het veel droger en beter geschikt om Zimmerit van te maken.

Het luik van Armourfast kwam (met dank aan Bas Slaats) van een model waarvoor ik het niet nodig had, omdat ik de toren gebruikt heb om een Pantherturmstellung te bouwen voor gebruik in wargames:

IMG_1307.jpg

IMG_1308.jpg

Dit stelt voor een stalen Pantherturmstellung met betonnen beschermingswand eromheen.

Ik zou natuurlijk de toren zo uit de doos genomen kunnen hebben, maar ik wilde de speciaal voor zulke stellingen gebouwde toren hebben, dus hij is wat gewijzigd door het dikkere dak erop te maken uit wat 0,5 mm plastic plaat, met het bijbehorende luik en de verplaatste Nahverteidigungswaffe; dat laatste is dan weer gewoon een schijfje plastic met een schuin erin geboord gat. Het luik is een stukje afvalresin dat ik had liggen, en dat toevallig de juiste diameter bleek te hebben, met wat plastic plaat voor het scharnier en de periscoop. Het is niet helemaal zo uitgepakt zoals ik wilde, omdat het inkrassen van de rand van het eigenlijke luik (in het echt is het een luik met een ring eromheen die aan het torendak vastzit) niet zo goed lukte. Nou ja, pech … (Ik weet ook dat er eigenlijk links- en rechtsachter een uitstekend stukje pantser hoort te zitten, maar ik had geen zin omdat ontbrekende deel op het model te bouwen — dit is een wargamesmodel, dan kun je je minder detail veroorloven 🙂)

Het „onderstel” is een heel eenvoudige constructie:

IMG_1309.jpg

Het witte deel is schuimkarton (twee dunne laagjes karton met schuimplastic ertussen) van 5 mm dik, en het grijze deel is gewoon karton van een doosje of zo. De afmetingen heb ik uit scans van originele bouwtekeningen gehaald en omgerekend naar 1/72, maar die heb ik hier zo snel niet bij de hand … ik zal ze later even doorgeven, voor wie ook zoiets wil bouwen.

Het halfronde rode ding dat de ontsnappingsschacht van de nooduitgang voorstelt is het dopje van zo’n plastic buisje waar reservemesjes in verkocht worden, dat ik gewoon door de helft gesneden heb en tegen het model aangeplakt. Het bruine grondwerk is MDF-vulmiddel van Alabastine, uit een tube; ik heb dat zowel gebruikt om de grond te maken als om de zichtbare stukken schuim mee dicht te plamuren. Zoals te zien is heb ik aan de achterkant een stukje opengelaten, om aan te geven waar de ingang zit.

Hier een geschilderd exemplaar:

IMG_1310.jpg

IMG_1311.jpg

En dan allebei naast elkaar — in zo’n setje van Armourfast zitten twee modellen, dus dan kun je zo goed twee Pantherturmstellunge maken 🙂

IMG_1306.jpg

Aangezien ik dan de rompen van de modellen nog overhad, leek me dat het ook wel leuk zou zijn om ingegraven Panther-rompen te maken, aangezien in het echt de Duitsers dat ook deden met Panthers die waarschijnlijk voor iets anders niet meer geschikt waren:

IMG_1312.jpg

Dit is niets meer dan de bovenkant van de romp van het model van Armourfast, waarvan ik de voorplaat afgesneden heb zo achter de spatborden en dan de zijkanten afgesneden heb zodat de onderkanten parallel lopen met het dak. Daarna heb ik ze vastgelijmd op een voetplaatje en weer van MDF-vulmiddel de grond eromheen gemaakt. Ik heb geen foto’s van het ongeschilderde geheel omdat ik al begonnen was met schilderen toen ik me dat realiseerde 🙂

Wat torens betreft, aangezien dit modellen zijn om in een wargame te gebruiken ben ik van plan om hier gewoon torens van m’n Panthertanks op te zetten wanneer ik ze nodig heb. Voor het zicht hier een foto met de ongeschilderde toren uit de eerdere foto’s, die nu dus incorrect is voor een Panthertank:

IMG_1314.jpg

En wat zijn dat nou voor mooie ronde doorzichtige plaatjes waar dat allemaal op gelijmd is?

IMG_1313.jpg

Nou, compleet blanco CD’s of DVD’s, dus 🙂 Alleen de plastic schijfjes, zonder de metaallaag die normaal gesproken de gegevens op het schijfje draagt. Ik heb een paar jaar geleden een stapel van iets van 30 of 40 cm hoog daarvan gekregen, precies omdat ik dit soort gebruik ervan in gedachten had.

Terug
Bovenaan