Panther ausf. F 'Zwischenlösung'

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:35
  3. 1:72
  4. 1:144
Omdat Euro snel dichterbij komt, en ik ook graag een modelletje mee wilde nemen heb ik de Cyber hobby Panther ausf. F maar eens in elkaar gezet 😀 Ik heb 'm gebouwd als een soort 'Zwischenlösung', met verschillende onderdelen van de ausf. G De etch is uit de kit, met hier en daar wat extra's uit de spares box,resin delen uit de Acurate armour update voor de panther G en verder heb ik de copula, krik en IR box van Mori en een loop van RB gebruikt en komen er fruiltracks om de wielen.
Dit weekend gaat de luchtkwast erover...
pantherf047.jpg

pantherf039.jpg

pantherf037.jpg

pantherf038.jpg

pantherf033.jpg

pantherf041.jpg

pantherf040.jpg

pantherf042.jpg

pantherf043.jpg

pantherf046.jpg

Jan 😀

Moguh Jan,

Leuk om weer ns wat van je te zien.
Ik vind t er al veelbelovend uitzien, met al die details eraan. Wat zijn die 2 bulten aan de zijkanten van de toren ?

Greetz frank

Ha die Jan,

Ik sluit me bij Frank aan, blij dat je weer aan het front bent.

De "F" is de enige Panther die ik niet in mijn verzameling heb (inmiddels zestien Panthers groot 🙄 ...), maar als ik dit zo zie is het toch wel een aantrekkelijk model.

Ook een vraag: wat zijn die zwarte streken (welk materiaal) en waarvoor dient het (naadjes en schuurplekken nalopen o.i.d.)?

groeten, Richard.

edit: om mijn eigen vraag te beantwoorden, is het misschien "gewoon" zwarte verf, bedoelt als pre-shade? Zo ja, waarom dit dan niet met een airbrush aangebracht?

Hi Jan,

Goede rentree met dit model! Ik houd wel van dit soort 'hybrides'. Wat is er op de mantel van de loop aangebracht trouwens? @ Frank: die bollen bevatten de range finders.

Grtn,

Vincent

Hoi Jan,

Altijd mooi om te zien zo’n panther
Gezien je vorige werken zal het ongetwijfeld weer een vakwerkje worden.

Leuke plek ook voor de buis van de main armament cleaning set (of hoe die pijp exact ook mag heten)
Zelf bedacht of heb je dit van een foto o.i.d.
Leuk detail vind ik ook die twee verschillende stowage bins.

Heb je ook wat verdere info over dat ding aan de rechtzijkant van de gunmantlet.
Kan niet echt thuisbrengen waar dat voor is.

Ga hem volgen 😀

Groet Martin

bedankt voor julie reacties. 😀
Even wat antwoorden:
Frank, die bollen bevatten inderdaad de 'range finders'. Ze zijn nooit gemonteerd geweest in de prototypes, maar er stond een bestelling van 1000 stuks open.

Richard, de strepen zijn gezet met een viltstift (permanent marker) Inderdaad om te checken op krassen en naadjes. De F is mijns inziens de mooiste variant van de Panther, met de late G als goede tweede 😉

Theo en Martin, Het ding op de mantel is een houder voor een (IR) lamp, icm een soort ontvanger, het zou gebruikt zijn (worden) om met andere IR tanks samen te kunnen werken in het veld. Het zat in een Blast IR setje, samen met de speciale periscoop voor de chauffeur.
De stowage bins zijn ook anders... de linker is aangepast om op de laatste versie van de MNH fabriek te lijken, de rechter is een gepantserde opberg kist voor de IR uitrusting (van Artisan Mori)

Verdere verschillen met een 'standaard' ausf. F; de copula van de commandant, de loop (KWK 42 ipv KWK44 - hoewel de vroege KWK44 ook een mondingsrem had) en de wielen met rubber banden.

Ik hoop morgen te kunnen airbrushen, updates volgen vanzelf.
Jan 😀

Martin Dijkstra zei:
Hoi Jan,

Altijd mooi om te zien zo’n panther
Gezien je vorige werken zal het ongetwijfeld weer een vakwerkje worden.

Leuke plek ook voor de buis van de main armament cleaning set (of hoe die pijp exact ook mag heten)
Zelf bedacht of heb je dit van een foto o.i.d.
Leuk detail vind ik ook die twee verschillende stowage bins.

Heb je ook wat verdere info over dat ding aan de rechtzijkant van de gunmantlet.
Kan niet echt thuisbrengen waar dat voor is.

Ga hem volgen 😀

Groet Martin

Martin,

De plek voor de "cleaning tube" op het achterdek kwam vaker voor. Meerdere foto's in Normandie geven die plek aan. De plek "normale" plek aan de zijkant was, vooral in de bocage, nogal gevoelig voor beschadiging c.q. afrukken.

gr. Frank

Kom je terug van vakantie, zie je dit! Erg mooi werk meneer Peters. Om een mooi verweerd effect te krijgen zou ik een dry-brush met een donkere kleur groen toepassen (zie: http://www.network54.com/Forum/110741/message/1273098858/Octopus+King+Tiger ) en vervolgens stofwashes en regenstrepen aanbrengen met olieverf. Hiermee kun je de camo mooi blenden. Kunnen we donderdag nog wel even over discussiëren. Ben benieuwd naar de vorderingen.

😀

Het schilderwerk ziet er goed uit Jan alleen de cupola vind ik niet helemaal bij het geheel passen terwijl de motorklep dat wel doet!Mischien zou je er een iets minder roestkleurige filter overheen kunnen doen(v dijck bruin bijvoorbeeld)
Je hebt nog anderhalve week te gaan dus je hebt nog tijd genoeg 😀

Groeten/Roger

Ik heb er vanmiddag vernis over gespoten, wat het geheel al wat donkerder heeft gemaakt, nog donkerder maken lijkt me geen goed plan 😉
De copula is inderdaad niet echt lekker van kleur, daar gaan we wat aan doen. Vanavond ga ik 'm voorzichtig inlijnen, en wat stofwashes geven.
Komt goed 😀

Ik zo ude geel met name op de voorkant toch nog eens overspuiten.
Er zijn nu toch wel een soort van strepen/lijnen te zien van t spuiten😕
Verder vind k hem er mooi worden!
wat was dat voor kaart waar de wielen in staan?
gr lars

Lars, ik ben gewoon niet zo handig met een airbrush 😉
De wielen zitten in een quick wheel mask, het maskeert de rubber banden, zodat je die niet met de hand hoeft te schilderen.

Ondertussen ben ik verder met inlijnen/ weatheren:
59399_137487602962769_100001045893568_202471_1521058_n.jpg

47795_137487596296103_100001045893568_202470_5381345_n.jpg

En zijn de nieuwe sprockets van H. Stone binnen 😀
58604_137487576296105_100001045893568_202469_1162897_n.jpg

Jan

Superdegelijk spuitwerk en eindelijk weer 'ns een stoute camo! Met name al de schakeringen in je basiskleuren geel en groen maken het model nog mooier dan het op zich al is. Ook de loop trekt subtiel de aandacht, heel netjes hoor.

Leuk ding, Jan! Leuke creabea-camo ook 🙂. Inlijning ziet er ook goed uit. Let nog wel op je zakkers, liever langzaam opbouwen met dunne laagjes dan met een dikke laag. Waar heb je die H.Stone-sprockets besteld?

Bedankt voor jullie reacties!

Eelke, die sprockets komen direct van Tasca, direct na de aankondiging op PMMS besteld, en binnen een week in huis! Ik snap wat je bedoeld met het rustig opbouwen, maar ik heb helaas nogal last van haast 😉

Ondertussen is de tank helemaal af, morgen nog wat laatste touch ups, en het figuur afmaken....

pantherf101.jpg

pantherf102.jpg

pantherf103.jpg

pantherf104.jpg

pantherf105.jpg

pantherf106.jpg

pantherf107.jpg

pantherf108.jpg

pantherf109.jpg

pantherf110.jpg

pantherf112.jpg

pantherf114.jpg

Op naar Euro!
Jan 😀

Hoi Jan,

De kleuren die je gebruikt hebt vallen mooi in elkaar en de accenten rood trekken de aandacht.Dat is het mooie van zo'n' fictieve ' panther,je kunt alle kleurcombinaties gebruiken die bij elkaar passen.Trouwens mischien alleen de motorkap nog iets meer verweren net als je bij de cleaningrodtube hebt gedaan!

Succes op Euro(had er graag bij willen zijn 😉 )

Groeten/Roger

Terug
Bovenaan