Panther A: bijna gereed...

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hoi,

Hier foto's van mijn Panther in aanbouw. Ben al een heel eind, want ook het fijnere werk zoals de gereedschaprekken zijn ook al af. Er komen nog fantastische Friul tracks op. De wielen, koepel commandant en de Rommelkasten zitten er los op, heb deze er ff op gezet voor overall impressie voor nu.

De Zimmerit op de zijkant, spatborden en Rommelkisten moeten nog insnedes krijgen zoals de front plaat. De koepel is al wel gereed voor de air brush. De delen die niet van een Zimmerit laag zijn voorzien heb ik als grondlaag in verschillende loodmenie tinten geverfd (o.a. Humbrol hull red).

Voor wat betreft de constructie: de haken die de luiken op hun plaats moeten houden (althans ik neem aan dat ze daarvoor werden gebruikt) heb ik nog niet geplaatst. De delen die de haak omsluiten, sluiten namelijk niet op elkaar aan. Ik kan nergens vinden of dat correct is, maar het lijkt me dat ze op elkaar aan dienen te sluiten. Verneem graag jullie commentaar.

Groeten,

Vincent

GroteFoto-ZZILJDGR.jpg

GroteFoto-CAMMAIHD.jpg

GroteFoto-GNTEA4LM.jpg

Er is nog een spleet zichtbaar aan de onderzijde van het chassis. Deze moet ik nog opvullen. Vreemd genoeg sluiten de delen niet goed aan. Kan zijn dat ik hier een fout heb gemaakt, maar voorzijde en achterzijde passen wel goed.

GroteFoto-DL8FCKPO.jpg

Foto-OMMPGUVD.jpg

De gereedschaprekken die bijna af zijn plus nog ander klein spul. Een echte fotograaf zal ik wel nooit worden, krijg het niet helemaal scherp erop maar ja. 😱

Koepel bijna af...

Hoi,

Hier wat fotootjes van de koepel die grotendeels af is. Nog wat verweren en de persicopen erin zetten en dan is die klaar voor mijn gevoel.

Foto-X68SFRWW.jpg

Foto-WXXSLVWA.jpg

Foto-7ZPUOZ8X.jpg

Met acrylplamuur en een stalen vlooienkam heb ik de Zimmerit aangebracht. Dit patroon kostte me wel veel tijd, maar dat was het me wel waard. Vervolgens heb ik de lijnen met potlood en een geodriehoek getekend en daarna voorzichtig de lijnen ingesneden met wederom de hulp van de geodriehoek. Zijn die dingen tenminste ook ergens goed voor 8)

De rest van de tank vlot ook. Verneem graag jullie commentaar.

Groeten,

Vincent

Klaar voor de spuit...

Hoi medemodelbouwers,

Hier wat pics van de gestage vorderingen aan mijn Panther A. De rupsen zijn een heel eind af, nog wat modder en stof toevoegen. Hetzelfde geldt voor het loopwerk, waar ook nog olie en roest een plaatsje moeten krijgen.

Eerst ga ik natuurlijk het chassis zelf spuiten, want die is nu gereed voor de toplaag. Een mix van Vallejo zal ik hiervoor gebruiken. Dit is op zich mooie verf, maar heeft wel zijn eigenaardigheden zo heb ik ontdekt. Zo pakte deze verf maar moeilijk op de wielen, die ik eerst met Humbrol verf had beschilderd in een meniekleur, en verzegeld met Talens vernis.

Nadat ik een acryl laag van Tamiya had aangebracht kon ik deze verf wèl aanbrengen. Nadat ik deze laag vervolgens weer verzegeld had met deze vernis bleef deze lang wat plakkerig zonder verdere bijwerkingen gelukkig. Hebben jullie hier ook ervaringen mee? Verneem graag vragen en op- of aanmerkingen.

Foto-7WWZH4KJ.jpg

Foto-48URFGOW.jpg

De rupsen en wielen zijn demontabel, heb ze ff vastgezet voor een impressie met tape. Idem voor de koepel vd commandant.

Foto-KDGXMTPV.jpg

Foto-PVRXTLY3.jpg

Het spanwiel heb ik apart verweerd, net als het aandrijfwiel: eerst Humbrol zilver, vervolgens meniekleur acryl, dan een toplaag en vervolgens voorzichtig rollen tussen de tanden, net als in het echt. Het resultaat is dus een verwering met veel schakeringen.

Zimmerit

Hoi Marc,

Merci, we doen ons best er iets moois van te maken 🙂 Deze Panther zal overigens een 'geleende' koepel krijgen. Deze heeft Zimmerit met het diagonale patroon erin en geen cammo, alleen een iets verlichte toplaag Tamiya dark yellow zoals je kunt zien. Het chassis zal wel cammo krijgen, en de toplaag heeft een net iets andere tint.

De insnedes in de Zimmerit moet je wel maken nadat de plamuur droog is. Het patroon zou je wel kunnen maken als het goedje nog nat is, maar dan alleen uit de hand en dan moet je natuurlijk nog uiterst voorzichtig te werk gaan om het patroon niet te verstoren. Vandaar dat ik het altijd achteraf doe. Kun je ook nog eens mooi het patroon met potlood uittekenen en een kind kan de was doen! Gemak dient de mens 😀

Groeten,

Vincent

Panther A bijna af

Hoi,

Mijn Panther A is bijna af. De afgelopen weken heb ik er weer eens tijd in kunnen steken. Alleen de Schurzen moeten er her en der nog op, evenals de reserverupsen op de koepel. Dit was ik eerst niet van plan, maar ze pasten na schilderen niet goed op de zijkant van het chassis dus daar zie ik van af. Wat rest is nog her en der het fijnere verfwerk en het verweren. Voor grotere foto's en dus een betere impressie zie http://www.mijnalbum.nl/Album=ELZUWPWG Verneem graag jullie commentaar en/of vragen en alvast een goed 2008!

Foto-HIZS7XX3.jpg

De buitenste loopwielen zijn eraf gelaten om nog aan de modder te kunnen werken.

Foto-UY7XCOXS.jpg

De domme kracht zal nog iets verweerd worden. Balkenkreuz en verlichting worden nog geschilderd, evenals verroesten uitlaten.

Foto-GWHBQBBD.jpg

Aan de voorzijde hoeft niet al te veel meer gedaan te worden voor mijn gevoel.

Foto-JAZ6IUBD.jpg

Zichtblok van de bestuurder gaat als het goed is nog open, zit nu nog vast met witte lijm.

Close ups

Hoi Hendrik,

Merci, het is zeker een imposant beest! Ik denk dat je nooit genoeg Panthers of varianten in je collectie kan hebben. Ik heb met dit model een Panther willen uitbeelden met een andere koepel, die de originele heeft vervangen. Ik zet het model niet in een diorama, want dan zit mijn vitrine zo vol. Ik beperk me dus tot het model an sich. Misschien dat ik nog wel een paar infanteristen van de nieuwe Dragon Italian campaign toevoeg, maar helemaal logisch is dat ook weer niet omdat de luiken grotendeels gesloten zijn. Hier nog wat close ups

Foto-L8J7VLE7.jpg

Foto-LG6SSMIL.jpg

Foto-SSR7WX6E.jpg

Foto-6U8FFHON.jpg

Terug
Bovenaan