Pak 40 op Hotchkiss onderstel (update 24 Mei)

Mede Bouwers,

Ik ben inmiddels begonnen met een Trumpeter doos die ik voor mijn verjaardag kreeg van een maatje. Het model is klein genoeg om bij mijn miniart huis in het diorama te passen.

Ik dacht eens een keer een compleet bouwverslag te maken, waar eenieder kon schieten op de verschillende stappen.

Inmiddels is het me wel duidelijk dat er wat hiaten in de kit zitten... de tracks, het kanon....enz... Veel ga ik afvangen met wat PE een nieuw kanon en de tracks van Hobby Boss (het moet financieel natuurlijk niet HELEMAAL uit de klauw lopen)

Ik hoor graag jullie ervaringen met de kit en opmerkingen over de bouw!

Groet,

Ronald

IMG_2893.jpg

Re: Pak 40 op Hotchkiss onderstel

ronaldverkuijl zei:
Ik hoor graag jullie ervaringen met de kit en opmerkingen over de bouw!
Hoi Ronald,

Ik wil niet je enthousiasme te veel temperen. Maar hier is van bouw nog weinig sprake. Dus op zo veel kunnen we ook weer niet schieten ... 😉

Groet, MartinD

Waardeloos...

Heren,

De eerste conclusie kan al getrokken worden...

Waardeloos...

De tracks van Hobby boss zijn om te huilen...

De tekening van Lion Roar is ( op zijn zachts gezegd) onduidelijk...

En laten we zeggen dat er ook wat schoonheidsfoutjes in de kit zitten... De onderdelen zijn vaak wat grof en soms, zoals bij de de onderdelen van de wielophanging, staan de nummers gewoonweg verkeerd bij de onderdelen.

Kortom, dat gaat bikkelen worden.

Zo ver ben ik nu!

IMG_2894.jpg

IMG_2895.jpg

Groet,

Ronald

Het ziet er al goed uit.

Jammer van die tracks. 😢

Ik zie trouwens nog wat sinkholes aan de binnekand van de achterste wiel zitten ,weet niet of je er wat aan wil doen want ik vind het altijd bijna omogelijk om die dingen op zo'n plek te vullen 😳 .

Groeten Marten

Nou Ronald: sterkte 😉
Heb hier zelf de standaard H39 van Trumpeter en die is ook al zo matig 🙄

De bogies zijn acceptabel en hetzelfde geldt voor een paar onderdelen van het interieur.
De lengte van de romp (kuip) is ook wel aardig. Al is de neus weer lachwekkend en hoef je al helemaal niets te verwachten van de opbouw van de romp: daar klopt niks van. Zelf heb ik er een Bronco neus op gezet en de opbouw van de romp nagebootst. Dat zijn vijf delen die met bouten aan elkaargezet zijn, waarvan er drie samen het onderste deel van de romp vormen. De laatste twee vormen (de bovenkant van) het gevechts- en motorcompartiment.
De bevestigingspunten van de bogies en return-rollers zitten volgens mij ook op de verkeerde plaatsen. Voor een deel wordt dat veroorzaakt door de bogies die wat te breed zijn. De returnrollers horen trouwens met bevestigingsplaten aan de romp te worden bevestigd.

De aangepaste romp en verbeterde bogies zijn ongeveer de enige zaken uit de kit die ik gebruik, de rest komt uit de Bronco kit. De Trumpeter sprockets zijn trouwens wel vrij goed, maar let erop dat het bevestigingsgat in de 'final-drives' gewoon in het midden hoort te zitten. Als je Trumpeter volgt komt je sprocket te laag en te ver naar voren.

Al met al een heel werk om er een goed model van te maken. Ik vermoed dat de oorzaak van alle problemen de research van Trumpeter is. Of liever gebrek aan. De bogies schijnen gekopieerd te zijn van een ander bedrijf (legaal, dat wel 😉) en de trench-tail zou een kopie zijn van een AM set.
De romp lijkt qua vorm en afmetingen een (bijna) directe kopie te zijn van de oude Heller kit. Als ik ze naast elkaar leg krijg ik de indruk dat Trumpeter geprobeerd heeft dat te verbergen door een heel andere (en volstrekt onlogische) opbouw van de romp te gebruiken 🙄

Any way, succes met bouwen en hopelijk is de pasvorm van de Lion Roar set wel perfect. Dat wil nog wel eens verschillen.

Misschien toch beter om over te stappen naar friuls voor je tankie.
Heb vreemd genoeg in mijn kennissenkring niemand horen klagen over de tracks van dezelfde kit maar dan van Bronco.
(of in elk geval ongeveer dezelfde kitjes)
Eric
Verder ziet ie er wel leuk uit

Weer even bezig geweest..

Vandaag even de eerste hand aan het kanon gelegd... wat zoveel betekent als de onderdelen van trumpeter aan passen aan de loop van armour scale. Eerlijk is eerlijk... het kanon is prachtig.

@Marten, Klopt inderdaad. Het zijn geen echte sinkholes, maar de plaats waar je eventueel gaten kan maken voor een afwijkende versie. Maar goed, dat doe ik dus niet en moeten ze dus dicht.... en ja...ook dat is weer een rotklus. Misschien dat iemand weet wat de verschillen zijn tussen de varianten?

@Niels, Wat bedoel je met de romp? Ik neem aan niet de onderdelen die in de Lion Roar update zitten? Daar zit vooral een hoop van de bovenbouw in.

@Eric, Daar ben ik al een beetje bang voor. Eigenlijk wilde ik dat niet doen om de kosten niet 5 keer over de kop te laten gaan. Misschien dat ik toch gewoon voor de tracks uit 1 stuk ga uit de doos.

Ik hoop dat jullie me bij blijven sturen!

Groet,

Ronald

Alles scheef...

Dag heren,

Deze zaterdag voor overloon nog even benut om verder te werken aan de Hotchkiss. Frustraties en meer frustraties... De PE van Lio roar is mooi, maar sluit ook zeker niet allemaal even mooi aan op de kit, om nog maar te zwijgen over de bijgeleverde tekening... Die is bijna net zo waardeloos als die van trumpeter. Het gaat zelfs zover dat ik maar gewoon het linker en rechteronderdeel even testfit om zeker te weten dat ze de nummers niet hebben verwisseld. Er zitten soms uitstekende delen aan de stukken om ze ergens in een uitsparing vast te zetten, maar de uitsparing zit dan niet eens in de buurt...

Kortom...en flink project... Het ziet er naar uit dat ik (voor het eerst in mijn leven) ook maar eens wat plastic kaart ga gebruiken. Dit om de kieren in de vloer weg te halen.

Vraag is: Zaten er traanplaten op de bodem van dit soort voertuigen?

Hieronder wat foto's van de vorderingen. Alles is nog wat grof gesneden, maar de putty en plastic card zal geduldig zijn...

Groeten,

Ronald

IMG_2896.jpg

IMG_2897.jpg

[/img]

Inmiddels steeds meer evergreen

...Er komt nog een hele nieuwe boedemplaat in van evergreen...

Plakker...

..Beter kijkt u nog eens rond als u nadenkt over deze hotchkiss...

Groet,

Ronald

IMG_2902.jpg

IMG_2903.jpg

Overloon en andere decepties...

Heren,

Er zijn van die dagen...

Je houdt jezelf altijd voor dat er een stijgende lijn zit in je bouwkunsten. Zondag in Overloon won ik 1 bronskleurig ijzer... met het oudere model van de twee... maar goed...dat ik ooit nog een eerste prijs haalde in Nieuwegein lijkt nu echt wel heel ver weg... maar toegegeven... De rest van de bouwers groeien nu eenmaal sneller dan ik...

Maar nu het huidige project... de trumpeteer kit... Lion roar update... en een armour scale loopje... Op de volgende fotos ziet u hoe is het zwaar getordeerde model in elkaar heb geplakt. Vermoedelijk heb ik nog liters lijm en putty nodig om er iets van te maken. Het moment van "zal ik hem eens lekker tegen de muur smijten" heb ik al weer een paar keer gehad. Dat is lang geleden. Je raakt nu eenmaal gewend aan de kwaliteit van de huidige Dragon kits... en dan is dit even slikken.

Maar hier dan de foto's... en neem van mij aan... die kier... en die andere...en die andere..en die andere... daar ga ik nog wat aan doen...

Ik hoop dat ik de vorm kan behouden...

Groet,

Ronald

IMG_2905.jpg

IMG_2906.jpg

IMG_2907.jpg

het ziet er naar mijn mening goed uit hoor, altijd nog veel beter dan die wie ik gebouwd heb.
als je hem toch tegen de muur wilt gooien mag je hem ook wel aan mij geven 🤣

Groeten Marten

tip voor iedereen: laat lion roar lekker links liggen, ik heb het nu 3x geprobeerd, 1 maal met PE zijwanden voor een grille, 1x met een setje spatbordjes, en 1x met een algemeen setje, en het was dan ook 3x niets, de zijwanden zijn hopeloos, tekeningen zijn kwalitatief uitermate teleurstellend, klinken op de compleet verkeerde plek, en als resultaat: een grondig verklote Grille, en een flinke modelbouw dip. het enige wat wel aardig ging, dat was het buigen van de PE, maar ook meer niet.

verder: de spatbordjes waren goedkoop, maar ik heb ze gillend gek weggegooid, en vervangen door een setje van voyager, wat misschien 2x zo duur is, maar 100x zo lekker werkt, en de algemene set, ach, wel aardig, maar ongeveer van dezelfde kwaliteit als de roostertjes uit nieuwzilver die je bij dragon kitjes krijgt nu, acceptabel, maar voor veel moeite een niet al te leuk resultaat.

Ronald: gave Hotchkiss, daar niet van, ik heb al 2x bijna de bronco kit gekocht, en ik begin steeds meer na te denken om em wel te kopen, maar gezien de huidige zin en inspiratie om te bouwen, lijkt het me maar even van niet...

Timo

Het gevecht gaat door...

Hee Plakkers,

Hier even een paar foto's van hoe het geheel er nu uit ziet. Ik ben er inmiddels achter dat de radio's op de verkeerde plek staan... die zouden naar rechts moeten...en dat de firma Lion roar gewoon twee rechter achterdeuren in de set heeft. Daar zal ik de volgende keer wel twee keer over nadenken voor ik dat koop. De grove vormen zijn nu klaar al komen er hier en daar nog wel wat dingen op en aan. Ik heb uiteindelijk de lionroar lamellenroosters, uit pure frustratie maar weg gesmeten... Nu heb ik de inferieure exemplaren van Trumpeter weer op die plek. Ach, daar verzin ik nog wel wat op.

Ik denk wel dat als je ergens een kant loshaalt van de schilden, dat er dan met een helse PLOOOIIIINGG van alles los schiet. Zoveel druk staat er op het geheel.

Groet,

Ronald

IMG_2909.jpg

IMG_2911.jpg

IMG_2912.jpg

IMG_2913.jpg

Tja Ronald, moedig werk en zo te zien wordt het toch nog wat. Ik heb nog steeds de Trumpeter Hotchkiss met 10.5 Feldhaubitze staan. Kitje kostte nog geen 16 euro - aftermarket-sets een veelvoud van dat bedrag...

Ik ben eens benieuwd wat het wordt - blijf je project met belangstelling volgen...

groeten, Wim

Terug
Bovenaan