Over 3D printen, M113 C&V, AMX PRI en Centurion camouflage

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Ik ga voor de zoveelste keer dit verhaal opschrijven ;)
In 1986 werd ik PC bij 43-Pagncie die werd gereactiveerd. Al het materieel kwam uit mobcomplex Oudemolen.
Tussen mijn vier M-113's zaten er twee met een drie-tone camo: olijfgroen, zwart en licht groen.
Waarom is onduidelijk.101 Tkbat was onderdeel van 11 Painfbrig en 43-Pagncie van 43-Pabrig.

Door het oefenen werd die lak beschadigd en dat was jammer. Ik vond de camo wel stoer. Dus nagedacht hoe die kleuren te restaureren.
Het had ooit niets mogen kosten, dacht ik, dus wat kan je dan met het weinige dat je standaard hebt als PC? Ik dacht:
  • gewoon olijfgroen,
  • schoolborden mat zwart, en
  • een mengsel van glanzend (mais) geel en gewoon mat leger-/olijfgroen.
En het klopte. Het lichtgroen sloot precies aan.

Ook mijn model van de Centurion 5/2 hier boven (2 tone trouwens) heeft daarom lichtgroen dat een beetje glanst.
Over de camouflagepatronen zijn al hele discussies geweest. Mijn 5/2 heeft een patroon dat in 1969 door de camouflageschool in Reek is vastgelegd.

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
In 1986 werd ik PC bij 43-Pagncie die werd gereactiveerd. Al het materieel kwam uit mobcomplex Oudemolen.
Tussen mijn vier M-113's zaten er twee met een drie-tone camo: olijfgroen, zwart en licht groen.
Ik vermoed daarom dat 43-Pagncie eind zestiger jaren ingedeeld is geweest bij de brigade waar 101 Tkbat in zat (of dat mijn 2e peloton in steun was van 101-Tkbat) waarbij men heeft aangesloten bij hun huisstijl.

Door het oefenen werd die lak beschadigd en dat was jammer. Ik vond de camo wel stoer. Dus nagedacht hoe die kleuren te restaureren.
Het had ooit niets mogen kosten, dacht ik, dus wat kan je dan met het weinige dat je standaard hebt als PC? Ik dacht:
  • gewoon olijfgroen,
  • een mengsel van glanzend (mais) geel en mat olijfgroen.

Ook mijn model van de Centurion 5/2 hier boven (2 tone trouwens) heeft daarom lichtgroen dat een beetje glanst.
Over de camouflagepatronen zijn al hele discussies geweest. Mijn 5/2 heeft een patroon dat in 1969 door de camouflageschool in Reek is vastgelegd.
En werd daar destijds niets van gezegd dat er twee afwijkende M113 bij je rondreden? Ben wel benieuwd waarom dat lichte groen niet mat was en de rest wel. Als de theorie klopt hebben de centurions van 101 dus ook met een wat glanzend licht groen rondgereden.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Bedankt daarvoor, ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder gelezen heb, maar het werpt wel een licht op de waarschijnlijke kleuren van de Centurions.

• gewoon olijfgroen,
  • een mengsel van glanzend (mais) geel en mat olijfgroen.
Maisgeel is hier RAL 1006, en olijfgroen is RAL 6003 olijfgroen of RAL 6014 geel olijfgroen?

Heb je daar een tekening o.i.d. van? Op foto’s van Centurions zie ik namelijk patronen die wel op elkaar lijken maar niet helemaal hetzelfde zijn. Het zou natuurlijk goed kunnen dat die allemaal naar hetzelfde voorbeeld geschilderd waren, maar met afwijkingen.

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Bedankt daarvoor, ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder gelezen heb, maar het werpt wel een licht op de waarschijnlijke kleuren van de Centurions.

Maisgeel is hier RAL 1006, en olijfgroen is RAL 6003 olijfgroen of RAL 6014 geel olijfgroen?

Heb je daar een tekening o.i.d. van? Op foto’s van Centurions zie ik namelijk patronen die wel op elkaar lijken maar niet helemaal hetzelfde zijn. Het zou natuurlijk goed kunnen dat die allemaal naar hetzelfde voorbeeld geschilderd waren, maar met afwijkingen.
Ik zie op de centurions zelfs 4 kleuren.DBC76EFC-BD21-4F61-928C-6759723BE34A.jpeg

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
En werd daar destijds niets van gezegd dat er twee afwijkende M113 bij je rondreden? Ben wel benieuwd waarom dat lichte groen niet mat was en de rest wel.
Het overschilderen van een voertuig is 3e of 4e echelons onderhoud. Bij de brigade dus of de tankwerkplaats. Verboden voor de herstelgroep.
Als PC kon je basiskleuren bestellen voor het merken (aanstippen) van je gereedschap. Co-gp oranje, A-Gp rood, B-Gp wit en C-Gp blauw, in mijn peloton. Gewone simpele supersterke verf, maar hoogglans.

Maisgeel is hier RAL 1006, en olijfgroen is RAL 6003 olijfgroen
Het was RAL 6014 MT, ENAMEL LEGERGROEN
NSN 8010-17-007-7052

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Oh, wacht, ik dacht dat je het over het eerdere schema had, zoals op de zwart-witfoto die Walter hierboven plaatste. Dan nog is natuurlijk mogelijk dat de lichte kleur daarop dezelfde is als jij toen gemengd hebt, uit maisgeel en geel olijf :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik heb ook nog deze foto van een tank in het hakenpatroon (dat schijnbaar alleen als proef gebruikt werd, heb ik ooit begrepen, maar dan toch op een redelijk aantal tanks):

centurion_experimentele_camouflage.jpg

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Dit is wel een draadje waarin je elke keer een verassing wacht.... Gaaf hoor maar als ik straks zo’n gaaf pattern voor de centurion zoek zoek ik vast niet op “Waar of bij wie kan ik terecht”🤪🤪🤪

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Dit is wel een draadje waarin je elke keer een verassing wacht.... Gaaf hoor maar als ik straks zo’n gaaf pattern voor de centurion zoek zoek ik vast niet op “Waar of bij wie kan ik terecht”🤪🤪🤪
Klopt, dit onderwerp is heel wat kanten op gegaan terwijl zeker het centurion onderwerp boeiend is.

Bovenaan