Out of Afrika

Ruud Gillis

Lid van de TWENOT
Diep adem gehaald, rustig uitgeademd en deze maar eens van de plank geplukt. Da's mijn shelfqueen. Maar hoe ambitieus ik er ook aan begon, ik kwam er geen streep verder mee. Had het niet echt naar m'n zin op het bouwzoldertje. Was rommelig, geen daglicht, geen muziekje, niks. Dus sinds ik dat heb aangepakt ga ik als 'n dolle ja. En dan is nu deze maar eens aan de beurt. De achterzijde wordt een deel transportschip waar ze de sdkfz 233 op gaan hijsen richting Engeland voor wat nader onderzoek. Er komt ook nog een deur in de scheepsromp waar wat Britten het schip ingaan. Dat was wel het lastigste omdat ik niks fatsoenlijks kon vinden. Maar pas kwam ik een perfect dragonsetje tegen en dat heb ik inmiddels. De scammel zou er ook nog voor komen te staan, maar dat was misschien wel het grootste struikelblok.
Deze leidde de aandacht teveel af van de 233, het was een ellende ding om te bouwen, bij de zolderverbouwing zijn er wat onderdelen verloren en...
Iedereen vind 'm mooi behalve ik geloof ik. En nu ik die gedelete heb ben ik het er veel meer mee eens. Dus vette pech voor de scammel.
De stand nu, verder met de scheepsromp:
20251101_125630.webp20251101_125700.webp

Nog wat gezocht hoe ze aan boord gaan:
IMG-20251101-WA0006.webp

En wat figuren die erop komen, maar daar moet ik nog mee aan de gang:
20251031_164041.webp

Klinkt goed Ruud ! en de opzet is ook dik in orde lijkt me....ben zeer benieuwd naar de vervolgstappen 👀🧐

Happy Dioraming 😁👍

Ruud, ik weet niet of je de LRDG Chevrolet ook gaat gebruiken, maar deze zijn niet verscheept.
Volgens 'tracks' magazine zijn de trucks aan het einde van de campagne in Afrika allemaal naar Libanon gereden, waar de beste trucks nog gebruikt zijn tijdens de berg training aldaar, en de rest gesloopt is.

Na twee dagen op zolder gewoond te hebben met een pak plastic plaat, 'n mes en een pot tamiya lijm staat er een basis!
Ging eigenlijk makkelijker als ik dacht. 't is alleen de grootte die in de weg zit. Zwiepte op enig moment ook m'n potje lijm om toen de romp weer de andere kant op moest. Heb de scheepsromp met 0,5 mm gedaan. Straks kan ik 'm dan gaan bekleden met kleine platen met klinknagels...
Nog geen idee hoe dat gaat gebeuren. Heb er wel een aantal liggen van quintana en plusmodels, maar of dat genoeg gaat zijn? Heb wel even gespiekt bij RT models, maar die hebben het zichzelf wel erg makkelijk gemaakt bij hun schip. Of ik het beter doe durf ik nog niet te zeggen hoor.
20251102_171112.webp

20251102_171138.webp20251102_171644.webp

Het sjabloon voor de kromming van de romp, normaal niet mijn meest favoriete tool in huis, maar deze was precies goed!😁20251031_184517.webp

Laatst bewerkt:
Ideeën en voorstellen genoeg voor de klinknagels waarvoor dank!
Zelf heb ik dit nog in de la liggen.
Hoever ik ermee kom durf ik zelfs geen schatting van te maken.
Ga eerst hiermee aan de gang.
20251102_201318.webp

En eens goed foto's kijken wat de manieren zijn waarop schepen in elkaar gezet werden. 't is niet gezegd dat ze allemaal geklinknageld werden.
Zat pas 'n docu over de titanic te kijken waaruit bleek dat klinknagels verre van ideaal waren. Het werdt zelfs genoemd als één van de hoofdoorzaken van haar ondergang.
Maar dat wat op die foto hierboven te zien is (zoom maar in) is me wat teveel van het goede hoor.
Dit is meer wat ik voor ogen heb:
IMG-20230829-WA0018.webp

En AI weet me toch een hoop!😁
Ik denk niet dat het ’t hierbij haalt …

IMG_3339.webpIMG_3340.webpIMG_3341.webpIMG_3343.webpIMG_3344.webpIMG_3345.webp

Door je opmerking over klinknagels bedacht ik me ineens dat ik dit al een aantal jaar op de plank heb staan 🙂

Interessant ook de Chevrolet 6X4 in de voorgrond.
wist niet dat die ook gebouwd zijn.
Ga ik meer over zoeken.
Leon, het is geen Chevrolet....maar een broertje...een ex-Frans contract GMC ACKWX.

Gave opzet, Ruud! Heel leuk idee. Zeker met die 2 kereltjes bovenop het schip, krijg je echt een mooi verhaal.
En goed dat de strijkbout ook eens voor iets nuttige te gebruiken viel!

De trein zit nog op sneltreinvaart Rob . Maar dat zal er wel vrij snel uitgaan. Dit lijkt heel wat, maar het zijn gewoon enorme lappen plastic plaat. Vandaag de romp van een tweede laag voorzien. De verticale banden zitten nog niet vast. Heb bouten en klinknagels zag ik. Dus nu is het idee die verticale van bouten te voorzien en dan op de horizontale stroken de klinknagels. Heb nog wat schepen zitten te bekijken en deze manier was populair in de scheepsbouwerij toen. Kan er dan ook nog een paar 'lapplaten' opzetten om de boel wat te breken.
De kade is nu nog aan één kant te lang, maar voor nu zorgt ie dat het schip niet steeds omlazerd.
20251103_205134.webp20251103_205212.webp20251103_211247.webp20251103_211347.webp
Oh ja, de tamiya lijm is net wat te vluchtig voor langeafstandlijmen, maar ik had nog wat in den ouden doosch gevonden, wat stroperiger maar dat was voor dit wel beter. Je moet het alleen niet te lang in ademen...
20251103_212407.webp

Laatst bewerkt:
Wat een joekel Ruud! Is het idee oa geboren uit het diorama van Roger met zijn Panzer 1?

Lekker bezig!
Nou, eerder andersom Hilbert. Ik had dat idee al jaren terug met een sdkfz 222 in Afrika. Dat kwam er maar niet van en Roger vroeg toen of hij het idee met een Pz I in Noorwegen mocht gebruiken. Tuurlijk mocht ie dat! Maar het concept liet me maar niet los en wilde het toch nog eens zelf gaan uitvoeren. Bij deze!

en de laatste voor deze week, laat ik jullie weer met rust. Morgen weer kind over de vloer, weer gezellig 'n week gaan vaderen, en ja dat doe ik ook heel graag!
Maar zoals ik al zei de sneltreinvaart gaat er wel uit hoor. Vanavond één strip voorzien van wat bouten en moeren. Kwam erachter toen ik bezig was dat plus model er van allebei verschillende in heeft gedaan die ook niet allemaal hetzelfde zijn... Dus dan maar alles door elkaar gedaan dan valt het minder op dan wanneer ik ze op volgorde gedaan zou hebben (gelijk=ongelijk). Strip twee komt volgende week weer!
20251104_213533.webp
Die stukjes sprue zijn ontzettend hi tech ca applicatoren😁 werkt als de beste voor kleine drupjes.

Vanavond maar eens een begin gemaakt met de de olifant de zolder af te jagen. De klinknagels dus. Om de 4 mm leek me wel genoeg. Over een lengte van 410 mm zijn dat er dan zo'n 103 over 11 rijen van boven naar beneden. Dan zitten er zo'n 1100-1200 op. Da's wel voldoende, bij meer kan het busje gebeld worden denk ik. Dus eerst de lengtes zo goed mogelijk uitgezet en daarna op 2mm hoogte van links naar rechts. En op iedere kruising een rood puntje gezet. Dit voor als het potlood vervaagd tijdens dit werkje. Een paar heb ik erop gezet. Eerst één paar van het kaartje gestoken met 'n scalpel, daarna opgepikt met 'n nieuw spits hobbymesje en op de boot gezet. Ik meld me wel weer als ze er allemaal opzitten!🤪
20251112_211207.webp20251112_211138.webpIMG-20251112-WA0003.webp

Goed bezig Eric! Met dat 116e kun je jaren bouwen. Panthers, Wespes, paar Stugs hadden ze ook nog. En nog veul meer.
Erg blij met m'n zolderke. Heb dat vorig jaar februari maar eens aangepakt. Zat geen raam of niks in, zat hier echt niet fijn te bouwen. En da's voor mij vrij belangrijk, dat ik er graag zit. Toch ff pauze van de klinknagels dus ff paar foto's van de hobby zolder:

20251113_190854.webp20251113_190839.webp20251113_190651.webp20251113_190637.webp

Mocht je het klinknagelen nu zat zijn en met een pot pils op de bank ploffen, kun je jezelf altijd nog een ..... bootvluchteling noemen?

Veelal waar scheepshuid op spanten zit, zit er een dubbele klinknaad, maar beetje mosterd na de maaltijd, die zit eigenlijk altijd versprongen

Beetje laat maar deze schoot me nog te binnen:

Yep, zag 'm ook bij green stuff. Maar zo'n ding maakt alleen maar gaatjes. Prima voor op 'n vleugel in 1/72 (denk ik). Maar hij maakt er geen opliggende klinknagels van.

En als je hem over de achterzijde van een dunne plaat rolt, drukt hij dan geen bolling? Maar je krijgt dan geen scherpere overgang zoals nu. Dit kun je straks met een wash mooi zichtbaar maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan