Oscar 2 cm Flak auf Pz.Kpfw. 1a

Oscar Becker

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2
Schalen
  1. 1:35
Beetje laat, maar misschien red ik het nog:

Recht uit de doos gebouwd. Ik heb aan een zijde de wielen wat verdraaid om over een obstakel te rijden en een spatbord aan de voorzijde is verdwenen. Ben nu Concords aan het doorfietsen om inspiratie op te doen. Veel onderdelen zitten nog los om overal goed bij te kunnen.

FOC2011-001.jpg

FOC2011-002.jpg

Excuus voor de slechte foto´s. Even uit het handje bij de laatste zonnestralen.

Tot de volgende update.

Groet
Oscar

Gisteren de kunstof primer (bij mij kleurloos uit een spuitbus) en vandaag zwart, hull red in verschillende tonen en elfenbein wit aan de binnenzijde op de verticale binnendelen. Nu een nachtje er over slapen of ik de haarspray methode ga toepassen om stukjes rode verf onder het toekomstige grijs vandaan te halen.

Resultaat tot nu toe:

FOC2011006.jpg

FOC2011005.jpg

FOC2011004.jpg

FOC2011003.jpg

tot de volgende update.

groet
Oscar

Ha die Oscar,

Heb deze zelf ook nog in de kast liggen, maar hij komt voorlopig nog niet aan de beurt. Het blijft een mooi voertuig met interessante hoeken en vormen.

Mooi gespoten, zie één, twee, drie geen plaatsen waar foutjes in de verflaag zitten.

Heb je al ideeën voor de ondergrond?

groeten, Richard.

Hoi Richard,

Bedankt. Dit is een Trumpeteer versie. Ondergrondje wordt simpel. Tijd is al kort genoeg voor de eindstreep. Het grijs moet ongeveer hetzelfde beeld geven als nu het rood. Dan nog wat harispray methode rood op wat plekken en hij wordt best aantrekkelijk denk ik. De aanhanger heeft trouwens ook een stevige opdonder gehad om het geheel ondanks rudd te verlevendigen.

Groet
Oscar

update. Op de foto´s zijn de drie fases te zien. De aanhanger is alleen nog gespoten in verschillende grijstinten en de highlichts staan erop, het chassis is al met water en een penseeltje behandeld, de Flak is weer in de glans gezet voor verdere verwering.

FOC2011006-1.jpg

FOC2011005-1.jpg

groet
Oscar

en weer een stapje verder:

flakpanzer005.jpg

flakpanzer004.jpg

flakpanzer003.jpg

wederom sorry voor de slechte foto´s, ik ben even tussen de bezoeken van vandaag naar buiten gehold voor deze plaatjes. Helaas komt het modelletje niet goed tot zijn recht. Binnenkort betere.

Ik ben over figuren aan het nadenken. Kan iemand mij op weg helpen aan wat voor figuren ik moet gaan denken? Grijze uniformen, zwart of toch groen? en wat voor kleurtje op de emblemen? Gewoon een wit streepje of toch rood?

Groet
Oscar

Hoi Oscar,

Ik zou de plaatsing van het magazijn herzien; deze zit verkeerd om.
Zie onderstaande Google-geplukte afbeeldingen :

20mm_flak_38_04_of_36.jpg

bron: primeportal.net

20mm_flak_by_David_Dibb.jpg

bron : steeldragons.net

groet frank

Ha die Oscar,

Ik vind de verwering goed gedaan. Ook het grijs is goed getroffen. Decals zitten er goed op, de modder vind ik netjes "random" aangebracht. Het enige dat mij niet zo kan bekoren is de rode kleur van je stof/modder. Misschien wat meer kleurvariate in aanbrengen?

groeten, Richard.

Bedankt voor de tips! Eens kijken of ik dit nog recht kan zetten. Ik zie nu ook dat de binnenzijde van de schilden nog al stoffig is, ga ik ook proberen bij te werken.

Iemand enige reactie op de uniformen? Heb al 2 avonden Google erop zitten maar zie te veel tegensprekingen om er iets uit op te maken....

Groet
Oscar

Hoi Oscar,

Ik denk dat je met Wehrmacht uniformen heel wat kanten op kan, van Wehrmachtgrijs tot winterse pakken:

005.jpg

001.jpg

004x.jpg

PzI_Flakpanzer_I.JPG

76979876.jpg

'Only one unit, the Fla.-Btl.(mot) 614 (motorized flak battalion 614) was equipped with the Flakpanzer I. The unit was assembled in 1941 and in the same year was stationed in Romania. From there they moved into the southern part of the eastern front. In service the vehicles could shoot down some aircraft, but were mostly used against ground targets. Due to the insufficient protection of the crew in this sort of deployment, they suffered high losses. The companies of the battalion were assigned to other units for this. The whole battalion was wiped out in 1943 during the Battle of Stalingrad, even though most of the vehicles were probably abandoned or destroyed before.'

http://www.feldgrau.net/forum/viewtopic.php?f=24&t=11487
http://www.network54.com/Forum/4720...d+w.+Flakpz.+1a)+crewed+by+Luftwaffe+or+Heer-

Als je zou willen zou je nog twee details kunnen toevoegen:
- een pinnetje met ketting door de trekhaak (zodat de aanhanger er niet meteen af springt)
- een netje voor de lege hulzen, zodat die niet in de nek van de chauffeur vallen...

Je kunt zo'n netje zo maken van wat gaas of tulle om een ringetje spannen. Je ziet de gekste constructies... Trumpeter levert er geen opvangbak voor, maar met 1 ring en een vangnet ben je er... Dits is de iets officielere versie, met twee ringen, op een 251/17:

mod2511705.jpg

Eric

Die plaatjes was ik tegengekomen. Ik was voor wat betreft de kleur van de uniformen een beetje op het valse spoor gezet door wat artwork op de kits, daar lijken de uniformen groen te zijn. Ik ga dus uit van feldgrau. Ik zag ook rood omranden schouderemblemen, dus van artillerie... Maar dat moet dus gewoon wit zijn.

Het kettingje op de trekhaak komt nog, die doe ik op het allerlaatst zodat ik de aanhanger nog los kan houden. Opvangnet voor de hulzen laat ik achterwege.

Wederom bedankt voor de tips heren!

Groet
Oscar

Weer verder. De BMW is van Lion Roar. Wat een gepriegel.

Flakpanzer1af001.jpg

Flakpanzer1af006.jpg

Flakpanzer1af011.jpg

Flakpanzer1af012.jpg

Flakpanzer1af014.jpg

Flakpanzer1af016.jpg

Flakpanzer1af024.jpg

Ik bekijk nog of ik deze als ´af´ beschouw of toch nog wat dingen aanpas. Alle commentaar is welkom.

Groet
Oscar

Ha die Oscar,

Ik vind het een mooi tafereel. Opbouw van het vignet is goed in de zin dat alle ruimte nuttig is gebruikt, er is niets dat overbodig is op het vignet. Je kan zien dat er aandacht aan het geheel is besteed.

Toch zomaar wat gedachten die bij me opkomen:

- de schouder van het figuur dat tegen de aanhanger leunt zit wel erg hoog (de arm die de pet vasthoud). Zou er nu niets meer aan doen, maar iets voor de toekomst?

- ik begrijp niet goed wat de scene nu voorstelt, het verhaal is mij niet duidelijk. Komt ook omdat een naamplaatje ontbreekt. komt dat er nog bij?

Gaat het vignet mee naar Schiedam? Ik zou er graag eens in het echie naar willen kijken.

groeten, Richard.

HI Oscar,

Ik vind het een gezellige samenkomst van allerlei details. Ziet er wel gezellig uit bij de jongens.
Een ontspannende setting waar de hoofdrolspelers even een kort moment van pauze hebben 🙂
Richard Cramer zei:
...ik begrijp niet goed wat de scene nu voorstelt, het verhaal is mij niet duidelijk. Komt ook omdat een naamplaatje ontbreekt...

Danny Jeurissen zei:
Zeer mooi dio en een goed verhaal...

Interessant hoe de een niet begrijpt wat de scene voorstelt, daar waar de ander er een goed verhaal in ziet.
Ikzelf wil niet gauw een verhaallijn in een scenario zien, omdat het vaak gaat om een still, een 'ongeposeerd kiekje', zoals menig origineelfoto voorstelt.

Een naamplaatje werkt daarentegen voor scenario-zoekers als uitkomst, als daar het diorama op gebouwd is :
* "Erster Schnee", bij een vers winterdiorama met Adolf H. te B. aan een tafel met een grote berg cocaine ala ScarFace,
* "Falling Down", bij de laatste duitse troepen die wegsmelten tegen een US-overmacht, met een pardoes uitglijdend oud vrouwtje op de achtergrond,
* "Anzünden !", met een duitse pionierafdeling ondersteund met Flammenwerfer, waar de ene soldaat bij de ander een sigaret aansteekt,
* ...

bedankt allen voor jullie leuke reacties!

Mijn bedoeling was inderdaad een ´ontspannen plaatje´ te maken. Ik ben zelf niet echt van de verhalen, van mij mag ieder er een beeld bij hebben. Maar een naamplaatje vind ik dan wel weer wat hebben, dat geeft dan wat duidelijkheid wat mijn bedoeling er mee is. Kijken of ik iets leuks kan verzinnen. Ik zal trouwens ook nog wel wat betere foto´s maken, dacht het even uit de hand te doen.

Oscar

Ps Richard, ik zal ´m meenemen!

Terug
Bovenaan