Opengebarsten 3D item

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Vanochtend kwam ik een 3D geprint wiel, dat circa 2,5 jaar geleden is geprint, tegen dat tot mijn verbazing was opengebarsten en waar zelfs vocht uit komt. Heeft iemand dit ook wel eens gehad en hoe is het te verklaren, zeker ook met dat vocht.
Ik schrok hier wel van want ik hoop toch niet dat 3D items tikkende tijdbommen zijn die het na een aantal jaar gaan begeven😱IMG_0783.jpegIMG_0786.jpeg

Rest direct gecheckt ….. niets gevonden, ook niet bij al de andere wielen en voorwerpen. Gelukkig dus maar bij één wiel die tot een proefversie behoorde. De hartverzakking is dus wat tot rust gekomen..
Direct mijn 3D hotline geraadpleegd (zelfs zondagochtend vroeg al bereikbaar): Het kan gebeuren als in een holte wat hars of spoelwater blijft zitten. Dat schijnt geheid tot problemen zoals dit te leiden. Maar over het algemeen gaat het dan al na een paar weken mis en niet na zo lange tijd (hoewel ik ook al heel lang er niet naar gekeken had……dus wie weet.
Ik heb in ieder geval het betreffende wiel direct een alcohol behandeling gegeven op mijn nuchtere zondagochtend maag…

Wel vreemd, aangezien je in je omschrijving aangeeft dat er vocht uit komt. Lijkt me de enige verklaring dat het hol is geprint, anders kan je namelijk nooit vocht erin hebben omdat het anders een solide object is. Precies wat je zelf ook al aangaf!

Ik denk dat dit een hol wiel is. Bij het sluiten is er hars achtergebleven. Dit verklaard voor mij echter het barsten niet. Ik heb ook meerdere geprinte wielen staan en liggen en….. Zal ze straks eens checken 🤔

Graag geholpen.

Voor een klein beetje meer context voor wie dit ziet en denkt, ojee!
Alle 3D geprinte objecten moeten gewassen/gespoeld worden.
Aan de hand van het type hars (resin) is dat alcohol of water.
Bij grote massive onderdelen is het slim om een het uit te hollen. Dit betekent dat er dan ook èèn of meerdere uitlek gaten in moet zitten. Uit hollen heeft als doel, om het (1.) Goedkoper te maken en (2.) Het makkelijker te laten printen zonder dat er grote supports aan moeten komen.
Het uithollen doe ik zelf ook, met bijvoorbeeld de YA66 motorkap en brandstof tank.
IMG_20240804_115321.jpg
Maar, dit moet na het printen goed gespoeld worden en goed uitlekken/drogen.
Op voertuigen is dat vaak prima te doen van de onderzijde.
Met dingen die (natuurlijk) rond horen te zijn, zoals mensen, dieren of banden is dat lastiger.
Mijn figuurtjes en banden zijn daarom ook massief. Het is niet praktisch om deze uit te hollen en er mee weg te komen.
De uitdaging komt met een grotere dier, zoals mijn waterbuffel.
Het loont qua gewicht om deze uit te hollen en dus geen grove supports te hoeven gebruiken. Maar het is een dier, dus ik wilde de gaten subtiel (klein) houden.
Maar dat zorgt ervoor dat het spoelwater achter blijft in het model. Dit geeft een hele snelle reactie, ook al is het uitgehard. (Ongeveer een weekje).
IMG_20240804_073935.jpg
Maar dit gebeurt ook met achtergebleven resin. Vaak duurt dit maanden. Vermoedelijk dachten ze, dat het prima kon. Dat het 'zichzelf' niet zou bijten. Als je het over 2,5 jaar terug hebt, kan de kennis van het bedrijf niet alles wetende was.
Ik heb ook een berg geleerd van het eerste jaar tot vandaag de dag.
Misschien kan je ze aanschrijven.
Resin is eigenlijk behoorlijk stabiel van zichzelf. Maar dit soort dingen, gebeuren en als dit proces start, is het nauwelijks meer te remmen.

Ik denk dat dit een hol wiel is. Bij het sluiten is er hars achtergebleven. Dit verklaard voor mij echter het barsten niet. Ik heb ook meerdere geprinte wielen staan en liggen en….. Zal ze straks eens checken 🤔
Gelukkig is het er maar één Frank.

Misschien kan je ze aanschrijven.
Haha…dat hoeft niet want dit “bedrijf” is gewoon een mede TWENOT-lid die hartstikke zijn best voor mij heeft gedaan (en het inmiddels ook al weet).

Even opengemaakt. Is inderdaad hol op aantal plaatsen maar niet gelijkmatig hol. Op de plek van de barst zit precies een vrij lange grote holte….waar het dus mis is gegaan over de lengte van die holte. IMG_0790.jpegIMG_0789.jpeg

Zoals gezegd: dit komt doordat de onderdelen hol zijn geprint en er onuitgeharde hars in is achtergebleven. Onuitgeharde hars is rotspul, het zit vol vrije radicalen die de gepolymeriseerde, uitgeharde hars weer ontpolymeriseren, waardoor die zwakker wordt en scheurt.

Onderdelen hol printen zonder gat om de resin eruit te laten lopen heeft geen enkele zin, aangezien er nog steeds resin in achterblijft, die je dus in feite gewoon verbruikt! Je bespaart niks.

Ikzelf print zelden onderdelen hol, en als ik het al doe, maak ik er een groot gat (zeg, een mm of 5, minstens) in en spoel ik het onderdeel heel goed uit met Resinaway (wat ik gebruik in plaats van alcohol). Als je denkt dat je klaar bent met spoelen, spoel dan nog maar even door 😁. De meeste resins zijn stroperig, dus kleine gaatjes hebben weinig zin. Wat goed helpt is de alcohol er met een pipet met kracht in spuiten, en bij grote onderdelen zoals zo'n dinosaurus het gat even dichtdrukken met je duim en verolgens goed schudden.

Dat het gaat 'zweten' heb ik al eens gehoord en dan klinkt soms spoelen goed, maar ik begreep dus van ergens eerder dat het ook echt afgesloten moet worden van de buitenlucht dmv primer bv. binnen niet al te lange tijd? Leek me wat overdreven, maar hoe weet je of je moet schoonmaken met alcohol of water?

Grts

Iets anders, maar wellicht grappig, haal maar weg als echt off-topic

Dat het gaat 'zweten' heb ik al eens gehoord en dan klinkt soms spoelen goed, maar ik begreep dus van ergens eerder dat het ook echt afgesloten moet worden van de buitenlucht dmv primer bv. binnen niet al te lange tijd? Leek me wat overdreven, maar hoe weet je of je moet schoonmaken met alcohol of water?

Grts
Zweten was eigenlijk alleen een probleem met onderdelen van Shapeways, waar langzaam was en olie uit lekte die waren gebruikt bij het productieproces. Onderdelen gemaakt op een uv/resinprinter zweten niet. Tenzij ze openbarsten omdat er nog vloeibare resin in zit!

Terug
Bovenaan