Opel Blitz Early

Ik vind de foto's van Vincent Abbott altijd erg duidelijk. Vooral de 'Opel Blitz Grey' geeft een goede indruk van hoe het allemaal in elkaar zit:

http://vincesgallery.smugmug.com/History/Opel-Blitz-Grey/1398363_8VpaY#66126800_VT9zD
http://vincesgallery.smugmug.com/History/Opel-Blitz-Camo/1848873_RaFsz#92694198_EzYmu

Misschien ook iets om rekening mee te houden: de Opel Blitz was naar ik meen in eerste instantie een civiele truck, die later voor militaire doeleinden werd aangepast. Het is dus goed mogelijk dat de oorspronkelijke kleur van een (willekeurige) Opel Blitz nog iets heel anders was dan groen of geel. Uiteraard werd, toen de oorlog eenmaal goed op gang was, de Blitz ook specifiek voor het militaire apparaat geproduceerd.

Dit is echter slechts speculatie en theorie van mijn kant, dus misschien zit ik er helemaal naast...

Re: Opel Blitz Early -Update 21 mei: cabine geverfd-

Een fraai interieur! Mooi gebouwd en geschilderd. Eventueel nog wat metaal op de 'schurende' delen zoals de pedalen etc?

Hoe kom je bij deze kleur groen?

Eric

Hi Mike,

Ziet er erg realistisch uit, ben benieuwd naar de totale finish!

Groeten,

Vincent

Mike Bruijsten zei:
drw.jpg

Ik denk eerder dat deze Blitz gewoon Feldgrau is met daar overheen later (in het veld) aangebrachte camostrepen in Dunkelgelb. Dit was vrij normaal in Rusland in de zomer van 1942. Rond dezelfde tijd gebruikte men echter ook Graugrün om voertuigen van het DAK (die verscheept werden in Feldgrau) te camoufleren, dus het is best mogelijk dat die kleur verf ook naar Rusland is gestuurd. Pas in 1943 werd overgegaan op Dunkelgelb als basiskleur.

Gezien dit alleen maar een illustratie is kun je eens een stukje proberen met Feldgrau als basis met daar overheen een camopatroon in Dunkelgelb of Graugrün om te zien of je dat bevalt.

Grtn 😉

David

Mooi werk, Mike. Ik twijfel wel aan de groene kleur, maar het is weer eens wat anders. Zoals al gezegd: maak de pedalen nog even glimmend met een polood, die dingen slijten bij het leven.

Deze vroege blitz is van 1937 tot 1939 gemaakt, en inderdaad ook (veel) civiel geleverd. De basiskleur is dus grootste kans donker grijs, of (civiel) een van de typische periodekleuren van 19toen. (Donkergroen, donkerrood, etc etc)
Als zo'n civiele definitief in de wehrmacht werd opgenomen werd ie overgespoten in: donkergrijs. (tot halverwege de oorlog ,daarna geel) Er zijn zelfs voertuigen die nog in de primer (rood) stonden uitgeleverd, dus groen is ook mogelijk, tijdens de oorlogs productie. Waar zie je die oorspronkelijke kleur nog? in de cabine, tussen het chassis. Maar dat heeft totaal geen waarde om dat te doen, want dan moet je van alles uit gaan leggen.

Verder? Camo patroon? Bijna alles kan, want ze werden in alle afdelingen van alle legeronderdelen gebruikt. In de reichswehr periode werden ook al camo schema's gebruikt. in het begin van de oorlog veel minder en hoe later hoe meer takken en camo. Bedenk alleen dat als ie een camo patroon heeft het in het eerste deel van de oorlog meestal een voertuig is wat kort achter het front wordt gebruikt. Logistiek is een heel groot deel van het voertuigpark van een leger, en dat zit vooral ver achter het front. Die zijn meestal niet gecamoufleerd tot het luchtoverwicht van de geallieerden zó groot was dat er alleen 's-nachts een goede kans was dat je ook aan kwam met je lading.

Wees voorzichtig met foto's van overlevende voertuigen. restaurateurs plakken soms vanalles aan elkaar. Die eerste site bijvoorbeeld toont dan ook nog 4x2 en 4x4 blitzen door elkaar heen. De assen en wielen van een vroege en late blitz zijn altijd de grote verschillen, verder zijn er veel detail verschillen over de loop van de productie.

Hoi Mike,

Ziet er super netjes uit, ik heb hier weinig aan toe te voegen. Ben benieuwd naar de finale finish, maar als die net zo wordt als het interieur dan komt dat helemaal goed. Succes!

Grtn,

Vincent

Hi Mike,

Als je echt iets aparts wilt doen dan breng je die bruine strepen aan met modder. Ik heb foto's van een FAMO die zo is gecamoufleerd bij gebrek aan beter 😉

Grtn,

Vincent

Hallo Mike,

mooi stukkie spuitwerk heb je daar neergezet, en leuk decent verweerd ook nog!
Komt er nog een aanhanger achter? Die gele driehoek op het dak was verplicht voor LKW's met aanhanger (zo uit m'n hoofd werd dat ingevoerd rond 1938 en afgeschaft in pakweg 1950) en moest onzichtbaar worden gemaakt indien er geen aanhanger werd meegevoerd.
Bovendien moest de driehoek bij nacht verlicht zijn, hoewel, me dunkt dat dat onzinnig is als de koplampen wel verduisterd werden...

Mooi werk, Mike. Die stofkleur ziet er goed uit, chips ook prima in orde. Ga zo verder zou ik zeggen. Als je de chips nog een klein highlightje geeft aan de onderrand krijgen ze nog iets meer diepte, misschien iets om te proberen?

Hoi Mike,

Je hebt er een mooie opel van gemaakt.
Mischien kun je naast de beschadigingen die je gemaakt hebt de lichtere basiskleur doen dan krijgt het geheel nog wat meer diepte.

Groeten/Roger

Hoi Mike,

Een heerlijke verademing om weer een LKW te zien hier 🙂
Ik vind het hele bouwproces, maar ook de paintjob erg goed gedaan. Je spuit- en chipwerk vind ik subliem !

Enige dat ik jammer vind is de bruinige kleur die op de zijkant van het houtwerk te zien is, maar da's persoonlijk.

Zoals al eerder werd gezegd wat betreft die omhooggeklapte driehoek op het dak; dit impliceert een aanwezige aanhanger, maar die liet je nog even weg.
Met dit bouwverslag kan ik niet wachten op een aanhanger, eventueel met een iets andere camo en met huif ?

groetejs Frank

Ziet er goed uit, Mike. Je zal tijdens het highlighten van de chips wel gezien hebben dat er opeens veel meer diepte in je model komt!
Die bruine kleur van het hout vind ik een beetje op roest lijken, maar dat is juist niet het effect dat je nodig hebt, vrees ik 🙁.
Je kunt trouwens dwars door het motorcompartiment heen kijken. Komt er nog een motor in, of zit de motor gewoon lager dan ik denk?

Terug
Bovenaan