Oost Pruisen: de laatste weerstand

Achtergrond:

Januari 1945 werd Oost-Pruisen afgesneden als gevolg van een grote Russische operatie richting Berlijn.
Berlijn bleef het Russische hoofddoel, maar er was hen toch veel aangelegen Oost-Pruisen te elimineren:
A) omdat dit het eerste bezette Duitse grondgebied was (psychologie, propaganda !)
B) de Duitse legers hier en in Kurland vormden een gevaarlijke flankdreiging

Krachtsverhoudingen:
Manschappen: Duitsland ca 770.000, Rusland ca 1.600.000
Tanks: Duitsland ca 700, Rusland ca 2800.
Rusland had bovendien een bijna totaal luchtoverwicht.

Opgemerkt moet ook worden dat ongeveer 200.000 van de Duitse troepen Volkssturm was, dwz iedere man die niet in normale dienst kon (leeftijd, gezondheid etc).
Nu hebben deze mannen meer dan dapper gevochten tot het einde, maar ze hadden natuurlijk niet de opleiding en conditie van de reguliere soldaat.

De Russen hadden dus een enorm overwicht op alle gebieden.
Toch hebben de Duitse troepen hier wanhopig stand gehouden tot bijna eind april.
Dat was allang niet meer voor Duitsland of de eindoverwinning, en al helemaal niet meer voor Hitler.
Enkel om ruim 2 miljoen burgers, meest vrouwen en kinderen, de kans te geven naar het westen te vluchten.

Deze grote volksvlucht, Trecks genoemd, was op zich al levensgevaarlijk. Bij -20 graden trokken de burgers over de bevroren Haffen, onderweg beschoten en gebombardeerd door de Russen.
Ook laatste restjes van de Duitse Kriegsmarine hebben zich hierbij nog opgeofferd.

opru_1.jpg

De Duitse troepen weerden zich goed en wisten met kleine tegenaanvallen nog lokale suksesjes te boeken, maar uiteindelijk werden de laatste resten samengedrukt in Konigsberg of rond Heiligenbeil.
De verdediging was van dag tot dag geimproviseerd en bestond vaak uit slordige, haastig aangelegde loopgraven in veld of bos. Alles om tijd te winnen.

opru_2.jpg

Dat heb ik willen weergeven, einde winter, zeg half maart.

Eerste indrukken van grondwerk

opru_3.jpg

opru_4.jpg

opru_5.jpg

Voorbeeld van T34 kapotte tracks

opru_6.jpg

Voorbeeld van een Duitse loopgraaf na een Russische aanval.

opru_7.jpg

De figuren erbij en wat detail afwerking. Dit zijn Russische speciale stoottroepen, aangevuld met wat gewone tankriders.

opru_8.jpg

opru_9.jpg

opru_10.jpg

opru_11.jpg

opru_12.jpg

opru_13.jpg

opru_14.jpg

opru_15.jpg

opru_16.jpg

Bedankt voor het kijken, en opbouwende kritiek is altijd welkom

Wim

Hoi Wim,

Ziet er prima uit. Goede compositie met een duidelijk verhaal.
Lekker ruige vegetatie en een realistische hoeveelheid modder. Gelukkig niet al te veel lijken.

Op de 2e echte foto staat nog een spade in de grond. Dat zou nog een mogelijke toevoeging kunnen zijn.

Bij de T-34 zitten alle luiken dicht. Ik neem aan dat de bemanning er uit is (ik zou niet in een tank zonder rupsen blijven zitten), dus zouden de luiken open moeten staan. Laten we er maar van uit gaan dat ze die luiken achter zich dicht hebben laten vallen.

Gr. Hans

Mooi diorama! De T-34 kan nog een decal gebruiken. Deze kolonne had naast de naam ook een ruitsymbool met een "B" en daaronder een nummer. Je heb de naam wel goed gekozen, deze kolonne werd inderdaad ingezet bij de aanval op Königsberg. Op deze foto staan ze klaar voor de start.

Pieter

img930.jpg

Hoi Wim, historische settings/diorama's vindt ik altijd mooi om naar te kijken vooral ook als het de lading dekt. Voertuig technisch kan ik je niks vertellen omdat ik over technieken van voertuigen weinig kennis heb. Waar ik twijfels bij heb is je omgeving. Als we praten over einde winter dan kan je gras nooit tot in de hemel gegroeid zijn en al helemaal niet veel groene kleur hebben wat meer gaat naar een al latere periode in het jaar.

Wil je het echt het oostrpruisen gevoel geven zal je meer moeten denken aan, gezien de periode, lage begroeiing, van je omgeving. Nog volop in de modder en veel meer ook tracksporen. Maak het geheel wat meer spannend!

Heb je Overloon setting nog even bekeken, hoop niet dat je het me kwalijk neemt, maar daar zit veel meer leven in en veel meer gericht op de periode van het jaar.

Die strijd in Oost-Pruisen maar vooral ook in de gebieden er omheen was een strijd van veel geweld/veel ellende en veel vernietiging. Dat gevoel mis ik wat in deze setting.

Je doet veel in wat groter werk, diorama's, maar dat neemt ook meer risico's met zich mee. Groter diorama's zijn heel erg lastig om te doen omdat echt alles onder een vergrootglas komt.

Werk bijv. je zijkanten netjes af met een simpel latje of stukje witte styreen zodat ook dat wat mooier gaat overkomen. Is totaal plaatje en dat is zeker van groot belang.

Misschien gewoon iets minder snel bouwen en jezelf daardoor wat meer tijd geven. Je Overloon setting is een mooie stap voorwaarts maar let nog net ff op de details 😉 😉

Gr.JW

Dag Wim,

Mooi werk! Ik vind met name de compostie en het "actiegevoel" erg sterk. Ook het grondwerk is de moeite waard. De tanks hadden wat mij betreft gerust nog wat verweerder gekund maar dat is een smaakkwestie. Wat me echt opvalt is dat zowel de tanks als de figuren een wat mystieke glans over zich hebben. Dit heeft misschien met de foto te maken (?) Of is het de verf die je gebruikt?

@allen: bedankt voor de reacties !

@Hans: de tank heeft nul interieur = zwart gat, dus we houden het maar op dichtgegooid 😉

@Pieter: Dit is een oud gerenoveerd tankje(1978 ??), ik had niet meer alle decals...

@JW
Gras : ongelijk. Dit is geen weide, maar natuurlijk wild gras dat wel 1 meter hoog kan worden. Er is niets wat het 's winters korter maakt. Als de sneeuw weg is ziet het er hetzelfde uit als het najaar.

Setting: deels gelijk. Het geeft niet de bijna totale verwoesting van Oost-Pruisen weer, had ik beter een ruine oid kunnen nemen.
Maar dit is vanuit Russisch aspect gezien: victorie ! voorwaarts ! "ohne Rucksicht auf Verluste"
Wel hadden ze geleerd de Duitsers te respecteren, die vochten letterlijk tot de laatste man, en wisten alles van boobytraps in verlaten loopgraven, gebouwen ed.

Afwerking: gelijk (lijstjes). Ik ben wat lui daarin, gaat toch niet naar een tentoonstelling. Misschien ooit...

Ik bouw overigens niet zo snel als het lijkt. Zoals gezegd heb ik een ruime voorraad oude voertuigjes en mannetjes, die ik met en met renoveer.
Ze stonden dus allang klaar en hoefde alleen nog maar de ondergrond.
Klein maandje, valt nog wel mee toch ?

@ Frank: Ik probeer een wat natte, modderige sfeer weer te geven, dus wat glinsterende dauw oid op de voertuigen.
Weet niet hoe goed dat overkomt bij de belichting.

Bouwgroeten, Wim

Ik vind het een leuke setting, alleen historisch is het niet.
Wat terecht opgemerkt wordt is dat het gras te mooi is voor een gebied waar zwaar gevochten is, je referentie foto's tonen dat ook en het gebied was desolaat, modderig en smerig en dat zag je ook terug op de voertuigen, een grote diorama is leuk, handig is dan om het in kleinere secties op te knippen en daar je aandacht op te vestigen en dan dan samen te brengen met de rest zodat je een duidelijk verhaal krijgt, nu lijkt het dat het samengeraapt is van de foto's en dat is jammer voor het idee wat je wilt laten zien.

Succes!
Grt Johanna

Historisch correct ? Nee inderdaad niet volgens de inleiding foto's.
Misschien maakte ik de indruk dat ik iets dergelijks wilde nabouwen. Mea culpa, dat was niet de bedoeling.
Misschien had ik de inleiding beter weg kunnen laten en gewoon zeggen: oostfront lente 1945.
Was misschien minder misleidend geweest, dit geeft verkeerde verwachtingen 🙁

Maar toch nog:
Oost-Pruisen had ongeveer de grootte van Nederland, maar was relatief dun bevolkt (2,5 miljoen tegen Nederland destijds 8 miljoen)
Je vond er alle landschappen (behalve hooggebergte), en overwegend ongerepte wouden, meren en velden. Moddervlaktes waren echt niet typisch. Alleen rond de stadjes/dorpen waren akkers en weiden.

Er is om vrijwel elke meter fanatiek gevochten, in alle denkbare landschappen, en ik had hier duidelijk een stukje natuurlijk veld in gedachten. is toch wel ietwat historisch.

Geeft ook niet, als het maar een goed tafereel is en acceptabel gebouwd, ben ikzelf al heel tevreden 😀

Toch heel erg bedankt voor het meedenken en reageren,

Bouwgroeten, Wim

Terug
Bovenaan