Omgekeerde KV-2

Beste Jan,

Ik vind dit een zeer mooi project.
Het is een erg orgineel idee om een KV-2 op zijn kop te laten liggen,
dat figuur maakt het helemaal af!
Ik vind alleen dat het contrast tussen de huidskleur en de rode vlekken
iets te groot is.
Veel succes met dit interessante project,

Groeten Maarten

Het tweede figuurtje is binnen 😀
Hij is van Nemrod, en de pasvorm is so/so..... de kieren moeten nog afgewerkt worden 😉
Ik heb ook betere pics van het eerste figuur kunnen maken. Hou er rekening mee dat alles nogal uitvergroot is op de foto.
canon470.jpg

canon471.jpg

canon472.jpg

canon474.jpg

canon477.jpg

Jan 🙂

Bedankt voor de complimenten 😀
Bas, ik zal kijken of ik alles meeneem de volgende keer, ligt er een beetje aan hoever ik ben 😉

Jacco, het nummer is N35016.
Jan 🙂

Jan,

ik volg deze bouw al even in stilte (en met bewondering).
Dat dit heel mooi word is mij duidelijk en zeker bij het zien van de laatste foto's van je figuren.
De twee passen goed bij elkaar qua pose en gelaats uitdrukking.
Het schilderen van figuren (huidskleuren) met acryl is voor mij iets wat ik maar niet goed voor elkaar krijg (blijven oefenen dus).
Succes verder.
groeten, Willem

Een kleine update, ik heb de afgelopen tijd niet veel gedaan 😢

Het tweede figuur is nu voorzien van zijn eerste verfjasje en het eerste is volgens mij zover klaar. De foto's zijn een beetje overbelicht, dus laten het niet helemaal goed zien.... vanavond ga ik weer verder!
BLD022.jpg

BLD023.jpg

BLD026.jpg

BLD027.jpg

BLD029.jpg

BLD033.jpg

Jan 🙂

Hallo Jan,

Ze zien er leuk uit, maar..
Ik zie iets aan die figuren, iets te donkere schaduw vlakken mss.
De broek van het eerste figuur, daar zou ik het highlights wat subtieler doen.
Ik zou het iets genuanceerder aanpakken.
Het kan natuurlijk ook aan je belichting liggen.

Stuur anders Marcel du Long eens een PBtje, die heeft een hele mooie techniek voor zwarte uniformen.
Just my 2 cents.

Greetz
Axel

ik vind ze helaas niet mooi, ik wind er geen doekjes om, ik vind de schaduwen en highlights veel te hard aangezet

zoals Axel zegt, subtiliteit is hier wel op z'n plaats, probeer alles in het vervolg veel meer te blenden...

cheers
Dom

Ha Jan,

Ik kan me wel vinden in voorgaande opmerkingen. Ik denk dat Dominique gelijk heeft m.b.t. het blenden. De gebruikte kleuren zijn goed, maar de overgangen zijn erg hard en grof. Door deze te blenden (bijv. door verdunningen, of meerdere lagen drybrushen/ schilderen) krijg je meer samenhang en subiele overvloeing met details.
Succes!

mzzls

Ik heb de foto's verwijderd want ze zijn te slecht. In het echt is alles veel subtieler, en vallen de highlights gewoon minder op.... Ik zal vanavond nieuwe maken en die plaatsen 😉
Jan 🙂

Zoals beloofd, nieuwe foto's....
Vergeet niet dat ze enorm vergroten, dus alles ziet er nog steeds grover uit als in het echie 😉
stug1.jpg

stug2.jpg

stug3.jpg

stug4.jpg

stug5.jpg

tank1.jpg

tank2.jpg

tank3.jpg

tank4.jpg

tank5.jpg

Nog steeds geen perfecte foto's, maar er wordt aan gewerkt 😉
Jan 🙂

Hoi Jan,

Ik heb zelf een paar maal de Andrea verf set gebruik en gelukkig was er de laatste Twenot meeting iemand die het setje van mij wou overnemen. Het lukt mij maar niet om met deze verf te slagen vooral ook omdat ik het idee heb dat deze toch anders is van structuur dan de Vallejo verf.

Ik heb het idee, oké de foto's zijn van niet al te beste kwaliteit, dat je de huidskleur te dik aan gezet hebt.

Maak je gebruik van een combi van Tan en andere methodieken? Je ziet op plekken de zwarte basis nog doorschijnen, daardoor krijg ik het idee dat je Tan hebt gebruikt?

Ik doe geen zwarte basiskleur maar maak direct gebruik van de basiskleur, bijv. fieldgrey, in een verhouding 3 deel basiskleur en 1 deel voor maken schaduw. Sterk verdunnen en in laten lopen. Zelfde principe met oplichten.

Daarna 2 op 2 en als laatste 1 op 3. Blenden!!!

JW

Ha Jan,

Ik wacht wel ff met oordelen tot ik ze in het echt zie. Zoals Jeroen al zegt zijn ze beter, dus denk ik dat beoordelen op deze manier niet reeël is. Zoals ik ze nu zie denk ik er nog het zelfde over eigenlijk.

Mzzls 😀

boris bakker zei:
Ha Jan,

Ik wacht wel ff met oordelen tot ik ze in het echt zie. Zoals Jeroen al zegt zijn ze beter, dus denk ik dat beoordelen op deze manier niet reeël is. Zoals ik ze nu zie denk ik er nog het zelfde over eigenlijk.

Mzzls 😀

idem hier, weet je wat het grote probleem is dat je teveel tussenstappen plaatst, dat is op zich niet slecht maar aan de andere kant geeft het de toeschouwer een vertekend beeld van wat wel of niet af is

probeer mss eens die tweede figuur volledig af te schilderen en pas dan een update te plaatsen, mijn eerste gedacht NU is what the hell, wat een rommeltje, ik zie overal verf op plaatsen waar dat kleur niet moet zitten...

tis maar een idee 😉

cheers
Dom

Daar zat ik net aan te denken Dom.... De figuren zien er in het echt heel anders uit, op de foto zijn ze erg lelijk uitvergroot 😕

JW, Het tweede figuur heeft alleen zijn huidskleur grotendeels gedaan, omdat het resin figuren zijn zijn ze geprimed met Tamiya zwart, met daarover een dun laagje veldgrijs (over van de kepi van figuur #1 😉 ) dat ziet er nu erg vaag uit, maar is slechts het begin. Het is dat ik de pot zwart op tafel had staan, anders was het geel groen rood of whatever geweest 🙂 De andrea verf vind ik perfect werken, het lijkt op vallejo, maar dan met 'drying retarder' eraan toegevoegd. Door de langere droogtijd kun je het beter blenden. De methode van Tan heb ik laten varen... ik kreeg de resultaten niet naar mijn zin, en werd er alleen ongelukkig van 🙂 De diepe schaduw maak ik nu met een glaze van lifecolor 'panzer uniform' de highlights met de basiskleur gemengd met huidskleur, in dunne (sterk verdunde) laagjes opgebouwd.

Jeroen, ik ga het anders proberen... grote foto maken, en dan het figuur eruit halen in fotoshop. (heb ik nu ook gedaan, maar de belichting blijft kilo utrecht tango)

Boris, de volgende bouwavond? 😉
Jan 🙂

Jan Peters zei:
De andrea verf vind ik perfect werken, het lijkt op vallejo, maar dan met 'drying retarder' eraan toegevoegd.
Jan,

De drying retarder hoef je dus niet handmatig meer toe te voegen? Dan vind ik dat ook wel handy. Proberen op de volgende bouwavond?

Groet, MD

Jan, de retarder van Vallejo heb ik aan het begin ook gebruikt maar de verf werd na mijn idee veel te dik! Is dat ook zo met Andrea?

Heb zelf ook met figuren gebruik gemaakt van een primer kleur maar omdat ik, vooral bij gezichten, zo weinig mogelijk verf wil gebruiken dit later achterwege gelaten. Elke laag is er in mijn optiek 1 teveel.

Zal het komend jaar vast ergens in het echt mogen aanschouwen 😀

JW

Hoi Jan,

Probeer eventueel met indirect licht te werken of de lichtbron iets verder weg. Zo krijgen de highlights iets meer kans.
Aangezien je van het 2e manneke alleen het gezicht hebt gedaan; check nog even de linker binnen-elleboog van Herr Feldmutze.

Succes met de paintjobs !

groet Frank

Martin, dat klopt de retarder is er al in verwerkt.

JW de verf is wel dik, maar verdunnen met een beetje(!) water helpt 😉

Frank, zo bedoel je?
➡️

stug6.jpg

stug7.jpg

stug8.jpg

stug9.jpg

De foto's zijn nog niet echt geweldig, maar beter dan de vorige 😉
Jan 🙂

Jan je moet de foto`s van figuren in 1/35 proberen te plaatsen in de juiste grote als het figuur, iets groter kan ook uiteraard.

Dus de foto`s mogen nog iets kleiner dan de laatste die je geplaatst hebt 😉

En Andrea is echt beter dan Vallejo door de fijneren pigmenten maar zoals met alles, je moet er mee leren werken.

Ronald

Hoi Jan,

Die foto's zijn beter inderdaad.

Ik ben niet zo'n held als het aankomt op belichting en foto's maken; je probeerd nu met 1 lichtbron een bepaalde lichtinslag te krijgen. Is dat niet wat je met de highlights zelf al probeerd te verwezenlijken en dat je (daarom beter) een gelijkwaardige lichtinval kunt toepassen ?

groet Frank

Terug
Bovenaan