Nuts & Bolts Pz. Kpfw.II Ausf.D/E and Variants

Ik heb onlangs het nieuwe N&B deeltje gratis ontvangen van Heiner Duske. In de eerste plaats vind ik het zeer prijzenswaardig dat men het überhaupt aangedurfd heeft om een boekje uit te brengen over deze ongetwijfeld niet zo erg populaire voertuigen. Ik vrees dan ook dat dit bepaald geen kaskraker gaat worden (wat dat betreft kun je beter een boek over Tigers of Panthers uitbrengen). Ook is het niet gunstig voor de uitgever dat er geen goede spuitgietmodellen van deze Pz. II voertuigen op de markt zijn (alleen Alan heeft/had ze in zijn programma), en het is zeer twijfelachtig of Dragon of een andere fabrikant hier ooit nieuwe modellen van zal uitbrengen. Ik ben met name geïnteresseerd in de Flammpanzer II en ik sta ervan te kijken hoeveel goede foto's men van dit voertuig heeft weten te verzamelen (er zijn er niet zo bar veel te vinden op internet). Ik ben begonnen met het aanpassen van het Alan model en hierbij zijn de foto's onmisbaar. Op ML staat een bouwverslag van Chris Leeman die ook stevig aan het Alan model gesleuteld heeft:
http://www.missing-lynx.com/articles/german/clflamm/clflamm.htm
Dit is naar mijn mening een heel fraai model geworden maar er zitten wat foutjes in omdat hij toen waarschijnlijk niet kon beschikken over goede referentie foto's/tekeningen. Ik heb 1 punt van kritiek op de N&B boekjes in het algemeen en dat betreft de tweetalige tekst. Voor mij is 1 taal voldoende en de Engelse vertaling bevat toch ook nogal wat uitglijders. Tenslotte zit er toch ook nog een klein foutje in de 1/35 tekening van de Flammpanzer II (geen probleem als je weet waar het om gaat).

Arjan

Bovenaan