Normandië PZKF IV ausf J. project (WIP).

Met hernieuwde moed aan een (voor mij althans) wel heel ambitieus idee begonnen.
Basis is de PZKFW IV Ausf. J. nr. 723 elke volgens de bouwtekening in Normandië moet hebben rondgereden. Ik zal gebruik maken van bestaand materiaal en dioramabase welke ik al heb staan.

Het begon in Bretagne waar ik weer eens de hobby van de wilgen heb onthangen:
20080710zomer20070054co0.jpg

De bouw heb ik dáár tot zover kunnen voltooien:
20080710zomer20070121og5.jpg

20080710zomer20070122jk6.jpg

20080710zomer20070123yt4.jpg

Inmiddels terug in Nederland iets verder met de tank en een paar figuurtjes gevonden.
Ik wil uit alle luiken een figuurtje hebben behalve aan de bestuurders kant. Dus als het lukt ook uit de luiken aan de zijkant van de toren (geïnspireerd door een foto uit het boek Sword Beach van de Battlefield serie.) De bestuurder is door het open luik wel te zien. Ik denk eraan het hoofd met de pet van de zittende figuur te vervangen voor een hoofd met een schuitje. Dit figuur lijkt me alvast zittend uit het (van de voorkant gezien) linker koepelluik te passen.

tankcrewsw5.jpg

Het figuurtje op deze doos plaats ik in het commandantenluik.
pzkfwivpd8.jpg

Hieronder een paar foto´s van het idee, gebruikmakend van al voorhanden zijnde materiaal waarmee een soort van voorsprong gecreerd is op het idee 🙂 . De tank op deze foto´s moet uiteraard vervangen worden voor de Ausf J waar ik nu mee aan het bouwen ben.

Het verhaal:
Een PKFW IV rijdt langs een parkje waar 101 paras in ambush liggen.
Ze laten de tank passeren om hem van achteren te kunnen raken met een bazooka. (figuurtje helemaal rechts onder staat er niet heel goed op helaas, maar die heeft dus de bazooka).

idee1by7.jpg

idee2hx1.jpg

idee3ic4.jpg

Het zal wel een langlopend project worden, maar het is altijd beter om vanaf een idee te werken. Een hoop opknap en aanpassingswerk, veel figuren en het afbouwen van de tank. Ik ga de tank RUD bouwen en proberen met penseel te verven aangezien mijn compressor het heeft begeven, en ik (heel eerlijk gezegd) dat prettiger vindt werken dan met de airbrush.

Hoop dat jullie het wat vinden en dit een leuk topicstart vinden.

wish me luck, and above all: The strenght to carry on 😉

Groet Eric.
DISCLAIMER: Ik heb geen idee of één en ander historisch verantwoord is los van het feit dat beide partijen in Normandië aanwezig waren ten tijde van de Normandy Campaign. Ik ga puur voor een aantrekkelijk diorama neerzetten.

Leuk dat je weer langzaam aan begonnen bent Eric, je bent (net zoals ik 🙂 🙂 ) wel wat grijzer geworden de afgelopen jaren 😉 😉 Hopelijk zien we je in het nieuwe seizoen weer in Ureterp.

JW

Ha Eric,

Goed begin lijkt me zo! Enne... heerlijk toch buiten in het zonnetje bouwen? Idd een ambitieus geheel maar zeker interessant en uitvoerbaar. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken! 😀
Succes iig!

Groetjes

Hey Eric, leuk project gaat dit worden zo te zien.
En voor mij een fijn idee om te weten dat ik niet de enige ben die aan het bouwen is op vakantie. 8) Misschien een keertje langskomen op een bouwavond in Groningen?
Succes
Jacco

Hoi Eric, Volgens mij heb je heerlijk relaxed zitten bouwen. Ben jaloers 😉

Wat betreft het dio, dat lijkt me een interessant project. Ben benieuwd. Ga je nog wat specifiek Normandische elementen toevoegen?

Misschien is dit nog een interessant setje figuren, al weet ik niet hoe de kwaliteit is:
635003.jpg

DISCLAIMER: ALLEEN VOOR MENSEN DIE ZICH NIET STOREN AAN WAT HISTORISCH GEZEUR 8)

Je gaat allleen "een aantrekkelijk diorama neerzetten" dus eigenlijk hoef je wat nu komt niet te gaan lezen. Als je roept dat het een fantasie project wordt, zou ik mijn mond hebben gehouden 😉 Maar als Normandië "fan" kan ik het nu niet er bij laten zitten 😈

- Para's en panzers is geen fijne combinatie in Normandië. Die kwamen elkaar eigenlijk niet tegen, wat ouwe troep daargelaten 😉 Amerikaanse Para's zijn dan nog lastiger omdat in dat gebied überhaupt nauwelijks tanks rondreden. 17SS en de 101AB zijn elkaar wel tegengekomen, maar 17SS heeft geen PzIV's gehad. Enige optie die eventueel zou kunnen, zijn 82AB para's tegen een kampfgruppe van 2SS begin juli. Maar of die Kamfpgruppe ook PzIV's had zou ik niet kunnen zeggen.

- Als je deze Duitse figuurtjes gaat gebruiken, zit je met wat rare eigenschappen. Sommige details zijn SS ander Wehrmacht. Daar zou je op kunnen letten als je een keus maakt voor je tank zelf.

- Vroege PzIV J's reden inderdaad rond in Normandië, al was de Ausf.H ver uit het meest aanwezig. Al deze voertuigen van na september 1943 hadden in Normandië dus ook Zimmerit. Zelfs als je niet historisch correct wil bouwen zou ik dat sowiezo nog wel toevoegen om minimaal de schijn van Normandië hoog te houden 😉 Met wat alabastine acryl plamuur en een Tamiya zimmerit kammetje en je kan heel makkelijk goede zimmerit maken. Echt waar.
Je kan eventueel alleen de zijkanten van de "upper hull" doen en de voorkant van de koepel. De koepels waren niet altijd voordelig voorzien van zim. Met wat evergreen of sheet kan je nog wat Schürzen maken. Dat ziet er niet alleen stoer uit, maar dan hoef je ook de zijkanten van de romp niet te zimmen 😛

- Met alle respect voor Tamiya: van decals/markings hebben ze geen verstand. Na jaren heb ik nog geen idee waarop 723 gebaseerd zou zijn. Ik neig naar een 1SS of 12SS voertuig gezien de stijl, maar dan heb ik nog steeds grote twijfels. Gezien de nummers kan 12SS eigenlijk al helemaal niet. Je zou kunnen overwegen om een setje van Bison of EFD aan te schaffen met 2SS decals, maar als je niet historisch correct wil zijn is dat misschien zonde.

- Met de hand schilderen kan natuurlijk altijd, maar camo is dan wel heel lastig. Misschien is het toch een idee om, desnoods met iemands hulp, een paar oude modellen over te spuiten. Uiteindelijk is toch leuker om je techniek te verbeteren en dat komt nieuwe projecten altijd weer ten goede. 😀

END DISCLAIMER

Succes!

Bedankt voor de bemoedigende woorden allemaal 🙂

@ John, op de panzer die nu op het diorama staat na heb ik alles zelf gebouwd en geschilderd. De PKFW IV die ik hier als "schets" gebruik was een afdankertje welke ik van iemand kreeg. Ik heb hem wel zelf geschilderd (met penseel) en verweerd.

@ Niels, Wat betreft de airborne en de tanks: Vandaar míjn disclaimer 🙂 Ik ga echt puur voor het plaatje. Als deze combi in: ik noem maar wat geks "AppelK*beep*teveen wel zou kunnen noem ik mijn projectje net zo makkelijk zo! Dit geld eigenlijk ook een beetje voor de zim en de schürtzen. (Barbaar die ik ben 😀 ).
Je directe omgeving ziet het toch niet als het niet klopt (tenzij daar modelbouwers tussen zitten natuurlijk 😛 .

De twee figuren op dat doosje die uit de zijkant hangen zijn precies wat ik nodig heb. Ik zou ze gráág hebben, maar vertik het om nog kits bij te kopen (Je wilt niet weten wat ik ongebouwd op zolder heb staan aan dozen, of halfgebouwde sets van figuren en opknappertjes.) Ik hoop stiekum dat ze van heel slechte kwaliteit zijn. Dan mis ik er niks aan 😉

Verder ben ik inderdaad een stuk grijzer geworden: George Clooney is er niks bij, en ik begrijp je geplaatste smiley JW. (Ik neem aan dat het wel bekend is dat je een wat brede middenscheiding hebt? 😉 ).
Regiomiddagen en bouwavonden houdt ik nog even af. Eerst maar eens zien of ik vol ga houden.
Bedank voor de uitnodigingen

Terug
Bovenaan