Noorwegen 1940

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Van al mijn lopende projecten (heb deze week aan minstens 4 modellen gewerkt, vordert dit project het meest, dus tijd voor een update.

Het idee is om Noorwegen 1940 na te bouwen is onstaan doordat is spontaan een Neubau-Fahrzeug van Dragon in mijn bezit kreeg. (Dank Arno) Deze heeft alleen "gediend" in Noorwegen als onderdeel van Panzer-Abteilung zur besonderen Verwendung 40, met name vanwege de propaganda plaatjes. Daarbij biedt Noorwegen natuurlijk een interessante mix van ruige landschappen en smeltende sneeuw, wat op zich al een interessante uitdaging vormt.
Gezien het gewicht heb ik bedacht dat ze een spoorlijn volgen om zo het land door te trekken. Een stuk tunnel heb ik al en een brug is "zo" gemaakt uiteraard met wat Evergreen. Om de mix compleet te maken heb ik ook nog een 222 van ICM, Helaas geen vroege, dus dus daar moet ook nog wat conversie werkzaamheden aan verricht worden. Met dank aan de laatste FOC hebben we daar ook genoeg inspiratie voor. 🙂

Nu alvast de eerste plaatjes.
20211204_112340.jpg
20211204_112304.jpg
20211130_233041.jpg
20211130_233638.jpg

Gr Bas

Ga ik met interesse volgen Bas, zelf komende 20 december naar Noorwegen toe. Ook daar kan je onbewust nog veel sporen zien. Tussendoor nog een historie aan het uitzoeken van een Gebirgsjäger die ook in Noorwegen heeft gezeten. Strijdtoneel wat we gemakkelijk vergeten maar reuze interessant is.

Gr.JW

Hallo Bas,

Wikipedia geeft een vermelding :
"According to contemporary German sources, three NbFz were attached to the 1st Panzer Army and destroyed in battle with Soviet BT-7 tanks in present-day Ukraine in June 1941."

Helaas worden de "contemporary German sources", niet genoemd, maar op zich interessant genoeg om eens na te zoeken.

Succes met bouwen.

met vriendelijke groet,
Hans

Ik heb hele grote handen Ron. 😉 Maar toch bedankt. 👍

Dankjewel voor de reacties. Vandaag nog even verder gegaan met de airbrush en de eerste decals erop geplakt. En eens na gaan denken hoe ik alle kleuren weer naar elkaar toe ga trekken.

Gr Bas
Bekijk bijlage 13985
Mooi werk Bas!

Hoe heb jij de houten stelen van het gereedschap zo strak geverfd? Heb jij een heel vaste hand of heb je hier een tooltje voor?

Zelfde als de loopwielen. Als ik het goed zie lijkt het erop dat je het rubber op de wielen achteraf hebt geverfd. Hoe krijg je dit zo mooi terwijl de schilderruimte minimaal is?

Hallo Barry,

een deel is inderdaad een redelijke strakke hand, maar een gedeelte is ook slim gebruik van materialen. Om met de wielen te beginnen, deze zijn inderdaad achteraf geverfd omdat ik het anders niet fatsoenlijk gebouwd kreeg met de overhangende spatborden. De truck hierbij is om te verven met (acryl in dit geval) wash ( van Vallejo). Door de capillaire werking vloeit het vanzelf in de randjes. Twee lagen zwart op een donkergrijze onderlaag volstaat voor het visuele effect.
De gereedschappen idem dito. De basis is al grijs, dus alle hoekjes zijn al voorzien van schaduw. Dus een paar keer nat "drybrushen" volstaat om een basis houtkleur te krijgen. Voor het houteffect op deze schaal leg ik er daarna een paar washes in verschillende bruine/rode kleuren erover heen en het resultaat zie je zelf. Voor het ijzer idem dito, maar dan met grijze tinten en een minieme roest wash. Qua afwerking krijgen ze nog wat grafietpoeder op de hoekjes, maar dat doe ik pas op het allerlaatst.

Hopelijk heb hier iets aan en mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel.

gr Bas

Geduldig in de wachtkamer... Net zoals een hele boel andere projecten. 😉

Maar tzt komt dat vanzelf in orde. 👍

Terug
Bovenaan