Nog een Crusader!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M4 (105 mm) HVSS, Sherman III „Churchill”, Crusader II en Goalkeeper
Eenmaal begonnen aan de Crusader die ik voor de Italeri-groepsbouw gekozen had wilde ik er eigenlijk nog wel één of twee … Gelukkig was er eentje te koop hier op het forum, en daar ben ik nu ook aan begonnen. Dit wordt geen volledig bouwverslag, want dat zou redelijk hetzelfde worden als dat van de eerste, daarom komen hier alleen de verschillen.

Dat begint wel al gelijk in stap 1 🙂 In plaats van de veren en zijplaten op de onderkant van de romp te lijmen en dan pas de bovenkant erop, heb ik eerst de boven- aan de onderkant geplakt en dan pas de veren erop:

IMG_3096.webp

De romp past hierdoor veel beter dan wanneer je de instructies volgt, maar het bleek al snel dat de béste volgorde is om de veren te doen voordat je de romphelften aan elkaar zet. Doe je de veren namelijk daarna pas, dan kan de achterste aan allebei de kanten niet op z’n plek. Gelukkig was de lijm nog niet droog dus kon ik de bovenkant een beetje losmaken en toch de paspen van de veer in het gaatje ervoor laten vallen.

Yes!
Crusaders bouwen is leuk hè!
Één mogelijkheid was ook nog geweest om de draagarmen in positie 2, 3 en 4 los te zagen van de veer. Je kunt ze dan zonder lijm monteren tussen de binnen- en buitenwand. Ze zijn dan enigszins beweegbaar, ook als de rupsbanden gemonteerd zijn.

Cheers
Erik Jan

Toe maar, wrijf het er maar in 😂
Volgende keer beter 😉

Crusaders bouwen is leuk hè!
Ik moet nu een beetje oppassen dat ik niet ook de rest van de serie er gelijk bij wil maken, want dat idee gaat nooit afkomen …

Één mogelijkheid was ook nog geweest om de draagarmen in positie 2, 3 en 4 los te zagen van de veer. Je kunt ze dan zonder lijm monteren tussen de binnen- en buitenwand. Ze zijn dan enigszins beweegbaar, ook als de rupsbanden gemonteerd zijn.
Je kunt ze ook níét vastlijmen aan de onderkant, dan veren ze een beetje vanwege de plastic bocht tussen de arm en de veer. Maar omdat ze netjes passen en goed op één lijn zitten, heb ik ze voor het gemak allemaal vastgelijmd.

In tegenstelling tot bij de Crusader III, zitten bij de II nog wel de incorrecte voorspatborden:

IMG_3100.webp

Op de achtergrond zoals je hem bij het model krijgt, op de voorgrond gecorrigeerd. Meestal zie je dit gedaan worden door de bovenkant eraf te halen en opnieuw te maken uit plastic plaat op de juiste hoogte, maar ik dacht: als ik nu eens dat verticale stukje ervantussen zaag en dan van daar ook zaagsnedes maak naar de hoek, zodat de bestaande bovenkant naar beneden te buigen is. Dat blijkt te werken, maar ik moest het wel klemmen om de delen aan goed elkaar te kunnen lijmen, en daarna heb ik er nog plamuur tussen gesmeerd (na het maken van de foto).

Het mitrailleurkoepeltje is snel gebouwd:

IMG_3103.webp

Ook hier heb ik weer de „zijvleugels” van de Besa moeten maken van een beetje plastic, zoals je kunt zien.

Bij de Mk. II blijken ook (natuurlijk) spatschermen te zitten die hoger dan normaal zijn om op de te hoge voorspatborden te passen. Gelukkig had ik er ook nog over van de Mk. III, die wel de juiste vorm hebben:

IMG_3111.webp

Links die van de II, rechts van de III, waarop ik wel een paar bouten moest plakken omdat Italeri kort door de bocht gegaan is en gewoon het bovenste stuk weggehaald heeft uit de matrijs zonder moeite te nemen de bouten er weer op de juiste plek op terug te zetten.

Alles bij elkaar is de romp nu wel gereed:

IMG_3118.webpIMG_3119.webp

Ik weet nog niet of ik op deze ook een sleepkabel ga maken. Dit wordt een trainingstank in het Verenigd Koninkrijk, en op foto’s daarvan zie ik niet altijd sleepkabels. Wel kun je hier de opberghaken ervoor zien zitten waar ze ook horen 🙂

Achterop heb ik de platen voor de trekhaak weggestoken en dan geplamuurd en geschuurd, en daarna nog een paar bouten erbij gemaakt die daardoor verloren waren gegaan.

Met de romp klaar en het Tiger Model Designs-setje van Herman binnen, kon ik ook aan de toren beginnen. Als eerste de redenen waarom dat setje wel handig is:

IMG_3113.webpIMG_3116.webp

Het kanonschild van Italeri heeft niet echt de juiste vorm, dat van TMD is veel beter en er zit een subtiele gietstructuur in. Het kanon van Italeri is te dik en te lang (ze liggen hier zo, dat de punten die gelijk met het kanonschild zitten, naast elkaar uitkomen), en heeft ook niet echt de tapse delen van de echte 2-ponder. Ik denk dat het kanon best door kan gaan voor een 3-inch houwitser, voor als je de CS-versie wilt bouwen, maar voor een 2-ponder klopt er niks van. Ik moest wel het gat in het schild opboren tot 2,5 mm om de loop erin te krijgen, en ook een gaatje van 1,3 mm in de sleuf links (op de foto) voor de coax-mitrailleur. Dat heb ik pas gedaan na het nemen van de foto 🙂

De voorkant van de toren kan ook wat werk gebruiken:

IMG_3120.webp

Boven voor, onder na.
  • Het gat linksboven is voor een paspen op het kanonschild, maar dat van TMD is kleiner waardoor het te zien is op het model. Het gat rechtsonder wordt wel afgedekt door het nieuwe schild, dus dat heb ik niet gevuld.
  • Aan allebei de kanten van het grote rechthoekige gat moest ik ook de scharnierpunten voor het kanon wegsnijden, evenals de stripjes met bouten onderaan, want het resin schild is massief gegoten.
  • Het ronde ding links, met een klein gaatje voorin, is het schild voor het 2-inch mortier (om rookgranaten mee af te schieten), maar het gaatje is veel te klein en dat zat meestal ergens van boven omdat het mortier nu eenmaal meestal niet horizontaal gericht werd. Dat gat heb ik dus ook gevuld en daarna aan de bovenkant een groter geboord van 1,4 mm (2 inch in 1:35 is 1,45 mm).
  • De kijksleuf rechts zit bij Italeri in een rechthoekig plaatje. Dat klopt voor een Crusader Mk. I, maar dit is een Mk. II, en die hadden alleen maar een klein randje rond de kijksleuf, met puntige zijkanten, en vier bouten eromheen. Het wegsteken van dat plaatje was een behoorlijk secuur werkje, want ik wilde liever de bouten langs de randen van de torenplaat niet beschadigen.

Aan de toren zelf heb ik aan de voorkant ook nog een rond uitstekend stukje plaat weggehaald, want bij TMD zit dat al aan het kanonschild gegoten. Daarna kon ik de toren in elkaar zetten:

IMG_3123.webp

Er moeten nog een paar details op, maar hij is grotendeels af. Het luik zit nog los, want daar moet onder geschilderd worden voordat je het vast kunt plakken. Ik denk dat ik het gewoon los laat tot na het spuiten.

Eén ding dat er nog op moet is het rek met reserve rupsbandschakels. Omdat ik het op de Mk. III leeggelaten heb, en op dit model Friul-rupsbanden wil zetten, dacht ik: „Mooi, dan kan het op deze gevuld worden.” Nou, niet, dus:

IMG_3124.webp

In het rek horen twee keer drie schakels, waar vier pennen doorheen gaan. Maar de drie schakels zijn te breed voor het rek, zelfs nadat ik de randen ervan dunner heb geschraapt 🙁 De vierde pen zou er helemaal buiten vallen, en de reserverupsen van Italeri hebben hetzelfde probleem, dus dan toch maar leeg met alleen pennen erin, zoals op m’n model van de Mk. III.

Over die rupsbanden gesproken:

IMG_3125.webp

Er is leuker werk, maar ik heb ook rupsbanden gebouwd die ellendiger waren om in elkaar te zetten. In elk geval zijn de gaatjes voor de scharnierpen groot genoeg dat ik ze niet eerst uit hoef te boren. Ik druk twee schakels in elkaar, schuif de messingdraad erin met de punttang en knip hem dan tegen de schakel af met de andere. Dit in stukjes van tien schakels (zie rechtsboven in het bakje) zodat ik niet de hele tijd hoef te tellen hoever ik al ben. De echte Crusader had 118 schakels per kant, maar ik denk dat ik er minder nodig zal hebben. Wanneer ik bij de honderd ben zal ik de rupsband eens passen rond de wielen om te zien hoeveel er nog bij moeten.

Onderschat trouwens niet hoeveel messingdraad je nodig hebt: uitgaande van 118 schakels, elk 9 mm breed, dan zit je al net boven een meter! Keer twee.

Afgezien daarvan is het model denk ik nu wel af:

IMG_3126.webpIMG_3127.webp

En met z’n oudere jongere broertje:

IMG_3128.webpIMG_3129.webp

Nu pas zie ik op de foto’s dat er nog schraapsel van het rek voor de rupsbandschakels op het model zit 🙂 Dat zal ik er eerst maar vanaf blazen voordat ik er verf op doe …

En de verf zit er sinds gisteravond ook op:

IMG_3143.webp

Dit is khaki green nr. 3, uit een flesje van AK 3rd Gen, over een laag grijze grondverf van de Action. Ik weet niet hoe lekker die AK-verf werkt op kaal plastic, daarom eerst maar een laagje grondverf erop. Ik had wel geleerd van de Sherman die ik gelijk voor dit model gespoten had, en een fractie minder water bij de verf gedaan zodat het hier wel gewoon in één keer goed dekt.

Toen ik ook de andere Crusader aan het spuiten was, heb ik deze voorzien van groene vlekjes, niet als camouflage maar om de panelen op te lichten. Het gekke is dat de basiskleur khaki green heet, maar het is een soort donkerbruin met een groene tint in plaats van groen met een bruine tint zoals je zou verwachten. Daarom heb ik groen gebruikt voor de vlekjes in plaats van lichter bruin. Dat gedaan heeft het hele model een wash gehad van verdunde Army Painter Strong Tone en daarna heb ik het gedrybrust met SCC 2 bruin:

IMG_3160.webp

Eindelijk zijn de rupsbanden af:

IMG_3209.webp

De bovenste is dat al een paar weken, de onderste net vanavond. Allebei zijn ze krom, en ik kon daar zo goed als niks aan doen, maar omdat die eerste weken gelegen heeft, is hij zo te zien redelijk bijgetrokken. Toen ik die eerste aan het maken was en zag dat hij kromtrok, dacht ik slim te zijn en gewoon een linker- en een rechterschakel om en om te doen, zodat ze tegengesteld krom zouden trekken en dus elkaars richting op zouden heffen. Zo gezegd, zo … niet gedaan, omdat ondanks dat de instructies zeggen dat er aparte schakels voor links en rechts in het setje zitten, in allebei de zakjes precies dezelfde zaten, met het gat aan dezelfde kant 🙁 Ik heb de tweede rupsband nu daarom op z’n zijkant gelegd (een beetje opgerold) zodat hij hopelijk onder z’n eigen gewicht een beetje rechttrekt.

Door allerlei andere bezigheden lag de bouw van dit model maanden stil, maar:—

IMG_3492.webpIMG_3493.webpIMG_3494.webpIMG_3495.webpIMG_3496.webp

Niet m’n beste model ooit, maar ik wilde hem gewoon af hebben 🙂 De decals zijn de meeste uit de doos, en daarna heb ik de onderkant een beetje vuil gemaakt, met het idee dat dit een tank op oefening is „ergens in Engeland.” Pas schoongemaakt, en nu mag hij weer door de blubber. Alleen is de commandant zo te zien de weg een beetje kwijt.

Het figuurtje is van Gecko, met een kaart van het noordoosten van Walcheren in 1944 in z’n handen (hoewel je dat er nooit uithaalt op deze schaal), omdat ik daar een scan van voorhanden had.

Hey Jakko!

Je zegt dat het niet je beste model is, maar ik vind hem prachtig! ☺️
Een mooie Britse tank met de mooiste kleur die er bestaat in een perfecte setting. Absolutely love it!
Ook je idee voor de landkaart is leuk!
Zelf vond ik op een site oude kaarten van Nederland. Daar heb ik er een heleboel van geprint in kleur, uiteraard in 1:35 vnl van het gebied rond Oosterbeek en Overloon.

Cheers
Erik Jan

Zelf vond ik op een site oude kaarten van Nederland. Daar heb ik er een heleboel van geprint in kleur, uiteraard in 1:35 vnl van het gebied rond Oosterbeek en Overloon.
op topotijdreis.nl vind je alle top kaarten vanaf 19e eeuw tot nu. Printscreen van maken en verkleinen maar.

Je zegt dat het niet je beste model is, maar ik vind hem prachtig! ☺️
Bedankt 🙂 Ik en er niet ontevreden over, maar ik vind de Mk. III van de Italeri-groepsbouw toch beter gelukt dan deze.

Ook je idee voor de landkaart is leuk!
Dat kwam vooral omdat ik er al een scan van had, en op die manier zeker weet dat hij door kan gaan voor een Britse stafkaart — want dat is het ook 🙂 Alleen niet echt correct voor tijd en plaats, maar zoals ik zei zie je daar toch niks van. Ik had net zo goed een paar roze en lichtblauwe vlekken uit kunnen printen.

Printscreen van maken en verkleinen maar.
Ik heb hem wel goed op 1:35 gemaakt, niet zomaar een eind verkleind 🙂

Terug
Bovenaan