Nieuwe FOC voor 2017-2018 'Halftracked Vehicles'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Het is eindelijk weer zover, een nieuwe FOC is gestart!

Zoals eerder aangegeven, start ik met een onderwerp waar voor een ieder wel weer wat wils aanwezig is.
Dit keer een prachtig onderwerp voor liefhebbers van zowel wielen als rupsen:

Halftracks!

Ook dit keer mag er van beide kampen worden gebouwd, en dit keer ook vooroorlogs (WOII) als na-oorlogs.
Dus lekker breed.

Wat is een halftrack (Wikipedia):
"Een halfrupsvoertuig of half-track is een (pantser)voertuig dat van achteren voorzien is van rupsbanden en van voren van een paar wielen. Op deze wijze verenigt men de voordelen van lage bodemdruk en hoge tractie die de rupsband verschaft met de goedkope eenvoud van een besturingssysteem dat gebruikmaakt van de normale wielstuursystemen van bestaande vrachtwagens.

Het halfrupsvoertuig moet onderscheiden worden van die voertuigen die naar keuze van rupsbanden of wielen gebruik kunnen maken, doordat de loopwielen ook na de verwijdering van de rupsbanden apart aangedreven kunnen worden of doordat het voertuig een dubbel loopwerk heeft waarvan afzonderlijk het rupsband- of wieldeel opgetrokken kan worden. Voor zulke voertuigen bestaat overigens geen aparte naam."

Lijkt me duidelijk. Deze jongen valt dus niet in de categorie, hier kan worden gekozen tussen wielen óf rupsen, en niet gebruik van beide tegelijkertijd:

Dus haal die M16 of M3 halftrack van de plank, of kruip op de vliering voor de SdKfz251 'Stuka zu fuss' of toch maar die 1/35 Sd.Kfz.250/1 le Spw Alte zelf bouwen, die niemand op de bouwavond van je wilde kopen ;)

Nog even wat feiten en data:

De FOC is de voor-/grootvader van de tegenwoordig alom (op Facebook) bekende 'groepsbouw'.
Doel hiervan is om gezamenlijk aan eenzelfde onderwerp te werken, en hiervan elkaar op te hoogte te houden d.m.v. een bouwverslag.
Hoe uitgebreid je dat wil doen is aan jou, maar 't liefst op zo'n manier, dat we er met z'n allen iets van leren.
(Opbouwende) kritiek is zeker op ons TWENOT forum algemeen geaccepteerd, zodat eenieder ook nog iets op kan steken.
Een ander doel is natuurlijk, samen de finish halen, en daarom heb ik voor deze FOC meer dan een half jaar uitgetrokken.

De FOC gaat lopen TOT de TWENOT bijeenkomst in Overloon, zondag 4 maart 2018.
In de week hiervoor wordt de winnaar bekend gemaakt.

Dus met de zomervakantie in aantocht, de rest van het jaar, en klein deel van volgend jaar,
heeft een ieder meer dan voldoende tijd om een leuk project af te kunnen maken.

Een ieder is vrij om zoveel mogelijk te posten in dit forum,
en ik zou het ook op prijs stellen als jullie e.e.a. op de TWENOT-Dutch Armour Association-Modelling Group op Facebook willen plaatsen;
https://www.facebook.com/groups/988672351252745/?fref=ts

Tot zover mijn eerste invulling van de startpost, evt. aanvullingen volgen later.

Voor nu veel succes met het zoeken van je kit/onderwerp, en maak er wat moois van!

groet,

Peter van Hout.

A

Anonymous

Mooi onderwerp gekozen Peter en voor elk wat wils.

Geloof dat ik nog een 250/1 A. Ausf. hebben liggen die niemand wou kopen op de bouwavond. :rofl: :rofl:
Nou zal dan de keus laten vallen op een 250/1 A of 250/3 A Ausf.

Gr.JW

EricReist

Lid van de TWENOT
Super FOC onderwerp!!!

En met een hoge stapel aan SdKfz 250 en 251 dozen moet daar zeker wat origineels uitrollen alhier...
een SdKfz 251 met mortier, of een SdKfz 251 ausf C drilling, of toch die 251 met HDL 151/20 aircraft turret...

al blijft dit ook een mooie:

Erich

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
peter stoof zei:
Hey Peter,

Je kan deze FOC beter de SdKfz Halftracked Vehicles noemen.... :) :nouja:

Peter.

Die kans was natuurlijk groot... de keuze bij de Germanen is een stuk groter bij dit type voertuigen.
Misschien dat nog iemand een Amerikaan uit de kast trekt? :nouja:

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT
Dan doe ik misschien ook wel weer eens mee........
moet nog effe wachten of alles wel leverbaar is
Dus nog effe geduld.......
❓❓❓❓❓❓

Greetz Ronald

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Ronald,

Na- of vooroorlog Chinees is zelfs toegestaan, bij wijze van spreken,zolang het maar een halfrups is, en je hebt nog tot volgend jaar maart. Moet lukken toch?

Groet, Peter

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Kijk, dat zou mooi zijn :D !

Ronald, ik zie graag weer eens iets van jouw hand, veel te lang geleden.

groeten, Richard.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Hier nog wat plaatjes ter inspiratie...

Zweeds jaren '40

Israel "modern"

Brits WO2

Brits "modern"

Frans jaren '30-40

US wo2

US/Canadees jaren '30

Tsjechisch na wo2

Frans jaren na wo2

Russisch WO2

Nederlands Jaren '60

Japans Wo2

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
@ Alex: indrukwekkende verzameling :cool: ....

@ Ronald: :) .

@ Ron: goed om weer wat van je te lezen :D . Zoals je ergens in het café al aangeeft: iedereen zit wel 's in een bouwdip. Zo'n FOC kan dan een prima middel zijn om weer 's achter de werktafel te kruipen. Ben nu ook met een halfrupsje bezig, RUDD: heerlijk ongecompliceerd bouwen, enige dat er bij komt is een RB loopje. En hij gaar als een speer, moet binnenkort toch mogelijk zijn om foto's te plaatsen :) .

Succes allen!

Groeten, Richard.

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Beste deelnemers,

Het is nog ruim een maand en dan is de FOC alweer ten einde, en staat de TWENOT meeting in Overloon alweer op de agenda.
Ondanks de ruime periode om te kunnen bouwen hebben velen, waaronder ikzelf,
Helaas de eindstreep niet gehaald, maar er is nog hoop, in 4 weken kan je een hoop doen,
dus voor degene die zich geroepen voelen,
Trek nog eens een eindsprint, en wie weet :rofl:

Groet,

Peter van Hout.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan