nieuw diorama update: klaar !

Frans dorpje waar Brits/Franse troepen even pauzeren.
Om wat diepte te geven, is er een klein tuintje achter het muurtje (5 cm).
De huisjes zijn nagebouwd van originele foto's uit 1940.

dorp_1.jpg

dorp_2.jpg

dorp_3.jpg

dorp_4.jpg

Sommige details zouden beter kunnen, maar het gaat me vooral om een leuke omgeving voor mijn oude kitjes.

Figuren die erop staan:
Matilda, Brencarrier, Franse Hotchkiss.
Voor de realiteit ook twee burgerfiguurtjes, vrouw met baby en jongen met pet.
Zou leuk zijn geweest ook een of twee Franse soldaten, maar de enige kit die ik ken (Tamiya) hebben allemaal strijd-houdingen.
Zitten, staan of zoiets is de bedoeling.
Als iemand nog ergens iets heeft liggen ?

Er staat nog op de planning: twee van oostfront (russisch en duits) met veel sneeuw, modder ed.
Twee westfront (Normandie/Amerikanen en Duitsland/duitsers)

Daarna moet ik nog eens nadenken, Stalingrad ? Arnhem ? Weet het nog niet

Doeg

Re: nieuw diorama

Hoi Wim,

Zit er bij de Char 1B van Tamiya geen zittende Franse tanker? Ik zal zelf even neuzen of ik die nog heb, wellicht heeft iemand anders die ook over...

Net als je eerder getoonde diorama's weet je met een simpele ondergrond en een fraaie (kalender)foto een leuke setting te maken. Maar bij deze setting komen de huisjes wel erg Sinterklaas-surprise-achtig over. Alles lijkt op een vel papier geschilderd te zijn, deurposten ramen etc... doet wel afbreuk! Ik zou er dan weer een foto voor nemen (en een straatsetting als ondergrond) of eens met wat bluefoam, polystyreen of iets anders aan de slag en wat diepte maken in die huizen (vensterbanken, luiken etc)...

edit door de nieuwe foto's is er nu wel diepte en slaat mijn commentaar nergens meer op 😉

Eric

Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie !

Maar het zal wel aan mijn beroerde fotografie liggen, de huisjes zijn van polystyreen, de vensterbanken, pannen enz. hebben echt diepte...
Ik probeer echt alles drie-dimensionaal te maken , maar ergens heb je gelijk, zo als het nu uitziet komt het wat Efteling-achtig over.
Zelfs lijkt het rechter huis scheef te staan, maar het is verticaal echt recht, het staan alleen in een horizontale hoek om een bocht in de weg te maken.

Hoe dan ook, het is een diorama en iedereen moet het mooi zien, dat is mijn uitdaging.
A: kijken hoe ik de effecten kan verbeteren of B: betere foto's, waarschijnlijk zelfs beide.

Alle kritiek is welkom, kan ik alleen maar van leren.

groeten, Wim

wim meesters zei:
A: kijken hoe ik de effecten kan verbeteren of B: betere foto's, waarschijnlijk zelfs beide.

Ah! Dan vermoed ik een rechte flits van voren, en is alle diepte weg 😉
Als je de foto zonder flits maakt, en links/rechtsboven twee lampjes (of een fellere lamp ala de zon + wat diffuus licht) zou het een stuk meer diepte hebben.

Eric

Hallo Wim, natuurlijk ligt het niet voor de hand om zomaar met een diorama te gaan rondzeulen om foto's te maken, maar als je een kamer hebt waarbij het licht mooi verdeeld wordt over je huizen, zal je echt mooie foto's kunnen maken, zonder flits trouwens. Een veranda waarbij tevens licht van boven komt, is ideaal, dus wat let je, bouw gauw een veranda !

Ja Guy,

ik heb dat veranda idee besproken met mijn vrouw.
Maar ze vindt dat de hobby dan wel erg uit de hand loopt.
Dus effe nog niet 🤣

Fotograferen is wel een techniek op zichzelf natuurlijk, ben niet zo goed.
Ik heb maar een debielen-camaraatje, druk op knop en klaar.
Heb wel een half uur moeten zoeken hoe de flits uit moest 😳

Terug
Bovenaan