Dank alle voor de reacties!
@Moderators Zouden jullie de titel van dit topic willen aanpassen naar; Nederlandse Leopard 1 en Leopard 1V. De titel kan ikzelf niet aanpassen. Ik denk dat deze titel meer tot zijn recht komt.
Ondanks de, beperkte, literatuur welk ik heb (Wiel en rups en De Leopard 1 Gepantserde vuist van de Koninklijke landmacht) toch nog, voor nu, drie vragen (en wellicht verderop in mijn project nog een paar).
De loop van de Leopard was een 105 mm van het type L7A3. In de begin jaren was deze loop 'naakt' (zonder ommanteling) en was de loop, op een aantal voertuigen zwart. Weet iemand waarom de loop zwart was? De loop met ommanteling was, neem ik aan, van hetzelfde type (L7A3).
Conform mijn literatuur is er sprake van een coaxiale mitrailleur. Ik zie deze echter niet, duidelijk, terug op foto's. Zat deze in het kanonsschild onder de vuursimulator of onder het zoeklicht? Of waren deze openingen in het kanonsschild voor richtmiddelen?
Op onderstaande foto is een zwarte loop goed te zien evenals het verschil tussen een 'naakte' loop en een loop met ommanteling.

Foto: Collectie: Nederlands Instituut voor Militaire Historie.