Nederlands diorama klaar 20-11-2012

Hallo medebouwers,

Wat ik graag wilde was nog een Nederlandse setting.
En wat kon ik daar beter voor gebruiken als het oer-nederlandse huis van Erik Merkus ?

Duitse krijgsgevangenen worden opgebracht in Overloon of omgeving.
Hier heeft de US 7th armoured hevig slag geleverd.

Plaatjes.

Gipsen huis van mooie harde kwaliteit, toch nog heel goed te bewerken. Heel goed gedetailleerd.

overl_1.jpg

overl_2.jpg

Bijpassende resin set ramen/deuren
Leuk detail is dat er ook aparte binnenkanten bij de ramen zitten.
Kan binnen ook wat beter en het glas levensecht ingeklemd.

overl_3.jpg

Eerste verf buiten

overl_4.jpg

Begin van puin binnen

overl_5.jpg

Grondwerk en jeep af, proefopstelling figuren.
Dit is een mix van Dragon, Verlinden, Stalingrad en Firestorm.
Een paar hoofdjes vervangen door Legend.
Onderweg zijn nog wat GI bewakers en misschien een bijpassende burger.

overl_6.jpg

Vooraanzicht

overl_7.jpg

Achterkant

overl_8.jpg

Opbouwend commentaar mag altijd,
Als de figuren af zijn komt het eindresultaat.

Bedankt voor het kijken,
Wim

Re: Nederlands diorama

Hoi Wim,

Da's een flink diorama waar je al mooi werk van hebt gemaakt. De figurencompilatie ziet er leuk en goed verdeeld uit.
Graag voortmaken met je werkzaamheden ! 🙂

groet

Hallo mannen,

Bedankt voor de complimenten, ik doe mn best, zoals iedereen toch.

@Marvin:
Grappig dat ik zelf ook een soortgelijk idee had om te maken na mn pzIV dus ik mag weer wat nieuws bedenken

Kijk, bijna alles is al eens gebouwd, "Panther Normandie" en "Tiger Ardennen" al vele duizenden keren.
Als je het zo bekijkt kun je niets meer bouwen.
Bouw gewoon wat JIJ wilt en HOE jij het wilt, ook al is het vaker gedaan.
Meestal kun je er toch een eigen draaitje aan geven, of een eigen stijl toepassen en dan is het toch weer anders 8)
Gewoon doen dus.

Bouwgroeten, Wim

Ja dat is natuurlijk ook wel weer zo.
Heb momenteel zo veel ideetjes maar zo weinig tijd, wat dalijk nog minder zal worden als mn kleine geboren is (27 december).
Eerst maar is mijn huidig project afmaken 🙂.
Succes!
Marf

Hai Wim

Top om het zo terug te zien, het dio gaat steeds meer 'leven'.
Foto's geven een goed beeld van hoe het worden gaat.
En niet afraffelen zoals Niels voorsteld, groupbuild kan wel wachten. 😉

De rest van de figuren zijn ook klaar, ze komen zo snel mogelijk jou kant op.

Erik-M

Val me niet te zwaar over de camo-schmock, het is mijn eerste serieuze poging van
een heel moeilijk patroon.
Als ik (ooit ?) beter wordt: strippen en overnieuw.

overl_10.jpg

overl_11.jpg

overl_12.jpg

overl_13.jpg

overl_14.jpg

andere belichting

overl_15.jpg

wat detail

overl_16.jpg

overl_17.jpg

overl_18.jpg

Opbouwende kritiek is altijd welkom

Wim

Ik vind het er allemaal erg netjes uitzien, mooie setting. Je schilderwerk is ook mooi, misschien wat té lichte highlights hier en daar, maar toch erg aantrekkelijk. Ik had echter nog wat meer details aangebracht in het puin, misschien wat meer kleurnuances, want nu is bijna alles die geel/okerkleur.

Greetz

Hoi Wim,

Ik vind het een prachtig dio. De settting spreekt me erg aan en de figuren zijn goed geplaatst. Ik zou niet te erg in zitten over het camo patroon van het ene figuurtje, voor mij valt het in het geheel weg. Eventueel wat onkruid langs de tuinmuur en in de goot zou het geheel nog wat verder kunnen verlevendigen.

Van welk merk is het duo gewond figuurtje dat ondersteund wordt door de ander?

Groet
DIRK

Bedankt mannen !

@Pelle:
Dat puin in de voortuin. Klinkt vreemd maar dat is geen puin !
Of je het gelooft of niet, dat was de eerste rots/grindtuin van Nederland, zoals je er nu miljoenen ziet.
Echt waar, dit is een bestaand huis. De bewoner destijds werkte bij een grindbagger firma en had zijn voortuin (gratis) laten volstorten.
Wel was de voortuin in werkelijkheid veel dieper, maar ik kan moeilijk een meter lang dio maken met alleen maar grind...
Heb hem dus ingekort.

@Dirk-Jan:
Er is wel onkruid (zie foto), maar op het totaalplaatje wel moeilijk te zien, heb je gelijk in.
overl_19.jpg

Het duo is van Dragon uit de set Medical Troops (de enige plastic, maar ik vind ze wel treffend).
Wel heb ik hoofdje van de "gezonde" vervangen door Legend

@Erik Reist:
Ik weet dat je alleen commentaar geeft op Duitsch, maar dit was echt enkele uren een Beute-jeep totdat de Amerikanen hem terugvorderden 🤣

Bouwgroeten, Wim

Potverdorie Wim wat laat je een mooi werkje zien.
Figuur schilderen krijg je goed onder de knie. Highlights vind ik juist prima zo en ook de camo smock ziet er niet verkeerd uit hoor!
Heb je de figuren met olieverf gedaan of gewoon acryl?
Verder vind ik het een leuk levendig tafareel om naar te kijken.
Ga vooral zo door

Cheers
Marf

Hallo Marvin,

Alles Vallejo. Sommigen van de beste ter wereld doen daar letterlijk alles mee.
Dat ik figuurschilderen onder de knie heb is wel wat teveel lof 😳
Hooguit de basis.
Kijk maar eens naar de betere mannen, wat die doen met details, stof, scheurtjes etc, nou daar kan ik niet aan tippen.

Bouwgroeten, Wim

Een mooi dio, het geeft een prima sfeer weer in de laatste fase van de oorlog in onze streek

En niet zo bescheiden Wim het figuurschilderen gaat je goed af
Eveneens het bouwen van diorama's je weet ze altijd goed weer te geven

Groet Erik

Hoi Wim,

Mooie figuren en nette setting hoor! 😀

Vooral de gezichten van de Duitsers zijn treffend gedaan.
Aandachtspuntje voor de volgende keer is de omranding van het dio.

Ben zelf met iets vergelijkbaars bezig alleen de tijd ervoor vinden is een lastig iets.

Die Duitser met de loopkruk, zelf aangepast of is dit een standaard figuur?

Bouwgroet Martin

Mooie en leuke setting om naar te kijken.
Ik deel een beetje het commentaar dat er wat meer details bij kunnen, misschien wat losse blaadjes nog toevoegen, een stukje krant/ papier/ wat hulzen.

Verder mooi gedaan

groet Martin

Ha die Wim,

Toch mag je best trots op dit werk zijn man 😀 ! Ik heb 'm een tijdje in stilte gevolgd maar moet me nu toch uitspreken.

Wanneer ik dit dio vergelijk met bijv. het diorama met die Amerikanen op dat dorpsplein (of Stalingrad) dan is het een wereld van verschil. Dat diorama was voldoende in de zin dat je kon zien dat er veel tijd en aandacht aan besteed was. Het verschil zit 'm nu in de kennis die in de tussentijd hebt opgedaan en toegepast.

Als ik de gedachte even naar mezelf mag doortrekken: in de tijd van je Stalingrad dio hebben wij PB-verkeer gehad over de manier van figuurschilderen. Op dat moment heb ik je een techniek geleerd die ik zelf ook nog maar net kende en die voor mij opdat moment voldeed. Vind het mooi om te zien dat we beiden er uiteindelijk toch van af zijn gestapt en betere technieken toepassen 😀 8) ...

groeten, Richard.

Bedankt mannen !

@Martin Dijkstra:
Ik heb al gemerkt: hoe beter het figuur, hoe beter het schilderen.
En ja wat extra details zouden het helemaal af maken.
Duitser met kruk is van Firestorm, zie foto
MAAR LET OP ! Dit is een foto VOOR het blenden, nog niet het eindresultaat !!

overl_30.jpg

@Martin Visser:
Leuk idee, wat zoiets zou best kunnen. Ga ik nog beslist doen.
Het zijn toch juist die dingetjes die het geloofwaardig maken.

@Richard:
Bouwgroep Limburg heeft een paar zeer ervaren mannen die ter plekke hun techniek laten zien.
Uiteindelijk vind je dan een stijl waar je mee overweg kunt, dat geldt voor ons allemaal 🙂

Bouwgroeten, Wim

Danny, Rico: bedankt !

@
wat maak jij een vorderingen bij elk bouwwerk, geweldig.

Rico, wat mij betreft heeft dat 3 oorzaken:

- Je kent me misschien: ik gooi gewoon een poging op het forum en wacht dan de kritiek af.
Die kan soms hard zijn (daar moet je maar tegen kunnen), maar DOE er iets mee, het is goed bedoeld !
Het zal wel niet meteen de 1e keer of de 2e of de ... keer lukken, maar vroeg of laat wel.
Try and error, you know.

- Een locale bouwgroep (Limburg dus) doet wonderen ! Je ziet steengoeie mannen echt hun ding doen, kijk en leer !

- experimenten doe je uiteraard op goedkoop spul.
Maar als je een beetje zelfvertrouwen hebt, ga dan eens met beter materiaal/merk werken.
De resultaten springen omhoog !

Maar vooral: laat je niet ontmoedigen, hou de passie, dan komt de rest vanzelf met veel oefenen.

Bouwgroeten, Wim

Terug
Bovenaan