Nachschub! Opel Maultier & SdKfz 251/1 Stuka zu Fuss

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Tja, ik ga ook maar weer 's wat plakken en ik ga 't meteen wat groter aanpakken; een 2-voertuigdio!
Ik ga dus een Italeri Opel Maultier en een Dragon 251/1 samenvoegen met een samenraapsel aan extraatjes, onderdelen, ditjes en datjes, maar niets speciaal.
Gewoon 2 modellen, wat figuren en een run door de sparesbox.
Ik heb zo goed als al m'n materiaal nog in Nederland liggen, dus ik moet 't doen met wat ik heb en wat ik nog vinden kan. Geen AM, PE, resin of metaal..... Ik heb zelfs nog niet eens verf! Maar dat laatste komt nog wel....
In ieder geval betekent dit bouwwerk wel een reductie van m'n voorraad met 50%!! 😉

🙄

Anyway... de start;
DSC04957.jpg

DSC04955.jpg

De extra's;
Voor de Opel:
- de groene paraplustof als vervanger voor de plastic huif,
- een stapel vreselijk slechte jerrycans als vulling voor de bak. De betere jerrycans zet ik ervoor en erop. Ook een lading raketten voor de Stuka zu fuss van Tamiya heb ik voor dit doel gedacht.
Verder een handvol extra onderdelen, zoals gereedschap, een emmer en ander gerei. Ik ga de wielen van het rupsgedeelte vervangen door eerdere, open wielen en de rubberen rupsjes door losse links van MB.

De 251:
- eigenlijk is dit alleen het kale voertuig, want de extra onderdelen zijn al gebruikt
- krijgt dus een extra setje Wurfrahmen, ooit eens gekregen van een van de heren hier,
Verder geen extra's.

De figuren is een verzameling Tamiyafiguren in rust. Ik weet 't.... geen hoogstaande kwaliteit, maar dit is weer ff bouwen BTB... (Back To Basic 😉 )

Kijkkijk... een Zweedse gastbouwer op het forum! Hulde! En gezien het te bouwen Duitsche materiaal ben je al goed ingeburgerd 😉

Wordt een leuke combo zo, zeker met die wurfrahmen. Heb je het hele frame erbij? Eventueel nog twee stripjes metaal buigen voor op de boeg als indicatoren, en meer heb je niet nodig... Waarom overigens paraplu-stof en geen (Ikea)tissue papier?

Eric

Hej Eric!

Tja, je moet toch wat, hè?

Als het goed is, heb ik het hele frame erbij en ook die stokjes aan de voorzijde. De paraplustof is qua schaal ongeveer dik genoeg en plooit heel natuurlijk ogend (zie m'n 251/22 met Russen-draadje).

Iemand enig idee hoeveel links de rupsjes van zo'n muildier heeft? Ik wil de vering "ingedrukt" maken en dus de rupsen wat laten hangen.

Ron van Wiggen zei:
...Iemand enig idee hoeveel links de rupsjes van zo'n muildier heeft? Ik wil de vering "ingedrukt" maken en dus de rupsen wat laten hangen.

Ik denk dat je gewoon 1 kant moet maken en kijken hoeveel je ervoor nodig gaat hebben.
Ik verkies de Hobby-Boss variant boven de MB-variant; de laatst vond/vind ik zelf wat te bollig overkomen.

groet Frank

Tja Frank,
in dit geval is het roeien met de riemen die ik heb....

Zo ziet het werk er tot nu toe uit;
De standaard rechte bank vond ik niks, dus ik heb er een leren bank met stiksel van gemaakt;
DSC05017.jpg

De foto heb ik bewust in het licht gezet, zodat de structuur zichtbaarder wordt.

Ik heb ook de voetpedalen gemaakt en als er een handschoenvakje in zit, kan die ook open, toch? Hang ik straks een kaart in....
DSC05042.jpg

Mijn werkplek en materiaal op dit moment;
DSC05049.jpg

Mijn model staat stijf van de pinmarks, gietnaden en andere niet reguliere gietsel. Veel flash vooral. Een heel erg oude/versleten mal, denk ik, want ook de onderdeelnummers op de gietramen zijn afwezig/niet leesbaar.

Hoi Ron,

Goed dat je bezig bent.
Tja...die gietnaden en flash...wat je zou kunnen overwegen, is om het staande bakgedeelte zelf te maken met .5mm evergreen. Mooi op maat snijden, zware korrel schuurpapier eroverheen voor de naden, bijschuren en fertig 🙂

groet Frank

Mits dat natuurlijk niet in nederland licht, soort van duitse instelling, in Die heimat 🙂

Enniewee, leuk, zon lopende stuka, en de maultier ook, al ziet ie er wel beroerd uit en zit er het nodige werk aan om er wat knaps van te maken, maargoed, dat is de hobbie weer he!

Ron,

Je zou natuurlijk ook wat in het schemergebied kunnen stappen en een Opel maultier voorzien van SzF.
Daar moet iets zeer aannemelijks van gemaakt kunnen worden, non ? 🙂

De bouw van het muildier vordert langzaam.
Het chassis krijgt al wat vorm, de laadbak had ik in elkaar zitten, maat moest ik strippen en met andere wandjes in elkaar zetten. Vond de gesloten wanden niet uitzien en m'n referentie toonde de open variant, dus...
Ik heb er meteen de huifbeugels opgezet en de kitversie als mal gebrukt voor het buigen.
DSC05119.jpg

DSC05120.jpg

DSC05123.jpg

Zo krijg je vaag het idee van hoe het moet gaan worden;
DSC05122.jpg

Iemand toevallig nog een aantal Wurfrahmenraketjes van Dragon of AFV over??
Die Tamiyadingen zijn niet meer om aan te zien....

Naast het houtklieven en stapelen ben ik ook nog wat aan het fröbelen geweest met de huif.

Met veel gedoe en gedonder heb ik de huif in elkaar gezet. Daarbij heb ik dat ding een keer aan m'n vingers vastgelijmd. Kennelijk houdt een paraplu wel water tegen, maar geen cyanoacrylaatlijm... 😱
Ik kwam net een stukje tekort om de flap aan de achterzijde uit één stuk te maken, dus is 't nu een huif met twee flappen geworden;
DSC05260.jpg

Vervolgens heb ik er met een verhit stuk ijzerdraad gaatjes in gesmolten, zodat deze over de "ogen" van de bak vallen. Hier komen straks nog stukken touw doorheen;
DSC05261.jpg

Dan een kwestie van even vast zetten, de achterzijde van de huif openklappen, zodat je er ook onderin kunt kijken, de zaak plooien en fixeren. En dat zijn best een boel handelingen tegelijk!
DSC05262.jpg

DSC05263.jpg

De vierde huifstang heb ik gebruikt om de huif verder te fixeren.

Ben heel benieuwd hoe dit eruit gaat zien als er een verflaagje op zit!

Ik heb me wat bezig gehouden met de details van de huif.
Op een rest stukje heb ik geëxperimenteerd en kwam erachter dat deze stof niet strak trekt bij verhitting, maar kreuken trekt.
Mooie manier om de huif wat meer diepte te geven. Helaas ging dat op een plek mis en zaten er meteen gaten in de stof! 😈

Dat heb ik zo opgelost;
DSC05278.jpg

Stukkie stof erop, straks een ietwat ander kleurtje geven dan de rest van de huif et voila; een uitgescheurd en opgelapt sjoroog!

Verdere details;
ringetje van koperdraad en touw zelf gedraaid met hele dunne koperdraad. Zo komt het werkelijke stugge karakter beter over van dit soort touwen en het koper laat zich beter plooien en vormen.
DSC05277.jpg

DSC05279.jpg

DSC05280.jpg

Helaas bleek het "kopertouw" net iets te kort.... dus een rafelig uiteinde suggereert een geknapt koord.... 🙄

Gisteren heb ik wat met de figuurtjes gespeeld.
Na een tijdje heen en weer schuiven, puzzelen, passen en meten, was de volgende scène het resultaat;
DSC05301.jpg

Het idee erachter is het volgende'
Italië, 1944. De bemanningen van de Maultier en de 251 lassen een kleine pauze in. Één van de heren heeft wat Italiaanse wijn op de kop getikt en vult daar een veldfles mee. Om de laadbak niet vol te kliederen, houdt 'ie het geheel even buiten boord.
Dat levert natuurlijk commentaar van de anderen op.

Ik ga voorlopig even uit van een groep van een man of 6; 2 voor de Maultier en 4 voor de 251. Meer heb ik er even niet. Het laatste figuur bewaar ik voor de 251, anders is die zo leeg. Deze jongen knapt een uiltje, vandaar dat 'ie alleen is.
De flessen heb ik gemaakt van de gietramen van de figuren.
De lading is een handvol oude Tamiya Wurfrahmenkratten en een hoop oude, hopeloze jerrycans. Doordat deze allemaal achterin de vrachtwagen zitten, valt het totale gebrek aan detail niet op.

Ik moet zeggen dat deze manier van bouwen wel heel old skool aan voelt en dat vindt ik best wel prettig. 🙄
Straks het geheel nog met de hand verven en dan is het nostalgische plaatje helemaal kompleet! 🤣

DSC05300.jpg

DSC05304.jpg

DSC05307.jpg

DSC05305.jpg

DSC05310.jpg

De figuren zijn nog niet schoon gemaakt, maar voor de scène even losjes in elkaar geplakt. De jerrycans zijn wel aan elkaar bevestigd en moeten nog afgewerrkt worden. Dat geldt ook voor de kratten.
Helaas heb ik nu even niet de beschikking over m'n sparesboxen, dus de uitrusting van de figuren moet nog even wachten....

Dank je, Niels.

Ik heb wat verder geprutst en het rollend gedeelte zit in elkaar.
Ik heb dus gespaakte wielen gebruikt. Is weer 's wat anders dan de dichte wielen en de rupsjes van MB zitten er nu ook op.
Geen aanrader voor de wat nerveuzere types onder ons..... De pasvorm is niet optimaal en ik heb 't idee dat het detail ook niet echt scherp is, maar alles is beter dan de standaard dropveters!
DSC05386.jpg

Wir machen langsam weiter!!

jahaa!!
Het muildier is, qua constructie, al aardig klaar!!

DSC05425.jpg

DSC05427.jpg

Voor de aardigheid heb ik de laadbak nog wat opgeleukt met "geleend" gereedschap. Die jongens van de intendance zijn echte regelneven en niets is veilig voor hen.
De resin kastjes had ik nog liggen en heb ik aan de zichtzijde geplaatst. Aan de andere kant zit nog een standaard plastic kast, want ik had maar 2 resin exemplaren.
DSC05426.jpg

Omdat de andere kant wel vol was, heb ik hier pro forma maar 2 reserve Pz.1-wielen onder de laadvloer gehangen. Daar moet ik nog rande plaatjes en moeren op zetten.
DSC05428.jpg

De "geleende" krik is opgehangen in 2 metalen beugels, waar nog een sluitinkje op komt.
DSC05424.jpg

Het onderstel;
DSC05423.jpg

De kabine; een mix van originele kit onderdelen en Tamiya- en AFV-onderdelen en wat zelfbouw van etchsetresten. De sleepketting is van een oude Heller R35-kit.
DSC05421.jpg

DSC05422.jpg

De laadklep moest ik vervangen, omdat ik de grijze klep wat te fanatiek aangepakt had met mesje....
DSC05429.jpg

Alles op juiste hoogte;
DSC05434.jpg

en klaar voor een verflaagje;
DSC05435.jpg

Nu dubben of ik 'm standalone laat schitteren of dat ik toch de 251 er nog bij ga zetten....

Ron van Wiggen zei:

Heerlijk Ron :!: Ziet er prima uit ! Leuke compilatie van verschillende items dat een mooi geheel vormt.

Ik zou wel nog even kijken naar de tools die je voor op de fenders heb aangebracht; de tools moeten nu eerst verwijderd worden voordat het motorcompartiment te bereiken is.
Dan zou ik de verschillende tools op de zijkant van de achterbak voorzien van clamps; onder andere de hamer lijkt te 'hangen', dus zonder bevestiging.

Ik zou me overigens eerst helemaal richten op de Opel, en eventueel later over de 251 gaan nadenken, want voor je het weet -klein beetje zelfkritiek- dan hou je je met teveel dingen tegelijkertijd bezig.

Duitse groet,
Frank

Hej Frank,
Ik ben inderdaad vergeten de bevestigingen voor het gereedschap op de bak te maken. Dank je.
Het gereedschap/schep op het linkerspatbord hoort kennelijk zo. Volgens de bouwtekening, maar ook volgens een aantal foto's, die ik heb gevonden. Het houweel moet inderdaad verder naar buiten staan, dus eens kijken of ik dat nog gecorrigeerd kan krijgen.
De verdere afwerking van het voertuig zal nog wel even op zich laten wachten, want ik heb nog niets aan verfmateriaal en zo, hier.
Ook ben ik vergeten de extraatjes voor de 251 mee te nemen, dus die blijft ook nog in de doos.

Het toekomstige Italeri-bouwdraadje heeft deze weer onder de aandacht gebracht.... en ik ga nu een poging doen dat ding ein-de-lijk 's af te maken.

Vraag is in welke kleurencombo; donkergrijs met lichte feldgrau huif of donkergeel met donker(der)e khaki (o.i.d.) huif.
Er gaat geen camo op komen.

Opel_Maultier_3.webp

1560757025_89.webp

De laatste man rechtsachter heeft volgens mij nog een naad over zijn rechterarm 🤔

Terug
Bovenaan