Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update06-01-11

Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update03-12-

Ik zeg niets.....

Ik kijk.....

Verbaas me....

Kijk nog 's....

en geniet hier gewoon van.

Wordt een heul errug mooi halfrupsie...........
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update03-12-

Peter,

Ik vind het prachtig wat je er van maakt toppie!

Verder ben ik net als Jacco benieuwd naar over jouw chipwerk.

Gr, Reitze
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update03-12-

Môggeh 8)

bedankt voor de lovende commentaren, al ben ik er nog lang niet wat betreft kennis en ervaring...

Jacco en Reitze, jullie zijn benieuwd naar m'n gechip.... nou, gewoon een zak Lays opentrekken en voilá :rofl:

OK... danniet..... danmaar op de ouwerwetse manier : zonder haarlak en sponsjes en zout en Marmite ;)
Haarlaktechniek moet ik écht eens gaan uitproberen, want dat geeft een natuurgetrouwe weergave van weggesleten verf.
Sponsjestechniek is geschikt voor de fijne slijtage.
En die Marmite...... daar moet je Richard Cramer maar eens over aanspreken...... :nouja:

Het chipwerk op de Diana is enkel gedaan met een zéér fijn penseel met lange synthetische haartjes.
Door onzorgvuldig gebruik is het puntje gekromd. Maar dat maakt het wel mákkelijker om fijntjes te chippen en krasjes te maken :oei: :p .
De gebruikte verf : Humbrol 160 German Camo Brown + 33 mat zwart = puur chocola bruin. Te vergelijken met
Vallejo 822 German Camo Black Brown (veel gebruikt als chippingkleur).
De verf maak ik ietsje dunner met WhiteSpirit, zodat het lekker uit de penseelhaartjes vloeit. Dat "tekent" makkelijk,
en met een snelle beweging maak je strakke krassen.
Zodra de verf bijna (of helemaal) niet meer vloeit, kun je met iets meer druk op het penseel toch nog heel fijne krasjes zetten.
Voor chippen met een penseel is belangrijk dat de haartjes eindigen in een zeer fijn puntje, dat de gebruikte verf niet te dun is,
en dat er niet teveel verf in de haartjes zit.

Kunt ulieden hier mee uit de voeten ? Aan de slag dan maar... lekker uitproberen op een minder geslaagd of oud model
dat je in een zandkleurtje hebt gezet. Dat is gewoon een mooi kleurtje om je chips goed op te zien.
En hier een plaatje van mijn favorite chippendale.... i mean : chippenseel :rofl:

Dsc03842.jpg


't is tied veur 'n pafke, dus ik zeg : de Mazzel :D
Peter
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update16-12-

Ha Peet,

Echt prachtig weer man. Die chips zien er heerlijk uit...(dat kan bijna geen gewone Lays zijn!!!)
Je bespaart zeker een boel tijd want gelukkig ben je door dit grove werk aan de Dartele Diane niet zo intensief bezig als met je Fameuze Famo... ;)

gechipte wintergroet,
Martin

By the way "ons dio" is alweer een beetje meer aangepast aan de omstandigheden buiten; van lichte rijp naar beperkte sneeuwval...
 
Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update24-12-10

Ja mevrouwen en meneren, het is weer tijd om op te waarderen :D
Al valt 't niet mee om geïnspireerd aan een woestijnsetting te werken met dit White Wash Weer :rofl: .

Maar een Zibro Kamin op zolder stuwt me naar hogere sferen...... al kan dat liggen aan de CO uitstoot....ach, dát scheelt weer
in het matrassengebruik....sjekkie tussendoor voor de verandering.....affijn, voordat dit in puur gebazel verzand (toch maar
effe een raampje openzetten), HOP ! tied veur 'n opdeet :

OH ja, vergeet ik Martin nog effe te bedanken voor z'n commended comments..... bij deze dan ;)
Je bespaart zeker een boel tijd want gelukkig ben je door dit grove werk aan de Dartele Diane niet zo intensief bezig als met je Fameuze Famo... ;)
sure thing dude !
In het tempo waarin een voertuig kán vorderen gloort er hoop aan de corpulente horizon van m'n voorraad.... misschien hoef ik tóch niet 394 jaar oud te worden om alles weg te plakken :idea: .

Welnu, eerst maar even weitermachen mit der heitere Halbkette :

ben nog effe in de (ver)weer geweest met olieverfjes : het faden van de cabine.
Lekker smeren, en ziet 't er niet goed uit..... met vochtig penseel poets je het zó weer weg.
Hier een paar plaatjes waar je het verschil tussen ge- en óngefade kunt bekijken ende vergelijken.
Diana_54.jpg

Diana_55.jpg

Diana_56.jpg

Tot zover de schildernieuwtjes.....wordt vervolgd.

Nu ben ik eerst maar eens verder gegaan met het schietende gedeelte van deze ietwat merkwaardige contraptie : Het kanon.
Niet gehinderd door kennis of grondige reviews van en over dit geschut(púúr RUDD dus ;) ), ben ik aan de slag gegaan...smikkel smekkel dus,
want met deze kit wordt je van begin af aan verwend met mooi gedetaileerde onderdeeltjes, en als je dan niet weet of dat detail wel correct is : LEKKER PLAKKEN :p
Het bouwen ging redelijk probleemloos. De probeempjes die ik tegenkwam hadden méér te maken met hóé je de boel netjes en handig aan elkaar plakt,
dan dat de kit echt moeilijk is. Er zitten bijv. onderdeeltjes bij die érg klein zijn en met vingers óf pincet nauwelijks hanteerbaar zijn :oei: .
Ook voldoende dunne onderdeeltjes (stangetjes, heveltjes en dergelijke).
Heb dus regelmatig op m'n zoldervloer rondgekropen :rofl: . En nogmaals vermeld ik dat het hier en daar soms niet ál te goed past, met name waar het
paspennetjes of pashoekjes betreft. Zorvuldig de passing controleren dus ! (o ja :idea: , er zijn ook minuscule paspuntjes!!! oppassen met opschonen van onderdelen :oei: )
Nu dan de plaatjes van het business-end van de Diana.

Diana_57.jpg

Diana_58.jpg

Diana_59.jpg

Diana_60.jpg

Diana_61.jpg

Diana_62.jpg

Diana_63.jpg

Diana_64.jpg

Diana_65.jpg

Diana_66.jpg

Diana_67.jpg

Diana_68.jpg


Mooi kanonnetje niewaar? :p Je zou de Diana zelfs in een dio kunnen zetten met het kanon nog in oorspronkelijke staat,
waar arbeiders de poten aan het afkorten zijn. Het kanon zit namelijk compléét in de kit.

En dan heb ik hier nog een paar shots van hoe het kanon achterop de Diana komt te staan. Nu heb ik (dankzij de grijze achtergrond :idea: ),
eindelijk de juiste kleur te pakken :D . (hoe vind je de "Verlinden Style" zittingen ? :rofl: moet nog gewashen worden...)

Diana_69.jpg

Diana_70.jpg


Je kunt goed zien dat door de correctie van de inveerhoogte (loopwielarmen zitten lager gedraaid) nu de voorwielen
van de grond los komen. In die afrikaanse zandbak makkelijk op te lossen, maar op straat zou dat wat lastiger zijn...

:idea: TIP : de versteviging aan de onderkant van het dek (waar kanon op staat) is makkelijker te plakken vóórdat je de complete
opbouw in elkaar zet. Volgens de instructies doe je deze versteviging namelijk als laatste :nouja: .

En ja hoor, daar zijn ze dan...... die theedrinkende glorious bastards ;)
Waarom altijd die thee ?....... dat is tóverdrank (bron : Asterix & Obelix en de Britten 8) )...........
De eerste Brit die absoluut aanwezig moet zijn is...... Bernard Law Montgomery (sjónge, hoe verzínt-ie 't...).
Uit het doosje van Masterbox (MB3564) genomen en in elkander gelijmd :
Monty01.jpg


Náást Monty komt een officier te staan. Als basis heb ik een figuurtje van Tamiya uit de rommeldoos getrokken.
Komt uit het kitje van de "British Scoutcar Daimler" (heb ik gebouwd in ± 1974) . Even in de ovenreiniger :
officer01.jpg


Dit figuurtje ben ik nu aan het verbouwen en de volgende keer zal ik plaatjes van z'n make-over laten zien.


Nou mensen, de koek is op. Maar de volgende batch ligt reeds op de bakplaat (maar is misschien pas volgend jaar gaar)......dus :
veel bouwvertier, bedankt veur de belangstelling en tot de volgende maal !

Versgebakken groeten :D
Peter
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update24-12-

Geweldig Peet!!! Ik vond het al zo stil rondom deze statige dame maar je was teruggetrokken op je zolderkamert naar ik nu begrijp...
Ik smeek u om vergeving....Tea? Gewoon heet water toch...is 't niet niet???

Enne die Tamiyia was zijn tijd wel ver vooruit want hoe konden ze anders die Britse officier maken met Meindl Perfects aan zijn voetjes....

veel plezier en fijne dagen...tot gauw
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update24-12-

Hoi Peet,

Knap stukje werk laat je weer zien.
Mooi bouw verslag, leuk om te lezen.
Zeker ook je chips verhaal, heel knap.
Moet ik straks bij mijn Steyr ook maar proberen....

Succes verder, Peter
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update24-12-

Weer goed bezig pierre. Je gaat weer als een speer.
Moet deze toch beslist eens gaan score volgend jaar (en er komt zoveel leuks)

De rest blijft wel een beetje achter... :nouja:

Maar die zetten een eindspurt in heb ik begrepen.... 8) :)
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update24-12-

Heej Martin, bedankt voor de lauwerkrans in woorden :D ,
Tea? Gewoon heet water toch...is 't niet niet???
inderdaad....maar dan wél met een wolkje melk als ik het zo mag zeggen :) .
Enne die Tamiyia was zijn tijd wel ver vooruit want hoe konden ze anders die Britse officier maken met Meindl Perfects aan zijn voetjes....
Rare jongens, die Japanners.....

Hoi Peter, ook bedankt voor de virtuele lof :D
Zeker ook je chips verhaal, heel knap.Moet ik straks bij mijn Steyr ook maar proberen....
, leuk om te vernemen dat m'n verslag inspireert :idea: .
Ik wil er aan toevoegen dat ik nog iets verder ben gegaan met chippen. Met een stukje spons heb ik de zéér fijne chips toegevoegd (foto's volgende x).
Deze chips zijn met de penseel wel te doen maar zou monnikenwerk zijn.
En de haarlaktechniek ga ik zeker óók nog toepassen op dit model. Misschien op het kanon, maar in ieder geval op de bovenbouw.
Eerst uitproberen op een modelletje uit de rommeldoos :p .

Sneeuwwitte groeten :D
Peter
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update24-12-

WOUW , Peter!
Ziet er weer goed uit man!
Waar ik eigenlijk wel beniewd naar was, is waar jij die penseel vandaan hebt.
want bij de schilderwinkel hier in Zwolle is het kleinste wat ze hebben minstens 2x zo groot als dat van jou.
Ik ben al een tijdje op zoek naar zo'n dingettje.

Mzzl, Chris
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update24-12-

Even nog reageren op de valreep van 2010 :D
Rico schreef :
Wát een oogverblindend méésterwerk :oei: .....
Thanx Rico, fijn dat je er plezier aan beleeft :rofl: ;)

Hoi Chris, dank voor de "WOUW" :D
Het penseel heb ik gekocht in een hobbywinkeltje in Voorthuizen.
Op het penseel (nr 2, dus er bestaat een nóg fijnere :oei: )staat :
"Artigo 2721 SYNTHETIC"
Heb zojuist op "Artigo" gegoogeld en ik vond dit :
http://bestel.gantinova.nl/liner-goudkleurig-filament-artigo-2721-nr-2.html
Nu heb je vást één goed voornemen (erbij..) voor 2011 ;) ....

Frank en Guy ook bedankt voor de complimentjes :D
enne.. Guy :
Misschien dat ik de pinwash rond de bouten niet zo zwaar had aangezet maar dat is louter een kwestie van smaak
Het zou inderdaad een kwestie van smaak kúnnen zijn, maar ik ben het met je eens over het "zwaar aangezette".
Ik heb dat gedaan omdat ik als laatste afwerking met pigmenten aan de gang wil voor stoffige effecten. En uit voorzorg dat ik de donkere wash-effecten
niet teveel kwijtraak, heb ik de effecten wat zwaarder aangezet.
Let wel :dit is mijn visie op het kleurgebruik, géén wijsheid. Ik probeer 't gewoon...

Bedankt voor de reacties en het kijken !

Vrolijk knallende en gillende groet vanuit het vlug vervagende 2010 :D
Peter
 
Gelugly Noewjeer :D ja, moet maar effe, mag nu nog toch? Nou van harte dus, maak er iets leuks van :idea: .

Meteen maar naar de update en deze keer enkel over voornamelijk één figuur, tsja, jullie moet 't er maar mee doen, sorry hoor ;) :

Ben stevig in de weer geweest (véél krassen,passen en poseren) met het Tamiya kereltje. Een moeilijkheid was, dat ik de officier
náást Monty wil zetten,maarrrr....niet wist wat-ie daar móest dan. Had ik nog niet over zitten prakiseren.
Uiteindelijk heb ik hem aangepast in een pose die moet suggereren dat de officier vrolijk reageert op : "Rommel is júst my cup of tea..".

Toen eerst een beetje uniformonderzoek gedaan. Dan weet je hoe je het al aanwezige detail kunt opschonen/scherper maken, bijv.
patroontasje, koppelriem,pet, kledingplooien, broekspijpen,schoeisel, en gaat u voorál zo verder...........

En ook kun je dan bepalen welk detail je nog zou willen toevoegen. In dit geval wilde ik:
-Zelf maken met koperdraad en putty en plastic: Pistoolkoord, broekzak, schouderflapjes, sjaaltje, knopen en horloge.
-Inkrassen met scalpel : gulp, úitstekende greep van pistool.
-Het "enkelband"detail glad maken (want kousendetail liep dóór). Dat met MrSurfacer 500 gedaan, maar er moesten nogal veel laagjes opgepenseeld
worden voor de ribbels weg waren. Achteraf was het makkelijker én mooier geworden als met 2K putty nieuwe enkelbanden waren opgebracht.

Vóór het poseerwerk, zijn alle losgezaagde delen opgeschoond, en is het detail met scalpel en microvijltjes verfraaid.
Had nog een leuk Verlinden koppie,(wat goed voor een Brits heuf kan doorgaan..met snor ;) ),
een geschikt Italeri armpje uit 't schap... wat wil een mens nog meer.......... :nouja:
PUTTY :idea: :p . Het ideale "uw wil geschiedde" materiaal voor een conversie :p maar let op : mét een eigen karakter...dát dan weer wél ;) .

Maar als ik de foto's zit te bekijken, geloof ik toch dat ik iets over het hoofd heb gezien....... het gaat niet over het detailwérk, maar
over het resultaat van het detailwerk..... :nouja: wat bazelt-ie nu zul je denken... ik heb iets niet gedaan wat wel had gemoeten als gevolg van
één van de detailverbeteringen. Kun je het zien ? Het lijkt in orde, maar de officier komt in mijn ogen echt iets tekort..... wát dan ?! have a look :

officer02.jpg


officer04_short-leg.jpg


officer01.jpg

officer05_posing.jpg

officer05_posing2.jpg


En dan saampies... zich verkneukelend over de Desert Fox die bij El Alamein pijnlijk gebeten is door de Desert Rat.......
Monty_Officer_01.jpg


Mooi figuurtje hoor, die representatie van Montgomery, en zie hoe een laagje mat grijs de details al heel anders doet overkomen in je ogen.
Ook details die je liever niet ziet zoals krassen en putjes en naadjes..... maar nu zie je ze tenminste en kun je er nog wat aan doen.... jaaa, das mooi, niet?
Monty01.jpg
Monty02.jpg


En hier laat ik u weer in de steek zónder vermeld te hebben wát er nu mis is met de geconverteerde officier.
Ben benieuwd of u het ziet (neenee, is geen clifhanger, egt wáár niet man, ik swéér utje :rofl: )

Bedankt voor 't kijken en luisteren en bis nächste Mal !
Ongeconfijte maar des te meer gevonverteerde en dus vrolijke chroed :D
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update06-01-

Gaaf gedaan peet!!! leuk om te zien dat waardeloze figuren toch weer kunnen dienen als perfecte basis voor een nieuwe originele en unieke figuur...gaaf gedaan ook met die epaulette...geeft extra dynamiek aan de pet die net effe gelicht wordt...
Fraai ik ben benieuwd naar het totaal plaatje straks...

petje af hoor!! :D
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update06-01-

Een grappig mannetje!
En daar ligt wellicht je 'probleem': de blote delen zoals hoofd en onderarmen lijken te groot?
Eric
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update06-01-

Hoi Peter,

Wat Eric al zegt valt me ook op, arm aan de pet en het hoofd zijn niet in verhouding met het figuurtje, kun je ook zien aan het oorspronkelijk hoofdje. Nadeel van Verlinden is dat ze nogal een grote kijk op de wereld hebben ;)

Gr Johanna

Pssst ... waarom een afsplitsing hier op de site ... bevorderd niet de toegankelijkheid, moet nu 4 x doorklikken.
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update06-01-

Robert Crombeecke zei:
Ben benieuwd of u het ziet
ZIjn voeten Peet, zijn voeten! 8)
Machtige thread weer!

Ik ben het met Robert eens dat die voetjes vreemd zijn het lijkt of hij zijn schoenen ala Pluskat aan heeft getrokken maar dat heeft het origineel ook...Maar ik heb vaag het gevoel dat Robert het onderstaande bedoelt met zijn donkere blikken ;)
Echter je hebt zijn broekspijpen uitgehold en daarmee zijn die pootjes relatief ingekort...weet je nog vroeger de chauffeur van de schoolbus; die "chauffeur met de korte pootjes" werd hij genoemd...welnu hier staat hij...je hebt dus bovenbeen lengte verloren met je rigoreuze operatietechniek...(gek genoeg bestaat zo'n operatie in het echt ook in geval van tumor in de knie of boven de knie bij een verder gezond onderbeen. Dan wordt de knie ertussenuit gesloopt en de voet omgekeerd eraan genaaid in een spitsvoetstand...dan heb je het enkelgewricht als knie...zeldzame ok techniek "omkeer plastiek" heet dat...)
Vrolijke groeten ook aan "die officier met de korte pootjes"...
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update06-01-

Hoi Peter,

nog steeds een feest om naar te kijken

Voorals nog hoorde ik alleen maar hoera verhalen over de Kit (ik heb hem zelf ook liggen, maar nog niks aan gedaan )
Maar nu lees ik opeens nogal wat kritiek in een review op Missing Lynx ,die ik elders nog niet was tegengekomen(?)
Ik weet niet in hoeverre dat betrouwbaar is ,maar er schijnt nogal wat scratch werk bij te komen ......
Conclusion.

Although this is a decent kit of a fairly interesting subject, it seems to have some serious dimensional and proportional problems, especially around its front end. It is missing significant components, the self-recovery winch and exhaust muffler. Apparently the location of some chassis components is also incorrect. One would hope that the manufacturer will take note and perhaps re-tool the relevant parts and add the rest, prior to releasing the Sd.Kfz.6/2 with 3.7cm FlaK.

hele review :
http://www.network54.com/Forum/477322/message/1293981766/Kit%2C+Bronco+CB35038%2C+7.62cm+FK36r+auf+Pz.Jgr.+Selbstfahrlafette+Zugkraftwagen+5t+Diana+%28Sd

greetz Ronald
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update06-01-

Mooi werk, zeg! En erg origineel.... maar....

Behalve het te grote hoofd, de te grote arm, de verkeerde voetjes, zag ik nog een vaudje.... zijn rechter schouder; die hoort veel hoger te zitten
 
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update06-01-

Hallo luitjes :D ,

erg leuk om jullie observaties te vernemen ! En hoewel er maar één is die het helemaal correct gezien heeft,
waren de anderen verraderlijk dichtbij..........

Martin zei :
je hebt zijn broekspijpen uitgehold en daarmee zijn die pootjes relatief ingekort..
dat klopt, en in m'n razende verbouw-enthousiasme
ben ik vergeten de verloren beenlengte (afzagen + uitgeholde broekspijp) weer toe te voegen :oeps: .
Het visueel verneukeratieve effect van die korte beentjes is: dat de andere uitsteeksels veel te groot lijken.
Als je dan dit figuur naast die tengere Montgomery zet wordt het effect alleen maar erger......

Foto's blijven vertekenen, dat ga je in de gaten krijgen als je plaatjes van een model ziet, en het model in 't echt ziet.
De officier ziet er op m'n werkbank (in z'n uppie) echt acceptabel uit, ondanks de Tamiya voeten en arm. Het hoofdje heeft de juiste proporties
voor een Tamiya mannetje. Hornet koppies zijn niet te gebruiken voor de meer grove figuren van o.a. Tamiya en Italeri(Esci).
De officier is in mijn ogen een stevige kerel (en zal iets groter moeten zijn dan z'n baas). Maar juist die korte beentjes (er missen zo'n 2,5mm...dat zijn ruim 8 echte centimeters)
trekken de boel uit z'n verband . En dat verband zal de officier nu nodig hebben, want dit is onacceptabel, dus : HOP met die beetjes, niet de lucht in, maar eráf,
geen "omkeer plastiek" ;) , maar iets verlengen dus en dan mogen ze weer vastgroeien.
En die andersomse voeten..... dat lijkt écht maar zo :oei:.
Oei... en die schouder... nu ik zo naar de plaatjes kijk Ron, ziet die er wel wat te laag uit ja. Maar het is best mogelijk dat ik daar mee kan leven. Aan de andere kant :
Als ik tóch die benen ga corrigeren, dan is zo'n beetje extra schoudervulling de moeite óók wel waard....OK voorruit danmaar....jij je zin ;)

En die revieuws... tja, ik heb dat ML-verslagje ook maar effe gelezen. Persoonlijk stoor ik me niet echt aan maat-afwijkingen. Functionele afwijkingen zoals het
ontbreken van een lier kunnen storend zijn ja, maar alleen (voor mij dan) als de duidelijk zichtbare gedeeltes ontbreken.
De tip van Terry Ashley over de inveerdiepte vind ik dan weer wél "verplichte kost", want dat betreft de realistische weergave van de dynamiek van de techniek.
En mijns inziens valt het wel mee met dat extra scratchwerk, maar dat hangt toch af hoe ver de individuele bouwert wil gaan natuurlijk.
Dit model wilde ik RUDD bouwen, maar besloot om de meest opvállende delen toch toe te voegen.... uitlaatdemper ontbreekt dus, maar wie gaat (terwijl-ie het model
staat te bewonderen) controleren of er ergens onder het chassis wel een demper aanwezig is????? (bewonderen versus controleren...)
De Diana is een héérlijk stuk modelbouw en met wat tof schilderwerk wordt het alleen maar fraaier :p .En een perfect correct RUDD model is volgens mij nog nooit iemand tegen gekomen.
Kennis is niet altijd een zegen...... het kan een hoop OOoh's en AAahs om zeep helpen. Dus af en toe laat ik die appel gewoon hangen en geniet van wat er uit de doos komt,
met hier en daar een aanpassinkje...dat dan weer wel ja 8)

Welnu dame en heren, ik weet wat me te doen staat : die officier 'ns een koppie groter maken. Geen zorg ! ik verdoof 'm met MEK :duivel:

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken :!:
Tot de volgende voertuig update of een nieuwe conversie conversatie ;)

Vrolijke groet :D
Peter
 
Terug
Bovenaan