Re: Monty says : Update 3-12-2010
I say : good evening chaps
Meteen maar even verder mutsen over het geknoei met verf.....
Klein tipje over de reserve rupsschakels op de spatborden : schilder ze in een donkere basiskleur vóór de montage. Vanwege veel lastig
te bereiken plekjes als ze eenmaal op hun plek zitten. (ik bleef maar ongedekte plekjes tegenkomen....)
Eerst nu eens de neus, 't chassis en de loopwielen met een Raw Umber wash behandeld. Een algemene wash doe ik zelden,
dus meteen naar de "pinwash" AKA "microwash" AKA "inlijnen" (kies maar uit

)
Noot bij onderstaande foto :
Het hooglichten en kleurcorrectie in de laatste fase gedaan met Revell 89 Khaki. Voor beide acties was de verf verdund met
White Spirit tot een "dikke" wash. Voor het lichter maken (paars gebiedje) niet precies geprobeerd te schilderen : gewoon even
het op te lichten gebiedje licht aanstrijken of aanstippen. Achteraf kwam hierdoor de kleur te bleek over en heb weer gecorrigeerd met verdunde
Gold Ocre olieverf. Door slechts deze plekjes licht te bestrijken is de gehele aanblik van het wiel weer wat warmer geworden.
Deze GoldOcre correctie is gedaan ná het maken van de foto.
En toen móést ik gewoon effe die motor schilderen. Kep een beetje een zwak voor 4-takt motorblokken... het ronkend hart van een vehikel
Ik kan me verliezen op U-Tube bij al die filmpjes waar ze één of andere verbrandingsmotor tot leven wekken....die geluiden..
Zo ziet-ie er nú uit, na de eerste schilderbeurt. Gedaan met Humbrol verf verdund met wasbenzine.
Moet nog wat verbeterd worden....
En toen weer terug naar het chassis en het neusgedeelte. Na de washes stond "Fading" op het menu.... iets wat ik nog niet goed begreep.
Dat is die techniek met al die stipjes olieverf.
Dankzij de DVD van AK over weatheren with oilpaint werd me duidelijk waar fading voor staat en hoe je 't toepast:
Fading is eigenlijk de effen basiskleur dúsdanig behandelen met olieverf dat het er uit gaat zien alsof de verflaag niet meer vers is.
Dus het zichtbare effect van de invloed van zon, vuil, vloeistoffen zónder de stoffelijke aanwezigheid van die elementen zélf.
Deze stap is een goeie voor de broodnodige "tonal richness"

, rijkheid aan kleur zegmaar.
Benodigdheden : olieverf, WhiteSpirit en een plat penseel.
Heb dit eerst geoefend op een zandgeel gespoten ouwe 251 van Tamiya. Die 25 jaar geleden gebouwde modelletjes komen steeds weer
goed van pas voor dit soort van targetpractice :idea: .
De fading is ook op kleine delen toepasbaar. Beetje vergelijkbaar zoals met washen vs. pinwash.
De kleuren zijn moeilijk exact vast te leggen met de camera, maar 't komt redelijk in de buurt.....
Vergelijk 't fading effect maar 'ns met de voorgaande foto's van de delen in basiskleur.......... have a look :
Dit moet dan eerst goed drogen en harden, dus dan maar de tracks in de basiskleur gezet en de rubberpads geschilderd.
Voordat de rupskettingen omgelegd gaan worden wil ik ze eerst wat "vóórverweren". Plaatjes volgen....
Weer verder met de basics : knippen en plakken dus..
Motorschot van RUDD details voorzien, dan het dashboard samenstellen. Eén van de dashboard steunen was
dusdanig vervormd dat 't meer weg had van een timewarp dan een steun

Na terugwarpen was-ie bruikbaar...
Toen de cabinevloer samengesteld sin problemas. Ben wel blij met m'n korte nagels nu, anders was 't een heel
gedonder geweest om die zéér kleine pedaaltjes op te schonen en te monteren

.
Klein is fijn.....
En nog een belángrijk puntje van aandacht : de benzinetank (en met het sluitstuk bedoel ik deel B11 in stap11).
Opvallend tijdens de bouw : er zijn aardig wat delen getordeerd/vervormd. En volgens mij is dit gebeurd door de manier van
verzenden van Bronco in combinatie met de buitentemperatuur. Bronco doet alle sprues van één kit in één plastic zak.
Meerdere kits zitten zo bij elkaar in een verzenddoos. De dozen voor de kits zitten er apart bij en worden door de
verkoper samengesteld en gevuld.
Het was heet in de periode dat "mijn" Diana naar Nederland kwam. Ergo conclusio.... vervormde delen....
Hoe dan ook, het is niet ernstig en gelukkig niet moeilijk te corrigeren. Het is een fijne kit met fraai detail !
Heb je vragen of opmerkingen, schroom niet om ze af te vuren !
Tot de volgende date in de UP categorie –> –>
Een onvervormde woestijngele groet
Peter