Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update06-01-11

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Hallo bouwerts :D ,
ik ben er uit..... het wordt de "Sd.Kfz.6/3 Diana" van Bronco. Het ding is achtergelaten door de crew,
en wordt bekeken door een paar Desert Rats.

In het volgende bericht zal ik iets gedetaileerder over de setting vertellen met een plaatje
erbij.
De Diana ga ik SFTB (oftewel RUDD in goed nederlands) bouwen. (Met uitzondering van kleine aanpassingen aan de kit zélf ;) )

Ik ben gisteren (dinsdag 02-11-2010) begonnen. De onderdeeltjes van de voorwielophanging zijn schoongemaakt.
Heb geconstateerd dat het chassis licht getordeerd is. Met wat warm water komt dat dik in orde !
De montagepennen voor de voorwielen ga ik afzagen en onder een hoek 2 nieuwe plaatsen, omdat gedraaide wielen
wat meer actie aan het voertuig geven.

Tot de volgende keer, en dan mét wat plaatjes.....

Bouwze en een een inspirerende groet :idea:
Peter

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea"

Ha die Peter,

Jij schrijft:
De Diana ga ik SFTB (oftewel RUDD in goed nederlands) bouwen. (Met uitzondering van kleine aanpassingen aan de kit zélf ;) )

Voor de mensen onder ons die niet bekend zijn met het werk van Peter:

Dit is zoals de Diana er uitziet wanneer u en ik 'm bouwen:

Het onderstaande is het zelfde model, maar dan nu met de kleine aanpassinkjes van Peter:

Helaas was de uitgebreide PE-set van Voyager tijdelijk niet verkrijgbaar, anders had 'ie er zo uit gezien:

Tot Peter wil ik zeggen: veel sterkt gewenst bij de kleine aanpassinkjes :rofl: ;) ...

groeten, Richard. (die ook nodig eens een update moet plaatsen...).

Elco Elings

Lid van de TWENOT

Ey Peter,

Goed om je ook in de groupbuild te zien ;)

Eens kijken of je jezelf kan beheersen qua detaillering of dat je m inderdaad lekker kan wegbouwen en waar nodig een aanpassing doet :oei:
Snel die foto's plaatsen in ieder geval.... foto's..? oja moet ook weer een keer een update doen :nouja:

Veel bouw en klieder plezier toegewenst!

Jan Peters

Lid van de TWENOT

Dit is ook nog een mogelijkheid.... voor als Rommel hoogtevrees blijkt te hebben :p

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Update7-11-10 Monty says: "Rommel is just my cup of tea"

Haha leuk geprobeerd guys :duivel: maar ik ga een Diana bouwen en géén Dyane :) .
Wél erg leuke bakkies trouwens :)

Nou Richard, zo bouw ik 'm dus óók, maar dan wel met het spanwiel in de correcte positie. En een paar
extraatjes die (opvallend) ontbreken op het Bronco model.

Ja hoor Elco, ik kan me heel goed inhouden ! Ik heb ontzettend lol in het bouwen, zo zonder al dat gefröbel :D

Goed, over naar de Diana. Het chassis moest een beetje gericht vanwege een lichte tordering.......
Ik zei nog dat ik dat met warm water zó voor mekaar zou hebben..............
Het was genoeg geweest als ik het chassis (gewoon koud) een beetje "terug" had getordeerd.
Nee hoor, ik moest weer ingewikkeld doen met warm water.
Nou, en dat water zal wel TE warm zijn geweest, want het chassis was nu in de lengterichting krom :oei: :oei: :x :duivel: :oeps:
Niet zo'n klein beetje ook..(ik had er een Dyane mee kunnen maken ;) )..hoe dit zo kan vervormen snap ik dus echt niet,
maar ik zat er wél mee. Met warm water kreeg ik 't no way weer recht.
Vanwege het nare onderbuik gevoel heb er niet eens foto's van gemaakt. Maar ik héb het recht gekregen : door het ondersteboven met een
paar houten blokjes en twee hobbyklemmen op een vlak plaatje te klemmen. Met putjes voor een aantal pasnokjes op 't chassis.
Het chassis werd dus vlak geforceerd. Toen heb ik het 5 minuten met een föhn verwarmd en het ingeklemd en al aan de kant gelegd.
De volgende morgen was het een spannend moment toen ik de klemmen verwijderde..............en jawel : het was weer recht..PFFFffffjuw
"Bezint eer ge begint" is wat me te binnen schoot :oeps: .

Maar nu kon ik dus gelukkig verder :D

Het is een prácht model van Bronco, maar wat me tot nu toe opvalt is: dat het detail in de kit hierendaar ongelijk verdeeld lijkt....
Wel : PE bevestiging voor de luchttanks. Niet : enig detail van een lier.
Wel : Detail aan de onzichtbare kant van de eindoverbrenging. Niet : een demper in de uitlaat.
Wel : Prachtig gedaileerde stuurstang (diegene tussen de wielen). Niet : antislip profiel op de naven van de aandrijftandwielen.

Nou ja, beetje vreemd maar tóch lekker za'k maar zeggen ;), want er is veel fijn detail, en de pasvorm is indrukwekkend !

De asjes waar de voorwielen op komen heb ik afgezaagd en vervangen door nieuwe die dan onder een andere hoek weer
werden vastgelijmd. De nieuwe asjes zijn gemonteerd met pen/gat verbinding (0,6mm koperdraad).
En het stuurmechanisme heb ik dus ook moeten aanpassen. Dat ging makkelijk vanwege de uitvoering van de afzonderlijke
onderdelen.

Zoals je hieronder kunt zien, is dit stukje photo-etch niet bijster netjes uitgevoerd..... Ik ben niet bepaald een beginner
wat betreft PE, maar moet je dit eens proberen : 2 losse tanks met 6 stripjes aan elkaar en aan het voertuig te bevestigen.
Danku Bronco, mooi bedacht hoor, maar dit is echt geen lolletje.......
Het inzetje laat zien hoe men de PE stripjes behoort te vormen.....de moeilijkheid zit 'm in : dat je stukjes van de stripjes
moet rond maken en voorkómen dat de strip gaat buigen op de inkepingen. En dat gebeurt onvermijdelijk. 2 x corrigeren gáát nog,
maar daarna zal het breken....welnu, ik heb het op z'n plek gekregen, maar vraag niet hóé, en ach, hier zie je strax toch geen réét meer van :rofl: .

Tot dusver vermaak ik me dus kóstelijk :D . Gewoon lekker bouwen, en de kwaliteit van deze kit maakt 't alleen maar leuker :p
Nu ben ik aan de gang met de loopwielasjes, de loopwielen en de rupsbanden.
Binnenkort weer meer uit de hoge hoed (dit is wel een andere.... een groene met een rooie strik ;) )

Bouwlustige groet :p
Peter

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT

Hoi Peter

Ik vrees dat ik dit draadje met meer dan gewone belangstelling moet gaan volgen ...

Ik heb namelijk ook dit kitje op de kop kunnen tikken (op de SMC bij Rob de Jong met 25% korting .....erg vervelend :D)
En als ik de kunsten zie die jij op de Famo hebt losgelaten zal dit vast ook geen verkeerde uitvoering gaan worden.

Een opmerking :
Ik zie op de foto's dat je de assen van de loopwielen er al op hebt ziten.
Op PMMS staat een review van deze kit en hebben ze het oa over de (volgens hun) verkeerde positie van de loopwielen ten opzichte van het aandrijfwiel ,en een oplossing daarvoor.....
(http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/bronco/cb35038d01.html#wheels)
Ik weet niet of dat bij je bekend was ........

Maar GA VOORAL ZO DOOR ....kan ik lekker afkijken :D

greetz
Ronald

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT

Hoi Ronald, leuk dat je de Diana ook gaat bouwen.
Bedankt voor de PMMS tip, maar dat is de eerste site die ik bezoek vóór ik
een model ga bouwen. Als de gewenste review er bij staat, noteer ik de valkuilen
alvast in de bouwbeschrijving, en print meteen wat nuttige referentieplaatjes.
als ik de kunsten zie die jij op de Famo hebt losgelaten zal dit vast ook geen verkeerde uitvoering gaan worden.
Dank u zeer meneer ;) De Diana krijgt echter niet dezelfde behandeling als de Famo. Het gaat me nu echt om het bouwen van het voertuig
en met name de afwerking met verf.
Maar ik vind het dan wel zo leuk om het te plaatsen in terrein met wat figuurtjes erbij om er een verhaaltje van te maken.
En ik maak er géén punt van of Montgomery er echt bij was toen ze #7 buitmaakten, laat staan wat-ie zei ;) .

Ik kreeg van Elco nog een nuttige TIP voor wat betreft de bouw van de Diana. Bedankt kerel ! Een bouwblogtopiconderwerp op Planet Armor, waar ik ook
reeds nuttige info uithaal :
http://www.planetarmor.com/forums/showthread.php?t=7100

Nu kun je dubbel spieken :cool: (doe ik ook, al heeft spieken bij m'n eigen topic minder nut :) )

Veel plezier wanneer je begint !
Afgekeken groet :D
Peter

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT

Peter ,
bedankt voor de tip over Planet Armor.

Die had ik nog niet gevonden.
zeer nuttige info

Greetz
Ronald

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT

Hoi aan de andere kant van het netwerk ;)

weer aardig opgeschoten inmiddels. Hier zie je de opstelling om de voorwielen in de juiste positie te
houden tijdens het harden van de lijm.
Hier zitten loopwielen en rupsen er wel op, maar nog niet vast omdat ik ze apart makkelijker kan schilderen.

De loopwielhelften los van 't voertuig samengevoegd, en dus niet volgens Bronco's ontwerp.
Ik hou er niet van om onderdelen beweegbaar te houden.
Meestal levert dit extra speling op wat de boel er niet mooier op maakt.
Soms laat ik het bewegend tot de juiste positionering vaststaat, en zet het dán vast.
Passing van de loopwielhelften is niet denderend (had wat strakker gemogen), en de binnenste (smalle) loopwielen moesten iets
afgevlakt vanwege de niet 100% aansluiting op elkaar.
En hier nog een detailplaatje van een rupsenspanner.

Wat me opvalt aan de passing van de onderdelen : Bij meerdere delen waarbij allocatiepunten (pen/gat) gebruikt worden,
is het gat te nauw (of de pen te dik). Pen iets dunner schuren verhelpt dit prima.

De passing van de rupsbandschakels is subliem, evenals het detail :oei: Het meeste werk aan de rupsen zit 'm in het
schoonmaken van de onderdelen : de gietnaadjes zijn (in mijn ogen) verwaarloosbaar, maar de sluitdeeltjes moeten
worden gezuiverd van het sprue-aanhechtpunt, en dat zit tussen twee fijne boutjes.
En op de foto zag ik meteen dat ik effe niet
had opgelet bij één van de sluitende delen :oeps: Waar macro-opnames al niet goed voor zijn ;)

De neus van de Diana : Vóór ik de onderdelen ging plaatsen heb ik eerst het plaatwerk wat verouderd (wat deukjes
en onregelmatigheden in het plaatwerk zélf), met behulp van de dremel en schuurpapier en de soldeerbout.
De onderdelen passen allemaal zeer wel, al zijn de montagepunten van de NOTEK en de koplampen wel erg
delicaat (weinig contact-oppervlak). Goed verlijmen en dan goed laten harden.
In de PMMSreview staat, dat als je de PE-beugel (voor het handstarter gat, onderaan de radiatorkap) plaatst,
het dan niet in lijn zit met het gat. Ik had hier echter geen problemen mee. Heb wel het plastic gedeelte doorboord,
zodat het een écht gat is.

De sparetrack steunen (PE) zijn goed te doen. Ik heb de sparettracks voorzien van "draadeind met moer" om te suggereren
dat ze ook echt vastzitten op de steunen. (dat Bronco hier zélf niet iets op bedacht heeft :nouja: )
De koplampen heb ik met plastic strip voorzien van een rand (zoals een echte koplamp).
En ook nog een tankdop gefabriceerd, want die ontbreekt........(foei ! Bronco toch......)
De kentekenplaat plaats ik nadat ik de neus in de basiskleur heb gezet. Zit mijns inziens anders in de weg voor mooi spuitwerk.

Tot zover even, want ik moet nu even boodschapjes doen :rofl:
Vragen of opmerkingen altijd zeer welkom !!

Vannacht zal ik de rest van de vorderingen ook nog even posten........

Vrolijke groet :D
Peter

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Peter,

Mooi gebakkie :D ! Hoewel jij zegt dat dit "basis-detailering" is, gaat het mij al een beetje te ver. Ik heb simpelweg niet het geduld/motivatie om zaken zo mooi af te werken.

Wel kan ik dit chassis als voorbeeld gebruiken voor mijn Sdkfz. 11 & leFH 18 waar ik momenteel ook mee bezig ben. Dat probleempje met de nummerplaat heb ik andersom opgelost: motorkap is afzonderlijk gespoten, ook omdat ik dan beter bij het dashboard kan.

Zo zie je maar weer: er leiden meer wegen naar Rome.

groeten, Richard (die nu echt zin krijgt om met zijn project bezig te gaan).

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Update 14-11-10 Monty says : "Rommel is just my cup of tea"

Guttemittag meine Damen und Herr'n ;) ,

vannacht dus effe nog niet, maar bij deze dan het vervolg :

Eerst even een plaatje van een mooi stukje detail : de sluithaak voor een motorafdekplaat.

Nu het "selbstfahr" gedeelte : de motor. (volgens bouwbeschrijving vóór de neus).
Alles past goed, maar sommige paspennetjes verdienen echt zorgvuldige opschoning, omdat je ze anders
makkelijk te klein schuurt.
Het plaatsen van de motordraagsteun F49 : vanwege ontbreken van locatiepuntjes, raad ik aan (en ik niet alleen ;) )
dit op de volgende manier te doen :
Druk de steun op z'n plek op de motor >> plaats de motor met steun in het chassis >> controleer de positie : steun vs. motor >>
met dunne lijm de steun aan de motor verlijmen >> controleer of de steun goed in het chassis zit (deze niet verlijmen),
én check of de motor recht staat >> na voldoende harding van de verbinding, motor weer uitnemen.

Nu vond ik het tijd om het tot nu toe gebouwde van wat verf te voorzien. Ook nodig zodat ik de loopwielen kan gaan plaatsen,
en ik vind 't nou eenmaal niet prettig om die overlappende loopwielen te kleuren ná de montage.
Rupsbanden doe ik apart primen met één of ander bruin kleurtje...

Eerst heb ik de delen in een mediumgrijze kleur gezet : Tamiya + Tamiya Laquer Thinner(geledop).
Dan heb ik met zwart alle schaduwplekken bespoten. Ook de plekken die minder licht vangen, zoals alle verticale vlakken
en onder uitstekende delen. Ik probeer dus met zwart (ook met wit) de natuurlijke lichtval (in dit geval van boven)
te imiteren.
Na de schaduwen met zwart, heb ik met wit het tegenovergestelde gedaan, maar wel alleen op de horizontale lichtvangende plekken.
Op onderstaande plaatjes kun je de mediumgrijze basiskleur nog zien op de sparetracks.

Dit ook gedaan met de motor, niet echt voor het nut, omdat ik deze met Humbrol ga schilderen, maar gewoon om
het effect te laten zien.

En dan ook het chassis op dezelfde manier behandeld. De loopwielen (geen plaatjes) : de binnenste wielen donkerder met een lichter middelpunt, en de buitenste
loopwielen alleen een lichter middelpunt.

En dan met de basiskleur erover. Om het effect van de schaduwen en hooglichten te behouden, moet je er wel om denken
dat je de basiskleur voorzichtig opspuit. Een dunne laag dus, omdat de verf een dekkende eigenschap heeft.
Gebruikte kleur : Tamiya XF-59 Desert Yellow met X-22 Clear
De kleur op de foto's is niet correct. Ze zijn wat bewerkt om zo goed mogelijk het licht/schaduweffect te laten zien.

Nou, tot zover weer bijgespijkerd. Tot de volgende keer en jullie weet 't : vragen, kritieken, suggesties :
ik sta er open voor :idea:

1 zondagse groet uit mijn hoge en vrolijk gestemde hoed :D
Peter

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT

Hoi Richard :D
Dat probleempje met de nummerplaat heb ik andersom opgelost: motorkap is afzonderlijk gespoten, ook omdat ik dan beter bij het dashboard kan.
Sorry, dat ik dit even niet begrijp, maar wat bedoel je ?

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Peter,

Ik bedoelde te zeggen dat ik de nummerplaat al wel geplaatst heb en dat ik de motorkap later plaats. Moet er natuurlijk ook bij vermelden dat ik een model van een ander merk heb (AFV). Grill zit bij mij aan de motorkap verlijmd. Ben bijna zo ver dat ik foto's ga plaatsen, dan wordt het waarschijnlijk duidelijker.

groeten, Richard.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT

OK Richard, nu ikke het snapppen :rofl: .
Ik denk dat menig bouwer zo hier en daar zijn of haar persoonlijke voorkeuren
heeft betreffende bouwvolgordes.

Keep glueing dude !
groeten in willekeurige volgorde :D
Peter

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT

He peter,

Mooie bouw tot zover. ff uitleggen hoe je die beschadigingen hebt aangebracht.
Lijk wel dat wij alleen aan het bouwen zijn.
Hendrik waar blijft jouw update?

Tot zondag...

Herman

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT

Dankje Herman :D
Lijk wel dat wij alleen aan het bouwen zijn.
achja, laten wij de kar maar trekken :duivel:
Misschien dat ze in 't geniep bezig zijn en ons dan plotseling overdónderen met een shitload aan foto's en verhalen....

We zullen het wel zien :nouja:

Die grote schade aan de spatborden heb ik gemaakt, door het plastic vlakbij een hete soldeerbout
te houden en wanneer zacht genoeg, een blokje hout met scherpe rand ertegen te drukken.
Dit heb ik wel 3x gedaan voor ik tevreden was. Daarna met een mesje nog wat eraan geschraapt en
toen met schuurpapier nog wat opgeruwd.
De kleinere schade heb ik gedaan met Dremel en een bolvormig freesje. Véél kleine plekjes, maar hier en daar ook
een groot stuk van ± 1x1 cm.
Dat ziet er niet uit natuurlijk, en heb de grote stukken met een ronde scalpel glad geschraapt.
Verder ook schuurmatjes en vijltjes en het glasvezelstift gebruikt om het naar wens te krijgen.

Uitgedeukte groetjes ;) (en tot zondag :D )
Peter

Weer mooi detaileerwerk aan een net zo mooie halfrups!
Waar ik niet zo kapot van ben, zijn die flapjes aan de koplampen. Ziet er vreemd/onafgewerkt uit...
Kwaliteit van de kit oogt heel goed. Ik ben heel benieuwd naar de opbouw!

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT

Hoi Ron, vind je ze niet politiek correct dan ? :cool:
Geintje ;) , ik wás reeds nieuwsgierig of er een vraag over die flapjes zou komen.....
Ik had ze er natuurlijk al uit kunnen halen, want ze dienden enkel om te voorkomen
dat ik de chromen binnenkant zou overspuiten.

groetje van Flappie :)

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Re: Monty says : Update 3-12-2010

I say : good evening chaps :D

Meteen maar even verder mutsen over het geknoei met verf.....
Klein tipje over de reserve rupsschakels op de spatborden : schilder ze in een donkere basiskleur vóór de montage. Vanwege veel lastig
te bereiken plekjes als ze eenmaal op hun plek zitten. (ik bleef maar ongedekte plekjes tegenkomen....)

Eerst nu eens de neus, 't chassis en de loopwielen met een Raw Umber wash behandeld. Een algemene wash doe ik zelden,
dus meteen naar de "pinwash" AKA "microwash" AKA "inlijnen" (kies maar uit ;) )

Noot bij onderstaande foto :
Het hooglichten en kleurcorrectie in de laatste fase gedaan met Revell 89 Khaki. Voor beide acties was de verf verdund met
White Spirit tot een "dikke" wash. Voor het lichter maken (paars gebiedje) niet precies geprobeerd te schilderen : gewoon even
het op te lichten gebiedje licht aanstrijken of aanstippen. Achteraf kwam hierdoor de kleur te bleek over en heb weer gecorrigeerd met verdunde
Gold Ocre olieverf. Door slechts deze plekjes licht te bestrijken is de gehele aanblik van het wiel weer wat warmer geworden.
Deze GoldOcre correctie is gedaan ná het maken van de foto.

En toen móést ik gewoon effe die motor schilderen. Kep een beetje een zwak voor 4-takt motorblokken... het ronkend hart van een vehikel :p
Ik kan me verliezen op U-Tube bij al die filmpjes waar ze één of andere verbrandingsmotor tot leven wekken....die geluiden.. :p :p

Zo ziet-ie er nú uit, na de eerste schilderbeurt. Gedaan met Humbrol verf verdund met wasbenzine.
Moet nog wat verbeterd worden....

En toen weer terug naar het chassis en het neusgedeelte. Na de washes stond "Fading" op het menu.... iets wat ik nog niet goed begreep.
Dat is die techniek met al die stipjes olieverf.
Dankzij de DVD van AK over weatheren with oilpaint werd me duidelijk waar fading voor staat en hoe je 't toepast:
Fading is eigenlijk de effen basiskleur dúsdanig behandelen met olieverf dat het er uit gaat zien alsof de verflaag niet meer vers is.
Dus het zichtbare effect van de invloed van zon, vuil, vloeistoffen zónder de stoffelijke aanwezigheid van die elementen zélf.
Deze stap is een goeie voor de broodnodige "tonal richness" :oei: , rijkheid aan kleur zegmaar.
Benodigdheden : olieverf, WhiteSpirit en een plat penseel.

Heb dit eerst geoefend op een zandgeel gespoten ouwe 251 van Tamiya. Die 25 jaar geleden gebouwde modelletjes komen steeds weer
goed van pas voor dit soort van targetpractice :idea: .
De fading is ook op kleine delen toepasbaar. Beetje vergelijkbaar zoals met washen vs. pinwash.

De kleuren zijn moeilijk exact vast te leggen met de camera, maar 't komt redelijk in de buurt.....
Vergelijk 't fading effect maar 'ns met de voorgaande foto's van de delen in basiskleur.......... have a look :

Dit moet dan eerst goed drogen en harden, dus dan maar de tracks in de basiskleur gezet en de rubberpads geschilderd.
Voordat de rupskettingen omgelegd gaan worden wil ik ze eerst wat "vóórverweren". Plaatjes volgen....

Weer verder met de basics : knippen en plakken dus..
Motorschot van RUDD details voorzien, dan het dashboard samenstellen. Eén van de dashboard steunen was
dusdanig vervormd dat 't meer weg had van een timewarp dan een steun :nouja: Na terugwarpen was-ie bruikbaar...
Toen de cabinevloer samengesteld sin problemas. Ben wel blij met m'n korte nagels nu, anders was 't een heel
gedonder geweest om die zéér kleine pedaaltjes op te schonen en te monteren ;) .

Klein is fijn.....

En nog een belángrijk puntje van aandacht : de benzinetank (en met het sluitstuk bedoel ik deel B11 in stap11).

Opvallend tijdens de bouw : er zijn aardig wat delen getordeerd/vervormd. En volgens mij is dit gebeurd door de manier van
verzenden van Bronco in combinatie met de buitentemperatuur. Bronco doet alle sprues van één kit in één plastic zak.
Meerdere kits zitten zo bij elkaar in een verzenddoos. De dozen voor de kits zitten er apart bij en worden door de
verkoper samengesteld en gevuld.
Het was heet in de periode dat "mijn" Diana naar Nederland kwam. Ergo conclusio.... vervormde delen.... :nouja:
Hoe dan ook, het is niet ernstig en gelukkig niet moeilijk te corrigeren. Het is een fijne kit met fraai detail !

Heb je vragen of opmerkingen, schroom niet om ze af te vuren !

Tot de volgende date in de UP categorie –> –>

Een onvervormde woestijngele groet :D
Peter

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Re: Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update03-12-

Ziet er goed uit Peet! Mooi om je aan de schilder te zien. Wel een x meenemen hé ;)

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT

Thanx Elco ! ja heerlijk dat schilderwerk..... ben gisteren stevig aan 't chippen geweest :p .
Zal 'm de 16e meenemen.

Ongechipte groet :D
Peter

PietvanHees

Lid van de TWENOT

Peter, weer een chassis en een motorblok om op te vreten! Schitterend!

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Monty says : "Rommel is just my cup of tea" update 16-12-10

Good day boys & girls :D

Nog bedankt Piet, maar wacht nog even met vreten, want de slagroom mot er nog op !

Wel, waar waren we ? juist ! de cabine.
Die zat vlot in mekaar. Zelfs die superkleine tydown boogjes (PE) vielen mee om te plaatsen. Een zéér fijngepunte
pincet is echter wel onontbeerlijk voor dat klusje. En wél effe de pasgaatjes voor die kleine boogjes controleren ! Ik vond
tóch één pasgaatje wat te ondiep was en dan krijg je zo'n mini-tydown niet op z'n plek.

Klein cabineprobleempje : de markeerlampjes. De paspennetjes aan de lampjes waren te dik én rechthoekig,
én het monteergaatje was rond en te ondiep. Paspennetjes iets rond geschuurd, gaatjes iets dieper en wijder geboord.
Deze markeerlichten waren altijd voorzien van matte glaasjes, omdat die slechts dienden om het voertuig 's nachts
te kunnen zien als men het van voren naderde. Heb zelf bolle glaasjes gemaakt zoals beschreven in het Gentle Giant topic :
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=20575&start=120

Heb gekozen voor de raam-in-hoes optie, dus dat scheelt weer wat gepruts (én een fraai gedetaileerd raam in de sparebox..).
Scheelt gepruts........ zei ik dat nou écht ? :nouja: Dat raam-in hoes onderdeel was natuurlijk voor verbetering vatbaar :rofl: .

En ook ík doe het 'cabine-achterschot met banken' aan de cabine zélf monteren. Dus niet zoals Bronco het bedacht heeft (aan de geschutsopbouw).
Kennelijk komt het schot dan meer naar vóren, zodat de brandblusser botst met de accubak. Brandblusser dus iets hoger geplaatst.
En de banken en rugleuningen(die iets te krap waren voor de pashoekjes) vond ik wel érg glad....vónd ik niet alleen.. dat wáren ze gewoon....

En even de boel op z'n plek gezet om te zien hoe het smoelt :

En toen... hallo hallo... hier is 't mannetje van de radio ;)
Er zit een nauwkeurig gedetaileerde "Fusprech a" radio met "Kasten Pz.Nr. 23" in de doos. Heb gechecked in WWP boek "Wireless for the Wehrmacht".
Wat helaas ontbreekt is een overtuigend radiorek. Dat laat ik maar zo :cool: .

En omdat dit setje vol in 't zicht zit.......moet :cool: ......er tóch op z'n minst een Kopfhöhrer bij (niet dan?).....en euhhh....
nou voorúit dan...óók een paar draadjes dan :rofl: . Het hoor/spreek setje komt op de zitting te liggen met wat achtergelaten spulletjes.

Verder heb ik nog de neus gechipt en de motor wat verder verweerd met wat olielekkage en wat woestijnstof.
Hè verdulle ! zit die kentekenplaat er nóg niet op :oei: .

Als ik de motor zo zie begin ik te twijfelen of ik ook de bovenste kap nog wel wil plaatsen :nouja: .....
Bij de buitgemaakte Nr.7 was die kap óók weg...... en dat het voertuig nr.7 zou worden had ik reeds besloten.
Nou hoef ik me daar niet aan te houden.....mmm, weet 't nog nie zeker... aan de ene kant vind ik de motor er
gááf uitzien, maar zonder kap mis ik dan een hoop extra detail wat je zou "moeten" zien :nouja: .

En ook vast de voorwielen voorzien van een woestijnig stoffigheidje (pigment/pastelkrijt).

De neus, motor en de cabine zitten nog niet vast. Gewoon effe kijken hoe het wordt :

De tracks had ik in een roodbruin acryl basiskleurtje gespoten, maar toen ik ze met pigmentjes wilde verstoffen,
hield de pigment niet. Volgens mij had ik X-22 Clear gemengd met de basiskleur, waardoor de pigmentjes absoluut niet
wilde hechten :nouja: :oeps: :duivel: (en ik rook de laatste tijd niet eens matrassen :rofl: ). Dus heb ik de trekkies overgeschilderd
met verdunde Humbrol 70.... komt ook hélemaal in orde. Zéker weten....denk ik ;) .

Tot zover de berichtgeving uit Dianaland.
Volgende keer wéér meer stof, verf, plastic en wie weet........ m'n eerste Brit sinds.... 30 jaar ?

Veel kijk/lees plezier en gegroet vanuit Barneveld :D
Peter

Jeetje Peter, Ik ben klein en jij bent groot ;)

Wat kun je vertellen over je chipwerk. Olie? Enamel? Welke kleur(en)?

Grtz Jacco

Bovenaan