Mogen acryl en enamel na elkaar door één airbrush?

Arne Ρоirοt

Penningmeester
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Deze week stond ik in Zwolle in de hobbywinkel, op zoek naar Tamiya's Airbrush Cleaner.
De verkoopster vertelde me dat ik niet afwisselend acryl en dan weer enamel met één airbrush zou moeten spuiten.
Er zou een klonterige filmlaag ontstaan ...

Nou doe ik dat al zo lang als ik een airbrush heb, zo'n 30 jaar.
Dus enigszins arrogant dacht ik:
"En wie denk jij dat je bent om mij deze onzin te vertellen?
Hoeveel duimpjes heb jij op HET forum"
?
👍

Maar ik heb nu wel een knagende vraag ...
Ik heb twee fijne airbrushes aangesloten,
dus ik kán er één voor elk reserveren
Maar het voelt toch als lariekoek.

Iemand ervaring mee?

Ik gebruik diverse soorten verf in dezelfde (H&S Evolution) airbrush.
Voor mij is het heel simpel: verschillende merken verf verdragen elkaar niet, tamiya + AK Gen III met Isopropylalcohol geeft bijvoorbeeld een erg hardnekkige kauwgom in je spuit. Jakko heeft daar ergens een topic over geplaatst.
Vóór een merkenwissel de spuit goed doorspoelen met de bijpassende verdunner, van AK naar Tamiya is dat bijvoorbeeld eerst water, dan wat IPA en dan gaat dat eigenlijk altijd wel goed. 99% van de problemen tijdens het spuiten zijn te wijten aan vervuiling van de spuit. Maar voor mij is het strippen en grondig schoonmaken van mijn airbrush 10 minuutjes werk en ervaar ik eigenlijk nooit echte problemen. Dat is voor mij de grote + van de H&S airbrush; je stript en monteerd dat ding haast met je ogen dicht.

Nou doe ik dat al zo lang als ik een airbrush heb, zo'n 30 jaar.
kennelijk heb je dus ervaring genoeg 😉

Wat echt helder is na wat Rob zegt : goed schoonmaken tussendoor !
Zelf gebruik ik voor schoonmaken (ook snel tussendoor) altijd cellulose thinner en heb daarmee geen last van achterblijvende vervuiling en het
maakt daarbij niet uit wat voor soort verf ik gebruik.

Toch goed om de materie even aan te stippen 👍 het kan een aanknopingspunt zijn voor wanneer men van die vage spuitklachten ervaart

Arne, ik heb met mijn airbrush al van alles gespoten, inclusief haarspray en houtlijm. Nog nooit een probleem gehad met wat dan ook. Verdunnig is je beste vriend, zoals je weet. Wat me wel af en toe overkomt is dat ik oudere verf heb staan met wat bezinksel. (We hebben het over Tamiya) Dan heb ik soms ineens een schoonmaak actie nodig.

Recent op een bouwavond gewoon de hele zwik meegenomen, omdat mijn infinity iets raars deed, (ik dacht ik heb mijn nozzle kapot of versleten)

Bas had me al een evolution uitgeleend en dat ging weer gewoon goed. Daar bleek dat ik vrolijk altijd met een 0,2 naald / nozzle heb gespoten terwijl ik een niewe 0,4 in het doosje had zitten. (zit er al meer dan 10 jaar in....)

Blijkt het gewoon zichtbaar aan de nozzle en de naald,,,,,,
06_51_47_2__130_3_ms1.rvf_1.webp
(Dankjewel, Marc)

Mijn manier van schoonhouden is altijd geweest: zo min mogelijk uit elkaar, zo min mogelijk in het trilbatje, (Als in wat goed werkt niet uit elkaar halen....) Dat heeft tot nog toe goed gewerkt, maar als ik nu merk hoe soepel die naald in de evolutie glijd en hoe stroef in die Evolution, denk ik dat ik die mevrouw haar film toch heb gevonden 😉

Jakko heeft daar ergens een topic over geplaatst.
Klopt, dat was een jaar of twee geleden. Toevoegingen daarvoor zijn welkom 🙂

je stript en monteerd dat ding haast met je ogen dicht.

Mijn manier van schoonhouden is altijd geweest: zo min mogelijk uit elkaar, zo min mogelijk in het trilbatje, (Als in wat goed werkt niet uit elkaar halen....)
Mee eens. Ik haal uit elkaar wat nodig is om de verfresten eruit/-af te kunnen vegen en verder niet. Ik doe hem eigenlijk alleen in de ultrasoonreiniger als hij hapert en ik dat niet opgelost krijg door te prutsen aan lucht, verdunning, e.d. en door hem door te spuiten.

Absoluut kunnen meerdere verfjes door dezelfde airbrush, alleen wel tussendoor schoonmaken om de redenen die al benoemd zijn. Ik heb wel begrepen dat je bijv Tamiya en de AK real colors kunt mengen met elkaar. Maar toch ben ik daar voorzichtig mee simpelweg dat de samenstelling anders is, ondanks dat ze beiden onder dezelfde categorie vallen.

Ikzelf maak mijn airbrushes schoon met acetone. Heb het idee dat het net nog wat beter schoonmaakt dan thinners. Ook laat acetone geen vettig laagje achter voor zover ik weet.

Laatst bewerkt:
Net even 2 H&S airbrushes gestript en gereinigd met IPA en kleine borsteltjes.
Resultaat na eerst MIG verf en daarna Scale75 verf gespoten te hebben. Beiden acryl, beiden oplosbaar in water en IPA.
Maar dit gebeurt er dus ondanks tussentijds spoelen ik je airbrush.
20260303_201433.webp20260303_201444.webp

Dat ziet er schrikbarend uit Rob. Waar maak jij tussentijds mee schoon?

Normaal werk ik in de airbrush vrijwel uitsluitend met Tamiya Acrylverf, en verdun en reinig met IPA.
Omdat ik op de beurs in Goes mijn Bailybrug met MIG acrylverf, met wat MIG Acrylthinner met retarder heb gespoten zonder enig probleem vanavond de Comet A34 ook met MIG SSC15 gespoten, ik had alleen niet die thinner bij de hand dus verdund met wat water.
Dit ging niet van harte, maar met veel spoelen de job kunnen doen. Daarna de airbrush met water en IPA gespoeld en wat bruine verf van Scale75 geprobeerd. Met wat water. Hopeloos, en met al het gerommel heb ik mijn beide airbrushes gebruikt en deze na afloop alles maar gestript en grondig schoongemaakt.
De drab in het potje komt van 2 verfcups, 2 nozzles en 2 spuitcaps en het doorspoelen van de voorste helft van beide airbrushes. Het is duidelijk dat beide merken elkaar niet vreten

Ik vraag me inderdaad af hoe goed IPA acrylverf verwijderd. Het is taai spul.
Ik denk dat je met de passende verdunner en cleaner de airbrush schoner krijgt. Al ontken ik niet dat op zijn tijd een ultrasoon bad helpend is. Zeker als de vervuiling vast zit.

Ik gebruik altijd acryl en spoel tussen kleuren in de cup en de nozzle door met wat cleaner en daarna 2x met water alvorens ik verder ga, maar als ik bvb van panzergeel naar groen ga, dan doe ik dat geneens. Aan t eind van de rit spuit ik em wel wat grondiger door, lang leve de uitspuitpot, en voor het volgende gebruik maak ik em dan weer schoon. Of niet, maar wel altijd na primer, das nu eenmaal goed hechtend, ook in de airbrush.

Hoewel, ik heb de ab al zo lang niet gebruikt dat ik geeneens kan bedenken of ie schoon is of niet

Jullie praten over acrylverf alsof het 1 ding is. Er zijn tig soorten die allemaal anders zijn, alleen hebben ze allemaal een acryl groep in de keten, vandaar de naam.

Maar vervang het woord acryl even door suiker. Suikerstroop, thee met suiker, chocomel. Allemaal producten met suiker en allemaal op te lossen met water. Maar voor de rest compleet verschillend.

Dus ja, de ene acryl (met name de vinyl varianten) is de andere niet en kan dus heel andere reageren, afhankelijk van de chemische samenstelling, op wat er voorheen in de airbrush zat, met name als die toch niet zo schoon is. (blanke lak schoonmaken is een uitdaging weet ik uit ervaring.)

Zelf spuit ik alles na alles, maar accepteer het ook als het dan een keer niet werkt en ik de airbrush tussendoor een keer extra moet strippen...

Ik heb inmiddels wel een tweede airbrush voor het echt fijne werk, en daarin mag alleen Tamiya. Just in case....

Gr Bas

Ik gebruik enkel en alleen acryl uit oogdruppelflesjes, maar niet die van Mig, Wel vallejo air en AK interactive. Ik heb ook twee airbrushes, maar ik vindt de h&s ultra eigenlijk niet zo lekker werken als de h&s evolution, vooral kwa schoonmaken niet

En dan denk je het te snappen en dan slaat de paniek van het niet snappen weer toe…..

A Zelf spuit ik alles na alles, maar accepteer het ook als het dan een keer niet werkt en ik de airbrush tussendoor een keer extra moet strippen...

B Ik heb inmiddels wel een tweede airbrush voor het echt fijne werk, en daarin mag alleen Tamiya. Just in case....

Gr Bas
A: hier precies hetzelfde, maar ik weet bijvoorbaat wanneer de kleinste hoeveelheden AK en Tamiya elkaar tegenkomen je een bonk kauwgum in je airbrush overhoudt, dat vermijdt ik dus wel.

B Dat neem ik mijzelf ook steeds voor, maar....daar kan ik wel wat meer aandacht aan schenken. 😉

Jullie praten over acrylverf alsof het 1 ding is. Er zijn tig soorten die allemaal anders zijn, alleen hebben ze allemaal een acryl groep in de keten, vandaar de naam.
En daar komt nog eens bij dat wat meestal „lacquer” genoemd wordt, óók acrylverf is. Om het eenvoudig te houden zijn er grofweg drie soorten acrylverf:
  • Op waterbasis (Vallejo, AMMO/Mig, Revell, enz. enz. enz.)
  • Op alcoholbasis (voornamelijk Tamiya X-/XF-serie en Mr. Aqueous)
  • Op lacquer-basis (Mr. Hobby, Tamiya LP-serie, MRP en anderen)
Mengen binnen een soort is meestal goed te doen, erbuiten wordt moeilijk vanwege mogelijke onverwachte reacties tussen de verfsoorten. Of omdat ze gewoon niet willen mengen 🙂

Ik heb inmiddels wel een tweede airbrush voor het echt fijne werk
Ik gebruik een Aztek A470 voor grote vlakken en een Iwata HP-A voor fijn spuitwerk. (Waarbij ik wel moet zeggen dat de reden om de Iwata te kopen niet was om geen verschillende verfsoorten door dezelfde airbrush te moeten doen, maar omdat een Aztek niet zo fijn kan spuiten als ik wilde.)

Ben een liefhebber van Bio ethanol. Die Action flessen kosten nagenoeg niets en hebben een handige dop om het rechtstreeks in de airbrush te spuiten.

Gr Bas

Ik ga dat zeker eens proberen!
Door dit soort bulk spullen goedkoop in te slaan heb je meer ruimte om wat duurdere speciale zaken aan te schaffen

Terug
Bovenaan