Modelbouwshow Zeelandhallen 2025

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Regiocoördinator Zuid-West
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M577, AMX-PRI, NEKAF, AMX-105mm, Centurion Mk5/2
We zijn al weer bezig met de voorbereiding voor de modelbouwshow 2025. Inmiddels is duidelijk hoeveel meter we willen, wat de opstelling wordt, etc. De organisatie is zo grappig 🤬…er een soort competitie bij de inschrijving van te maken. Het thema dit jaar is 4 seizoenen en dat moet in de stand tot uitdrukking komen. Bij de inschrijving moet ik dus al beschrijven hoe we dat gaan doen. Op basis daarvan gaan ze toelaten of uitsluiten Daar kom ik wel uit met een basis van 4 kleuren camouflage kleden, netten.
We hebben echter diorama’s en voertuigen van de 4 seizoenen nodig. Rob is gelukkig al met de winter bezig … dus ik ben op zoek naar dio’s en voertuigen om daar te showen in de seizoenen.
Verder zal de herfst uiteraard de Slag om de Schelde gaan worden. Ik heb daar mooie diorama’s en modellen bij nodig (en ik heb juweeltjes over dit thema op het Forum gezien: @Jakko Westerbeke, @Christian Butijn, @Roger Hurkmans)
Graag zoveel mogelijk model en diorama toezeggingen dus voor februari 2025 in Goes zodat we m: a ingeloot worden en b een geweldige stand hebben.

Laatst bewerkt:
Ik ben er 2 dagen bij met diorama's in winter en vroege voorjaarssetting. (april 45)
En het is wel een motivatie om mijn Oosterbeek, 17 september 44 diorama eens af te maken.

Ik wil best weer meedoen, hoor. Diorama’s met duidelijke jaargetijden wordt misschien wat moeilijk voor me, maar als Slag om de Schelde genoeg is voor „najaar” heb ik er genoeg 🙂

Dat ziet er goed uit, ik vind die stoelen voor de stand een goed idee!

Prima opzet en ook ik vind de stoelen voor bezoekers een goed idee. Ik zou wel een paar stoelen achter de hand houden in geval van grotere belangstelling dan verwacht.
De maten in aanmerking nemende kom je op ongeveer 8 vierkante meter voor modellen en diorama's uit. Dat zijn héél véél diorama's en modellen! tafels mogen niet te leeg zijn maar ook niet te vol. Goed nventariseren wie er wát aan gaat leveren lijkt me belangrijk!

Klopt. Net als vorige jaar gaan we de showtafels voorzien van munitie- en materiaalkisten van het leger aangevuld met beeldmateriaal, technische handleidingen en PSU. Daardoor krijg je een speelse opstelling waarbij je de tafels niet zo vol hoeft te zetten met modellen en diorama’s.
Maar het is niet voor niets dat ik nu al begin met vragen naar modellen en diorama’s. Themahoek wordt De Slag om de Schelde en daar gaan we goed uitpakken natuurlijk!

Ik wil ook graag meedoen hoor! Uiteraard met mijn diorama met de Firefly. En rond die tijd heb ik mijn vignette over het Ardennenoffensief (die nog niet op het forum staat) waarschijnlijk wel af. Eventueel zou die wel op de winter-tafel kunnen.
En in de tussentijd hoop ik nog een nieuw project te beginnen, dus misschien is die op tijd af. Waarschijnlijk zal deze ook wel over de Slag om de Schelde gaan.

Ik haak dit jaar af.Vond vorig jaar al niet alles hoe dat ging maar als het nu al een soirt wedstrijd wordt om er te mogen staan is het niks voor mij.Heb er ruim 30jaar met veel plezier gestaan vanwege de contacten,gezelligheid etc.Ben helaas geen echte afbouwer maar plezierbouwer ,kan ook niet voldoen aan de vraag naar diorama's dus dit spreekt me niet aan.

Ik haak dit jaar af.Vond vorig jaar al niet alles hoe dat ging maar als het nu al een soirt wedstrijd wordt om er te mogen staan is het niks voor mij.Heb er ruim 30jaar met veel plezier gestaan vanwege de contacten,gezelligheid etc.Ben helaas geen echte afbouwer maar plezierbouwer ,kan ook niet voldoen aan de vraag naar diorama's dus dit spreekt me niet aan.
In principe staat het bemensen van de stand los van het “achter de schermen gedoe”. Hoewel het heel erg laat uitsluitsel geven over deelname erg lastig was voor de bemensing. Ik heb er gewoon weer zin in om een mooie stand in te richten. Vorig jaar gaf dat leuke reacties. Dat ze nu gaan selecteren op gehalte aansluiting bij het thema vind ik ver gaan. Ik weet namelijk ook niet of het publiek geïnteresseerd is in een thema. Ik weet ook zeker dat er weer stands zullen staan zoals ze er elk jaar staan waarbij 1 vrachtwagen wellicht een kerstmuts op heeft of zo waardoor aan het thema is voldaan. Maar goed, dat doet niet af van de gezelligheid in de stand. Van mij ook geen diorama. Mijn voertuigen zouden wat betreft kleur (evergreen wit) beste in de winter kunnen staan maar ik ga me maar bezig houden aan de super detaillering tafel.

Dat ze nu gaan selecteren op gehalte aansluiting bij het thema vind ik ver gaan.
Dat vind ik ook een vreemde bedoening. Je zou natuurlijk uitsluitend diorama's van het Afrika Korps en 8th Army op kunnen voeren..........laat ze maar eens uitleggen hoe dat nìet de plaatselijke "seizoenen" uitbeeldt.

Ook niet moeilijker maken dan het is en daar pragmatisch mee omgaan. Als er geen datum of moment in de tijd aan een voertuig of diorama zit dan plaatsing in de seizoenen naar gelang de uitstraling: Afrikakorps is warm gebeuren dus bij zomer. Vietnam is warm groen gebeuren dus zomer. Duitsers in Rusland met enorm veel modder is herfst. Alles met sneeuw is winter. Etc, etc. En diorama’s en modellen die een bepaalde situatie uitbeelden op een bepaald moment (Slag bij X, Normandië, Oosterbeek september 44, bevrijding van stad X, et) staan uiteraard in het seizoen toen dat plaatsvond.

Eerst nu eerst maar afwachten of we geselecteerd worden. Daarna zien we weer verder. Aan bemensing geen gebrek in ieder geval. Bouwgroep ZHZ en een groep Zeeuwen doen mee.

Ik heb net het goede nieuws ontvangen dat we als TWENOT op grond van onze inschrijving zijn toegelaten tot de modelbouwshow in Goes. Ik ben aanbestedingen gewend vanuit mijn werk maar dat we nu in onze hobby een soort toelatingstest moet doorlopen voelt vreemd vind ik. Maar goed…we zijn geslaagd.
We hebben een stand voor zo’n 12 personen dus en er zijn spelregels over inrichting, het door de show gekozen jaarthema en over wat we gaan laten zien. Daar had ik al eerder over bericht en voor sommigen wellicht even slikken omdat dit anders is dan dat we in Goes gewend zijn.
Mensen die zaterdag en/of zondag 22 en 23 februari 2025 de stand komen bemensen, bouwen willen of airbrush demo’s willen geven (kijk even op inrichtingsplan van de stand hierboven). Kunnen zich vanaf nu opgeven bij mij.
Heb je modellen die passen bij of zomer, herfst, winter of lente (wat betreft kleuren of wat betreft setting) geef het ook even aan. Daarnaast mag je uiteraard ook gewoon je militaire modellen die je graag wil tonen meenemen … los van seizoenen.

Dus nog even kort:
  • 22 en 23 februari 2025
  • circa 12 personen
  • alleen militair
  • thema 4 seizoenen
  • demo’s verven/airbrush, detailleren en bouwen
  • gratis toegang en parkeren
  • geen vergoeding reis- en verblijfkosten (ik heb begrepen dat dit in verleden anders is geweest)

Mooi, nog 8 a 9 mensen te gaan dus

Op 22 en 23 februari staan we zoals bekend met TWENOT met een grote stand op de modelbouwshow te Goes (Zeelandhallen). Een aantal leden heeft zich al opgegeven om op zaterdag en/of zondag de stand te bemensen. Er zijn nog een aantal plaatsen beschikbaar (ongeveer 4 zowel op zaterdag als zondag). Ben je TWENOT lid en heb je zin om samen met je hobby-genoten op een enorm leuke publieksshow voor jong en oud rond modelbouw te staan, geef dat dan even aan mij door. IMG_6314.webp

Inmiddels is de standindeling bekend. We staan op een keurige centrale plek in de voorgestelde eiland opstelling. In een andere hal dan tot dusver gebruikelijk. Het mooie is dat IPMS en het Zeeuws Modelbouw Collectief ook precies dezelfde vorm opstellingen hebben gekregen en vlak bij elkaar staan. Als drie clubs staan we ook gezamenlijk jaarlijks in Nieuwdorp eind oktober.

Voor wie van plan is als bezoeker te komen en dus niet als standbemensing bij deze een kortingscode voor het bezoek aan de show. Er zit geen maximum aantal op deze code maar ik zou zeggen: houd het binnen TWENOT gelederen met aanhang maar niet breed delen op FB want ik vermoed dat deze code verbonden is aan TWENOT en kunnen ze zien hoeveel mensen via onze club naar de beurs kunnen: bij online boeken van tickets deze kortingscode opgeven: CLU25D4FP7TP
De TWENOT-leden die de stand bemensen hebben uiteraard gratis toegang en vrij parkeren.

Terug
Bovenaan