Modelbouw wand en restauratie bij Historama Wereld

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
Ik maak graag een verslag, maar van kleine projecten plak ik mijn controle foto's ook graag in "allerhande" Met zoveel projecten is het altijd bijhouden van een verslag erg tijdrovend.
Een opmerking van Peter, die ik helemaal begrijp, doet me achter mijn oor krabben, want orde en ordening van mijn fysieke en digitale ordening is me dierbaar. Dus bij deze: Ik heb de afgelopen maanden bijna 500 voertuigen door mijn vingers gehad, waar kleine en wat grotere reparaties aan gebeurd zijn.

We zijn bezig met een "Wheels & Tracks" wand waarop een overzicht van beneden naar boven door de jaren en met een forse donaties van tanks en meer, mijn wielvoertuigen en halfrupsen prima aanvullen.

IMG_20251123_152639.webp

De huidige stand.

Voor overzicht zijn we met nog wat andere dingen bezig. (waarover later) voor nu kan ik best wel wat foto's laten zien van wat ik de laatste maanden toegevoegd heb.

IMG_20251212_132615_1.webp

00000255.webp00000261.webp

IMG_20251214_102303.webp

Soms door mij 40 jaar geleden gebouwd, soms gewoon verzameld, maar allemaal nagelopen om toonbaar te zijn. Die laatste is een schitterend voorbeeld. Vintage, alleen al door de deurscharnieren. Renwall? 1960? Kan zo maar! Maar van de periode na de 2e wereld oorlog heb ik nauwelijks wielvoertuigen, dus deze past er prima bij. De periode"nu" staat hoog, dus niet eens te zien hoe goed ie gebouwd is. Gewoon een grote stoere truck. Er gaan er nog een heel aantal door mijn vingers.

Zal ik de foto's ervan hieronder posten?

Lovenswaardig werk Piet 👌 meer foto's ? Bring it on 😃👍

De score van de afgelopen dagen. 2 opeltjes uit de verzameling van mener Stok hebben nieuwe ramen gekregenIMG-20251217-WA0009.webp

IMG-20251217-WA0011.webp
De eerste renovatie aan een verongelukte Powerwagen. (Slecht te lijmen plastic en toch wel iets meer werk dan voorzien)

IMG_20251214_095909_1.webp

Vintage resinkit die me goeddeels gestript in sw schoot werd geworpen. Een paar maanden geleden een héél dun basislaagje groen opgespoten, en highlights opgezet. Test met olieverf of de kleur ergens op wil gaan lijken op de koepel. (Er zijn nog wat kleine reparaties te gaan)

Voor de culemeijer aanhanger op de wand zocht ik nog een passende belading. Ow, roept een vriend: ik heb wel wat voor je. Blijkt het een zeldzaam model te zijn Een azimuth ironside boxvan. Beugels en een remstel missen, veel dingen afgebrokenen deze deur zat vast helijmd op de romp. (en dus beschadigd. Hier istie al weer ahalverwegen gefixt.
IMG_20260328_081325.webp

Wat er ook nog in de doos zat:

IMG_20260328_081447.webpEen Dragon laagboord wagen die bij een pantsertrein hoort, en

IMG_20260328_081345_1.webp
Een nog veel zeldzamer model, maar het origineel heeft een zeer bedenkelijke geschiedenis. In een bouwverslag had iemand al een foto opgenomen van krijgsgevangenen transport, en 2 GI's die concentrateikamp slachtoffers inspecteren ( 🤔 ) Maar goed, hij was voor kolen, erts en dat soort transport bedoeld.

Vaak is het ook een stuk respect voor vele uren noeste arbeid die iemand er in heeft gestoken. Dat is ook een deel van de charme van Historama Wereld. Daar staat in de expositie en in dde opslag een onmetelijke hoeveelheid uren modelbouw.

De wand is indrukwekkend om te zien. Zelf in zijn huidige vorm, vol met modellen maar in een nog onafgewerkte ruimte. Heel mooi stuk werk Piet! 🙂

Wat ik heel leuk vind, is het feest van herkenning. De meeste modellen in de wand kan ik redelijk plaatsen. Dat geldt voor heel Historama. Met als kersjes op de taart (voor mij) de dio's van Verlinden en Hurkmans. Zonder waardeoordeel te vellen over de andere parels die er staan!

hi hi hi
de flenzen zitten aan de buitenkant bij die linkse.
(Altijd "DIE LINKE" waar je last van hebt 🙂)

Dit voelt als wanneer je één track van je tank achterstevoren hebt zitten
Exact. Dus die as is al op 4 plaatsen doorgezaagd..... En één van de remschoenen heeft het loodje gelegd. Maar ja, Dat is met oude modellen wel vaker zo dat als je ze stevig vast pakt om één onderdeel er weer aan te zetten, dat je steeds meer onderdelen hebt.

De decals zijn bij het proberen te plaatsen uit elkar gevallen, dus daar moet ik iets anders op verzinnen.
IMG_20260511_150551_1.webp

IMG-20260315-WA0032.webp
De andere 2 wagons zijn nagezien en gespoten, en de half hoge kolenwagen heeft een eerste laag kolen.

20000063.webp

20000064.webp

20000066.webp

20000067.webp

20000068.webp

Lanzaam maar zeker tekent zich een beetje af wat er bij elkaar komt. Waar de eerste donatie vooral mainstream Duits, Canadees, Engels en Amerikaans was, trucks, halfrupsen, tanks en wat al niet meer. Waar mijn verzameling vooral wielvoertuigen en halfrupsen waren, en ik dat aan heb gevuld met een heel aantal modernere voertuigen, is het een aardig overzicht van de pantserontwikkeling, Een overzicht van 50 jaar standaar, verbouwd en scratch werk van diverse vrienden en mijzelf. De muur is vol, ik moet al dubbele voertuigen in opslag zetten.

We gaan dus voor verbetering van de bestaande voertuigen en verbreding van het getoonde.

Terug
Bovenaan