Miniserie: Generation Kill

Velen zullen het niet kennen, maar de HBO miniserie Generation Kill is uit op DVD. Het is van hetzelfde team als The Wire, dus dat was voor mij al reden om interesse te hebben.

Generation Kill is de TV verwerking van het gelijknamige boek van Evan Wright. Wright was als journalist van Rolling Stone Magazine embedded bij het 1st Recon Battalion USMC tijdens de invasie van Irak in 2003.
Hij heeft zijn ervaringen als boek uitgegeven en dit is dus weer een serie geworden.

De serie is naar mijn bescheiden mening ERG goed. Het is rauw, het is keihard, er valt vreselijk veel te lachen, het is eng.
Er wordt niets geromantiseerd aan de oorlog, niks bedekt met een laagje "glorie". Je krijgt te zien hoe ongelooflijk knullig de voorbereiding voor een oorlog kan zijn. Ter illustratie: Deze mariniers kochten uit pure noodzaak zelf maar batterijen voor hun nachtkijkers. Uncle Sam kwam namelijk niet over de brug.
Er wordt continu gevloekt over het feit dat men niet als verkenningseenheid wordt gebruikt, maar als aanvalseenheid, terwijl ze hun werk doen in ongepantserde Humvees, waarvan sommigen zelfs geen dak hebben.

Ik zal verder niet over het verhaal praten, maar voor de Twenotter valt er ook genoeg te zien. Uiteraard de Humvees van het battaljon en dan met name die waarin de journalist meelift leer je van binnen en buiten kennen.
Tevens denderen er regelmatig LAV25's door het beeld en kunnen we dankzij het mirakel van CGI "genieten" van M2 en M1's die her en der dingen in puin leggen. Het ziet er allemaal overtuigend uit.

Een paar rollen worden gespeeld door de personen zelf! Opvallend genoeg niet per se de personages waar je het meest trots op zou zijn.
Dat is het mooie aan deze serie. Het laat alles zien, van het rampzalige tot het grappige en heldhaftige, maar het hangt nergens een waardeoordeel aan. De werkelijkheid wordt weergegeven en de kijker mag zelf beslissen.

Generation Kill, 7 delige miniserie, HBO DVD, zo rond de 3 tientjes.
HELE DIKKE AANRADER!

Mede door het 'pluggen' van Jamie heb ik de serie gekeken en sluit me bij zijn commentaar aan, rauw, confronterend soms, in your face, heel af en toe vertederend en een redelijk inzicht in het functioneren van de verschillende etnische groepen in de Amerikaanse samenleving.
Er is niks ingehouden om te laten zien hoe een generatie opgegroeid met MTV en Playstation omgaat met een oorlog ver van huis, het meest trieste in mijn optiek, de CO, bijgenaamd Godfather die over zichzelf in de derde persoon praat met een hese stem door keelkanker, totaal blind voor de eeuwenoude cultuur is hij alleen geïnteresseerd in glorie.
De onmacht bij het opzetten van roadblocks, de arabische liason/tolk die alles en iedereen besteelt, de totale zinloosheid van sommige akties, in veroverd gebied opzetten van Pizzahut, de domme ex-football speler als luitenant, de sympathie voor de leiders in het veld, de drill sergeant met zuidelijk accent, alles komt voorbij in een maalstroom van indrukken.

Heel goed en eerlijk gemaakt, bravo!

Groeten Rick

Na het lezen van dit bericht van Rick heb ik de box ook gekocht nu had ik deze al eens eerder in mijn handen gehad maar niet gekocht omdat ik dacht dat het niet zo een goede serie is.Hoe kun je je soms vergissen :oeps: Terwijl HBO staat voor goede kwaliteits series om er maar een paar te noemen:the Shield,The Wire,Deadwood en the Sopranos,dit zij allemaal aanraders om te kijken(wel niks met oorlog te maken).
Het is een heel sterke serie met goede dialogen en veel actie die ook de fouten van deze "oorlog" laten zien.Je kunt goed zien hoe de kameraadschap en de humor deze jongens op de been houd in deze bak ellende.
Echt een aanrader.

Bovenaan