Af! Miniart M3 Grant MK-I

Dit model is af!
Hoi,

Goed plan Alex:geek:

Volgende up-date, verder gegaan met het interieur en de motor.
Heb eerst alle delen geplaatst in de romp en op de zij panelen. Daar ook nog de laatste details geverfd
33-10.jpg


De zijpanelen,
34-9.jpg


Dan, de volgende stap is de motor.
De voorbereidingen waren al gedaan om hem juist te plaatsen. Alles in de verf gezet en bijgewerkt en kon hij zijn plekje krijgen.
35-9.jpg


Van boven gezien, hij past net.
36-11.jpg


Hierna verder opbouwen, dat kon pas na het plaatsen van de motor en dat ook weer in de verf gezet.
38-9.jpg


39-9.jpg


40-8.jpg


Zo is stap een gereed en kan ik verder met het opbouwen van de romp met al de panelen.
42-10.jpg


43-9.jpg


Peter.
 
Ik heb ondertussen een MiniArt M3 Lee met volledig interieur, dus ik volg met interesse in welke volgorde jij dit model in elkaar zet :)
 
Thanks heren,

Ik spiek een beetje op Armorama en track-link.
Je kan daar wel veel info vinden, zeker goed om het te bekijken.
Wijk hier en daar wel een beetje af maar is goed te doen volgens de beschrijving.
Succes als je gaat beginnen Jakko.

Peter.
 
Ik zit me af te vragen of het niet handiger zal zijn om de wanden aan het dak te lijmen en dan dat hele stuk na het schilderen op de romp te lijmen, of misschien de wanden aan de romp maar het dak los tot na het schilderen.
 
Optie 2 Jakko.

Ik wil al de wanden helemaal plaatsen op de romp en daarna het dak. Wel opbouwen in samenwerking met elkaar maar het dak los laten.
Dan wil ik zien hoe het er uit zie en kan ik altijd nog besluiten hem vast te maken.
Zo ook het motor dek, laat ik ook los.

Peter.
 
Ik bedoelde eigenlijk het schilderen van de binnenkant :) Ik zie dat jij de zijwanden los hebt, natuurlijk om overal nog bij te kunnen, en vroeg me daarom af of het niet handiger zal zijn om die aan de romp of het dak te plakken zodat je maar één naad hebt die je na het schilderen nog moet lijmen.
 
Zou ook kunnen maar heb mijn bedenkingen Jakko.

Ik ben nu bezig met het plaatsen van de zijpanelen en moet hier en daar toch wel wat aanpassen. Kiertje hier en daar.
Ik heb ze wel geplaatst met het dak er bij voor de goede Sit van de panelen.
Foto‘s volgen nog van de volgorde.
Omdat ik het nu zo doe zou ik niet weten of het andersom beter zou gaan.
Voor het verven en plaatsen van al de losse delen vond ik dit de juiste volgorde maar ik zou zeggen, probeer het uit bij de Lee van jou.
Ik ben benieuwd.

Peter.
 
Ziet er erg goed uit Peter.

De drempel om MiniArt aan te schaffen wordt zo wel lager. :)
Maar ik heb nu toch een vraagje over het schilderen van het interieur.
Wordt nu alles door jou eerst los geassembleerd en daarna geschilderd, voordat het in de Hull geplaatst wordt?
Hoe ga je dit vastzetten?

Ik vraag dit omdat ik net gestart ben met de Ferdinand van Amusing Hobby, en deze is ook rijkelijk voorzien van een interieur.
Aangezien ik van plan ben om alles eerst zo te bouwen dat ik van alle kanten er goed bij kan om het te schilderen / verweren en daarna pas vast te zetten in de Hull / upper structure.

Nu ben ik benieuwd of ik de te lijmen oppervlakten vrij van verf moet houden om de hechting optimaal te laten zijn, dit zal het nodige (lees moeilijk) afplakwerk met zich teweeg brengen. (uiteraard zal dit de sterkste verbinding tot stand brengen)
Of kan ik e.e.a. wat gewoon met een verflaagje is voorzien, met lijm hechten, of wordt dit een smeerboel met uitgelopen verf? (of is secondelijm een betere oplossing)
Ben dus benieuwd naar jou methode / ervaring.

Groet Theo
 
Ik ben Peter wel niet, maar ik heb wel enige ervaring met interieurs bouwen, al zeg ik het zelf :) De truc, als je het mij vraagt, is kijken wat je allemaal in elkaar kunt zetten en wat je beter los kunt laten tot na het schilderen. Om Peters Grant als voorbeeld te gebruiken: de motor kan hij (volgens mij) beter los laten, want die zou een groot deel van de vloer en wanden van de motorruimte bedekken en dus voorkomen dat er verf op komt — en natuurlijk moet de motor andere kleuren krijgen dan de rest van de motorruimte. Door hem te monteren vóór het schilderen krijg je problemen met allebei.

De versnellingsbak (voorin de romp, in het midden waar de bestuurdersstoel bovenop staat), echter, of de kasten langs de zijkanten kunnen er al voor het schilderen in, want die moeten wit zijn net als de rest van het interieur.

Wanneer je delen hebt die je beter los laat zitten tot nadat ze geschilderd zijn, dan heb je meerdere opties om ze toch vast te lijmen. Secondelijm is er daar eentje van, maar je kunt ook de verf wegschrapen van de oppervlakken waar de lijm moet komen. Of, sommige soorten modelbouwlijm (en Bison Ontvetter) lossen verf op, zodat je gewoon de al geverfde delen aan elkaar kunt plakken. Dat is meestal wel niet zo sterk als kaal plastic op elkaar lijmen.
 
Theo,

Ik denk dat de uitleg van Jakko genoeg verteld.
Ook ik heb zo het interieur gebouwd.
De bak, het onderste stuk, heb ik zo veel mogelijk in elkaar gezet en daarna gespoten en afgewerkt.
De kleine losse delen heb ik apart geverfd en werden later geplaatst.
Daarna de zijpanelen, zie de up-date hier onder.
Als ik dat niet had gedaan zou ik in de problemen komen met het verven van al de details in de bak waar je dan niet goed bij komt.
Het is goed kijken van te voor en een plan maken om alles in de verf te krijgen.
Bij het plaatsen van de zijpanelen heb ik de verf waar het kon verwijderd om zo met gewone plastic lijm de juiste en goede verbinding te krijgen.

Verder gegaan met de opbouw van de romp.
Eerst de rechter zijkant geplaatst maar eerst gepast voordat ik hem heb verlijmd.
Hier en daar wat aanpassen en afwerken maar hij staat er goed op.
44-7.jpg


Hierna de linker zijkant, deze aangepast aan de rechter.
45-8.jpg


Tijden de opbouw van de vier panelen heb ik het dak er bij gehouden om zo de panelen goed op hun plek te krijgen en te houden tijdens het uitharden van de lijm.
46-7.jpg


Nadat dit droog was heb ik al de randen gecontroleerd en afgewerkt.
47-8.jpg


48-8.jpg


Dan ook even het geschut controleren of dit past en goed zit.
49-8.jpg


Dan, het achterschot ook geplaatst.
PE rooster er bij, zit bij de kit, maar zie hier straks niet zo veel meer van terug als het motor dek er op zit.
De deuren blijven open staan straks als hij klaar is.
50-9.jpg


Zo is de opbouw van de panelen gereed.
Nu de naadjes en kieren vullen en afwerken, er zitten er hier en daar wel wat tussen wat even de aandacht nodig heeft.
51-6.jpg


52-5.jpg


53-5.jpg


54-5.jpg


Dan verder met de opbouw van als de onderdelen aan en op de romp.

Groeten, Peter
 
Als ik er zo naar kijk, denk ik dat ik bij mijn poging de zijkanten er al opzet voor het schilderen, maar de voorplaat en kanon los laat zitten tot erna. Maar misschien dat ik andere ideeën heb en jouw voorbeeld volg wanneer ik eenmaal alles kan passen en er echt zicht op heb :)
 
Peter en Jakko,

Dank voor de uiteenzetting van de te nemen stappen.
Ik zal nu wat behoedzamer te werk gaan bij het opbouwen van de Ferdinand.
Het is me duidelijk dat deze manier wat meer voorbereiding nodig heeft, maar dat het resultaat en de voldoening groter is als het voorgenomen plan lukt.

@peter succes met de verdere bouw en ik zal het blijven volgen.

@Jakko, jij haalde de bison ontvetter aan als vervanging voor de lijm.
Nu gebruik ik deze ook sinds kort, maar ik vind het nogal anders werken als de Tamiya extra thin.
De ontvetter is veel vluchtiger en de werkwijze wordt daardoor ook anders.
Ik moet de twee te lijmen onderdelen al op- of aan elkaar leggen en dan de ontvetter erlangs, anders werkt het niet echt lekker.
Deel jij deze mening?
Sorry Peter voor het (mis)bruiken van jou toppic voor deze vraag.

Groet Theo.
 
Goed Theo, succes met het plannen.


Nu het interieur gereed is verder gegaan met de verdere opbouw van de romp.
Hier komt nog het een en ander op zoals wat photoetch werk.
Begonnen met het achterdek.
De beugels e.d. zijn verlijmd, de gereedschappen haal ik weer weg en verf ik apart.
55-5.jpg


Daarna de voorzijde gedaan. Gekozen voorde losse delen rechts voor i.p.v. de beugel opberg box als ik het zo mag noemen.
Ook hier worden de losse delen apart geverfd.
58-4.jpg


Hierna begonnen met het onderstel. De loopwielen eerst. Vreemd was dat de assen te dik zijn of de gaten in de wielen te klein maar het past echt niet.
Besloten om de gaten op te boren naar 2,2 mm.
59-3.jpg


In bewerking,
60-3.jpg


Alles gereed. Nog wel de bovenzijde afwerken, hier wat putty aangebracht op de naden.
61-3.jpg


Dan, nog een uitdaging, de tracks.
624 onderdelen bij elkaar maal twee keer schoonmaken.... :(
62-3.jpg


64-3.jpg


Mal gemaakt voor het bouwen van de tracks, of het werkt daar kom ik snel genoeg achter denk ik....
65-3.jpg


Voorlopig wat te doen....

Laters, Peter.
 
Hoi,

De tracks zij gemaakt, was wel wat tijd voor nodig maar ze zijn gereed.

624 onderdelen, 336 pads en 288 endconnectors.
De eerste mal werkte niet lekker dus een andere gemaakt en toen dit liep viel het werk wel mee, was goed te doen.
Het loshalen van de onderdelen van de giet mallen en het schoonmaken van de delen was 4 uur werk.

De onderdelen,
66-2.jpg


67-2.jpg


Stap voor stap hieronder de bouw.

De eerste stap is een schakel te maken met de vier endconnectors er in.
De delen, 4 endconnectors en een boven pad en onder pad.
68-2.jpg


De samenstelling,
69-2.jpg


Daarna gaan we pad voor pad verder opbouwen.
70-2.jpg


71-2.jpg


Eerst het onder pad onder de pennen van de endconnectors plaatsen.
72-2.jpg


De opening in het midden vullen met lijm en de boven pad er op plaatsen, niet aandrukken maar losjes er op plaatsen.
73-2.jpg


Omdat je hem niet aangedrukt hebt plaats je nu makkelijk de endconnectors er in met een pincet. Eerst de een,
74-1.jpg


Daarna de andere kant, en daarna het boven pad goed aandrukken.
75-2.jpg


En dan begint het proces opnieuw....
76-2.jpg


Ik heb vijf stukken van 15 schakels gemaakt. Zo kon de een drogen terwijl ik de volgende maakte.
Toen ik ze af had heb ik ze aan elkaar gemaakt.

Ze weer terug in de mal gelegd,
78-2.jpg


Onder pad er tussen, de pennen van de endconnectors in de uitsparing plaatsen.
Dan de uitsparing in het midden vullen met lijm.
79.jpg


Het boven pad plaatsen en goed aandrukken en dan de volgende set.
80.jpg


Dat was er een, nu op naar nummer twee....
81.jpg


82.jpg


Twee uur verder, de tweede is ook gereed.
85-2.jpg


84-1.jpg


Dan, de tekening zegt dat je 79 schakels nodig hebt voor een track.
Ik heb ze beide 78 schakels lang gemaakt en kijk straks wat ik nodig heb als het onderstel is aangebracht.
Daar kom ik dus later op terug.

Als het goed is heb je dit over en moet het genoeg zijn om straks de verbinding te maken.
83-1.jpg


Nu verder met het onderstel af te bouwen en ook een begin te maken met de koepel.

Peter.
 
Hoi Peter,
Heel netjes gedaan. Dit is wat je noemt echt een oefening in concentreren. Hoe waren de onderdelen zelf? Qua tempo trouwens lijkt het mee te vallen, meer dan 600 onderdelen in 240 minuten is bijna 3 per minuut.

Succes met dit mooie project.
Groeten, Jan
 
Die rupsbanden zijn wel een beetje waar ik het meest tegenop zie met dit model. Maar ja, ik heb momenteel ook een set Sherman HVSS-rupsbanden van Rye Field Model in elkaar te zetten, met een vergelijkbare constructie maar zes onderdelen per schakel, dus dan vallen deze zo te zien nog wel mee.
 
Thanks heren,

Jan, de onderdelen zijn goed en mooi gedetailleerd.
Het loshalen viel ook mee maar je hebt wel veel schoonmaak werk.
Aan twee zijde van elk onderdeel, dus 1248 keer er met je mesje en vijltje langs.
Met die mal werkt het wel hoor om ze in elkaar te zetten, werkt prima Jakko.
Ik zou er voor gaan🤨

Peter.
 
Thanks Martin.

Nog geen verf up-date, kwam er niet aan toe met het weer van de afgelopen dagen.
Verder gegaan met bouwen, begonnen met de koepel.
Ook hier blijft alles open om zo toch nog iets te zien van het interieur.

Koepel delen, nog in bewerking.
86-1.jpg


Het loopje is van Barrel Depot.
87-1.jpg


Groetjes, Peter
 
Hoi,

De koepel heeft zijn eerste kleurtjes er op.
Alles wit gespoten en de kleine delen op stokjes gezet en apart geverfd.
88-1.jpg


Daarna samen gebouwd en afgewerkt.
89-1.jpg


90-1.jpg


91-2.jpg

Daarna de randen afwerken waar de twee delen op elkaar gelijmd worden.
Iets van structuur aanbrengen, een las o.i.d. Eens kijken hoe ik dit ga doen.

De verf binnen gehad dus begonnen met het onderstel.
Dit wil ik eerst spuiten en afbouwen en dan de romp verder opbouwen en gereed maken om te spuiten.
De boogies in de verf, de basis kleuren gespoten en de banden geverfd.
92-2.jpg


De romp onderkant gespoten en zo ook de tracks.
93-1.jpg


Het begint nu dan toch eindelijk op een Grant te lijken....
94-2.jpg


Nu verder met de onderkant....

Peter
 
Mooi werk Peter, en je houdt de vaart er in.

Groeten, Jan
 
Thanks Jan,

We zijn lekker bezig. De bouw is bijna klaar.
Nu eerst het onderstel geheel afbouwen, verven en verweren.
Daarna de schermen er op, het stowage rek opbouwen van PE en dan kan ik hem gaan spuiten.

Peter.
 
Als je de slag eenmaal te pakken hebt is zo'n Miniart model ook verslavend en ga je gewoon lekker door. Ik vind het op zijn tijd ook wel eens lekker.

Groeten, Jan
 
Terug
Bovenaan