Miniart M3 Grant MK-I Up-date, 27-02-2021

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Na de F.O.C. en de Stuart niet zo veel meer laten zien hier dus tijd voor een nieuwe poging.
Dit keer een Miniart kit, nog niet eerder een van gebouwd dus ben benieuwd hoe het dit gaat verlopen.
De eerste indruk is veel belovend, ziet er allemaal goed uit.

De kit is van Miniart, met volledig interieur waar ik heel benieuwd naar ben.
Bouw hem zo uit de doos, dat is al een klus op zich als je al de onderdelen ziet.
Deze stond hoog op mijn lijstje en heb er veel zin in.

Wat info van de kit:
M3 Grant Mk.I Full Interior Kit (35217)

Specificaties:
• Schaal: 1:35
67 raamwerken

Details:
• Zeer gedetailleerd model
• Werkbare WE210 rupsbanden
• Continental R975 motor
• Volledig gedetailleerd interieur van het gevechtscompartiment
• Interieur van het bestuurderscompartiment is accuraat gerepresenteerd
• Alle luiken kunnen in open of gesloten positie worden geplaatst
• Inclusief photo-etched onderdelen
• Inclusief transparante onderdelen
• Inclusief decals voor acht varianten
• Britse rugzakken, tassen en gevouwen canvas

Info van Sjaaks Hobbyshop

De doos,

De inhoud, goed verpakt en een mooie en duidelijke beschrijving,

Het pakket aan raamwerken, volgens Miniart 67 stuks.
Dan ben je blij dat het in een plastic zak zit :D

Lekker dik pakket....

Heb er zin in, komende dagen maar eens los gaan....

Peter.

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik zit er al een tijdje mee in m’n hoofd om een M3 medium tank te gaan bouwen, dus dit komt wel mooi uit om te kunnen zien of eentje van MiniArt een goede keuze is :)

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Thanks Jakko,

Er was veel om te doen bij deze kit, zeker om het vele interieur wat er in zit.
Daarom heb ik voor deze gekozen, was gewoon benieuwd naar deze kit.
Gisteren even op mijn gemak alles zitten bekijken, ziet er in eerste instantie goed uit. Mooie details.
Ben benieuwd hoe het bouwen gaat.
Wat ik er in de reviews over gelezen heb hebben ze weinig problemen gehad.

We gaan het zien, Peter.

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Ben wel fan van Miniart aan het worden. Alles zit er gewoon op en aan en je hebt geen 20 after market setjes nodig om hem leuk te krijgen. Alleen de tracks blijven een uitdaging.

Gr. Bas

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Thanks Bas.

Zag op Armorama een mooi bouw verslag van de Grant en hoe de tracks gedaan zijn. Dat is al een uitdaging op zich.
Wat een werk is dat, daar gaan we nog wat uurtjes aan verbruiken ben ik bang.
Komt goed, gisteren begonnen met de eerste stappen om het interieur te bouwen, ook een uitdaging maar wat een details in deze kit zeg, ziet er zo goed uit allemaal. Valt niet tegen zo’n Miniart kit.

Peter.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Je kunt natuurlijk altijd een vervangend setje rupsbanden kopen :) Ik vind die van Panda Plastics makkelijk te bouwen (relatief, dan natuurlijk), zo te zien in elk geval dan die van MiniArt — hoewel die nog altijd beter lijken te zijn dan die van Bronco.

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Indrukwekkende kit.... even op scalemates naar de bouwinstructies gekeken🧐 Wat een deeltjes en idd compleet. De tracks lijken me prima te doen😎 (had zelf het losse motoblok gekocht maar ben daar al snel op schoonmaakwerkzaamheden afgeknapt🥴)

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

We zijn op weg, begonnen met het interieur zoals ook op de tekening staat.
Begonnen met de bodemplaat en wat samenstelling te bouwen.

Hierna stap voor stap verder.

Het ziet er tot nu toe goed uit allemaal. Ook niet echt veel meer schoonmaak werk als elke andere kit.
De details zijn erg goed allemaal.

Het motor brandschot en de zijkanten geplaatst.
Hier komen nog wat delen op te zitten, maar die verf ik apart en plaats die als de binnenzijde geverfd is.

Links,

Rechts,

Zo, dat waren de eerste stappen in het nieuwe jaar. Op naar de volgende up-date.

Peter.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Kleine up-date,

Hij gaat lekker en ben zeker onder de indruk van deze Miniart kit, wat een mooie details.
De basis is zo goed als gereed en kan ik het interieur in de primer zetten en wit spuiten.

Links,

Rechts,

De losse delen die ik na het spuiten kan aanbrengen lopen lekker op, deze ga ik allemaal apart verven.

Inmiddels met de motor begonnen, dat is me ook wel weer een klusje.....

Binnenkort het vervolg,

Peter.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Oké,

Kan me er ook wel wat bij voorstellen Frank.
Viel niet mee, ben wel wat uurtjes bezig geweest maar hij is klaar voor de verf voordat ik hem verder in elkaar ga zetten.

Peter.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

We zijn lekker bezig met de losse delen. De romp zit zo goed als in elkaar en ben nu druk bezig om al de losse delen die voor het interieur benodigd zijn te bouwen.
Dit word straks allemaal gespoten en verweerd en daarna geplaatst op en in de romp.
Deze gaat vandaag of morgen in de verf.
De motor is ook gebouwd, tenminste, de delen.
Deze ga ik ook eerst spuiten voordat ik hem verder op bouw.
Het motor compartiment is nog niet helemaal klaar, eerst de motor er in voordat ik dit verder kan opbouwen.

De motor,

De losse delen, het worden er steeds meer....

De luiken en panels,

De romp delen,

Op naar de verf zou ik zeggen....

Peter.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Dat ziet er allemaal goed uit, hoewel ik denk dat, als ik inderdaad een M3 van MiniArt koop, het er toch eentje zonder interieur gaat zijn :)

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Moet kunnen Jakko, zal er vast een zijn.

Maar ik wil deze bouwen juist om het interieur, dat is de uitdaging van deze kit.
Straks dan zo veel mogelijk panels, luiken en deuren open zetten om al dat moois te kunnen zien.
Het is echt een super mooie kit, echt een aanrader.

Peter.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik bedoelde dat vooral omdat ik, na afgelopen jaar een interieur van een Sherman Crab gescratchbuild heb, ik wel even klaar ben met interieurs die veel werk kosten maar waar weinig van te zien gaat zijn :) Op de site van MiniArt krijg ik de indruk dat ongeveer de helft van hun modellen van de M3 medium tank een interieur heeft, dus dat laat nog genoeg keuze over (of ik neem er eentje van Takom).

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Takom schijnt ook goed te zijn Jakko.
Wat ik er van gelezen heb is dat niet verkeerd, en Takom is best oké, toch?

Inmiddels de motor in de verf gezet.
Na de primer alles in de basis kleuren geverfd en daarna wat gedrybrushed met staal en aluminium kleuren.
Verder een dark rust wash gebruikt.
Later, als hij in elkaar zit, dan werk ik hem verder af.

17.jpg

Peter.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Thanks Jan Coen.

Begin ook fan te worden hoor.....

De motor is afgemonteerd en klaar om te plaatsen in de romp.
Deze, de romp, die staat nog te wachten op verf voor het interieur dus eerst de motor maar in de verf gezet.
Moest wel veel passen en meten om al de delen goed te kunnen plaatsen maar toch alles goed gegaan.
Wel wat verf herstel werkzaamheden moeten uitvoeren na afloop maar dat viel wel mee.

Nu het nog wachten is op wat verf ben ik verder gegaan met bouwen.
Begonnen met de motor platen op het achterdek.
Hier moeten kleine PE beugeltjes worden geplaatst waar straks de riemen aan vast komen voor al het gereedschap e.d.
Ik heb zo het idee dat als ik dat straks allemaal ga plaatsen aan die kleine fragile beugeltjes ik het keer op keer allemaal kan verlijmen/herstellen.
Zo heb ik besloten om deze te vervangen door dun koperdraad. Beetje meer basis zeg maar.

Eerst alles afgetekend waar ze moeten komen.

Alle gaatjes boren, 0.6mm.

Die strip gebruikte ik om ze allemaal hetzelfde te maken. Na het plaatsen heb ik ze aan de binnenkant verlijmd.

Alles gedaan. De andere PE beugels en hoekjes die je op de tekening kan zien komen er wel op.

Hopen dat de verf er snel is dan kunnen we weer verder.

Peter

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

De verf is binnen, we kunnen verder...
Het geschut is ook gemaakt, viel allemaal mee en gaf geen problemen.

Dan, eindelijk wat verf op het interieur. Mooi wit is niet lelijk....
Alles wit gespoten wat bij het interieur hoort.

Hierna ook de details in de verf gezet.

Daarna alles voorzien van washes in meerdere kleuren. Heb de washes van Vallejo gebruikt.

Al de losse delen ook in de verf gezet, deze komen ook allemaal in het interieur.

Verder met afwerken van het interieur, de rest komt na het opbouwen en het plaatsen van al de losse delen.

Zo, nu verder bouwen en afwerken.

Peter.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ziet er goed uit.

Ik las trouwens in een bespreking van dit model dat de veldfleshouders niet correct zijn, dat het eentje van twee en eentje van vier moet zijn in plaats van twee van drie — maar ik kan daar zo snel geen afbeelding van vinden om dat te bevestigen of ontkrachten. Zit er een ontsnappingsluik in de vloer? Dat hoort er namelijk ook niet in, want dat kwam pas nadat de zijdeuren geëlimineerd waren. Maar of je het ook ziet vraag ik me af :)

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Thanks Jakko,

Klopt van dat Luik, op de eerste up-date, stukje terug lezen, zie je dat Luik zitten in de vloer.
Had ook gelezen dat hij er niet in hoort te zitten bij deze uitvoering. Hij valt gelukkig straks uit het zicht dus had ik al besloten om het zo te laten.
Over de veldfleshouders kan ik ook geen foto vinden maar heb hier wel een tekening waar er wel 3 om 3 zitten. Goed genoeg dus laat ik het zo.

Thanks voor je reactie.

Peter.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Leuk project om te volgen, Peter! Net als Frank heb ik alleen de motor set gekocht, dus ik heb al zin om daarmee te gaan beginnen gezien de berichten:rofl:

Beetje een dooddoener misschien maar....."ik ga hem volgen" !

Bovenaan